معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته اول مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 اروگوئه قادر است به کشوری با درآمدزایی بالا تبدیل شود (پورتال وزارت روابط خارجی اروگوئه)

فرناندو ماتتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه که سخنران اصلی مراسم اختتامیه نمایشگاه بزرگ سالانه دامداری (موسوم به نمایشگاه پرادو) در مونته ویدئو بود گفت: اروگوئه از تمامی‌شرایط لازم برای تبدیل شدن به کشوری با درآمدزایی بالا برخوردار است و برای نیل به این هدف  انجام اصلاحات ساختاری در زمینه‌هایی نظیر بیمه تأمین اجتماعی، آموزش و غیره اجتناب ناپذیر خواهد بود. ماتتوس با اشاره به اینکه: اروگوئه به صادرات اقلام دامی و کشاورزی به شکل فزاینده ای ادامه می دهد گفت: پیش بینی می‌شود صادرات کل اقلام تجاری کشور تا پایان سال 2022 به 14.5 میلیارد دلار بالغ شود که یازده میلیارد آن تولیدات صنعت کشاورزی خواهد بود. رقمی‌که به گفته وی در طول تاریخ اروگوئه بی سابقه بوده است.

یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان پاراگوئه و اکوادور  (پورتال وزارت خارجه پاراگوئه)

خولیو سزار آرریئولا وزیر روابط خارجی پاراگوئه در دیدار با کارلوس هولگین همتای اکوادوری یادداشت تفاهمی‌برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور به امضا رساندند. دیدار مذکور یک روز قبل از برپایی هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویرک، در مقر هیات دائم پاراگوئه نزد سازمان ملل متحد برگزار شد. مبادله اطلاعات اقتصادی، تجاری و گردشگری همچنین توسعه ارتباطات میان بخش های خصوصی دو کشور از جمله موارد همکاری‌های دو کشور خوانده شده است.

جایگاه دوم اروگوئه در عرصه امنیت غذایی در آمریکای جنوبی (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

در تازه ترین دسته بندی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در زمینه تغذیه و امنیت غذایی در دوران بیماری همه گیر کووید-19 (2019 لغایت 2021)  اروگوئه پس از شیلی در جایگاه دوم قرار گرفت. طبق گزارش فائو، 23 درصد از مردم اروگوئه در سالهای مذکور با مشکلات مرتبط با ناامنی غذایی (اعم از متوسط و حاد) مواجه بوده اند. شیلی در عین حال با 17.4 درصد در ردیف نخست دسته بندی مذکور قرار دارد. متوسط میزان ناامنی غذایی در کشورهای منطقه 36.6 درصد است. بحران تغذیه و ناامنی غذایی در کشور پرو بیشتر از سایر کشورهای منطقه می‌باشد، بطوری که 50.5 درصد از جمیعت آن کشور با ناامنی غذایی مواجهند. شایان ذکر است، آمارهای فائو در کشورهای بولیوی، کلمبیا و ونزوئلا به ثبت نرسیده است.

اروگوئه مطمئن ترین کشور در آمریکای لاتین برای سرمایه گذاری (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

نشریه انگلیسی یورومانی (Euromoney) که از جمله نشریه‌های مطرح جهان در زمینه‌های مالی و سرمایه گذاری است، در تازه ترین گزارشی درباره ریسک سرمایه گذاری و امنیت مالی در کشورهای مختلف جهان، اروگوئه را "نخستین کشور امن" از لحاظ سرمایه گذاری در آمریکای لاتین خواند. طبق دسته بندی نشریه مذکور -که بر اساس نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌های اقتصادی بصورت دوره ای انجام می‌گیرد- اروگوئه از میان 174 کشور جهان، جایگاه هجدهم را (در زمینه امنیت سرمایه گذاری) به خود اختصاص داده است. در گزارش مذکور آمده است، جایگاه سایر کشورهای آمریکای لاتین اعم از برزیل، شیلی، کلمبیا، مکزیک و پرو در سال جاری میلادی کاهش یافته است. در میان کشورهای منطقه، آرژانتین و ونزوئلا در ردیف های 162 و 167 در سطح جهانی قرار گرفتند.

توافق کره جنوبی و اروگوئه برای همکاری در زمینه هیدروژن سبز (نشریه لاتام به نقل از خبرگزاری رسمی‌کره جنوبی)

در دیدار عمر پاگانینی وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه با پارک ایل جون معاون دوم وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی در سئول، طرفین برای همکاری مشترک در عرصه تولید هیدروژن سبز با یکدیگر توافق کردند. توسعه ارتباطات و همکاری‌ها در بخش صنایع انرژی از طریق ترکیب فناوری‌های مشترک در زمینه انرژی‌های جایگزین- در راستای استفاده از خودروهای با سوخت پاک - از جمله موضوعات مورد گفت و گوی طرفین بود.

افزایش شاخص فقر در نیمه نخست سال جاری در اروگوئه (روزنامه لارپوبلیکا)

به گزارش موسسه ملی آمار، شاخص فقر در اروگوئه در شش ماه نخست سال 2022 بر روی 10.7 درصد قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان نیم درصد افزایش یافت. طبق آمار مذکور، از هر 1000 نفر در کشور 107 نفر از حداقل درآمد لازم برای تأمین نیازهای اولیه خود چه در زمینه غذایی و چه غیرغذایی برخوردار نیستند. آمارها همچنین نشان می دهند که در نیمه نخست سال جاری شاخص "فقر در خانواده" 7.4 درصد محاسبه شده است. به عبارت دیگر از هر 1000 خانواده در اروگوئه 74 خانواده زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اروگوئه، نخستین کشور در آمریکای لاتین در زمینه توسعه دولت الکترونیک (پورتال رسمی دولت اروگوئه)

بر اساس تازه ترین گزارش ارائه شده در جریان دوازدهمین دور از سری گزارشات مرتبط با توسعه دولت الکترونیک در سازمان ملل متحد، اروگوئه نخستین جایگاه را در میان کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب به خود اختصاص داد. پس از اروگوئه، شیلی، آرژانتین، برزیل و کاستاریکا در ردیف های بعدی قرار گرفتند. از جمله معیارهای محاسبه شده در دسته بندی مذکور می‌توان به تسهیل سیاست ها و خدمات یکپارچه در عرصه دولت الکترونیک، ارائه خدمات مسئولانه و جامع برای تمام اقشار جامعه و رفع خلاء های دیجیتالی در کشور اشاره کرد. شایان ذکر است، اروگوئه در عرصه جهانی (در میان 193 کشور) در ردیف سی و پنجم قرار دارد.

کاهش سه پزویی بهای بنزین از ابتدای ماه اکتبر سال جاری (خبرگزاری سوبراژادو)

دفتر ریاست جمهوری اروگوئه در پورتال خبری خود از کاهش بهای بنزین از ابتدای ماه اکتبر سال جاری به میزان سه پزو در هر لیتر خبر داد. کاهش مذکور بدنبال کاهش بهای جهانی نفت در بازارهای جهانی، بر اساس "نرخ برابری واردات بر اساس بهای نفت مرجع (PPI)" در اروگوئه محاسبه شده است. بهای گازوئیل در عین حال برغم آنکه طبق نرخ مذکور  می‌بایست یک پزو در هر لیتر اضافه می‌شود، اما دولت به منظور تداوم سیاست توسعه اقتصاد کشور از اعمال افزایش خودداری ورزید. شایان ذکر است، با تغییر یاد شده بهای بنزین سوپر به ازای هر لیتر 74.88 پزو در جایگاههای سوخت عرضه خواهد شد. بهای گازوئیل نیز همچنان به قیمت 64.99 پزو در هر لیتر به مشتریان ارائه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما