معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته چهارم شهریور 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه...

کاهش ارسال و انتقال پول از خارج به مولداوی

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی مولداوی، مهاجرین کاری و دیگر مولداویایی‌های مقیم کشورهای خارجی در ماه آگوست سال جاری معادل 160.8 میلیون لی به مولداوی ارسال کرده اند که 6.3 درصد کمتر از ماه جولای می‌باشد اما در همین حال نسبت به شاخص آگوست سال گذشته 25.3 درصد بیشتر است. بخش اعظم انتقال ارزی -78 درصد- به یورو و 22 درصد نیز به دلار صورت گرفته است. میزان انتقالات روبل به مولداوی در آگوست تنها 1 درصد اعلام شده است. کارشناسان اعلام کردند دلیل کاهش انتقالات روبل، تحلیل‌های غرب علیه موسسات مالی روسیه می‌باشد.

افزایش قیمت گاز طبیعی برای مشترکان

 آژانس ملی تنظیم موازین انرژی در جلسه خود افزایش تعرفه گاز طبیعی برای مشترکان را مورد تصویب قرار داد. بدین ترتیب از اول ماه اکتبر سال جاری قیمت گاز طبیعی برای مشترکان خانگی از 22.99 لی به 29.26 لی برای هر متر مکعب افزایش خواهد یافت. این آژانس اعلام کرد با توجه به افزایش میانگین قیمت خرید سالانه گاز طبیعی از 899 دلار برای هر یک هزار متر مکعب در سال گذشته به 927 دلار در سال جاری، تصمیم به افزایش قیمت گاز اتخاذ شده است.

رشد 30 درصدی قیمت های صنعتی مولداوی در طول یک سال

 قیمت تولید کالاهای صنعتی در آگوست سال جاری در مقایسه با آگوست سال گذشته 30.2 درصد افزایش یافته است. در همین حال قیمت این محصولات در مقایسه با جولای سال جاری 0.6 درصد و از ابتدای سال 18.5 درصد رشد داشته است. اداره ملی آمار مولداوی اعلام کرد قیمت های صنعتی در بخش استخراج در آگوست سال جاری نسبت به آغاز سال 31.3 درصد و نسبت به آگوست سال گذشته 37.4 درصد افزایش یافته است که بیشترین رشد می‌باشد.

ارائه کمک مالی 27 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول به مولداوی

 صندوق بین المللی پول تصمیم به ارائه 27 میلیون دلار کمک مالی به مولداوی جهت حمایت از بودجه گرفته است. صندوق بین المللی پول از موفقیت ها و پیشرفت مولداوی در زمینه مدیریت سازمان مالیات و مبارزه با فساد استقبال اما بر لزوم اجرای شرایط همکاری با این صندوق تاکید ورزیده است. یکی از شروط این برنامه تصمیم قانون «بانک مرکزی مولداوی» می‌باشد. این مبلغ بخشی از بسته مالی در نظر گرفته شده برای مولداوی با رقم 800 میلیون دلار می‌باشد که مولداوی در صورت اجرای شرایط لازم می‌تواند در مدت 40 ماه در چهارچوب وام های ارزان دریافت کند. صندوق بین المللی پول تاکید کرده است که پیامدهای جنگ در اوکراین همچنان بر دورنمای اقتصادی مولداوی تاثیر می‌گذارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما