معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته سوم مهر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی رشد 7 درصدی برای اقتصاد ویتنام در سال 2022

اداره پژوهش اقتصاد کلان آ.سه.آن + 3 ( AMRO) همانند بسیاری دیگر از سازمان‌های بین المللی خوش بینی خود نسبت به رشد اقتصاد ویتنام در سال جاری را افزایش داد. پس از عملکرد قدرتمند ویتنام از آغاز سال جاری و موفقیت این کشور در کنترل تورم، این اداره پیش بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام را از 6.5% به 7% افزایش داد. انتظار میرود که نرخ تورم ویتنام در سال جاری بالغ بر 3.5% و در سال 2023 با کمی‌کاهش بالغ بر 3.3% باشد. انتظار میرود که رشد آ.سه.آن و 3 کشور چین، ژاپن و کره جنوبی در سال جاری بالغ بر 3.7% باشد.

پیش بینی صادرات 55 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی ویتنام در 2022

آمارهای ارائه شده نشان می دهد که محصولات کشاورزی ویتنام به 190 کشور جهان صادر می‌شود. میزان صادرات محصولات کشاورزی ویتنام در سال 2021 بالغ بر 48.6 میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود تا در سال جاری به 55 میلیارد دلار برسد.

پروژه 55 میلیون دلاری‌هانوی برای بهبود دسترسی به خط مترو

مراسم کلنگ زنی پروژه تسهیل دسترسی به مترو دیروز در هانوی برگزار شد. این پروژه 54.75 میلیون دلاری که تقویت حمل و نقل شهری پایدار برای خط 3 متروی‌هانوی نام دارد، با ایجاد پیاده روها، ایستگاههای اتوبوس و دیگر سازه‌ها دسترسی مسافران به مترو را تسهیل می‌کند. کمیته خلق هانوی و بانک توسعه آسیا تامین بودجه مورد نیاز برای اجرای پروژه را بر عهده دارند.

درآمد 2 میلیون دلاری خط متروی‌هانوی

وزارت حمل و نقل ویتنام اعلام کرد که خط متروی کت لین- هازونگ در مدت 10 ماه افتتاح این خط بالغ بر 5.4 میلیون مسافر جابجا کرده و 2 میلیون دلار درآمد داشته است. قابل ذکر است که خط مذکور در حال حاضر تنها خط مترو فعال در پایتخت ویتنام یعنی‌هانوی می‌باشد.

ظرفیت برای تقویت همکاری‌های ویتنام و آلمان فراوان است

سفیر ویتنام در آلمان اعلام کرد که ظرفیت ها برای همکاری میان ویتنام و آلمان همچنان فراوان است. آلمان هم اکنون قطار اقتصادی اتحادیه اروپا و بزرگترین شریک ویتنام در منطقه است. دو کشور مشارکت استراتژیک را در سال 2011 برقرار کرده و حجم مبادلات تجاری دو جانبه به 11.2 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. حجم مبادلات تجاری دو جانبه دو کشور در 6 ماه نخست سال جاری بالغ بر 6.2 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 15 درصدی دارد. میزان سرمایه گذاری آلمان در ویتنام در مجموع در غالب 426 پروژه بالغ بر 2.31 میلیارد دلار و میزان سرمایه گذاری ویتنام در آلمان در غالب 36 پروژه بالغ بر 283 میلیون دلار می‌باشد.

افزایش 22 درصدی درآمد مالیاتی ویتنام

معاون اداره کل مالیات ویتنام اعلام کرد که درآمد مالیاتی کشور در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 1.1 کوادریلیون دانگ بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 22 درصدی دارد. وی افزایش درآمد مالیاتی را به تحول دیجیتال در مدیریت مالیاتی نسبت داد و گفت دیجیتال سازی مالیات پرداخت مالیات را تسهیل کرده است.

سازمان راه آهن بر بستن خیابان مشهور توریستی تاکید دارند

سازمان راه آهن ویتنام اعلام کرد که فعالیت های کافی شاپ های خیابان مشهور توریستی در هانوی برای تضمین ایمنی ساکنین خیابان و همچنین گردشگران باید متوقف شود. این تصمیم بدنبال نشست سازمان، مسئولان محلی و صاحبان کافی شاپ ها اعلام شد. قابل ذکر است که قطار برون شهری از وسط خیابان باریک مذکور عبور کرده و در دو طرف خیابان در حدود 30 کافی شاپ فعالیت دارند. این خیابان یکی از خیابان‌های مشهور گردشگری‌هانوی است.

تحقق 14 هدف توسعه ای برای سال جاری در ویتنام

انتظار میرود که تنها یکی از 15 هدف توسعه اجتماعی – اقتصادی ویتنام در سال جاری محقق نشود. میزان رشد تولید ناخالص داخلی بالغ بر 8% برآورد می‌شود که 2 الی 2.5 درصد بیش از میزان هدف گذاری شده است. رشد تولید ناخالص داخلی 44 استان و شهر از مجموع 63 استان و شهر کشور بالای 6% پیش بینی می‌شود. نرخ تورم حدود 4% افزایش خواهد داشت و میزان درآمد بودجه ای کشور بیش از میران هدف گذاری شده خواهد بود.  

 ارزیابی سرمایه گذاری در فرودگاههای کوچک در ویتنام

کارشناسان داخلی و خارجی حاضر در میزگردی در هانوی سرمایه گذاری در فرودگاههای کوچک ویتنام و کمک این اقدام به رشد اقتصاد کشور را بررسی کردند. بنا بر اعلام انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، ویتنام در رتبه نخست 25 کشور برتر جهان از لحاظ سرعت احیاء بازار هواپیمایی داخلی در دوره پسا کرونا قرار دارد. میزان رشد هواپیمایی ویتنام در دوره قبل از کرونا دو رقمی‌بوده و بطور میانگین بالغ بر 15.8% در سال بوده است. بنا بر پیش بینی یاتا، شرکت های هواپیمایی ویتنام در سال 2035 بالغ بر 23 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کرده و به 136 میلیون مسافر خدمت رسانی خواهند کرد. با این وجود، فرودگاههای موجود در کشور بویژه فرودگاههای کوچک با ازدحام مسافر که فراتر از ظرفیت آنهاست مواجه هستند. سهم شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها به تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2019 بالغ بر 12.5 میلیارد دلار بوده است.

رشد 22 درصدی صادرات کامبوج در 9 ماه نخست سال جاری

اداره کل گمرک کامبوج اعلام کرد که میزان صادرات کشور در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 17.258 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22.06% افزایش نشان می دهد. حجم مبادلات تجاری و واردات کامبوج در 9 ماه نخست سال جاری نیز به ترتیب بالغ بر 41.023 میلیارد دلار و 23.764 میلیارد دلار اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18.01% و 15.24% افزایش نشان می‌دهند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما