معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۵

کشاورزی در استان آستراخان روسیه

زراعت به طور سنتی جایگاه نخست را در تولیدات کشاورزی استان آستراخان دارا بوده است. این منطقه به کمک شرایط آب و هوایی منحصر به فرد خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سبزیجات و محصولات جالیزی در فدراسیون روسیه به حساب می آید. به طور خاص زراعت در استان آستراخان شامل پرورش و تولید صیفی جات، هویج، چغندر، پیاز، سیب زمینی و برنج می‌شود.

 در سال 2018 بیش از 1.6 میلیون تن محصولات جالیزی و سبزیجات، 330 هزار تن سیب زمینی و 18 هزار تن برنج در استان تولید شده است. لازم به ذکر است که این استان 40% گوجه فرنگی، 30% محصولات جالیزی و 20% پیاز تولیدی فدراسیون روسیه را به خود اختصاص داده است.

اولویت های زراعت

این استان از نظر تولید گوجه فرنگی در میان مناطق پیشرو روسیه قرار دارد. بیش از 25 نوع گوجه فرنگی در منطقه پرورش داده می‌شود. تجربه زیاد در زمینه پرورش و اصلاح نژاد گوجه فرنگی باعث شده که این محصول دارای طعم مناسب بوده و محصولات مشابه ای در کشور روسیه نداشته باشد. همچنین شرایط اقلیمی این استان امکان دو بار برداشت سیب زمینی در سال را میسر می نماید. در کنار این دو محصول استان آستراخان خود را به عنوان منطقه پرورش هندوانه‌های با کیفیت بالا در سطح روسیه مطرح کرده است. پرورش محصولات جالیزی فعالیت سنتی کشاورزی استان آستراخان محسوب شده است. کشت برنج نیز از اولویت های این منطقه به شمار می رود.

اراضی کشاورزی

در پایان سال 2018 مساحت کلی اراضی با کاربری کشاورزی در استان آستراخان 3 میلیون و 631 هزار و 800 هکتار بوده است. مساحت کلی زمین‌های کشاورزی در دست بهره برداری 2 میلیون و 978 هزار و 100 هکتار و به شرح زیر می‌باشد:

- 276 هزار و 900 هکتار زمین‌های قابل کشت؛

- 372 هزار و 500 هکتار اراضی پرورش علوفه؛

- 2 میلیون 316 هزار و 400 هکتار چراگاه‌ها؛

- 7 هزار و 100 هکتار زمین‌های تحت آیش؛

- 5 هزار و 200 هکتار زمین‌های کشت همه ساله.

رشد مساحت زمین‌های زیر کشت از جمله در چارچوب اجرای برنامه «توسعه عملیات بهبود احیای اراضی کشاورزی» نیز به افزایش حجم تولید محصولات زراعی کمک کرده است. در سال 2018 کارهای بازسازی و بازتجهیز فنی سیستم های بهبود اراضی در مساحتی در حدود 5 هزار هکتار صورت گرفت و در نتیجه انجام کارهای احیا، 2.7 هزار هکتار به مجموعه اراضی کشاورزی افزوده شده است. عملیات تثبیت شن و ماسه نیز در نواحی به مساحت کلی 304 هکتار انجام گرفته است.

مساحت اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی استان آستراخان (هکتار)

 

حجم تولید

در سالهای اخیر شاهد شرایط غیرمساعد آب و هوایی در استان آستراخان بوده ایم. به عنوان مثال خسارت وارد شده در اثر خشکسالی سال 2018 معادل 826 میلیون روبل برآورد شد. از این مبلغ 670 میلیون خسارت دامپروری و مراتع و 156 میلیون روبل ضرر به بخش زراعت وارد شد. علی رغم این شرایط، حجم تولید محصولات زراعی منطقه تا 2 میلیون تن افزایش پیدا کرده که باعث توسعه بیشتر سیستم نگهداری، آماده سازی قبل از فروش و بخش فرآوری شده است. 15 مرکز توزیع عمده و 101 انبار نگهداری سبزیجات در محدوده استان مشغول فعالیت می‌باشند. در حال حاضر ظرفیت نگهداری همزمان به 177 هزار تن رسیده است.

میزان تولید محصولات کشاورزی استان آستراخان در نیمه اول سال 2019 معادل 9.5 میلیارد روبل بوده است که نسبت به بازه زمانی مشابه سال 2018 حدود 1.6% افزایش نشان می دهد.

 

ارزش تولیدات محصولات کشاورزی استان آستراخان و میزان سرمایه گذاری در این عرصه

* - در دسترس نمی‌باشد.

میزان تولید محصولات زراعی استان آستراخان (هزار تن)

 

فرآوری محصولات

حجم فرآوری محصولات میوه و سبزیجات در سال 2018 به 325 هزار تن (با 135% رشد نسبت به سطح سال 2017) رسیده است. بنا به اعلام وزارت کشاورزی استان آستراخان، صنایع فرآوری این منطقه می‌توانند بیش از 300 عنوان کنسرو سبزیجات و 20 عنوان محصولات میوه و سبزیجات یخ زده تحویل دهند. اجرای پروژه سرمایه گذاری پرورش و فرآوری گوجه فرنگی در منطقه «خارابالینسکی» استان به افزایش قابل توجه حجم فرآوری محصولات زراعی یاری رسانده و شرکت با مسئولیت محدود «کشت و صنعت «آستراخانسکی»» سالیانه حدود 50 هزار تن رب گوجه تولید می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما