معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۱

گزارش آماری عملکرد تجارت خارجی استان هرمزگان در سه ماه نخست سال ١٤٠١

طبق آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سه ماه نخست سال 1401 نزدیک به 6.8 میلیون تن کالا به ارزش 3 میلیارد دلار از مبادی گمرکات استان هرمزگان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال 1400 از نظر ارزش دلاری 40 درصد و از نظر وزنی هم 29 درصد رشد کرده است.

همچنین در دوره‌ی سه‌ماهه‌ی نخست 1401 حدود 2 میلیون تن کالا به‌ارزش 4 میلیارد و 245 میلیون دلار از طریق گمرکات استان هرمزگان به کشور وارد گردیده است. واردات در این دوره در مقایسه با دوره‌ی مشابه سال گذشته از نظر وزنی 13 درصد و از نظر ارزش دلاری 25 درصد افزایش یافته است.

جدول زیر آمار کلی تجارت خارجی در گمرکات استان هرمزگان را در دوره‌ی 3 ماهه‌ی نخست سال 1401 نشان می‌دهد.

افزون بر آن، درآمد گمرکات استان در این مدت 53،281 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با دوره‌ی مشابه سال گذشته رشد 120 درصدی را نشان می‌دهد. (رشد زیاد درآمد گمرکات از تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی حقوق ورودی بر اساس سامانه‌ی مبادلات الکترونیک بانک مرکزی - ETS - سرچشمه می‌گیرد.)

شکل زیر نیز مهم‌ترین مقاصد صادراتی (رنگ آبی) و مبادی وارداتی (رنگ نارنجی) در گمرکات استان هرمزگان را در سه ماه آغازین سال 1401 نشان می‌دهد.

در این دوره، صادرات آلومینیوم از منطقه‌‎ی ویژه‌ی اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نسبت به دوره‌ی مشابه سال 14011 از رشد 69 درصدی برخوردار بوده است. این محصول عمدتاً به چین و ترکیه صادر شده است. هرمزگان از مراکز مهم تولید آلومینیوم در کشور است.

جدول زیر خلاصه‌ی عملکرد بندرهای استان هرمزگان را در این دوره‌ی سه ماهه نشان می‌دهد.

بندرهای استان هرمزگان عبارت‌اند از ابوموسی، آفتاب، پارسیان، تیاب، جاسک، چارک، خمیر، سیری، سیریک، شهید باهنر، شهید رجایی، شهید حقانی، شیوء، قشم، کوه مبارک، کیش، لاوان، لنگه، نخیلو، هرمز.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما