معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۸

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق - اربیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته سوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش 10 هزار دیناری قیمت نفت سفید در اربیل

یک فروشنده نفت در اربیل گفت که پس از اعلام دولت اقلیم کردستان مبنی بر توزیع نفت سفید، قیمت نفت 10 هزار دینار کاهش یافت. یکی از فروشندگان نفت حلبچه گفت: قیمت نفت در حلبچه 5 هزار کاهش یافته است. قیمت نفت در استان سلیمانیه نسبت به دو هفته گذشته حدود 30 هزار دینار در هر بشکه کاهش یافت. فارس عیسی، رئیس نمایندگی اقلیم کردستان در بغداد گفت: بر اساس توافق اربیل و بغداد، عراق 257 میلیون لیتر نفت سفید را به قیمت هر لیتر 150 دینار به اقلیم کردستان ارسال خواهد کرد. وی گفت: ارسال سوخت به اقلیم کردستان از 15 اکتبر سال جاری آغاز می‌شود. علی حما صالح، رئیس کمیته منابع طبیعی پارلمان کردستان به رووداو گفت: «ما با وزیر منابع طبیعی دیدار کردیم. آنها در نظر دارند امسال در سه مرحله نفت بین خانوارها توزیع کنند. از توزیع نفت در مناطق کوهستانی شروع می‌شود و در نهایت به مراکز استانی خواهد رسید. (رووداو)

تأمین حدود 10 درصد تقاضای برنج اقلیم کردستان عراق  از طریق تولید داخلی

کشاورزان اقلیم کردستان امسال حدود 20 هزار تن برنج کردی تولید کرده اند. برنج کردی گرانتر از برنج وارداتی است. بیشترین تولید برنج در آکره دشت حریر و باتاس است. تولید برنج امسال در منطقه آکره حدود 10 هزار تن خواهد بود. سالانه حدود 200 هزار تن برنج در بازارهای اقلیم کردستان به فروش می رسد در حالی که تنها 20 هزار تن برنج در داخل کشور تولید می‌شود. میزان سرمایه ای که برای خرید برنج می رود بیش از 230 میلیون دلار است. (رووداو)

افزایش حجم مبادلات در دروازه مرزی پرویزخان

اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانی می‌گوید که حجم تجارت پرویزخان در سه ماه گذشته به دلیل تسهیلات ارائه شده از سوی اقلیم کردستان افزایش یافته است. احمد کلاری، از اعضای شورای اجرایی اتاق سلیمانی گفت: حجم مبادلات تجاری در گذرگاه مرزی پرویزخان کاهش چشمگیری داشته است، اما در سه ماه گذشته پس از تلاش معاون نخست وزیر و وزیر دارایی افزایش داشته است. (رووداو)

کشف میادین جدید نفت و گاز در غرب الانبار

قطری العبیدی، مدیر بخش جبه در استان الانبار از کشف یک میدان نفت و گاز در منطقه صحرا در غرب الانبار خبر داد. این میادین دارای مقادیر زیادی مشتقات نفتی، مواد معدنی و فسفات هستند. وی با بیان اینکه میادین کشف شده حاوی میلیاردها متر مکعب نفت و گاز هستند، خاطرنشان کرد: عملیات اکتشافی همچنان ادامه دارد و امید است تا چند روز آینده نتایج اکتشاف در آن مناطق اعلام شود (المعلومه)

عراق پیشتاز واردات از ایران

عراق با واردات 9 میلیون 866 هزار تن به ارزش مالی سه میلیارد و 382 میلیون دلار در صدر کشورهای منطقه در واردات کالای ایرانی قرار دارد و البته این واردات نسبت به سال گذشته کاهش 12 درصدی داشته است. (شفق نیوز)

ساخت سدهای جدید در اقلیم کردستان عراق

وزارت کشاورزی اقلیم کردستان اعلام کرد دولت در حال آماده سازی برای ساخت چهار سد جدید است. رزگار حما خضر، معاون وزیر کشاورزی اقلیم کردستان به خبرگزاری شفق گفت که تغییرات اقلیمی همه مناطق جهان به ویژه خاورمیانه، عراق و اقلیم کردستان را تحت تاثیر قرار داده است.وی گفت افزایش جمعیت، افزایش زراعت، کمبود مساحت های سبز، عوامل بیابان زایی، تغییرات اقلیمی، کاهش استفاده از فناوری در استفاده از آب های زیر زمینی، مشکلات مالی، تخلف شهروندان در استفاده از منابع آبی از طریق حفر چاه و کمبود آگاهی نسبت به مصرف بهینه آب، عدم تامین نقدینگی مالی برای احداث سد، همه از دلایل حقیقی کمبود آب است. بر اساس گزارش های وزارت منابع آب عراق، عراق پنجمین کشور رقابتی جهان از نظر بیابان زایی است. خضر در خصوص وضعیت آب در اقلیم کردستان گفت: علیرغم تلاش دولت اقلیم کردستان برای رفع بحران با اختصاص بودجه مالی برای اتمام هشت سد که حدود 80 درصد از آنها تکمیل شده است، تا آب برای افزایش آب های زیرزمینی افزایش یابد. اگرچه منابع آب متنوعی در این منطقه وجود دارد، اما اقلیم کردستان از سوء مدیریت منابع آبی خود رنج می‌برد. (شفق نیوز)

افزایش قیمت خودرو در اقلیم کردستان

آغاز جنگ، تنش بین چند کشور و افزایش کرایه حمل و نقل از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازارهای اقلیم کردستان است. هواکار جوهر، فروشنده خودرو در سلیمانی گفت: قیمت خودرو افزایش چشمگیری داشته است، اما معاملات بسیار کند و کم است، بازار بسیار ضعیف است که بر واردات خودرو نیز تاثیر گذاشته است. به گفته هواکار جوهر، قیمت ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، برخی خودروها 1000 دلار و برخی خودروها 3000 دلار افزایش یافته اند، یکی از دلایل آن جنگ اوکراین است که باعث کمبود آهن و افزایش قیمت اتومبیل شده است. "واردات خودرو به طور کامل کاهش یافته است، ده‌ها کشتی باری در بنادر ایران متوقف شده اند. در ماه آوریل هزینه حمل به ازای هر وسیله نقلیه 400 دلار بود، اما برای سپتامبر مبلغ حمل و نقل برای هر وسیله نقلیه 900 دلار و برای ماه اکتبر 1000 دلار خواهد بود.(خلک)

اعلام حدود 500 فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اقلیم کردستان عراق

محمد شکری سرمایه گذاری اقلیم کردستان با اعلام اینکه نزدیک به 500 فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد، از سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواست برای این فرصت ها اقدام کنند. شکری در یک سخنرانی در کنفرانس تجاری مختلف که در شهر اربیل برگزار شد، گفت: «ما فرصت های بسیار خوبی در بخش کشاورزی داریم. وی افزود: حدود 500 فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فراهم است و درها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این زمینه به اقلیم کردستان باز است. شکری در ادامه با بیان اینکه بخش آب در این منطقه حیاتی و از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های سدسازی در بازار سرمایه‌گذاری ارائه شده و درها برای سرمایه‌گذاران خارجی باز است. (شفق نیوز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما