معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۶

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته سوم شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری همایش نفت، گاز و شیمی در تاتارستان

 بیست و نهمین دوره همایش نفت، گاز و شیمی از تاریخ 7 تا 11 شهریور سال 1401 در محل مرکز نمایشگاهی "کازان-اکسپو" برگزار گردید. موضوع اصلی تحول دیجیتالی صنعت پتروشیمی جمهوری می‌باشد. در همایش 25 منطقه روسیه شرکت داشتند و دستآورد های کشورهای آسیای مرکزی، چین، ایران، ترکیه، کامرون معرفی شد. حدود 200 شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

پیش بینی وزارت مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه درباره افزایش هزینه‌های بخش دولتی بر نرم افزار های روسی   

روزنامه کومرسانت از ارائه گزارش وزارت مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خبردار شد. طبق سند مذکور، خرید نرم افزارهای روسی سهم قابل توجهی در بین هزینه‌های بخش دولتی داشته است. این وزارتخانه پیش بینی می‌کند که تا سال 2024 این هزینه‌ها با افزایش 3/4 برابری نسبت به سالهای 2021-2019 به 650 میلیارد روبل خواهد رسید و سهم 80 درصدی از کل هزینه‌های بخش دولتی برای حوزه آی تی را به خود اختصاص می دهد. در آخر سال 2020 دولت روسیه در نظر داشت به تدریج سهم نرم افزارهای روسی در ارگان‌های دولتی تا 70 درصد و در شرکت های دولتی تا 50 درصد افزایش دهد ولی با توجه به اینکه بسیاری از شرکت های خارجی از بهار 2022 تصمیم به ترک بازار روسیه گرفتند، تقاضا برای نرم افزارهای روسی افزایش 300 درصدی را به ویژه بر نرم افزار اداری داشته است.

برگزیده از جلسه جمع بندی 6 ماه اول سال 2022 وزارت توسعه دیجیتالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات تاتارستان 

  • بنابر شاخص میزان استفاده از اینترنت جمهوری تاتارستان پیشگام است. 81 درصد از جمعیت تاتارستان (سال گذشته 76 درصد) دسترسی به اینترنت دارند. 1/3میلیون نفر از اینترنت سیمی استفاده می‌کنند که 79 درصد از آنها به فیبر نوری وصل هستند. 30 درصد از اتصالات جدید به اینترنت برای اینترنت با سرعت بیش از 100 مگابایت در ثانیه است. با استفاده از فناوری GRON 350 هزار خانوار روستایی به اینترنت پُر سرعت وصل شده اند.
  • طی 6 ماه مصرف ترافیک اینترنتی موبایل افزایش 19 درصدی را تجربه کرده است و 481 هزار ترابایت ترافیک (برابر با 6/5 میلیارد ویدیو در تیک توک یا 1650 ویدیو برای هر ساکن تاتارستان) بارگذاری و ارسال شد. به طور میانگین، هر مصرف کننده اینترنت موبایل ماهی 17 گیگابایت استفاده می‌کند (سال گذشته 15 گیگابایت).
  • تعداد ایستگاه‌های پایه فرستنده/گیرنده (BTS) طی 5 سال افزایش 56 درصدی را تجربه کرده است. امروزه 17 هزار ایستگاه BTS با استاندارد 4G کار می‌کند.

اختصاص بزرگترین یارانه دولتی برای جمهوری تاتارستان جهت برگزاری رویدادها

بر اساس نتایج مسابقه که توسط آژانس فدرال گردشگری برگزار گردیده بود، جمهوری تاتارستان برنده شد و بزرگترین یارانه دولتی برای ترویج رویدادهای گردشگری به میزان 40/7 میلیون روبل را دریافت می‌کند. در مجموع، در مسابقه فوق 57 منطقه روسیه شرکت کرده بودند. رویدادهای با ورود آزاد، تعداد تماشاچیان حداقل 10 هزار نفر و تامین بیش از 30 درصد از منابع غیر بودجه ای، مد نظر آژانس فدرال گردشگری بوده است.

توسعه پلیمرها برای بسته بندی محلول های پزشکی توسط شرکت «سیبور» 

شرکت پتروشیمی سیبور، انواع جدیدی از پلی پروپیلن و فیلم پلیمری مناسب برای بسته بندی محلول های تزریقی را با قابلیت جایگزینی محصولات مشابه وارداتی که در حال حاضر به سختی در بازار داخلی پیدا می‌شوند، توسعه داده است. سرویس مطبوعاتی سیبور اعلام کرد که بعد از انجام تست های نهایی، این پلیمر جدید به مصرف کنندگان بومی عرضه می‌شود.

پیشنهاد سرویس ضد انحصاری روسیه برای فروش چوب صادراتی از طریق بورس 

نقشه راه توسعه تجارت از طریق بورس در سال های 2025-2022 در حال حاضر توسط وزارت خانه‌ها و سرویس های روسیه در حال هماهنگی می‌باشد. به منظور افزایش شفافیت حوزه صادرات چوب، سرویس ضد انحصاری روسیه در پی آن است تا صادرکنندگان چوب را موظف سازد تا بخشی از چوب صادراتی را از طریق بورس بفروش برسانند.

کاهش واردات میوه‌های گرمسیری به استان سوردلوفسک 

واردات میوه‌های گرمسیری مانند انبه، پیتایا، میوه شور و غیره که از کشورهای تایلند، ویتنام، اتیوپی و رژیم صهیونیستی از طریق هوایی به استان سوردلوفسک وارد می‌شوند، کاهش 80 درصدی را در مقایسه با سال 2021 تجربه کرده است. در عین حال، واردات میوه‌های معمولی از نظر تنوع و میزان تغییر نکرده و تنها تعداد کشورهای عرضه کننده از 24 کشور در سال 2021 به 17 کشور در حال حاضر کاهش پیدا کرد و ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و آذربایجان از جمله مهم ترین تامین کنندگان میوه برای این استان شده اند.

راه اندازی پرواز مستقیم قازان - بلگراد

شرکت Air Serbia از تاریخ 19 سپتامبر 2022 پرواز مستقیم به مسیر قازان بلگراد راه اندازی می نماید. قرار است که این پرواز در هفته دو بار در روزهای دوشنبه و پنجشنبه انجام شود. همزمان با پرواز قازان، این شرکت پرواز های مستقیم با مسکو، سنت پترزبورگ و سوچی نیز راه اندازی می‌کند.

اعلام حجم کمک بشردوستانه تاتارستان برای منطقه دونباس  

طی دیدار با هیأت جمهوری خلق لوهانسک،  فرید محمدشین رئیس پارلمان جمهوری تاتارستان اعلام کرد که 562 تن از کمک های بشردوستانه از طرف تاتارستان برای ساکنین دونباس تا به حال ارسال شده است.

در خصوص احداث پارک فناوری جدید در تاتارستان

 احداث پارک فناوری جدید "انو پارک"[3] در منطقه اقتصادی ویژه "انوپلیس" برنامه ریزی می‌گردد. پارک جدید در حوزه فناوری‌های جدید فعایت می‌کند. هزینه سرمایه گذاری احداث پارک 1.2 میلیارد روبل می‌باشد. برنامه ریزی می‌شود که احداث پارک جدید تا اخر سال 2022 میلادی انجام گردد.

در خصوص افتتاحیه نمایشگاه "مساجد جامع قازان"

 نمایشگاه "مساجد جامع قازان" در محل گالری مسجد "قل شریف" افتتاح شد. این نمایشگاه به 3 بخش تقسیم می‌گردد: عکس های مساجد از قرن هفدهم تا بیستم، عکس های قدیمی مسجد قل شریف و پروژه احداث مسجد جامع جدید نمایش داده می‌شوند.

 

[1] Sterlitamak

[2] Agidel

[3] Innopark

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما