معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۰

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم شهریور ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رکود مرغداری در قندوز

فروشندگان مرغ و گوشت آن در قندوز می‌گویند به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروش گوشت به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است. واردات گوشت مرغ از خارج از دیگر دلایل کاهش فروش تولیدات داخلی است. مرغداران داخلی از طالبان می‌خواهند تا واردات مرغ خارجی را متوقف و از تولیدات داخلی حمایت کنند. اتحادیه مرغ‌داران افغانستان اعلام کرده که اگر واردات قاچاقی مرغ زنده متوقف نشود، بخش مرغداری ورشکست می‌شود. در گذشته یک کیلو گوشت مرغ ۱۵۰ تا ۱۷۰ افغانی خریداری می‌شد؛ اما حالا یک کیلو گوشت مرغ به ۲۲۰ تا ۲۴۰ افغانی افزایش یافته است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.payam-aftab.com/fa/news/101200/وزارت-خارجه-حضور-رهبر-جیش-محمد-افغانستان-رد

توقف 200 کامیون میوه افغانستان در مرز سپین بولدک توسط پاکستان

بیش از 200 کامیون باربری حامل میوه‌های تازه و خشک افغانستان به دلیل افزایش تعرفه گمرکی از سوی پاکستان در مرز سپین بولدک متوقف شده‌اند. بازرگانان پاکستانی که این میوه‌های تازه را خریده‌اند افزایش تعرفه گمرکی را نپذیرفته و گمرک پاکستان نیز به کامیونهای میوه اجازه ورود نداده‌است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/154159/

 ترانزیت اموال افغانستان از طریق کشور‌های ازبکستان، قرقیزستان و چین

اداره راه آهن طالبان گفته است که بر مبنای توافقنامه‌ای که با چین و کشور‌های ازبکستان و قرقیزستان به امضا رسیده، قرار است انتقال اموال صادراتی و وارداتی افغانستان با استفاده از خط آهن از مسیر این کشور‌ها صورت بگیرد. این توافقنامه در پایان نشست دو روزه تاشکند، پایتخت ازبکستان به امضا رسیده است. پس از اجرای این توافقنامه، اموال تجاری که پیش از این طی دو ماه از چین به افغانستان و بالعکس می‌رسید در مدت زمانی دو هفته منتقل خواهد شد. (خبرگزاری آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/258447/امضای-توافقنامه-تجاری-ترانزیت-اموال-افغانستان-طریق-کشور-های-ازبکستان-قرقیزستان-چین-صورت-می-گیرد

 شکایت مردم از افزایش قیمت پیاز در مزار شریف

همزمان با فصل برداشت محصول سبزیجات، امسال قیمت گوجه فرنگی و پیاز در مزار شریف در مقایسه با سال‌های قبل افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است. فعلا یک کیلو گوجه ۸۰ افغانی و یک کیلو پیاز ۴۰ افغانی فروخته می‌شود. اداره کشاورزی و آبیاری بلخ علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و پیاز را کاهش محصولات و افزایش صادرات آن به پاکستان می‌خواند. در سال جاری ۲۲۵۰ هکتار زمین در بلخ گوجه فرنگی کشت شده که به صورت متوسط هر هکتار ۱۲ تن محصول می‌دهد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/258492/شکایت-مردم-افزایش-قیمت-بادنجان-رومی-پیاز-مزار-شریف

 توقف فعالیت حدود 2 هزار موسسه غیردولتی در افغانستان

وزارت اقتصاد طالبان می‌گوید در این وزارت مجموعاً ۲۳۶۹ موسسه غیر دولتی داخلی و خارجی ثبت‌ است که در حال حاضر فقط ۴۶۱ موسسه فعالیت دارند. عبدالرحمن حبیب سخنگوی این وزارت گفت: در یک سال گذشته ۱۰۱۰ موسسه غیر دولتی گزارش فعالیت و عدم فعالیت خود را در اختیار وزارت قرار دادند که از این میان تنها ۴۶۱ موسسه عملاً فعالیت خود را اعلان کردند و باقی مانده همه گزارش عدم فعالیت دارند. ۳۰۰ موسسه داخلی‌ است و ۱۶۱ موسسه دیگر خارجی. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/536040

 کاهش پنجاه درصدی واردات از پاکستان

طبق آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، در یک سال گذشته، کابل به ارزش کمتر از یک میلیارد دلار از پاکستان کالا وارد کرده است. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که تجارت افغانستان نه تنها با پاکستان بلکه با کشورهای دیگر نیز کاهش یافته است. یک عضو هیات مدیره این اتاق، کاهش  توان خرید مردم در کشور، افزایش تولیدات داخلی و محدودیت‌های بانکی در پاکستان را مهم‌ترین عوامل در کاهش واردات کالاها از پاکستان می‌داند. احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی گفت: «واردات ما کاهش یافته اما از طرف دیگر صادرات و ترانزیت ما بسیار افزایش یافته که سبب ازدیاد درآمد دولت شده است.» بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت و تجارت، صادرات افغانستان به پاکستان به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رسیده است و انتظار می‌رود امسال این آمار افزایش یابد. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/index.php/fa/business-179827

 اولین محموله تجاری افغانستان از چین به سمت افغانستان

بخت الرحمان شرافت رییس اداره خط آهن افغانستان می‌گوید که اولین محموله تجاری افغانستان از چین در حال بارگیری است. این محموله تجاری که از چین در حالی بارگیری است به زودی به سمت قرقیزستان و از آنجا در ایستگاه قطار "اوش" ازبکستان و سپس به بندرحیرتان افغانستان خواهد رسید. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/154321/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما