معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

آغاز خدمات تجارت الکترونیک فرامرزی توسط پست کوبا

لیبر لابرادا مدیر بازاریابی و تجارت گروه تجاری پست کوبا در مصاحبه اخیر خود در برنامه " میزگرد " در تلویزیون ملی اعلام کرد که بر اساس فراهم شدن دو زیر ساخت اساسی یعنی تدارکات و نیز فناوری این شرکت قرار است طی روزهای آتی، ابتکارات و خدمات جدیدی را به مشتریان خود در حوزه تجارت الکترونیک ارائه نماید. در این راستا وی تصریح کرد که سرمایه گذاری‌های جدیدی در بخش تجهیزات از جمله کارت های الکترونیکی انجام پذیرفته و همچنین 85 درصد اداره‌های پست این کشور به کامپیوتر مجهز شده اند و امکان ارتقای آن تا 100 درصد نیز وجود دارد.

آقای لیبر لابرادا سوارز (Liber Labrada Suarez) مدیر بازاریابی و تجارت گروه پست کوبا موسوم به CORREOS DE CUBA در یک مصاحبه تلوزیونی و در برنامه مِسا رِدوندا (Mesa Redonda) یا میزگرد اعلام کرد که در راستای بهبود و گسترش تجارت الکترونیک در پست مرکزی این کشور و با توجه به وجود نظام های پولی بین المللی، این گروه قرار است طی روزهای آتی ابتکارات و خدمات جدیدی را به مشتریان خود ارائه دهد. وی اشاره کرد: «به منظور ارائه خدمات جدید در اداره پست کوبا لازم است دو زیرساخت اساسی فراهم شود که ستون اول آن تدارکات می‌باشد. در این راستا سرمایه گذاری‌های جدیدی در بخش تجهیزات انجام پذیرفته است از جمله تهیه کارت های الکترونیک. در ستون دوم، فناوری‌ها قرار دارد که در حال حاضر، 85 درصد اداره‌های پست کوبا مجهز به کامپیوتر هستند که مجموعاً 734 باجه می‌باشند». وی اشاره کرد که قرار است تا سال 2023 این مقدار به 95 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: «حتی امکان رسیدن به 100 درصد نیز وجود دارد. این بستگی به شرایط موجود دارد. البته مناطقی هستند که امکان رسیدن این نوع فناوری به آنجا وجود ندارد اگرچه اتصال و ارتباطات همراه با سیم در این مناطق عملیاتی شده است. هر زمانی که اِتِسکا (Etesca) (شرکت ارتباطات از راه دور کوبا) در این مورد پیشرفت کند ما تمامی ادارات پست را به فناوری‌های جدید تجهیز خواهیم کرد».

پست کوبا در زمان پاندمی‌کرونا تجربه فعالیت در بخش تجارت الکترونیک و مشارکت در زمینه توزیع کالاها و حتی ایجاد فروشگاه مجازی مختص به خود را در پلتفرمی تحت عنوان سوپرفَسیل (Superfacil) بدست آورد . بر اساس این تجربه‌ها گروه پست کوبا، تجارت الکترونیک فرامرزی خود را در سه بخش جداگانه انجام و به مردم خدمات رسانی خواهد کرد. 

بخش نخست: «گروهی از کالاها که به صورت الکترونیکی از خارج تهیه شده اند که از طریق سیستم پستی موجود منتقل خواهند شد . کارگزاران و شرکت های مربوطه در خارج که این گونه کالاها را حمل می‌کنند ، دارای پلتفرم های تجاری هستند و مشتریانی که در خارج زندگی می‌کنند، می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند، خریدها بصورت آنلاین و برخط انجام می‌شود و کارگزاران، آن‌ها را به صورت حمل دریایی به کوبا ارسال می نمایند». وی اضافه کرد که انتظار می رود این گونه خریدها طی 15 تا 30 روز به کوبا برسد. اما این خدمات، چه شاکله جدیدی دارند؟ وی در این باره توضیح داد که در ابتدا،  مشخصات متقاضی و  کشور محل تولید کالا در سامانه و پلتفرم مربوطه درج می‌گردد. « زمانی که کالا از خارج و در پلتفرم شرکت های ذیربط  خریداری می‌شود ، بسته درخواستی در شبکه پستی و بر اساس دستوری که در همان روز در ارتباط با ارسال بسته صادر می‌شود، دریافت و توزیع می‌گردد؛ چنانچه این کالاها در انبارهای موقت مخصوص نگاهداری کالا در کوبا وجود داشته باشد می‌توان آنها را ظرف مدت 7 روز بدست مشتری رساند. لذا وقتی مشتری خرید را انجام می دهد و سفارش داده می‌شود، آنگاه دریافت بسته پستی به سرعت انجام خواهد پذیرفت. این خدمت طی یک زمان کوتاه محقق خواهد شد زیرا امکانات زیربنایی لازم در کشور برای تامین این گونه کالاها فراهم شده است». وی اشاره کرد که کالاهای مد نظر شامل مواد شوینده، غذا، دارو، لوازم مدرسه و مواد با تاریخ انقضای بالا می‌باشد. کالاهای ارسالی از طریق کشتی جایگزین کالاهای خارج شده از انبارها می‌گردند.

بخش دوم: این بخش مربوط به توزیع کالاها و محصولات تولیدی فعالین اقتصادی دولتی و غیردولتی داخلی کوبائی از جمله شرکت های خرد، کوچک و متوسط است که خواهان فروش محصولات خود در پلتفرم های تجارت الکترونیک ملی متعلق به شرکت پست یا سایر شرکتهای کوبائی هستند، می‌باشد. مشتریان در قلمروی جغرافیائی کوبا قادر به خرید محصولات موجود در این پلتفرم ها خواهند بود و آن‌ها را شبیه به ارسال محموله‌های پست سنتی، دریافت خواهند کرد.

بخش سوم: گونه سوم خدمات جدید پست که از طریق اینترنت صورت می‌پذیرد و نیازمند نوسازی فرآیند تجارت الکترونیک است به جابجائی و ارسال پول از خارج از کوبا به داخل مربوط می‌شود . چند میلیون تبعه کوبائی در آمریکا ، کانادا ، اسپانیا و سایر کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب  زندگی می‌کنند و علاقمندند تا حواله‌های پولی برای خویشان و اقوام و یا دوستان خود در داخل کوبا ارسال دارند. تا قبل از تشدید تحریم های دولت ترامپ بر علیه کوبا و ایجاد محدودیت نسبت به ارسال حواله‌های پولی از خارج به داخل، رقمی سالیانه در حدود یک میلیارد دلار بدین ترتیب از خارج به داخل کوبا سرازیر می‌شد که رقم قابل توجهی در اندازه و وسعت اقتصاد این جزیره کارائیبی محسوب می‌گردید.

در این راستا پست کوبا از سال 2011 و با انجام مذاکرات دو جانبه موفق گردید توافقاتی را برای انتقال پول از طریق پست از خارج به داخل با کشورهای اسپانیا، شیلی، اروگوئه، جمهوری دومینیکن، کلمبیا، پرو و پاناما به انجام رسانده و نهائی سازد لذا خدمات رسانی در این بخش با کشورهای یادشده از همان سال 2011 میلادی به این سو آغاز گردیده است. پست کوبا در نظر دارد با توجه به تسهیلات ارائه شده در چارچوب " اتحادیه بین المللی پست " که خود نیز عضو آن است تسهیلات مشابهی را توجه به نظام های پولی بین المللی با سایر کشورها برقرار سازد.

برای جابجائی پول از مبداء خارج به داخل کوبا و بر اساس نظر مشتریان دو راه حل وجود دارد: واریز وجه ارسالی در کارت های بانکی و یا تحویل پول نقد به گیرنده. واریز به حساب بانکی از طریق حساب های سپرده در حساب های موسوم به MLC، که در کوبا و با توجه به مقررات بانکی قابلیت تبدیل به ارزهای معتبر همچون دلار و یورو را دارند انجام می‌گردد. این خدمت توسط شخصی که سفارش پول را در مبدأ انجام می دهد درخواست می‌شود. پست کوبا پول مورد نظر را در هر یک از بانک هایی که اکنون با آنها روابط تجاری دارد، از جمله بانک باندک (Bandec)، بانک متروپلیتانو (Metropolitano) و BPA منتقل می نماید. این اقدام قبل از این ظرف مدت 22 روز انجام می‌شد که اکنون به 2 روز تقلیل یافته است.

در ارتباط با حواله‌های استاندارد برای پرداخت نقدی نیز نرخ تبدیل استاندارد همان نرخی است که در کشور توسط بانک مرکزی کوبا برای ارزهای خارجی اعمال می‌گردد که در حال حاضر برای 1 دلار برابر با 120 پزو کوبائی می‌باشد. البته مشتری می‌تواند درخواست اعتبارسنجی برابری CUP ( پزو یا واحد  پول کوبا ) را در  حساب های ملی و با درخواست ذینفع ارائه نماید.  قرار است کل این خدمات از روز جمعه 14 اکتبر 2022 ( برابر با 22 مهر ماه ) در کوبا ارائه و وارد مرحله اجرا گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما