معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته سوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ساخت دومین کارخانه ی اوره در بولیوی

آرمین دوگارتن، رئیس شرکت ملی نفت بولیوی با اشاره به نتایج موفقیت آمیز اولین کارخانه ی اوره در بولیوی که در مدت چهار ماه بیش از 100 میلیون دلار درآمد داشته، اعلام نمود که پروژه ی ساخت دومین کارخانه ی اوره در بولیوی با ظرفیت دو برابر کارخانه ی اول، در دست بررسی است. کارخانه ی اوره در حال حاضر روزانه به طور میانگین 2100 تن اوره و 1200 تن آمونیاک تولید می‌کند.

https://www.la-razon.com/economia/2022/10/09/bolivia-proyecta-la-construccion-de-una-segunda-planta-de-urea/

واردات و صادرات بولیوی در هشت ماه اول سال جاری

موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE) گزارش داد که در هشت ماه اول سال جاری، ارزش صادرات بولیوی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 35 درصد افزایش یافت و به 9 میلیارد و 456 میلیون دلار رسید؛  حجم صادرات نیز در مدت مذکور 4 درصد افزایش یافت و به بیش از 10 میلیون تن رسید. بر اساس گزارشات واصله صادرات مشتقات نفتی با 37 درصد افزایش به 2 میلیارد و 120 میلیون دلار و مواد معدنی با 23 درصد افزایش به 4 میلیارد و 483 میلیون دلار رسید. صادرات محصولات غیر سنتی که 30 درصد از کل صادرات را تشکیل می دهند نیز با 58 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 2 میلیارد و 851 میلیون دلار رسید. محصولات صادراتی غیر سنتی بولیوی عبارتند از سویا و مشتقات آن، دانه شاه بلوط، آفتابگردان و مشتقات آن، گوشت گاو، جواهرات، چوب و کالاهای تولیدی از آن، شکر، الکل اتیلیک، کینوا، موز، شیر، چرم و محصولات تولیدی، لوبیا، کنجد، محصولات نساجی، چیا، قهوه و پنیر نخل. ارزش واردات، در 8 ماه نخست سال جاری نیز 8 میلیارد و 354 میلیون دلار بوده است.

https://www.paginasiete.bo/economia/ibce-bolivia-exporto-us-9456-mm-hasta-agosto-GX4563338

صادرات بولیوی به کشورهای اتحادیه ی آلبا

بولیوی در سال گذشته تنها 10 میلیون دلار به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه که جزو 10 کشور تشکیل دهنده ی اتحادیه ی آلبا هستند صادر نمود. بر اساس داده‌های موسسه آمار بولیوی (INE) در سال گذشته، صادرات بولیوی به 11 میلیارد و 28 میلیون دلار رسید. با این حال، تنها 10 میلیون دلار در حدود 0.1 درصد رقم مذکور به کشورهای عضو آلبا صادر گردید.

https://www.paginasiete.bo/economia/exportaciones-al-alba-solo-representan-el-01-del-total-KF4564480

پیش بینی رشد اقتصادی بولیوی

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی بولیوی در سال جاری را 3.8 درصد و میزان تورم را 4.2 درصد، پیش‌بینی نمود. از سوی دیگر رشد اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب را در سال جاری 3.5 درصد، و در سال 2023 به دلیل تورم بالا و جنگ در اوکراین، در حدود 1.7 درصد اعلام نمود.

https://www.paginasiete.bo/economia/exportaciones-al-alba-solo-representan-el-01-del-total-KF4564480

همکاری بانک مرکزی بولیوی و بانک اسپانیا

رئیس بانک مرکزی بولیوی (BCB)، ادوین روخاس، و رئیس بانک اسپانیا (BdE)، پابلو هرناندز، توافق نامه همکاری بین المللی در زمینه همکاری‌های بانکی امضا نمودند. هدف از تفاهم نامه ی مذکور تقویت همکاری بین دو نهاد در حوزه‌های مختلف فعالیت های بانکی است و همچنین ایجاد چارچوبی پایدار به منظور طراحی و اجرای پروژه‌ها و ابتکارات مورد علاقه دوجانبه، همکاری و کمک های فنی است.

https://www.la-razon.com/economia/2022/10/13/el-bcb-y-el-banco-de-espana-acuerdan-cooperacion-y-asistencia-tecnica/

صادرات کلرید پتاسیم بیش از 300 درصد افزایش یافت

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه آمار بولیوی (INE)، صادرات کلرید پتاسیم بین ماه‌های ژانویه تا آگوست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 ، بیش از 300 درصد از نظر ارزش و 84 درصد از نظر حجم رشد داشته است. بر اساس گزارشات واصله، در مدت مذکور بیش از 31 هزار تن به ارزش 17 میلیون دلار، صادر شده است. بولیوی در رتبه 17 در سراسر جهان به عنوان صادر کننده کلرید پتاسیم قرار دارد. خریداران اصلی کلرید پتاسیم بولیوی، برزیل (68 درصد از کل صادرات) و شیلی (31 درصد) می‌باشند.

https://www.la-razon.com/economia/2022/10/14/las-exportaciones-de-cloruro-de-potasio-se-incrementan-en-mas-de-300/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما