معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم مهر ماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

معاملات بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان در هفته گذشته معاملاتی خوبی را پشت سر گذاشت . به گزارش سرویس مطبوعاتی بورس کالا، کارآفرینی از کشور قرقیزستان قراردادی را به ارزش 12 هزار دلار برای خرید 300 تن سیمان پرتلند PS 500-G20-K تولیدی یک شرکت وابسته به وزارت صنعت و تولیدات ساختمانی ترکمنستان به امضا رساند که بسیار مهم می‌باشد. ضمنا تجار محلی نیز 300 تن پلی اتیلن تولید شده در شرکت دولتی «Turkmenhimiya» (ترکمن شیمی) را به مبلغ 5.4 میلیون منات خریداری کردند.

بر اساس این گزارش، بازرگانان ترکمنستان ، بیست هزار تن گوگرد تولید شده توسط کنسرن دولتی ترکمن گاز را در قالب دو قرارداد به مبلغ 150 میلیون منات ( از قرار هر تن 7500 منات) خریداری کردند. تعدادی دیگر از کارآفرینان محلی نیز فرش دستباف را به قیمت 45300 منات معامله کردند. شایان ذکر است، ارزش مجموع معاملات انجام شده در بورس طی هفته گذشته از 48.86 میلیون دلار فراتر رفته است.

افزایش 50 درصدی صادرات گوجه فرنگی ترکمنستان

ترکمنستان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 78 هزار تن گوجه فرنگی به خارج از کشور صادر کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 50 درصد بیشتر است. به گزارش اداره کل گمرک ترکمنستان، در دوره فوق الذکر ، تولیدکنندگان بخش خصوصی ترکمنستان ، طیف وسیعی از سبزیجات ، میوه‌های تازه و میوه‌های خشک را صادر کردند.

همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون صادرات کفش تولیدکنندگان خصوصی کشور نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. ضمنا صادرات اقلام غیرخوراکی نظیر مواد شوینده، مبلمان و کالاهای چرمی از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

در حال حاضر، گمرک ترکمنستان به طور سیستماتیک بر روی ساده سازی و استاندارد سازی رویه‌های گمرکی از طریق ایجاد مکانیزم "پنجره واحد عملیات صادرات و واردات" کار می‌کند. این سامانه امکان ثبت الکترونیکی صادرات، واردات و ترانزیت کالا را فراهم می سازد.

کشت کلزا توسط کشاورزان ترکمنی

به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، کشاورزان ناحیه تجن شروع به کشت کلزا (کانولای کانادایی) کرده اند. محصول کلزا نوعی دانه روغنی است که اسیدیته پایینی دارد. روغن کلزا بسیار مغذی بوده و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. این گیاه همچنین می‌تواند به طور گسترده در خوراک دام استفاده شود.

ساخت فرودگاه جبل

به گزارش برنامه خبری وطن از تلویزیون ترکمنستان، ساخت یک مجتمع فرودگاهی بین‌المللی در ناحیه «جبل» واقع در ولایت بالکان آغاز شده که برای خدمات رسانی به 100 مسافر در ساعت طراحی شده است. مصوبه این امر قبلا به امضای سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان رسیده است .

کارفرمای ساخت فرودگاه مزبور ، شرکت هواپیمایی ترکمنستان، وابسته به آژانس حمل و نقل و ارتباطات این کشور می‌باشد. بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، قرارداد طراحی و ساخت فرودگاه بین المللی در جبل ، به منظور بهبود بیشتر فرهنگ خدمات مسافری ، افزایش تعداد خطوط هوایی، تضمین ایمنی پروازها و همچنین دستیابی به توسعه بخش حمل و نقل هوایی مندرج در " برنامه رئیس جمهور ترکمنستان برای توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور طی سال های 2025-2019" ، بسته شده است .

بر اساس مناقصه انجام شده برای اجرای ساخت این فرودگاه ؛ شرکت پیمانکاری Gündogdy ترکمنستان برنده مناقصه ساخت فرودگاه شده است. براساس اعلام خبرهای منتشره ، قرار است تا دسامبر 2024 این فرودگاه به بهره برداری کامل برسد.

یادآور می‌شود که وام ساخت فرودگاه جبل به مبلغ 75 میلیون دلار در تاریخ 10 ژوئن 2021 توسط صندوق توسعه ابوظبی اختصاص یافته است. سکونت گاه شهری جبل در 18 کیلومتری شهر بالکان آباد واقع شده است. بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی ، مجتمع فرودگاهی جبل به امکانات پشتیبانی زمینی برای پرواز انواع هواپیما مجهز خواهد شد و به بهبود زیرساخت های حمل و نقل هوایی در منطقه بالکان ترکمنستان و تقویت ترافیک هوایی منطقه در آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.

تمدید قرارداد استخراج نفت بین دراگون اویل (Dragon Oil) و ترکمنستان تا سال 2035

به گزارش روزنامه «نبیت-گاز»، کنسرن دولتی ترکمن نفت و شرکت دراگون اویل ، قرارداد استخراج نفت را تا اول ماه می، سال 2035 تمدید کرده اند. علی الجروان، مدیرعامل دراگون اویل خاطرنشان کرد که این شرکت قصد دارد بین سال های 2025 تا 2035 سرمایه گذاری هنگفتی را در ترکمنستان انجام دهد که این امر موجب افزایش قابل توجه تولید نفت خام در ترکمنستان خواهد شد.

قوانچ آقاجانوف رئیس کنسرن دولتی ترکمن نفت نیز در سخنانی اعلام کرد که در 10 سال آینده، کنسرن دولتی ترکمن نفت ، قصد دارد فرآیند توسعه و بهره برداری در محدوده آب های ساحلی ترکمنستان در دریای خزر و بویژه در میدان "Cheleken" را تسریع بخشد.

شایان ذکر است که افزایش میانگین تولید روزانه هیدروکربن‌ها از 7000 به 80000 بشکه در روز ، به لطف حفر 17 حلقه چاه ( 5 حلقه در میدان « جیگالی‌بیگ » و 12 حلقه در میدان «جیتون») محقق شده است. قرارداد قبلی ترکمنستان با دراگون اویل تا 1 می 2025 اعتبار داشته است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما