معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش درآمد ارزی اوکراین از صادرات فلزات

       درآمد ارزی اوکراین از محل صادرات فلزات در 7 ماه نخست سال جاری از 7.5 میلیارد دلار در سال گذشته به 3.5 میلیارد دلار رسیده است. ارزش کل صادرات فلزات از اوکراین در 7 ماه نخست سال جاری برابر3 میلیارد و 490 میلیون دلار گزارش شده است در حالی که درآمد ارزی اوکراین از این محل در دوره زمانی مشابه در سال گذشته برابر 7 میلیارد و 538 میلیون دلار بود. صادرات فلزات آهنی 13.61 درصد از کل درآمد حاصل از صاردات فلزات در سال جاری را تشکیل داده‌ است.

 

کاهش 8.2 درصدی دیون دولتی اوکراین ماه جولای

       مجموع دیون و تعهدات مالی دولتی اوکراین (دیون مستقیم و ضمانت شده) در ماه جولای 8.2 درصد  یا معادل 8.6 میلیارد دلار نسبت به ماه ژوئن کاهش یافت و در آخر این ماه به 96.79 میلیارد دلار رسید. وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد دیون دولتی و تضمین شده اوکراین در آخر ماه جولای برابر 3539.29 میلیارد گریونا یا 97.79 میلیارد دلار بوده است در حالی که در آخر ماه ژوئن جمع این دیون برابر 3083.15 میلیارد گریونا یا 105.39 میلیارد دلار بوده است. دلیل اصلی کاهش این دیون کاهش نرخ ارزش گریونا در مقابل دلار در اواخر ماه جولای می‌باشد.

 

کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماه دوم

       سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد اقتصاد اوکراین در پایان سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته 37.2 درصد از تولید ناخالص داخلی واقعی را از دست داده است. لازم به ذکر است که این شاخص در سه ماهه نخست 15.1 درصد کاهش یافته بود. اقتصاد اوکراین در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه نخست همین سال 19.1 درصد کوچکتر شده است.

 

کوبراکوف: رومانی پرترافیک ترین مسیر حمل و نقل ریلی اوکراین

          الکساندر کوبراکوف وزیر زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد در تابستان سال جاری دو مسیر صادراتی جدید با رومانی ایجاد شده است. وی گفت این دو مسیر امکان ارسال 6 قطار باری بیشتر در مسیر رفت و برگشت (12 قطار) را ایجاد کرده اند و این دو قطعه خطوط ریلی به سومین و چهارمین گذرگاه‌های ریلی در مرز با رومانی تبدیل شده اند که شلوغ ترین و پر رفت و آمدترین مسیرهای حمل و نقل ریلی می‌باشند. وی گفت: اقدامات برای تشدید و تقویت صادرات از طریق راه آهن ادامه دارد، مسیرهای جدید حمل و نقل ریلی بار را حداقل 10 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد. وی تاکید کرد در حال حاضر مسیر رومانی پرترافیک‌ترین مسیر حمل و نقل ریلی از اوکراین می‌باشد. کوبراکوف توضیح داد پس از حمل غلات و محصولات غذایی اوکراین به رومانی، این محموله‌ها از طریق بنادر رومانی به سایر کشورهای جهان صادر می‌شوند.

 

نخستین ارزیابی رسمی‌بانک جهانی در خصوص نیاز مالی اوکراین برای بازسازی: 349 میلیارد دلار

         بر اساس پیامی‌که در وبسایت بانک جهانی در خصوص تبعات اقتصادی جنگ برای اوکراین منتشر شده است، برآورد رسمی صورت گرفته توسط هیات وزیران اوکراین به اتفاق بانک جهانی اعلام شده است. بر اساس این برآورد برای بازسازی اوکراین حداقل 349 میلیارد دلار مورد نیاز می‌باشد. در این گزارش که تحت عنوان «گزارش ارزیابی سریع خسارات و نیاز مالی برای بازسازی» منتشر شده است و نخستین تلاش رسمی‌برای ارزیابی و برآورد تبعات اقتصادی جنگ در 20 حوزه مختلف می‌باشد، اوکراین در طول سه سال آینده به 105 میلیارد دلار برای بازسازی فوری در بخش های اضطراری مانند سامانه‌های آموزشی و بهداشتی، زیرساخت ها و نهاد ها، آمادگی برای زمستان و تامین گرمایش، حمایت از کشاورزی و تعمیر جاده‌ها نیازمند می‌باشد.

 

افزایش 46 درصدی قیمت سیب زمینی

       هر چند که در حال حاضر قیمت سیب زمینی با توجه به برداشت این محصول کمی رو به کاهش می‌باشد اما با این حال قیمت آن نسبت به سال گذشته 46 درصد گران‌تر شده است. این در حالی‌است که چندی پیش سیب زمینی بسیار گرانتر بود. در حال حاضر هر کیلو سیب زمینی بطور متوسط 9 گریونا قیمت دارد که 13 درصد ارزانتر از یک هفته پیش می‌باشد.

 

افزایش مجدد صادرات در ماه آگوست

         صادر کنندگان اوکراینی ظرفیت صادراتی خود را با توجه به رفع انسداد بنادر دریایی و همچنین سازماندهی مسیرهای حمل و نقل در خشکی همچنان افزایش می‌دهند. صادرات محصولات کشاورزی و غذایی همانند گذشته در ساختار صادراتی اوکراین سهم اصلی را به خود اختصاص داده است. وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرد در ماه آگوست به ارزش 3.36 میلیارد دلار کالا از اوکراین صادر شده است که 14 درصد بیشتر از ماه جولای سال جاری می‌باشد. در آگوست ارزش واردات برابر 4.42 میلیارد دلار گزارش شده است که 2.3 درصد کمتر از ماه پیش از آن می‌باشد. تراز منفی میان صادرات و واردات در ماه آگوست به 1.06 میلیارد دلار رسید که 32 درصد کمتر از ماه جولای می‌باشد.

 

موافقت اتحادیه اروپا با اختصاص 5 میلیارد یورو کمک تکمیلی به اوکراین

        وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در پراگ در خصوص تسریع در ارائه بخش بعدی کمک کلان اقتصادی به اوکراین به اندازه 5 میلیارد یورو موافقت نمودند. وزارت دارایی جمهوری چک ضمن اعلام این مطلب، تاکید نمود این کمک مالی برای تامین نیازهای بودجه اوکراین برای عملکرد عادی و همچنین تامین شرایط کاری برای زیرساخت‌های مهم اوکراین مانند ادارات و سازمان‌های دولتی، مدارس و بیمارستان‌ها هزینه خواهد شد.

       زبینک استانیورا وزیر دارایی چک همچنین توضیح داد: در نشست های آتی وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان نماینده کشوری که ریاست نشست را دارد، برای دستیابی به یک توافق سریع جهت تامین سه میلیارد یورو که از کمک کلان اقتصادی به اوکراین باقی مانده است تلاش می‌کنم، تا در مورد نحوه توزیع و کمک های بلاعوض نیز به توافق برسیم. وی همچنین افزود که در نشست مذکور درباره موضوع بازسازی اوکراین نیز گفتگو شده است.

 

صادرات بیش از 3.4 میلیون تن غلات از بنادر اوکراینی رود دانوب

        پس از حمله روسیه به اوکراین، حمل و نقل بار و محموله‌های تجاری از طریق سه بندر اوکراین در دانوب در استان اودسا بیش از 260 درصد افزایش یافت. ماکسیم مارچنکو فرماندار نظامی استان اودسا اعلام کرد جنگ فرصت های جدیدی برای رشد و توسعه این سه بندر در شهرهای ایزمایل، رنی و اوست دونای در دهانه دانوب ایجاد کرد. وی خاطر نشان ساخت در یک دوره زمانی در اوایل جنگ تنها این سه بندر از 13 بندر تجاری اوکراین فعال بودند و توانستند بطور کامل فعالیت های خود را ادامه دهند. وی توضیح داد: این سه بندر در زمان صلح کمی‌بیش از 5 درصد کل صادرات را به خود اختصاص می دادند اما هم اکنون فعالیت آنها 2.6 برابر شده است و در 8 ماه نخست سال جاری 3.4 میلیون تن غلات از طریق این بنادر صادر شده است.

 

475 میلیون فروش خالص ارز توسط بانک مرکزی در هفته گذشته

      بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد در هفته 5 تا 9 سپتامبر در بازار بین بانکی ارز 7 میلیون دلار خریداری اما در مقابل 482 میلیون دلار ارز فروخته است. این در حالی است که فروش خالص دلار از سوی بانک مرکزی در دو هفته پیش برابر 231.4 میلیون دلار گزارش شده بود. از طرف دیگر سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد حجم کمک های خارجی به اوکراین در ماه آگوست به رقم بی سابقه 4.6 میلیارد دلار از آغاز جنگ رسیده است در حالی که رقم این کمک ها در ماه جولای برابر 1.7 میلیارد دلار و در ماه ژوئن برابر 4.4 میلیارد دلار بود.

 

افزایش 25 درصدی قیمت مواد غذایی از ابتدای سال

       میانگین قیمت مواد غذایی در ماه آگوست سال جاری در مقایسه با آخر دسامبر سال گذشته 25.2 درصد افزایش یافته است که بسیار بیشتر از تورم عمومی در این ماه که برابر 19.5 درصد بود، می‌باشد. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد قیمت های میوه با 6.02 درصد، سبزیجات با 58.5 درصد، ماهی و فرآورده‌های دریایی با 33.1 درصد، نان و فرآورده‌های آن 29 درصد، شکر با 27.9 درصد و ماکارونی با 24.8 درصد رشد، بیشترین افزایش را داشته اند. در 8 ماه نخست سال جاری قیمت کره، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، لبنیات، روغن آفتابگردان نیز به ترتیب 17.8 درصد، 16.2 درصد، 14.2 درصد و 13.8 درصد گران‌تر شده است.

 

برنامه دریافت 530 میلیون دلار دیگر از بانک جهانی توسط کابینه وزیران

        هیات وزیران اوکراین تصمیم به دریافت 530 میلیون دلار دیگر از بانک جهانی به عنوان بخشی از طرح مشترک با این بانک و همچنین انجمن توسعه بین الملل (IDA) اتخاذ کرده است.  این مبلغ برای تامین و پشتیبانی مالی از هزینه‌های عمومی‌برای تضمین مدریریت پایدار دولتی در اوکراین هزینه خواهد شد. وزارت دارایی اوکراین در این باره گزارش داد: این وام با شرایط ترجیحی تحت ضمانت های بریتانیا و دانمارک اعطا می‌شود، مدت بازپرداخت وام 19 سال است که در پنج سال نخست پرداختی صورت نمی‌گیرد. نرخ بهره این وام 0.25 درصد در سال می‌باشد. وزارت دارایی تاکید کرده است که این وام برای پرداخت دستمزدهای کارکنان دولتی و تحت پوشش بودجه، حقوق بازنشستگی و برخی برنامه‌های تامین اجتماعی مانند پرداخت یارانه خدمات عمومی‌شهری و مسکن و دیگر برنامه‌های کمک های اجتماعی دولتی می‌باشد.

 

تصویب لایحه بودجه سال 2023 در هیات دولت

         هیات دولت اوکراین در جلسه 13 سپتامبر لایحه بودجه دولتی اوکراین برای سال آینده را تصویب نمود. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد اولویت نخست در لایحه بودجه حوزه‌های دفاعی و امنیت کشور هستند و بیش از 1100 میلیارد گریونا، نزدیک به 50 درصد کل هزینه‌های بودجه، به این بخش ها تعلق گرفته است. وی توضیح داد: اینها دستمزدها و حقوق سربازان و نظامیان، تامین ارتش، تعمیرات و خرید تجهیزات و تسلیحات و بسیاری از هزینه‌های مهم دیگر برای دفاع از کشور است، در مقایسه با بودجه سال جاری، هزینه‌های امنیتی و دفاعی بیشتر از 4 برابر خواهد بود.

        دومین اولویت در لایحه بودجه سال آینده تامین مالی برنامه‌های تامین اجتماعی خواهد بود: حقوق بازنشستگی، یارانه‌ها، کمک هزینه به خانواده‌های کم درآمد، کمک هزینه به آوارگان داخلی، هزینه‌های بهداشتی و آموزشی 35 درصد کل هزینه‌ها را تشکیل می دهند. هزینه‌های مربوط به این بخش بیش از 800 میلیارد گریونا اعلام شده است. شمیگال گفت که تامین مالی صندوق بازنشستگی بیش از 30 میلیارد گریونا افزایش می یابد. وی تاکید کرد: هزینه‌های مربوط به مقامات دولتی در بودجه سال آینده کاهش می‌یابد: ما در حال کاهش تعداد مقامات، کاهش حقوق ها و پاداش‌های مدیران هستیم، به غیر از نهادهای قهری، هزینه‌های دیگر سازمان‌های دولتی در مقایسه با سال جاری 11.6 میلیارد گریونا کاهش خواهند یافت. وی افزود که در لایحه بودجه سال آینده یک صندوق مقابله با پیامدهای حمله روسیه به مبلغ حداقل 19 میلیارد گریونا ایجاد می‌شود که منابع آن از محل وجوه و دارایی‌های مصادره شده روسیه، اتباع روسیه و کمک های بین المللی برای بازسازی تامین می‌گردد. شمیگال همچنین گفت که برای جبران هزینه‌های بودجه‌های محلی مرتبط با جنگ نیز 24 میلیارد گریونا در نظر گرفته شده است.

 

جایگاه دوم میزان ذخایر گاز طبیعی اوکراین در اروپا

       سرگئی دیاچنکو رئیس دفتر تحلیل جامع و پیش بینی اعلام کرد در حال حاضر کشورهای اروپایی دچار مشکل کمبود سوخت نیستند بلکه مسئله آنها گران شدن بیش از حد آن است. وی تاکید نمود که کشورهای اروپایی هم اکنون برای زمستان آماده هستند و انبارها و مخازن گاز اروپا به میزان 80 درصد از گاز انباشته شده اند. وی همچنین تاکید کرد که قیمت گاز باید تحت تاثیر وضعیت قیمت نفت باشد که در حال حاضر یک بشکه آن 90 دلار قیمت دارد. وی در خصوص وضعیت تولید گاز طبیعی در اوکراین اعلام کرد از نظر ذخایر گاز طبیعی اوکراین در رتبه دوم کشورهای اروپایی قرار دارد.

تورم ماه آگوست اوکراین 1.1 درصد، تورم سالانه 23.8 درصد

      سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد رشد قیمت های مصرف کننده در اوکراین در آگوست 1.1 درصد نسبت به جولای بوده است. این شاخص در جولای نسبت به ژوئن 0.7 درصد رشد داشت. این در حالی‌ست که رشد ماه به ماه تورم در آگوست سال گذشته برابر 0.2 درصد بود. در مقیاس سالانه، تورم در آگوست سال جاری نسبت به آگوست سال گذشته 23.8 درصد افزایش یافته است. رشد تورم سالانه در ماه جولای سال جاری نسبت به جولای سال گذشته 22.2 درصد گزارش شده بود. تورم پایه در ماه آگوست نسبت به جولای 1.2 درصد اعلام شده است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد تورم اقتصادی در 8 ماه نخست سال جاری 19.5 درصد رشد داشته است. تحلیلگران یکی از دلایل افزایش نرخ تورم در ماه آگوست را کاهش 25 درصدی نرخ گریونا در مقابل دلار اعلام داشته اند.

 

توافق کشورهای گروه 7 در خصوص تعویق بازپرداخت دیون اوکراین تا آخر سال آینده

       جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد کشورهای گروه هفت، شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن و آمریکا در خصوص تعویق بازپرداخت های دیون اوکراین به این کشورها تا آخر سال آینده توافق نمودند. این کشورها یک تفاهم‌نامه برای موافقت با درخواست اوکراین مبنی بر تعلیق بازپرداخت دیون به کشورهای مذکور امضا نمودند. یلن گفت که این اقدام فشار بر نقدینگی در اوکراین را کاهش می دهد و به دولت اوکراین اجازه می دهد تا هزینه‌های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی در جنگ روسیه علیه این کشور را افزایش دهد. وی از دیگر کشورها ، شرکت ها و اشخاص طلبکار از اوکراین درخواست نمود از تعلیق موقت بازپرداخت ها حمایت کنند.

 

افزایش خرید ارز توسط مردم اوکراین در ماه آگوست

        بر اساس گزارش بانک مرکزی اوکراین مردم عادی و اشخاص حقیقی در ماه آگوست در بازار نقدی ارز، معادل 1176 میلیون دلار فروخته و معادل 1353.8 میلیون دلار ارزهای خارجی خریداری کرده اند. بدین ترتیب میزان ارز خریداری شده توسط مردم عادی و اشخاص حقیقی در ماه آگوست 177.8 بیشتر از ارز فروخته شده توسط آنان می‌باشد.

 

صادرات 5.8 میلیون تن غلات و حبوبات توسط اوکراین از آغاز سالجاری

        از آغاز سال تجاری 2022-2023 (1 جولای 2022) تا تاریخ 14 سپتامبر از اوکراین 5.8 میلیون تن غلات و حبوبات صادر شده که 47 درصد کمتر از حجم صادرات غلات در همین دوره زمانی در سال گذشته می‌باشد. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین ضمن اعلام این مطلب، توضیح داد، در این مدت 1.8 میلیون تن گندم (71 درصد کاهش نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته) و 525 هزار تن جو (کاهش 81 درصدی) صادر شده است.

        همچنین اعلام شده است که از آغاز سال تجاری کنونی تا تاریخ مذکور 3.4 میلیون تن ذرت صادر شده است که حاکی از رشد 2.4 برابری می‌باشد (در سال گذشته در همین مدت 1.4 میلیون)، و 1300 تن چاودار صادر شده است. لازم به ذکر است که در دوره زمانی مشابه در سال گذشته 10.2 میلیون تن غلات و حبوبات صادر شده است.

پرداخت نخستین 500 میلیون یورو از بسته کمکی بانک سرمایه گذاری اروپا به اوکراین

       دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد نخستین بخش از کمک بانک سرمایه گذاری اروپا دریافت شده است. بسته کمکی این بانک که برای اوکراین در نظر گرفته شده است 1.59 میلیارد یورو می‌باشد. شمیگال گفت: اوکراین نخستین بخش 500 میلیون یورویی از بسته کمکی 1.59 میلیارد یوروی بانک سرمایه گذاری اروپا را دریافت نمود، این وجوه برای بازسازی زیرساخت‌ها، حمایت از اقتصاد و نیازهای فوری جامعه هزینه خواهد شد.

موافقت صندوق بین المللی پول با تنظیم یک برنامه بلندمدت جدید برای اوکراین

        کریستالینا گئورگیوا مدیر صندوق بین‌المللی پول از توسعه یک برنامه اعتباری بلندمدت جدید برای اوکراین خبر داد. وی این مطلب را در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد. گئورگیوا این موضوع را در مصاحبه ای با مرکز توسعه جهانی پس از گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی گفت. وی گفت: ما درباره همکاری‌های درازمدت با اوکراین و مسیر دستیابی به برنامه ای که منافع بیشتری برای اوکراین داشته باشد، بحث و گفتگو کردیم. ما توافق نمودیم که هیات صندوق در هفته‌های آینده با تیم اقتصادی اوکراین در این مورد همکاری کند. او در همین حال هیچ مشخصاتی در خصوص برنامه جدید صندوق بین المللی پول برای اوکراین اعلام نکرد.

        گئورگیوا همچنین تاکید نمود این برنامه در حال تنظیم می‌باشد و صندوق بر اساس برنامه‌ها کمک‌های مالی اضطراری بیشتری به اوکراین ارائه خواهد کرد. وی به رقم 1.4 میلیارد دلار اشاره کرد. گئورگیوا در خصوص گفتگو با رئیس جمهور اوکراین اعلام داشت: او (ولادیمیر زلنسکی) اظهار داشت که نسبت به ادامه همکاری‌های صندوق با اوکراین در منطقه ای که اوکراین یکی از بهترین کشورها از نظر اقتصاد کلان و سیاستهای پولی می‌باشد، امیدوار است، آنها (اوکراینی‌ها) طی این چند ما با پرسش های مشخصی به ما مراجعه می‌کنند که موثر و سازنده می‌باشند.

رشد بازپرداخت وام های ارزی از سوی کسب و کارها در آگوست

       مطابق با داده‌های اولیه بانک مرکزی اوکراین، حجم وام های صادر شده از سوی بانک‌های تجاری به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی در ماه آگوست 0.7 درصد کاهش یافت و به 1083 میلیارد و 408 میلیون گریونا رسید. از ابتدای سال تاکنون حجم این وام ها 3.8 درصد افزایش یافته است. در آغاز سال حجم وام‌های مذکور برابر 1044 میلیارد و 49 میلیون گریونا بود. حجم وام های گریونایی به اشخاص حقیقی در ماه آگوست با 0.2 درصد کاهش برابر 544.5 میلیون گریونا اعلام شده است.

       حجم وام های صادر شده برای کسب و کارها به ارز خارجی با 1 درصد کاهش برابر 286.6 میلیارد گریونا اعلام گردیده است. لازم به ذکر است که نرخ وام های گریونایی در ماه جولای برای مشاغل با 2.4 درصد افزایش به 20.2 درصد در سال و برای سپرده گذاران عادی با 0.4 درصد رشد به 23.1 درصد بود. نرخ بهره سالانه برای وام های ارزی در ماه جولای 4.9 درصد اعلام شده بود.

 

صدور مجوز صادرات 100 هزار تن زغال سنگ به لهستان

        هیات وزیران اوکراین مجوز صادرات 100 هزار تن زغال سنگ به لهستان را صادر کرد. تاراس ملنیچوک نماینده دولت در شورای عالی اوکراین اعلام کرد تغییر مربوطه در قانون ممنوعیت صادرات زغال سنگ، ایجاد شده است. پیش از این دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین گفته بود بنا به درخواست طرف لهستانی، اوکراین آماده است تا مجوز صادرات 100 هزار تن زغال سنگ به لهستان را مورد بررسی قرار دهد. شمیگال گفت: ذخایر زغال سنگ در انبار نیروگاه‌های اوکراین نزدیک به 2 میلیون تن می‌باشد که 2.5 برابر بیشتر از سال گذشته است، بنابراین ما آماده ایم تا از دوستان لهستانی خود پشتیبانی نماییم. لازم به ذکر است که اوکراین در هشت ماه نخست سال جاری و تا پیش از ممنوعیت صادرات زغال سنگ بالغ بر 523.8 هزار تن زغال سنگ به ارزش 166.6 میلیون دلار صادر کرده است.

 از سرگیری فعالیت رستوران‌های مک دونالد در اوکراین

        از 20 سپتامبر سه رستوران مک دونالد در کی یف کار خود را که با شروع جنگ متوقف شده بود، از سر می‌گیرند. در مرحله نخست این سه رستوران تنها از طریق سفارش و بیرون بری کار خواهند کرد. سرویس مطبوعاتی مک دونالد ضمن اعلام این خبر گفت  به زودی هفت رستوران دیگر نیز کار خود را دوباره آغاز خواهند کرد و به تدریج دیگر رستوران‌ها در پایتخت و شهرهای دیگر مناطق غربی بازگشایی خواهند شد. همچنین اعلام شده است که در اوایل ماه اکتبر این رستوران‌ها با خدمات مک درایو و پنجره‌های سفارش سریع به مشتریان خدمات خواهند داد و در مرحله بعد خدمات سفارش و صرف غذا در خود رستوران‌ها راه اندازی و ارائه خواهند شد.

کمک مالی دولت برای اشتغال بیش از 11 هزار آواره به کارآفرینان

دولت تا کنون 122 میلیون گریونا به کارآفرینانی که آوارگان و بیجا شدگان داخلی را استخدام کرده اند، یارانه و کمک مالی جبرانی پرداخت کرده است. یولیا سویریدنکو معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین ضمن اعلام این خبر، تاکید نمود: فعال سازی وضعیت اشتغال و بازار کار و افزایش سطح اشتغال یکی از وظایف کلیدی دولت می‌باشد، ما کارآفرینان را تشویق می‌کنیم تا از طریق پرداخت کمک های مالی دولتی برای ایجاد و توسعه کسب و کارها، فرصت های شغلی جدید ایجاد کنند، ما امیدواریم با این سیاست نزدیک به 300 هزار شغل ایجاد شود، ما همچنین به کارآفرینان برای استخدام بی جا شدگان و آوارگان داخلی جنگی کمک مالی جبرانی پرداخت می‌کنیم و تا کنون 122 میلیون گریونا برای استخدام بیش از 11 هزار آواره داخلی به کارآفرینان پرداخت شده است.

صادرات 1.8 میلیارد دلار کالا از اوکراین در نیمه نخست سپتامبر

اوکراین در نیمه نخست سپتامبر سال جاری 1.82 میلیارد دلار کالا و محصولات صادر و به ارزش 1.93 میلیارد دلار کالا وارد کرده است. تراز منفی تجارت خارجی اوکراین در مدت مذکور برابر 111 میلیون دلار اعلام شده است. تاراس کاچکا نماینده تجاری اوکراین و معاون وزیر اقتصاد در امور تجارت و محصولات کشاورزی ضمن اعلام این مطلب، توضیح داد که روغن آفتابگردان (230 میلیون دلار)، ذرت (174 میلیون دلار)، کلزا (166 میلیون دلار) و گندم (147 میلیون دلار) بیشترین سهم را در صادرات اوکراین در دوره زمانی مذکور داشته اند. وی اعلام کرد: از نظر وزنی ما در نیمه نخست ماه سپتامبر 4.1 میلیون تن کالا صادر کردیم که از این میزان 871 هزار تن سنگ معدن 805 هزار تن ذرت و 669 هزار تن گندم بوده است، 1.99 میلیون تن از صادرات از طریق حمل و نقل دریایی صادر شده است و اما وزن صادرات از طریق حمل و نقل جاده ای برابر 585 هزار تن  بوده است با این حال ارزش صادرات جاده ای 651 میلیون دلار می‌باشد.

افزایش دیون مالیاتی از آغاز جنگ به 17 میلیارد گریونا

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، دیون مالیاتی به میزان 15 درصد یا 16.8 میلیارد گریونا افزایش یافته است. بر اساس داده‌های اولیه، جمع کل معوقات مالیاتی مودیان در حال حاضر بیش از 124 میلیارد گریونا گزارش شده است. برای مقایسه در سال گذشته دیون مالیاتی تنها 1.7 میلیارد گریونا افزایش یافته بود. یکی از دلایل رشد چشمگیر دیون مالیاتی، مسدود شدن اطلاعات مربوط به این دیون از زمان حمله روسیه به اوکراین بوده است.

 در حال حاضر کارآفرینان در زمان انتخاب شریک تجاری و پیمانکار قادر به رویت میزان پرداخت مالیات توسط شرکت ها و اشخاص نمی‌باشند. آلکساندر ایوانکین کارشناس این حوزه در این باره گفت: دیون مالیاتی حاوی اطلاعات امنیتی و راهبردی مهمی نیستند، به خصوص که مبلغ کل دیون همچنان منتشر می‌شود، مسدود شدن دسترسی به اطلاعات مذکور توسط سازمان مالیات به مشاغل مسئولیت پذیر اجازه نمی دهد که پیمانکاران و شرکایی انتخاب کنند که در وضعیت کنونی از کشور حمایت می‌کنند و مالیات می‌پردازند.

صادرات 4.1 میلیون تن محصولات کشاورزی از بنادر دریایی از آغاز طرح «دالان غلات»

وزارت زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد از آغاز اجرای طرح «دالان غلات» تا کنون 4.1 میلیون تن محصولات کشاورزی و غلات از بنادر دریایی اوکراین صادر شده است. این وزارتخانه اعلام کرد از آغاز این طرح 177 کشتی حامل محصولات کشاورزی اوکراین به مقصد کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی از بنادر مورد توافق در طرح خارج شده اند. در چهارچوب همین طرح در تاریخ 20 سپتامبر 8 کشتی با 195.7 هزار تن محصولات کشاورزی بنادر مذکور را ترک کردند.

مشمول شدن13  هزار آواره داخلی و بازنشسته اوکراینی برای دریافت کمک‌های سازمان ملل

وزارت سیاستگذاری اجتماعی فهرستی از افراد واجد شرایط برای دریافت کمک های مالی را به آژانس پناهندگان سازمان ملل ارائه کرد. این وزارتخانه اعلام کرد فهرست مذکور شامل 130 هزار نفر می‌باشد که افرادی از قشرهای آسیب پذیر مستمری بگیر و آواره‌های داخلی می‌باشند. فهرست مذکور از میان کسانی که برای دریافت های کمک‌های مالی از سازمان‌های بین المللی در پلت فرم «کمک هست» ثبت نام کرده بودند، انتخاب و تنظیم شده است. این سومین فهرستی می‌باشد که به آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد ارائه شده است. در مجموع بر اساس دو فهرستی که در گذشته ارائه شده است، به بیش از 143 هزار نفر از اتباع اوکراین از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد کمک مالی ارائه شده است.

کارشناس انرژی : امکان صادرات برق اوکراین به اروپا

 یوری کورولچوک کارشناس انستیتوی سیاست‌های راهبردی انرژی اعلام کرد اوکراین حتی در فصل گرمایشی مازاد تولید برق خواهد داشت که قادر به صادرات آن می‌باشد. وی گفت: حتی بدون توان تولیدی نیروگاه اتمی زاپاروژه اوکراین قادر به صادرات برق خواهد بود اما مهم این است که سامانه انرژی عملکرد پایدار و باثباتی داشته باشد. وی تصریح کرد: البته این حجم بزرگی نخواهد بود اما اوکراین می‌تواند میزان مشخصی برق به لهستان صادر کند، ما حتی بدون نیروگاه اتمی زاپارژه به شرط عملکرد پایدار سامانه برق، قادر خواهیم بود برق صادر کنیم، در بهترین وضعیت تا 5 میلیارد کیلووات ساعت در سال، این یک شاخص عالی می‌باشد و با قیمت های کنونی هم پول زیادی می‌باشد، اما با این حال حفاظت و دفاع از زیرساختهای مربوطه بسیار مهم است.

تایید نهایی تخصیص 5 میلیارد یورو کمک اقتصادی کلان به اوکراین

 اتحادیه اروپا در مورد تخصیص فوری یک کمک اقتصادی کلان به میزان 5 میلیارد یورو به اوکراین برای حمایت و پشتیبانی از این کشور در شرایط جنگی، تصمیم نهایی اتخاذ کرد. لازم به ذکر است که وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تاریخ 9 سپتامبر در نشست غیر رسمی در پراگ از تخصیص این کمک مالی کلان به اوکراین حمایت کردند. این تصمیم در تاریخ 15 سپتامبر مورد تایید پارلمان اروپا قرار گرفت. این هفته نیز شورای اتحادیه اروپا بطور نهایی در این خصوص تصمیم رسمی اتخاذ کرد و پرداخت این کمک به اوکراین را تایید کرد.

هدیه 22 تراموا و اتوبوس به اوکراین از سوی جمهوری چک

پراک پایتخت جمهوری چک تصمیم گرفته است 22 دستگاه تراموا و اتوبوس به اوکراین اهدا کند. بخش اعظم این وسایل نقلیه عمومی اهدایی برای خارکوف در نظر گرفته شده اند. اپراتور حمل و نقل عمومی‌پراگ، 20 دستگاه تراموا و دو اتوبوس که در حمل و نقل شهری استفاده می‌شد را از خط بهره برداری حفظ، و آنها را به اوکراین اهدا خواهد کرد.

پیروزی «پریوات بانک» در دادگاه داوری بین المللی لندن و صرفه جویی یک میلیارد دلاری این بانک

پس از خاتمه رسیدگی دادگاهی به پرونده شکایت علیه «پریوات بانک» در دادگاه بین المللی داوری لندن در پرونده قانونی بودن وثیقه اوراق قرضه یورویی این بانک در جریان ملی شدن آن، دادگاه به عدم محکومیت «پریوات بانک» رای داد و در نتیجه شکایت شاکیان برای دریافت یک میلیارد دلار غرامت مورد قبول دادگاه قرار نگرفت. «پریوات بانک» ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: با توجه به دفاعیات موفق و کامل در خصوص ادعاهای مطروحه نسبت به بانک، «پریوات بانک» از هر گونه تعهد مالی مبنی بر پرداخت اصل مبلغ یا سود و غرامت برای هر یک از چهار وامی‌که برای آنها وثیقه سپرده شده بود، معاف گردید، همچنین تمامی ادعاهای مطرح شده علیه بانک بطور کامل مردود اعلام شدند و در مجموع بانک بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی کرد.

صادرات 6.3 میلیون تن غلات اوکراین از آغاز سال تجاری تا کنون

اوکراین از آغاز سال تجاری 2022-2023 تا تاریخ 19 سپتامبر 6 میلیون 364 هزار تن غلات و حبوبات صادر کرده است. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین ضمن اعلام این خبر، تشریح کرد از این میزان 2 میلیون و 63 هزار تن مربوط به صادرات گندم می‌باشد. در دوره زمانی مذکور همچنین 557 هزار تن جو و 3 میلیون 719 هزار تن ذرت از اوکراین صادر شده است.

بانک مرکزی: افزایش درآمد بانک ها 32 درصد و افزایش  هزینه‌ها 72 درصد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد درآمد بانک‌های فعال اوکراین در دوره زمانی ژانویه – آگوست سال جاری در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است. در همین حال هزینه‌های این بانک ها در 8 ماه نخست سال جاری 72 درصد بیشتر از 8 ماه نخست سال گذشته اعلام شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده درآمد بانک های فعال اوکراین در ماه‌های ژانویه تا آخر آگوست سال جاری برابر 227.5 میلیارد گریونا و هزینه‌های آنها در همین مدت برابر 219 میلیارد گریونا بوده است. این شاخص ها در دوره زمانی مشابه در سال گذشته به ترتیب 172.6 میلیارد گریونا و 127 میلیارد گریونا بودند. سود خالص بانک های اوکراینی در 8 ماه نخست سال جاری برابر 8.4 میلیارد گریونا برآورد شده است. در 8 ماه نخست سال گذشته سود بانک های فعال اوکراینی برابر 45.6 میلیارد گریونا گزارش شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما