معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت مناسب جمهوری تاتارستان در حوزه کشاورزی

 سی و چهارمین نشست شورای دولتی نشست فراکسیون روسیه واحد برگزار شد که معاون نخست وزیر جمهوری تاتارستان و مارات زیابباروف وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان در آن شرکت داشت. زیابباروف از اقدامات موثر در حوزه کشاورزی خبر داد. وی خاطرنشان کرد: سال 2022 برای کشاورزی کاملاً مساعد بود، برداشت ناخالص محصولات غلات 5 میلیون و 335 هزار تن بوده و برداشت خوبی از چغندرقند پیش بینی می‌شود (این رقم 1.65 میلیون تن ریشه یا حدود 250 هزار تن شکر دانه ریز است). و سیب زمینی (بیش از 1 میلیون تن). در دامپروری نیز تولید 540 هزار تن گوشت و 1 میلیون و 980 هزار تن شیر انتظار داریم. همه ارقام بالاتر از 2021 هستند. بر این اساس، حجم تولید ناخالص کشاورزی با افزایش 11 درصدی نسبت به سال گذشته در یک برآورد قابل مقایسه، 273 میلیارد روبل برنامه ریزی شده است.

 

سومین مسابقه جمهوری "مهندس سال" - 2022

 مسابقه "مهندس سال" به منظور کمک به توسعه و رشد حرفه‌های مهندسی و همچنین معرفی پرسنل صنعتی و تولیدی و مهندسی واجد شرایط کار در شرکت های کلیدی در بخش های اساسی اقتصاد جمهوری است. شرکت کنندگان می‌توانند هم دانشجویان دانشگاهی باشند که تخصص مهندسی دارند و هم مهندسان فعلی و فعال شرکتهای جمهوری تاتارستان (مهندسین طراح، مهندسان تولید که در توسعه فرآیندهای تولید، خطوط و غیره مشارکت دارند) در سه دسته:

  • "مهندسین آینده" - دانشجویان رشته‌های مهندسی؛
  • "جوانی، موفقیت، چشم انداز" - مهندسان فعال زیر 35 سال؛
  • "تجربه، دستاوردها، شایستگی" - مهندسان فعال بالای 35 سال.

درخواست ها تا 17 اکتبر 2022 پذیرفته می‌شود.

 

سرمایه گذاری در منطقه شهری ویسوکوگورسکی جمهوری تاتارستان

 منطقه شهری ویسوکوگورسکی جمهوری تاتارستان در مورد اجرای اقداماتی برای تضمین توسعه اقتصادی-اجتماعی پایدار در چارچوب نشست جمهوری به ریاست رستم مینیخانوف رئیس جمهور جمهوری تاتارستان گزارش داد. رئیس منطقه ویسوکوگورسکی، راویل خیساموتدینوف، گفت که شاخص اصلی فعالیت این منطقه، حجم تولید ناخالص است که در سال 2021 به 26.9 میلیارد روبل (با افزایش 110.2 درصدی نسبت به سال قبل) رسید. در منطقه شهری Vysokogorsky، همه شرایط برای تسهیل جریان سرمایه گذاری ایجاد می‌شود. در سال 2021، حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به 10.8 میلیارد روبل رسید. (116٪ نسبت به سال قبل) برای سال جاری، این شاخص 12.3 میلیارد روبل پیش بینی شده است که در مقایسه با سال قبل (1 نیمه سال - 7.8 میلیارد روبل) 114٪ خواهد بود. کارخانه نورد لوله کازان پروژه ای را برای ساخت مرحله اول یک کارگاه تولیدی به مساحت 2000 متر مربع اجرا کرد. مبلغ کل سرمایه گذاری بیش از 100 میلیون روبل خواهد بود.

در روستای مامونینو، سرمایه گذاران از منطقه اولیانوفسک شروع به اجرای یک پروژه سرمایه گذاری برای ساخت یک کشتارگاه با ایجاد یک مرکز فرآوری گوشت کرده اند. سرمایه گذاران قصد دارند امسال فعالیت خود را آغاز کنند و با ایجاد 30 شغل حدود 70 میلیون روبل سرمایه گذاری کنند.

  یک سرمایه گذار از منطقه تیومن قصد دارد مجتمعی برای تولید فوم پلی استایرن اکسترود شده در این منطقه ایجاد کند. هزینه کل پروژه 480 میلیون روبل است. با ایجاد 80 شغل دوره اجرای پروژه از سال 2022 تا سه ماهه دوم سال 2025 است. از امروز، در نتیجه همکاری نزدیک با سرمایه گذار، یک قطعه زمین به سرعت انتخاب شد و مسائل مشکل ساز در اتصال فن آوری به شبکه‌های برق برطرف شد.

  IP Kasimov به اجرای پروژه ساخت کارگاه تولید پنیر با فرآوری شیر با ظرفیت تولید 10 تن در روز ادامه می دهد. تولید و پذیرش شیرخام در همین ساختمان خواهد بود. مبلغ کل سرمایه گذاری 127 میلیون روبل است. ایجاد اشتغال برای 12 نفر در نظر گرفته شده است.

          در سال 2022، شرکت های کشاورزی منطقه پروژه‌های سرمایه گذاری زیر را اجرا می‌کنند:

  • CJSC "Biryuly" - ساخت سوله‌های مزرعه خز، تعمیرات اساسی آشپزخانه حیوانات و دیگ بخار آشپزخانه حیوانات.
  • AF Tatarstan LLC - نوسازی واحد شیردوشی مجتمع لبنیات، ساخت گاوداری برای 390 راس.
  • Bitaman- ساخت یک گاوداری برای 200 راس.
  • Elita JSC - تعمیرات اساسی ساختمان قرنطینه.

در مجموع، قرار است بیش از 320 میلیون روبل برای سال 2022 سرمایه گذاری شود. اجرای پروژه ای در مقیاس بزرگ برای ساخت مجتمع های مسکونی Belaya Alley و Provence با سرمایه گذاری کل بیش از 4 میلیارد روبل نیز ادامه دارد. شرکت Unistroy به اجرای پروژه مجتمع مسکونی جدید Atmosfera که برای 14 خانه و بیش از سه هزار و هفتصد آپارتمان طراحی شده است، ادامه می دهد. کل سرمایه گذاری در ساخت مسکن حدود 11 میلیارد روبل خواهد بود.

 

Forum.Digital Agro 2022: تحول دیجیتالی کشاورزی روسیه در واقعیت های مدرن

 در مورخ 22 سپتامبر، چهارمین انجمن آنلاین سالانه Forum.Digital Agro 2022 برگزار شد که به دیجیتالی کردن بخش کشاورزی اختصاص داشت. دمیر فاتیخوف، معاون مدیر کل RIVC JSC، در مورد استراتژی تحول دیجیتال جمهوری تاتارستان از جمله اکوسیستم دیجیتال یکپارچه GIS Agropolia جمهوری تاتارستان صحبت کرد. به طور کلی، نمایندگان سازمان‌های دولتی، مقامات ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی، سخنرانان برتر و کارشناسان حوزه کشت و صنعت مجموعه‌ای از بحث‌ها را در مورد چگونگی ادغام فناوری‌های نوآورانه در توسعه مجتمع‌های کشت و صنعت داخلی برگزار کردند.

 

استراتژی مدیریت منابع انسانی تاتنفت

 هیئت مدیره TATNEFT به ریاست رئیس جمهور تاتارستان رستم مینیخانوف، استراتژی مدیریت منابع انسانی به روز شده گروه TATNEFT تا سال 2025 شامل روندها و چالش های فعلی، اهداف و اولویت های استراتژیک را مورد بررسی قرار داد. این استراتژی اجرای فعالیت ها و پروژه‌هایی را با هدف بهبود کارایی فرآیندهای انتخاب، استخدام و توسعه پرسنل، تقویت برنامه‌های جبران خسارات، مزایا و تضمین‌ها؛ افزایش رضایت و مشارکت کارکنان؛ مدیریت شایستگی‌های کارکنان، با در نظر گرفتن تغییرات تکنولوژیکی و چالش های جدید ارائه می دهد.

 

سفر مینّیخانوف به ترکمنستان 

طی سفر به ترکمنستان مورخ 26 سپتامبر 2022، رستم مینّیخانوف رئیس جمهور تاتارستان با سردار بردی محمداف رئیس جمهور آن کشور دیدار نموده است. ضمن قدردانی از مسئولین ترکمنستان برای توجه ویژه نسبت به توسعه همکاری‌ها بین ترکمنستان و تاتارستان که منجر به تقویت روابط بین روسیه و ترکنستان گردد، رئیس جمهور تاتارستان به توسعه تعاملات بین شرکت های دو جمهوری اشاره کرده است. موضوع گسترش فهرست اقلام و افزایش حجم مبادلات تجاری به ویژه در حوزه نفت، انتقال گاز، کشتی سازی، خودروسازی، هواپیماسازی و عرضه محصولات پتروشیمی در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مبادلات تجاری بین دو جمهوری در سال گذشته به 77.5 میلیون دلار رسید. همچنین، مقرر گردید که در آخر ماه اکتبر سال جاری روز های فرهنگ جمهوری تاتارستان در شهر عشق آباد و مرو (ماری) با محوریت 1100 سالگرد پذیرش اسلام در بلغارستان ولگایی برگزار گردد.

 

تولید اگزالیک اسید در تاتارستان

با توجه به وجود محدودیت ها برای واردات، تولید اگزالیک اسید در شرکت «Tolyattikauchuk» که زیرمجموعه شرکت تات نفت می‌باشد، در حال ایجاد می‌باشد. این مواد برای تولید ایزوپرن و کائوچو ایزوپرن به کار گرفته می‌شود. در حال حاضر، تحقیقات برای سینتز اگزالیک اسید در حال انجام است و در سال آینده پیش بینی می‌شود که جایگزینی مواد وارداتی در شرکت های متبوع تات نفت کاملا صورت گیرد.

 

میزان برداشت غلات در جمهوری باشقیرستان

در ماه جون و آغاز برداشت غلات پیشبینی شده بود که در سال جاری 4 میلیون تن محصول به دست آید. در تاریخ 12 سپتامبر 4.3 میلیون تن از 1.5 میلیون هکتار (84 درصد از کل مزرعه) با میانگین برداشت 2.93 تن در ازای هر هکتار برداشته شده است. طبق اظهارات اخیر وزیر کشاورزی این جمهوری بیش از 5 میلیون تن غلات در باشقیرستان برداشته می‌شود و با رسیدن به این شاخص این جمهوری رکورد قبلی در سال 1986 را خواهد شکست. گفتنی است که شرکت های کشاورزی این جمهوری در خصوص کمبود انبار برای نگهداری غلات دچار مشکل هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما