معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در نیمه اول شهریورماه مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصمیم تاجیکستان برای تکمیل پروژه کاسا-1000

رئیس بخش تاجیکی پروژه کاسا-1000 از قصد این کشور برای تکمیل پروژه مذکور تا پایان سال جاری  خبر داد. بنا به اعلام دولت تاجیکستان، این کشور به دلیل شرایط امنیتی در افغانستان، پروژه برق "کاسا یک هزار"، در این کشور را متوقف کرده بود. فیض‌ علی سمیع اوف رئیس دفتر پروژه برق تاجیکستان ادامه اجرای این پروژه را که قرار بود در سال آینده تکمیل شود، به گفتگو و رایزنی با طرف افغان مشروط کرد.  سامی اف تصریح کرد، قصد داریم تا پایان سال 2022 ساخت تمام خطوط برق در چارچوب پروژه کاسا-1000 را در قلمرو تاجیکستان تکمیل کنیم.

اجرای پروژه کاسا -1000، در سال ۲۰۱۶ با حضور مقام‌های ارشد تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان و پاکستان افتتاح شد. این پروژه که برق تاجیکستان و قرقیزستان را از طریق افغانستان به پاکستان منتقل می‌کند، به دلیل تغییر قدرت در افغانستان در آوت 2021 به حالت تعلیق درآمد. تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و پاکستان کشورهای شریک این پروژه به شمار می‌روند. طول کلی خطوط این پروژه هزار و 227 کیلومتر است. هزینه کلی این پروژه از سوی بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه گذاری اروپا و بانک اروپایی بازسازی و توسعه تامین می‌شود.

 

تجارت خارجی تاجیکستان طی 7 ماه 2022

بنا بر گزارش آژانس آمار جمهوری تاجیکستان، حجم روابط تجارت خارجی تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه تا ژوئیه امسال به بیش از 4 میلیارد و 135 میلیون دلار رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 16.5 درصد یا به مبلغ 584.9 میلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمانهای اقتصادی تاجیکستان، تراز تجاری این کشور طی مدت مذکور منفی و بالغ بر یک میلیارد و 584.9 میلیون دلار بوده است. صادرات کالا در این مدت با افزایش 1.9 درصد (25.7 میلیون دلار) یک میلیارد و 358.4 میلیون دلار بود. حجم واردات نیز با افزایش 25.2 درصدی (559.2 میلیون دلاری) به 2 میلیارد و 776.8 میلیون دلار رسید. کشورهای روسیه،  قزاقستان، چین، ترکیه و جمهوری ازبکستان به ترتیب شرکای اصلی تجاری تاجیکستان می‌باشند.

روابط اقتصادی و تجاری تاجیکستان با دیگر کشورها 

تاجیکستان با 101 کشور جهان روابط تجاری دارد ومیزان واردات آن از 91 کشور بیشتر از صادرات می‌باشد. از 58 کشور تنها واردات داشته و صادراتی از تاجیکستان به آنها صورت نگرفته است.به گزارش خبرگزاری اوستا به نقل از بخش اقتصادی کشور، تاجیکستان طی هفت ماه سال جاری به مبلغ بیش از 4.1 میلیارد دلار روابط تجاری داشته که 16.5 درصد و یا 584.9 میلیون دلار بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد. تراز تجاری تاجیکستان منفی و بیش از 1.4 میلیارد دلار می‌باشد. واردات کالا در این دوره به مبلغ بیش از 2.7 میلیارد دلار بوده که 25.2 درصد و یا 559.2 میلیون دلار بیشتر از دوره مشابه سال گذشته  می‌باشد. صادرات کالا 1.9 درصد و یا 25.7 میلیون دلار افزایش یافته و به بیش از 1.3 میلیارد دلار رسیده است.  تنها با 10 کشور صادرات کالا بیشتر از واردات بوده است.  کشورهای نظیر ترکیه، بلژیک و سوئیس از جمله آن کشورها بوده و بیشتر به این کشورها فلزات قیمتی، آلومینیوم و الیاف پنبه صادر شده است.

افزایش 27درصدی واردات فراورده‌های نفتی به تاجیکستان

بنا به گزارش آسیا پلوس ، در 7 ماه سال جاری واردات فرآورده‌های نفتی به تاجیکستان27 درصد افزایش داشته است. در این مدت 411 هزار تن انواع فراورده‌های نفتی به تاجیکستان وارد شده است. سهم فرآورده‌های نفتی از کل واردات تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه تا جولای سال جاری  12.2 درصد افزایش یافت، این شاخص در مدت مشابه سال گذشته معادل 8.5 درصد بوده است.

بنابر اعلام سرویس ضد انحصاری تاجیکستان، حدود 90 درصد محصولات نفتی از روسیه وارد می‌شود، 6 درصد دیگر از قزاقستان و مقدار کمی از ازبکستان، بلاروس و جمهوری آذربایجان خریداری می‌شود. صادر کننده اصلی فرآورده‌های نفتی به تاجیکستان، شرکت گازپروم نفت-تاجیکستان است.

 

آغاز ساخت کارخانه تولید سیمان منطقه قبادیان توسط آرین بانک تاجیکستان

"آریان بانک تاجیکستان امتیاز ساخت کارخانه تولید سیمان در منطقه قبادیان شهر ختلان اخذ نمود. بنا بر گزارش اسپوتنیک، آقای  امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، پیش نویس قرارداد سرمایه گذاری با شرکت «آریان اینویست» (Ориён Инвест)را تصویب کرد. شرکت سرمایه گذاری و تولید « آریان اینویست » کارخانه تولید سیمان در قبادیان را احداث و راه اندازی می‌کند.

رئیس کمیته سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان مسئول امضای این قرارداد از طرف دولت تاجیکستان است. بر اساس اطلاعات دریافتی، شرکت تولیدی و سرمایه‌گذاری « آریان اینویست» در سال 2015 با تصمیم مؤسسان « آریان بانک » تأسیس شد.  فعالیت اصلی این شرکت با توجه به ارائه این شرکت در وب سایت خود با هدف ارائه خدمات سرمایه گذاری و تولید در حوزه اقتصاد می‌باشد.

در حال حاضر 16 شرکت در تولید سیمان در تاجیکستان مشغول هستند که مجموع ظرفیت سالانه آنها 5.6 میلیون تن محصول است. سال گذشته بیش از 4.2 میلیون تن سیمان در این کشور تولید شده است.  طبق آمار سالانه حدود 1.5 میلیون تن از حجم کل محصولات به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

افزایش 3 درصدی تولید برق در تاجیکستان

میزان تولید برق در تاجیکستان در هفت ماه سال جاری 3 درصد افزایش یافته است. به گزارش پیام نت،  تولید برق در تاجیکستان در هفت ماه سال جاری،  12 میلیارد و 502.7 میلیون کیلووات ساعت  بود که این رقم نسبت به دوره مشابه سال 2021 میلادی، 360.9 میلیون کیلووات ساعت یا 3 درصد بیشتر شده است. بنا به گزارش وزارت انرژی و دخایر آب جمهوری تاجیکستان، این رقم بیش از 93.5 درصد حجم عمومی نیروی برق را در سراسر کشور تشکیل می‌دهد.

در تاجیکستان برای آمادگی فصل سرما نیروگاه‌ها در حال تعمیر هستند

نیروگاه‌های تاجیکستان در حال بازسازی و تعمیر هستند. محمد امین محمد سید زاده مهندس ارشد نیروگاه نارک با بیان این مطلب گفت: متخصصان نیروگاه در حال حاضر مشغول تعمیر و نگهداری تجهیزات برای بهره برداری منظم و تامین برق در فصل زمستان هستند. وی افزود: تعمیر دیگ سیستم گرمایش و تامین آب گرم، نگه داشتن دیزل ژنراتورها در حالت آماده به کار انجام شده است. او اظهار کرد، تاجیکستان 115 میلیون دلار کمک برای بازسازی نیروگاه  نارک دریافت کرد.کارکنان نیروگاه "بیوگازی"نیز اعلام کرده اند که به طور جدی برای تولید منظم برق در پاییز و زمستان 2023-2022 آماده می‌شوند.

 تاجیکستان بیشتر برق خود را در نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌کند و در حال حاضر تامین کننده اصلی برق کشور نیروگاه "نارک" است.  طی 7 ماه امسال 12 میلیارد و 502.7 میلیون کیلووات ساعت برق در تاجیکستان تولید شده است که بیش از 93 درصد آن مربوط به نیروگاه‌های برق آبی است

افزایش صادرات برق تاجیکستان؛ افغانستان نخستین خریدار

تاجیکستان در ماه‌های ژانویه – ژوئیه سال جاری به مبلغ بیش از 64.5 میلیون دلار به خارج برق صادر کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 17.2 درصد بیشتر است. مصرف‌کننده اصلی برق تاجیکستان، افغانستان است و ازبکستان نیز با حجم نسبتا کمتری برق تاجیکستان را خریداری می‌کند. بر اساس قردادهای امضا شده افغانستان برای هر کیلووات ساعت برق تاجیکستان 4.67 سنت و ازبکستان 2 سنت پرداخت می‌کند. تعرفه پایین صادرات برق به  ازبکستان به این دلیل است که تاجیکستان نیز به نوبه خود گاز طبیعی این کشور را با قیمت ترجیحی دریافت می‌کند.

 انعقاد 30 قرارداد به مبلغ 92 میلیون دلار دستاورد همایش پامیر اینوست

در پایان همایش بین المللی تجاری و سرمایه گذاری «پامیر اینوست 2022» به مبلغ بیش از 92 میلیون دلار قرارداد منعقد شد. در پایان همایش بین المللی تجاری و سرمایه گذاری که در شهر خاروغ تاجیکستان برگزار شد 30 قرارداد به مبلغ 950 میلیون سامانی (بیش از 92  میلیون دلار) منعقد شد. این قرارداد ها در نتیجه مذاکرات رو در رو مقامات تاجیکستان با مدیران شرکتهای خارجی منعقد و همکاری مستقیم در بخش های ساخت و ساز، معدن و صنعت فرآوری، کشاورزی، سازماندهی پارک های آی تی و غیره می‌باشد.

همایش تجاری و سرمایه گذاری پامیر اینوست در شهر خاروغ و با مشارکت گسترده سرمایه گذاران خارجی، سازمان‌های بین المللی، شرکای رشد و نمایندگان وزارت و نهادها برگزار شد. هدف از این همایش جذب سرمایه برای توسعه زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی این منطقه کوهستانی تاجیکستان و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری آن به سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعلام شده بود.

 

افزایش خودروهای عمومی در شبکه حمل ونقل عمومی در شهر دوشنبه

تعدادخودروهای عمومی در شهر دوشنبه 41 درصد افزایش یافت. بنا به گزارش اسیا پلوس، به گفته مقامات شهرداری دوشنبه، این تصمیم به دلیل افزایش تعداد مسافران گرفته شده است. از اول سپتامبر، 195 دستگاه اتوبوس در خطوط حمل و نقل حرکت می‌کنند که قبلاً تعداد آنها 120 دستگاه اتوبوس بود.  تعداد مینی بوس ها نیز 15 درصد افزایش یافته است. همچنین شهرداری دوشنبه تصمیم گرفت مسیر جدیدی را به سمت بازار کوشانیان ایجاد کند.

گشایش نمایشگاه فروش محصولات کشاورزی و صنعتی سغد

به مناسبت سی و یکمین سالگرد استقلال  تاجیکستان نمایشگاه فروش محصولات کشاورزی و صنعتی سغددرحال برگزاری و تا 9 سبتامبر ادامه دارد. در این نمایشگاه، شرکت های کشاورزی و کشاورزان محصولاتی از جمله سیب زمینی، پیاز، هویج، گوشت، برنج، روغن، میوه و شیر  را با قیمتی ارزان تر از بازار به اهالی عرضه می‌کنند. 

سامان ایر تعداد پروازهای خود را افزایش داد

بنا به گزارش آسیا پلوس ، شرکت هواپیمایی سامان ایر تاجیکستان در تاریخ  30 آگوست پس از تحویل گرفتن دو فروند هواپیمای بوئینک 737-800 ، تعداد پروازهای خود را افزایش داد. هواپیماهای جدید شرکت سامان ایر، دارای 189 صندلی می‌باشند. واگذاری این دو هواپیما بر اساس قرارداد شرکت سامان ایر با شرکت ACG از بزرگترین شرکتهای لیزنگی در زمینه فروش هواپیماهای مسافربری بوده است. سایر هواپیماهای درخواستی این شرکت قرار است در ماه سپتامبر آینده تحویل این شرکت شود. هواپیماهای مذکور از یک شرکت لیزنیگ عربستان سعودی خریداری شده است. در روز 8 سپتامبر با دعوت از سفرای مقیم نشست تشریفاتی در فرودگاه بین المللی شهر دوشنبه برای تحویل دو فروند هواپیمای مذکور برگزار شد. 

افزایش 31 درصدی تجارت تاجیکستان با کشورهای همسود

بر اساس آمار خدمات گمرک تاجیکستان، مجموع مبادلات تجاری بین تاجیکستان و کشورهای مشترک المنافع در این دوره بالغ بر 2 میلیارد و 95.4 میلیون دلار 50.7 درصد از کل تجارت خارجی این کشور با کشورهای همسود است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 495.7 میلیون دلار افزایش یافته است. طی این دوره تجارت  تاجیکستان با 5 کشور مشترک المنافع، از جمله با ترکمنستان4.2 برابر،  روسیه 41.9 درصد، بلاروس  38 درصد رشد مثبت داشته است. اما گردش مالی با آذربایجان، ارمنستان، مولداوی، قرقیزستان و اوکراین در این مدت منفی بوده است.بنابر گزارش نهادهای مربوطه تاجیکستان، روسیه، قزاقستان و ازبکستان از شرکای اصلی تجاری این کشور از میان کشورهای مستقل مشترک المنافع  به شمار می‌رود.ارزش تجارت دوجانبه تاجیکستان با روسیه در 7 ماه سال جاری میلادی بیش از 908.2 میلیون دلار، قزاقستان بیش از 781.6 میلیون دلار و ازبکستان بیش از 314.8 میلیون دلار بوده است. تراز تجاری تاجیکستان با کشورهای همسود طی این مدت منفی بوده و واردات کالا بیش از 3.3 برابر صادرات است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما