معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول مهر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پیشرفت ۱۵ درصدی کار کانال قوش‌تپه بلخ

ذبیح الله امیری؛ مدیر پروژه کانال قوش‌تپه بلخ، روز شنبه ۲ مهر گفت: تاکنون ۱۵ درصد کار کانال قوش‌تپه پیش رفته و ۴۲ کیلومتر این کانال ساخته شده است. به گفته او، کار ایجاد کانال از ابتدای سال جاری آغاز شده و قرار است فاز اول آن که معادل ۱۰۸ کیلومتر است، در سال جاری تکمیل گردد. در حال حاضر کار در بخشداری کلدار بلخ ادامه دارد و ۲۵۰۰ نفر عملا مشغول کار هستند. این کانال طی ۶ سال ساخته می‌شود که ‏با ایجاد این کانال ۵۵۰ هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد. این کانال آب را از رود آمو به سمت بخشداری‌های بلخ، جوزجان و اندخوی فاریاب انتقال خواهد داد. پنجشنبه ۳۱ شهریور سال جاری ملا عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی رییس الوزرا برای بازدید از کار کانال قوش‌تپه به بلخ سفر کرد و در بازدید از این کانال پیشرفت کار را ستود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/258956/پیشرفت-۱۵-درصدی-کار-کانال-قوش-تپه-بلخ

 کاهش ۵۰ درصدی محصولات پیاز در بغلان

مسئولان اداره کشاورزی بغلان از کاهش ۵۰ درصدی محصولات پیاز این استان خبر می‌دهند، خشکسالی، سرازیر شدن سیلاب ها و رکود بازار داخلی در سال گذشته، محصولات پیاز امسال را در مقایسه به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داده است. (خبرگزاری اطلاعات روز)

https://www.avapress.com/fa/news/259021/کاهش-۵۰-درصدی-محصولات-پیاز-بغلان

 افزایش 40 درصدی قیمت دارو در بلخ

اتحادیه داروفروشان بلخ می‌گوید که به‌دلیل محدودیت در واردات دارو، نرخ دارو ۴۰ درصد افزایش یافته است. مسئول بخش بررسی و قوانین بهداشت‌ بلخ هرچند از کنترل بازار سخن می‌گوید اما دلیل افزایش نرخ دارو را تلاش برای واردات داروی با کیفیت و جلوگیری از قاچاق داروی غیرقانونی می‌داند. افغانستان از جمله کشورهایی است که ۹۵ درصد داروی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و درصد کمی‌ که در کشور تولید می‌شود نیز با کمبود مواد خام مواجه است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/155666/بهای-دارو-در-بلخ/

 الکوزی: شرکت‌های چینی در افغانستان سرمایه گذاری نمی‌کنند

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که شرکت‌های چینی در افغانستان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. او گفت شرکت‌های چینی حتی یک افغانی سرمایه‌گذاری نکرده اند. بسیاری از شرکت‌های این کشور می‌آیند، با ما ملاقات می‌کنند، تحقیق می‌کنند، اما می‌روند و غیب می‌شوند. آقای الکوزی چنین برخورد شرکت‌های چینی را اذیت کننده خواند. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/154675/

 امضای قرارداد خرید مواد سوختی و گندم از روسیه

وزیر تجارت حکومت طالبان به خبرگزاری رویترز گفت که این وزارت قرارداد واردات بنزین، گازوئیل، گاز مایع و گندم را با روسیه امضا کرده‌است.  نورالدین عزیزی بدون ارائه جزییات در مورد قیمت‌ها، افزود روسیه این کالاها را به قیمت نازلتر از نرخ جهانی به افغانستان می‌فروشد. این نخستین قرارداد تجاری است که طالبان با یک کشور بزرگ منعقد کرده است.  عزیزی گفت که این قرارداد شامل خرید 1 میلیون تُن بنزین، 1 میلیون تُن گازوئیل، 500 هزار تُن گاز مایع و 2 میلیون تُن گندم در سال است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/154704/

 افزایش ۳۰ درصدی محصولات بادام سمنگان

نجیب‌الله جویا، مدیر ترویج میوه‌جات و سبزی‌جات اداره کشاورزی استان سمنگان، گفت محصولات بادام سمنگان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است و باغداران از راه فروش بادام در این استان بیش ۱٫۱۳۸٫۰۰۰٫۰۰۰ افغانی درامد کسب کرده‌اند. بخشداری‌های حضرت سلطان و خرم‌سار این استان بیشترین بادام تولیدی سمنگان را به خود اختصاص می‌دهند. ۴۰ درصد بادام سمنگان در داخل کشور و ۶۰ درصد آن به خارج از کشور از جمله، هند، پاکستان و امارت متحده عربی صادر می‌شود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/259130/افزایش-۳۰-درصدی-محصولات-بادام-سمنگان-درآمد-یک-میلیاردی-کشاورزان

کاهش محصولات پنبه بلخ

سالانه بیش از ۲۵ هزار هکتار زمین در استان بلخ به کشت پنبه اختصاص می‌یابد، اما امسال این مقدار به دلیل آفت‌های طبیعی کاهش چشمگیری داشته است.   (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-180054

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما