معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو برازاویل در نیمه اول شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور، به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

در نیمه اول سال 2022، تولید الماس به 4,581,679.13 قیراط رسید.

در نیمه اول سال 2022 ، جمهوری دموکراتیک کنگو  4,581,679.13 قیراط الماس به شرح زیر تولید کرد:

  • 2,376,116.52 قیراط استخراج شده به صورت دستی یا 51.86 درصد؛
  • 2,201,454.16 قیراط استخراج شده صنعتی یا 48.05 درصد؛
  • 4108.45 قیراط استخراج شده نیمه صنعتی، یعنی 0.09 درصد.

بر اساس آمار ارائه شده توسط بخش فنی برای هماهنگی و برنامه ریزی معدن (CTCPM)، استخراج دستی الماس در مقایسه با استخراج صنعتی قوی تر است؛ در نیمه اول سال 2022، استخراج دستی الماس 51.86 درصد در مقابل 48.05 درصد تولید صنعتی برآورد شده است.

در طول دوره مورد بررسی توسط بخش فنی برای هماهنگی و برنامه ریزی معدن  (CTCPM)، دو شرکت اصلی تولید صنعتی: شرکت سرمایه گذاری معدن آنهویی کنگو (SACIM) با 2,152,668.73 قیراط یا 97.78٪ و شرکت معدن میبا باکوانگا (Bakwanga MIBA) با 48,785.43 قیراط یا 2.22٪ به حساب می آیند. بر اساس CTCPM، کل تولید برای نیمه اول سال 2022 حدود 4,581,679.13 قیراط برآورد شده است. در مقایسه با نیمه اول سال 2021 که 5,898,112.76 قیراط بود، 1,316,433.63 قیراط یا 22،32 درصد کاهش یافت.

دولت اجرای استراتژی اصلاح مالیاتی را تایید کرد.

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو  طی شصت و پنجمین نشست شورای وزیران، اجرای استراتژی اصلاح امور مالیات دولتی ارائه شده توسط نیکلاس کزادی، وزیر دارایی را مورد توجه قرار داد. این استراتژی در سی امین جلسه شورای وزیران که در 26 نوامبر 2021 (5 آذر 1400) برگزار شد، به تصویب رسید.

لازم به ذکر است که این سند برای مدت سه سال از 2022 تا 2024 با پیروی از یک رویکرد واقع بینانه، زمینه‌ها، اقدامات و فعالیت هایی را که باید انجام شود اولویت بندی می‌کند و ثبات را در میان مدت تضمین می‌کند.

این رویکرد این مزیت را دارد که به دولت کنگو اجازه می‌دهد تا تلاش‌های خود را بر روی ۲۴ اقدام اصلاحی اولویت‌بندی شده در پنج مورد (۵) متمرکز کند.

محورهای استراتژیک عبارتند از:

- اصلاح بودجه؛

- تقویت سیاست مالیاتی و ظرفیت ادارات مالیاتی؛

- مدیریت مخارج دولتی؛

- حسابرسی دولتی و مدیریت نقدینگی؛

- دیجیتالی کردن منابع مالی عمومی.

این برنامه اقدام به عنوان الگو برای کمیته راهبری استراتژی اصلاحات مالی دولتی ملی خواهد بود و به طور منظم در جلسات دوره ای، تحت مدیریت نخست وزیر و رئیس دولت نظارت خواهد شد. به گفته نیکلاس کزادی وزیر دارایی کنگو، تصویب این برنامه اقدام یکی از تعهدات دولت کنگو در چهارچوب برنامه اقتصادی منعقد شده با صندوق بین المللی پول (FMI) را مشخص می‌کند.

در فروم تجاری WCI، ج.د. کنگو از همکاری با ترکیه بر اساس سرمایه گذاری‌های سودمند متقابل حمایت کرد.

فروم تجاری WCI ترکیه-آفریقا چهارشنبه 24 آگوست 2022 (2 شهریور 1401) در هتل پولمن در کینشازا با حضور مونیس دیریک، سفیر ترکیه در جمهوری دموکراتیک کنگو، والری کالانگا، مشاور وزیر تجارت خارجی مسئول نظارت بر توافقات تجاری و بسیاری از تجار با پیشینه‌های مختلف افتتاح شد. این رویداد به ابتکار نمایشگاه بوسفر (Bosphorus Expo) روز پنجشنبه 25 آگوست (3 شهریور) به پایان رسید.

در اولین روز این رویداد بزرگ که به عنوان یک مراسم افتتاحیه رسمی‌با مشارکت پانل های سطح بالا و بخش و جلسات b2b و ارائه محصولات شرکت ها و غیره  همراه بود، اتکو بنگیسو (Utku Bengisu)، رئیس انجمن WCI گفت که هدف از سازمان وی توسعه همکاری شرکت های کوچک و متوسط بین ترکیه و کشورهای آفریقایی است.

او مزیت های همکاری ترکیه با آفریقا به طور عام و به طور خاص با جمهوری دموکراتیک کنگو را به صورت ارقام و مثال ارائه کرد. ترکیه نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. بیش از 4 میلیون شرکت کوچک و متوسط دارد. بیش از 300000 شرکت تولیدی و 125000 شرکت صادرکننده در ترکیه وجود دارد.

اوتکو بنگیسو اعلام کرد که این آمار باعث شده است که ترکیه در سال جاری (2022) 250 میلیارد دلار صادر کند و تاکید کرد: "ما می خواهیم ترکیه را به سرمایه گذاری، همکاری و شریک تجاری جدید جمهوری دموکراتیک کنگو تبدیل کنیم. به همین دلیل است که ما این فروم را سازماندهی کردیم."

والری کالانگا، مشاور وزیر تجارت خارجی مسئول نظارت بر توافقات تجاری ج. د. کنگو طی سخنرانی خود گفت که این مجمع یک فرصت تجاری است که به سرمایه گذاران ترک و کنگویی برای دستیابی به همکاری‌های دوجانبه سودمند برای هر دو کشور ارائه شده است. از نظر ایشان، ترکیه می‌تواند در چندین بخش به ویژه خصوصی سرمایه‌گذاری کند که در آن‌ها تقاضای متفق القول از سوی مصرف‌کنندگان وجود دارد. به گفته والری کالانگا، موارد سرمایه گذاری می‌تواند در بخش های معدن، هیدروکربن‌ها، انرژی، زیرساخت ها، کشاورزی، خودروسازی، نساجی، بهداشت، به ویژه صنعت داروسازی صورت گیرد.

حدود بیست صادرکننده و تولیدکننده ترکیه ای حاضر در این مجمع، محصولات خود را در چندین بخش از جمله ساختمان، مواد غذایی، کشاورزی، نساجی، کفش، خودرو، ماشین آلات، بهداشت و درمان، محصولات مصرفی و خدمات ارائه کردند. والری کالانگا مابی در مقابل این صادرکنندگان و تولیدکنندگان ترک، از فرصت استفاده کرد و یادآور شد که جمهوری دموکراتیک کنگو یک طرح جامع برای صنعتی‌سازی دارد.

UNIKIN با یک دانشگاه روسی در زمینه آموزش مدیریت آب و جنگل سند همکاری امضا کرد.

دانشگاه کینشازا با دانشگاه دولتی آب هواشناسی روسیه در زمینه آموزش مدیریت آب و جنگل سند همکاری امضا کرده است. مراسم امضای قرارداد بین روسای این دو مکان علمی در روز چهارشنبه 24 آگوست 2022 (2 شهریور 1401) در ساختمان اداری دانشگاه کینشازا برگزار شد.به گفته طرف‌های قرارداد، هدف از این مشارکت توسعه یک مشارکت ثمربخش با هدف تحریک تبادلات علمی‌بین دانش‌آموزان و معلمان و هم چنین تشویق همکاری در زمینه تحقیقات در زمینه مدیریت آب و جنگل است.

پروفسور ژان ماری کایمبه، رئیس UNIKIN اعلام کرد: "ما به تازگی یک توافقنامه بزرگ برای تحول آموزش خود به ویژه برای مدرسه آب شناسی امضا کرده ایم. دانشگاه روسیه در هواشناسی، هیدرولوژی و مدیریت دریاچه تخصص دارد. جمهوری دموکراتیک کنگو کشور راه حل ها است تا جایی که به مسائل آب و هوایی مربوط می‌شود. شعف بزرگی برای ماست که به تازگی در اینجا مدرسه آب شناسی تاسیس شده است."او اطمینان داد که این مشارکت به طور موثر تحقیقات در بخش مدیریت آب و جنگل در جمهوری دموکراتیک کنگو را تقویت می‌کند و در نتیجه این کشور را قادر می‌سازد تا از این منابع در زمان گرم شدن زمین محافظت کند. والری میخیف، رئیس دانشگاه دولتی هواشناسی روسیه از امضای توافقنامه همکاری با UNIKIN ابراز خرسندی کرد. وی گفت: "اطمینان دارم که این همکاری در آینده نزدیک نتایج عملی خواهد داشت." استادان دانشکده علوم دانشگاه کینشازا از این مشارکت استقبال کردند. آنها بر این باورند که این امر به جمهوری دموکراتیک کنگو کمک می‌کند تا از سرمایه آبی خود بهره مند شوند و همان طور که توسط محققان این بخش پیش بینی شده است برای "جنگ آب" آماده شوند.

کینشازا پنجمین شهر گران آفریقا

شرکت آمریکایی مرسر  (Mercer) در رتبه‌بندی سال 2022 در مورد هزینه زندگی، کینشازا را به عنوان پنجمین شهر گران‌ آفریقا برای مهاجران از مجموع 44 شهر آفریقایی طبقه‌بندی شده قرار داد. به گفته شرکت مرسر، در مقایسه با سال گذشته، هزینه زندگی در کینشاز برای مهاجران بیشتر شده است. پایتخت ج.د. کنگو در رتبه بندی سال 2021 رتبه هفتم را در آفریقا به خود اختصاص داده بود. جهت تهیه این رتبه‌بندی، این شرکت آمریکایی بر داده‌های جمع‌آوری‌شده در مارس 2022 تکیه کرد. به‌ویژه، در شرایط تورم جهانی ناشی از بحران جنگ روسیه و اوکراین و کووید-19، که باعث افزاش قیمت‌های کالا در بازار بین‌المللی شد. هم چنین این امر منجر به افزایش هزینه‌های زندگی و مسکن در چندین کشور آفریقایی شده است. این گزارش سالانه معیارهایی مانند هزینه مسکن، حمل و نقل، غذا، پوشاک، وسایل خانه و امکانات تفریحی در شهرهای مورد مطالعه را در نظر می‌گیرد. به گفته این شرکت آمریکایی، نظرسنجی هزینه زندگی و مسکن مرسر برای کمک به شرکت‌های چندملیتی و دولت‌ها در تعیین استراتژی‌های پرداخت دست مزد کارکنان در خارج مرزها است.

پرداخت400 میلیون دلار توسط دولت برای جبران ضرر شرکت های نفتی

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو برای جبران افزایش قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی، تصمیم گرفته است به شرکت‌های نفتی به میزان 400 میلیون دلار در سال یارانه پرداخت کند. پاتریک مویایا کاتمبوه، سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات و رسانه که در گزارش شورای وزیران در 26 آگوست 2022 (9 شهریور 1401) به این موضوع اشاره کرد، اعلام کرد که دولت در حال جبران افزایش قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی به دلیل قیمت های نسبتا پایین تعیین شده در جایگاه‌های سوخت در جمهوری دموکراتیک کنگو است. پاتریک مویایا، که به اراده رئیس دولت برای اولویت دادن به رفاه اجتماعی و حفاظت از قدرت خرید مردم اشاره کرد، تصریح کرد که این مقدار مبلغ قابل توجهی است که باید در خرج کرد دولت به عنوان هزینه‌های اجتماعی تحت مداخلات مستقیم برای حفظ قدرت خرید خانوار حساب شوند. سخنگوی دولت گفت: "به دلیل شفافیت و مدیریت صحیح منابع دولتی، مدت زمان مشخصی لازم است تا دولت قبل از پرداخت یارانه، ارزیابی و احراز زیان شرکت‌های نفتی را انجام دهد." علاوه بر این، پاتریک مویایا تأیید کرد که دولت قصد دارد با گروه Gemcorp یک تسهیلات مالی برای تضمین تامین سوخت و کاهش هزینه یارانه نفت ایجاد کند. وی ادامه داد: "این تسهیلات که بالغ بر 500 میلیون دلار آمریکا است، با شرایط شبه امتیازی قابل ارائه به دولت است."

بندر ماتادی در سال 2021 رتبه پنجم را در بین کارآمدترین بنادر کانتینری در آفریقا و رتبه صد و هفتاد و یکم در جهان را به خود اختصاص داد.

شاخص عملکرد بنادر نشان داد که بندر ماتادی در استان مرکزی کنگو در رتبه پنجم بهترین بندر کانتینری در آفریقا و رتبه صد و هفتاد و یکم در سطح جهان از بین 370 بندر کانتینری بررسی‌شده در سال 2021 قرار دارد. بنادر کانتینری، فهرستی که توسط بانک جهانی و شرکت S&P Global Market Intelligence تهیه شده است. بر اساس این فهرست، بندر طنجه مد (Tanger Med) مراکش با امتیاز کلی 178.1 رتبه اول را به خود اختصاص داده و در رتبه ششم جهان قرار دارد و پس از آن، سه بندر دیگر مصر یعنی بندر سعید (در رتبه پانزدهم جهانی)، دمیتا و بندر الدخیلا (در رتبه صد و سی و نهم جهان) قرار دارند.در این فهرست، بندر ملک عبدالله عربستان سعودی بالاتر از دو رقیب اصلی منطقه‌ای خود یعنی بندر صلاله (عمان) و بندر حمد (قطر) در صدر جدول قرار دارد و بندر یانگشان چین در رتبه چهارم یعنی در جایگاهی بالاتر از خلیفه ابوظبی (امارات متحده عربی) قرار دارد. شاخص عملکرد بنادر کانتینری توسط بانک جهانی و S&P Global Market Intelligence بر اساس تعداد کل ساعت‌هایی است که یک کشتی در بندر سپری می‌کند، یعنی زمان سپری شده بین ورود و خروج به/ از اسکله جهت مبادله محموله گردآوری شده است.

استخراج معادن در جمهوری دموکراتیک کنگو در مرکز یک کارگاه آموزشی برای روسای بخش های استانی معادن و زمین شناسی

روسای بخش معدن و زمین شناسی استانی کشور برای یک کارگاه آموزشی از 31 آگوست تا 2 سپتامبر در مورد ظرفیت سازی در کینشازا گرد هم می آیند. این نشست که با محوریت معدن در کشور برگزار می‌شود، با موضوع "دستیابی به سطح ادراک و استفاده یکسان از ابزار کار در بخش معدن اعم از صنعتی و دستی با توجه به قانون جدید معادن و اقدامات اجرایی آن" است. ژاک رمضانی، دبیرکل معادن ج.د. کنگو گفت: "بخش‌های استانی که ساختار اصلی اقدامات وزارت را در مناطق داخلی کشور نمایندگی می‌کنند، از اقدام مقامات وزارت معدن خوشحال شدند که توجه خود را بر ظرفیت‌سازی خود متمرکز کردند تا آنها را در اداره متون قانونی و نظارتی کارآمدتر کند."  

خانم آنتوانت اِنسامبا (Antoinette N'samba)، وزیر معدن که این کارگاه را افتتاح کرد، از دولت خواست تا "ایجاد یک زنجیره ارزش واقعی در این بخش را تسریع بخشد". خانم آنتوانت اِنسامبا گفت: "کارگاه در کینشازا هم چنین بر چالش‌های پیش روی روسای بخش‌های معدن متمرکز خواهد بود، به ویژه مدیریت کارآمد پرسنل مطابق با مقررات قانونی، مدیریت معادن دستی و صنعتی، به حداکثر رساندن درآمد بخش معدن، اجرای مؤثر مفاد قانون معدن و اقدامات کاربردی آن ، مدیریت استانداردهای زیست محیطی و نظارت بر اجرای آنها و نظارت بر رویه‌های توسعه و اجرای مشخصات."

قانون معادن به عوامل و مجریان بخش‌های استانی معادن اختیار کنترل و نظارت بر فعالیت‌های معدنی استان، دریافت سپرده‌های تأیید شده تحت عنوان تعاونی‌های معدنی، صدور اطلاعیه انطباق قبل از تصمیمات و اقدامات وزیر استان مربوط به اجرای مقررات آیین نامه مذکور را می دهد. شرکت کنندگان در طول این سمینار در طول 3 روز فرصت خواهند داشت تا در مورد موضوعات فرعی مختلف به ویژه در موارد زیر به تبادل نظر بپردازند: "اختیارات ادارات و بخش های استانی، دستورالعمل روش ردیابی از استخراج تا صادرات، منشور اخلاقی، وضعیت کارگزاران شغلی در خدمات دولتی کشور، نحوه سفارش و وصول درآمدهای غیر مالیاتی، مشکلات معادن دستی (نظارت بر تعاونی‌های معدنی)، مبارزه با تقلب و قاچاق معادن، مبارزه با آمار تولید و صادرات، و در نهایت حفظ آمار درآمد معدن."

ارزش پول ملی در بازار موازی (BCC) در برابر دلار آمریکا 0.82 درصد کاهش یافت.

مالانگو کابدی (Malangu Kabedi)، رئیس بانک مرکزی کنگو در شصت و هفتمین جلسه شورای وزیران روز جمعه دوم سپتامبر (11 شهریور 1401)، به کاهش 0.82 درصدی ارزش پول ملی در برابر دلار آمریکا در بازار موازی اشاره کرد و میانگین دوره را 2085.83 فرانک کنگو در هر دلار قرار داد.  با این حال، به گفته وی، علیرغم نوسانات جزئی که در بخش موازی محسوس تر بود، در کل بازار ارز ثابت ماند. ملانگو کابدی با ارائه وضعیت اقتصادی کشور به شورا اطمینان داد که چهارچوب اقتصاد کلان در سطح جهانی پایدار است. وی اشاره کرد: "برآورد به روز شده رشد برای سال 2022، بر اساس دستاوردهای تولید سه ماهه اول، نشان می دهد که در مقابل 6.1 درصد پیش بینی اولیه، به 7.1 درصد خواهد رسید. این رشد عمدتاً ناشی از پویایی فعالیت بخش معدن است." در هفته مورد بررسی، رئیس BCC گفت: "سرعت شکل‌گیری قیمت‌های داخلی حفظ شده است که گواه آن نرخ تورم هفتگی 0.3 درصد است. با این حال، به صورت ماهانه، نرخ تورم در مردادماه جاری 1.1 درصد در مقابل 0.96 درصد در ماه قبل افزایش یافت."

ملانگو با ارائه چند توصیه برای مقابله با عوامل خطر خارجی و داخلی به گزارش خود پایان داد: "این عوامل به ترتیب عبارتند از:

-انطباق مستمر با پیمان ثبات [قیمت ها] که نیاز به تامین مالی کسری بودجه دولت دارد؛

-ادامه هماهنگی سیاست کلان اقتصادی؛

-تداوم نظارت دقیق بر عوامل نقدینگی بانکی در سطح بانک مرکزی؛

-تسریع در اجرای اقدامات تقویت تولید داخلی."

قیمت نفت به برازاویل اجازه داد تا بخشی از بدهی داخلی خود را بازپرداخت کند.

مقامات کنگو به لطف قیمت نفت که در حال افزایش است و درآمدهای بودجه ای قابل توجهی را برای دولت فراهم می‌کند، شروع به بازپرداخت بخش کوچکی از بدهی عظیم داخلی کرده اند.

پرداخت بدهی مربوط به 204 طلبکاری است که صورت حساب هر کدام آنها بین صفر تا 10 میلیون فرانک کنگو متغیر است. برای بخشی از آن، مبلغ کلی که باید پرداخت شود، یک میلیارد فرانک کنگو (معادل تقریبی 1550387 دلار آمریکا) برآورد شده است.

بدهی تجاری و اجتماعی داخلی که بین سال‌های 2014 و 2019 حسابرسی و تأیید شده است، تقریباً 500 میلیارد فرانک کنگو (معادل تقریبی 775193798 دلار آمریکا) است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما