معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳۰

ضوابط اظهار وجوه و اوراق مالی در زمان ورود و خروج به/از عراق

ترجمه اعلامیه منتشر شده مورخ 16 اکتبر 2022 در درگاه دفتر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم عراق در زمینه ضوابط اظهار وجوه و اوراق مالی در زمان ورود و خروج به عراق، به شرح فایل های ضمیمه ارائه می‌گردد:

ضوابط اظهار وجوه

با استناد به مفاد بند «چهارم – ماده 7» و مفاد ماده 34 و 35 قانون مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم [قانون] شماره 39 سال 2015 در خصوص الزام هر شخص، در صورت درخواست نماینده سازمان کل گمرک، هنگام ورود به عراق یا خروج، به اظهار دارایی، پول یا اوراق مالی قابل خرید و فروش یا قابل انتقال به داخل یا خارج عراق از طریق شخص یا خدمات پستی یا خدمات حمل‌ونقل یا به هر وسیله دیگری؛ و جهت جلوگیری از خطرات وارد و خارج کردن وجوه از طریق مرز و سوءاستفاده از آن در فرایند پولشویی یا تأمین مالی تروریسم، و به استناد قانون فوق، و مفاد ضوابط اعلام دارایی [قانون] شماره 1 سال 2019 (اصلاح اول ضوابط اعلام، شماره 1 سال 2017) که سقف مبالغ مجاز برای وارد یا خارج کردن از مرزهای عراق را تعیین کرده [به اطلاع می‌رساند]:

1- وارد و خارج کردن مبالغ کمتر از ده هزار دلار آمریکا یا معادل آن با سایر ارزها، بدون اظهار آن، مجاز است.

2- وارد یا خارج کردن مبالغ بیشتر از ده هزار تا بیست هزار دلار آمریکا، مشروط به اظهار آن، مجاز است. البته ارائه آنچه که هدف از وارد و خارج کردن این مبلغ را تأیید کند، ضروری است. در صورت عدم اظهار مدارک اثبات‌کننده، مسافر تعهد می‌دهد که این مدارک را تا سی روز پس از تاریخ اظهار، ارائه کند.

3- وارد یا خارج کردن مبالغ بیشتر از بیست هزار دلار آمریکا یا معادل آن به سایر ارزها، ممنوع است و فرایند وارد یا خارج کردن آن منحصراً از طریق نهادهای مالی [ممکن] است.

4- وارد یا خارج کردن مبالغ بیشتر از یک میلیون دینار عراق حتی اگر اظهار هم شود ممنوع است. مبلغ ضبط و مشمول اقدامات قانونی می‌شود.

5- سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها، اگر ارزش آن بیش از ده هزار دلار آمریکا باشد، [باید] اظهار شود.

6- هر اوراق مالی که قابل خرید و فروش یا قابل انتقال در عراق و خارج از آن از طریق شخص یا خدمات پستی یا خدمات حمل‌ونقل یا به هر وسیله دیگر است و ارزش آن بیش از ده هزار دلار آمریکا باشد، [باید] اظهار ‌شود.

همانگونه که ملاحظه شد میزان مبالغ مجاز دلار یا ارزهای دیگر، دینار عراق، اوراق مالی قابل خرید و فروش و سنگ ها و فلزات قیمتی در این اعلامیه مشخص شده اند. مبنای اعلام این ضوابط، قانون مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم عراق (قانون شماره 39 سال 2015) می‌باشد. ضوابط در سال 2017 تعیین و در سال 2019 اصلاح گردید. پس از آن سالانه این ضوابط به روز یا اطلاع رسانی می‌گردد.
شایان ذکر است شورای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم عراق طبق بند 4 ماده 7 قانون شماره 39 سال 2015 مسئول صدور آیین نامه‌ها و مقررات در این زمینه می‌باشد. مواد 34 و 35 قانون مذکور نیز ضوابط کلی اظهار وجوه و اوراق مالی در ورود و خروج از مرزهای عراق و وظایف گمرک و دفتر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم برای توقیف این وجوه و اوراق را بیان کرده است (ترجمه انگلیسی قانون ضمیمه می‌باشد).

ضمائم:

ضمیمه شماره یک: AMLCFT-Law-of-Iraq

ضمیمه شماره دو: ضوابط اظهار وجوه شماره یک سال 2019

ضمیمه شماره سه: متن اصلی خبر اظهار اموال

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما