معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

نیجریه بدنبال توسعه مناطق آزاد تجاری

منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) به همه کشورهای این قاره اهرمی داده است تا حوزه‌های تجاری خود را متنوع کنند. بسیاری از کشورها این کار را از طریق تقویت مناطق آزاد تجاری خود (FTZ) انجام داده اند و در حال حاضر، مناطق آزاد تجاری در همه جای آفریقا در حال ظهور هستند. ذینفعان می‌گویند که نیجریه باید نگران رقابت مصر، آفریقای جنوبی، کنیا، جمهوری بنین، غنا و توگو باشد، جایی که سرمایه گذاری‌های عظیمی‌برای توسعه مناطق آزاد تجاری شده است.

 بدون شک، تصمیم اخیر سازمان مناطق پردازش صادرات نیجریه (NEPZA) برای امتیاز دادن به کالابار و کانو FTZ بهترین رویکرد اقتصادی دولت برای تسریع در دستور کار صنعتی شدن نیجریه است. هدف اصلی منطقه آزاد تجاری حذف موانع تجارت ناشی از تعرفه‌های بالا و مقررات پیچیده گمرکی از بندر، فرودگاه یا مرز است.از جمله مزایای این سیستم می‌توان به گردش سریع‌تر کشتی‌ها و هواپیماها از طریق کاهش تشریفات معاینات گمرکی و همچنین امکان ساخت، تکمیل و نگهداری آزادانه کالاها اشاره کرد. اخیراً یک نمایشگاه جاده ای در لاگوس در مورد امتیاز برنامه ریزی شده دو منطقه پردازش صادرات عمومی‌برگزار گردید.

پروفسور آدسوجی آدسوگبا، مدیر عامل NEPZA، گفت که دست دادن برنامه ریزی شده با صاحبان امتیاز، تأثیر مثبتی بر عملکرد تاسیسات عمومی 30 ساله برای رقابت جهانی خواهد داشت.این دو منطقه به دلایل زیادی از جمله موقعیت‌های حیاتی، دسترسی آسان به مواد خام، بنادر دریایی، فرودگاه‌ها، زیرساخت‌های خارجی، نیروی کار و مهم‌تر از آن ماهیت پرهیاهوی دو شهر تجاری، بسیار قابل دوام هستند. بنابراین، این سازمان برای حمایت و کمک به مالکان جدید در دسترس است تا بر چالش‌هایی که ممکن است با مدیریت این نوع کسب‌وکار پیش بیاید، غلبه کنند.

او گفت: «من می‌خواهم به بخش خصوصی و به‌ویژه شرکت‌هایی که قرار است پیشنهادات خود را ثبت کنند، اطمینان دهم که به دلیل بازگشت سرمایه‌ای که تسهیلات ارائه می‌دهند، خود را خوش‌شانس بدانند.» آدسوگبا افزود که این طرح تخفیف مالیاتی کاملی را از همه مالیات‌ها، نرخ‌ها، عوارض گمرکی و عوارض فدرال، ایالتی و دولتی محلی ارائه می‌دهد. وی با بیان اینکه معافیت گمرکی برای واردات کالاهای سرمایه ای، کالاهای مصرفی، ماشین آلات، تجهیزات و مبلمان تضمین شده است، افزود: این طرح همچنین اجازه مالکیت 100 درصدی سرمایه گذاری خارجی را می دهد

مدیر اجرایی NEPZA گفت: عوارض صادرات به قلمرو گمرکی بر اساس ارزش مواد اولیه وارداتی محاسبه می‌شود و نه بر ارزش کالاهای نهایی.

«این طرح مجوز فروش 100 درصد کالاهای تولیدی، مونتاژ شده یا وارداتی را به بازار داخلی ارائه می‌کند و 100 درصد بازگشت سرمایه و سود را تضمین می‌کند. او گفت: «برای بخش خصوصی ضروری بود که اکنون از این مشوق‌ها استفاده کند، زیرا این طرح به آنها اجازه می‌دهد تا از چارچوب AfCFTA برای دسترسی آزادانه به بازار عظیم قاره استفاده کنند.»

آدیابو، وزیر صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت که تلاش‌های بی‌وقفه شورای ملی خصوصی‌سازی، روند منتهی به امتیاز دو منطقه را تاکنون بدون مشکل ساخته است. وزیر گفت که تصمیم برای خصوصی سازی آنها به آمادگی دولت فدرال برای ایجاد مناطق آزاد در سطح جهانی بستگی دارد که این کشور می‌تواند برای حل برخی از چالش های اقتصادی خود از آنها استفاده کند. موضع دولت مبنی بر اجازه دادن به یک فرآیند شفاف  می‌تواند صاحبان امتیاز با ظرفیت، تخصص و منابع مالی مناسب را برای تبدیل مناطق به دارایی اقتصادی ملی معرفی کند که موجب ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) می‌شود. "

 به گفته وزیر صنعت، تجارت و سرمایه گذاری، با برنامه‌های پیشگیرانه پایدار مانند واگذاری امتیاز، سرمایه گذاری تجمعی در 30 سال به حدود 20 میلیارد دلار می رسد.

www.nannews.ng /2022/09/01/counting-the-gains-of-free-trade-zones-concessioning

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما