معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست فدراسیون کارفرمایان برای عدم وضع مجدد عوارض گازوئیل

  پس از آن که نمایندگان شورای عالی اوکراین طرح وضع مجدد مالیات و عوارض بر سوخت را در شور نخست تصویب کردند، فدراسیون کارفرمایان اوکراین از پارلمان درخواست نمود تا مالیات بر ارزش افزوده برای سوخت گازوئیل مجددا وضع نشود.

   این فدراسیون توضیح داد وضع دوباره عوارض از سوخت گازوئیل منجر به رشد تورم و کاهش مشاغل می‌شود. این فدراسیون در نامه ای به دانیلو هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکی اوکراین متذکر شد سوخت گازوئیل برای بسیاری از بخش های اقتصاد از جمله صنایع سنگین، معدن، بخش کشاورزی و همچنین برای راه آهن و دیگر بخش ها یک سوخت راهبردی محسوب می‌شود.

 فدراسیون کارفرمایان اوکراین تاکید کرد افزایش قیمت گازوئیل به دلیل اخذ مجدد مالیات غیر مستقیم منجر به رشد تعرفه‌‌های حمل و نقل ریلی و جاده ای و افزایش قمیت تمام شده محصولات صنعتی و کشاورزی و در نتیجه افزایش تورم خواهد شد و فعالیت کل صنایع را در معرض خطر قرار می دهد که در نتیجه منجر به کاهش مشاغل و افزایش بیکاران می‌گردد.

افزایش پنج برابری واردات روغن آفتابگردان از اوکراین توسط ترکیه

 تحلیل‌گران «آ پ ک اینفورم» اعلام کردند از آغاز جنگ تاکنون کمی‌بیش از 1 میلیون تن روغن آفتابگردان از اوکراین صادر شده است که 46 درصد کمتر از رقم مربوط به مدت مشابه در سال تجاری گذشته می‌باشد. کشورهای اتحادیه اروپا واردکنندگان اصلی روغن آفتابگردان از اوکراین می‌باشند و در مدت 5 ماه مذکور 679 هزار تن روغن آفتابگردان وارد کرده اند که 26 درصد بیشتر از واردات این کالا در مدت مشابه در سال گذشته بوده و 66 درصد کل صادرات روغن آفتابگردان اوکراین را تشکیل داده است. همچنین اعلام شده است که ترکیه خریداری و واردات روغن آفتابگردان از اوکراین را در مدت مذکور بطور چشمگیری افزایش داد و برای نخستن بار با واردات 131 هزار تن از این کالا در رده دوم واردکنندگان این محصول از اوکراین قرار گرفت. این میزان واردات حاکی از رشد 5.5 برابری می‌باشد.

پیش‌بینی وزارت اقتصاد در خصوص سال آینده: دلار 50 گریونایی و افزایش تعرفه برق

 وزارت اقتصاد گزارشی در خصوص آخرین پیش بینی‌های خود برای سال آینده منتشر کرد. بر اساس این پیش بینی میانگین حداقل دستمزدهای پایه به 18.500 گریونا افزایش خواهد یافت. تولید ناخالص داخلی اوکراین نیز 4.3 درصد رشد خواهد کرد اما با این حال سال آینده سال دشوار و سختی خواهد بود. همچنین اعلام شده است که هر چند تولید ناخالص داخلی بر اساس پیش بینی‌ها انجام شده رشد خواهد کرد، اما باید توجه داشت که این شاخص بر اساس برآوردهای انجام شده در سال جاری 33.2 درصد کاهش خواهد یافت.

        این وزارتخانه همچنین اعلام کرد در سال آینده نمی‌توان از افزایش قیمت ها جلوگیری کرد: قیمت لوازم الکترونیکی تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. بر اساس پیش بینی کلان مذکور نرخ تورم در سال آینده 30.6 درصد رشد خواهد کرد که 8.4 درصد بیشتر از سال جاری خواهد بود. پیش بینی‌های وزارت اقتصاد در خصوص نرخ ارز بطور نسبی خوش بینانه می‌باشد. بر اساس این پیش بینی نرخ گریونا در سال آینده برای مدتی طولانی ثبات خواهد داشت و قیمت هر دلار در بازار 42 گریونا خواهد بود اما نزدیک به زمستان آینده ارزش گریونا کاهش خواهد یافت و ممکن است هر دلار با 50 گریونا مبادله شود. در این گزارش تاکید شده است که بودجه سال آینده بر همین اساس تنظیم خواهد شد. کارشناسان اقتصادی نیز اطمینان می‌دهند که نباید از این ارقام وحشت کرد زیرا این پیش بینی‌ها برای تنظیم بودجه سال آینده و محاسبه درآمدها و هزینه‌ها می‌باشد.

کمک 5 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین در هفته جاری

 دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد انتظار دارد در این هفته 5 میلیارد یورو کمک مالی اوکراین از اتحادیه اروپا به اوکراین پرداخت شود. وی همچنین با شرکای آلمانی موضوع دریافت 3 میلیارد یورو کمک مالی باقی مانده و همچنین کمک های مالی برای سال آینده را مورد بحث و بررسی قرار داد. شمیگال گفت: ما 1 میلیارد یورو کمک مالی از آلمان دریافت کرده ایم که بسیار سپاسگزار می‌باشیم، 1 میلیارد یورو کمک مالی کلان هم تا کنون از اتحادیه اروپا دریافت کرده ایم، ما انتظار داریم که در این هفته 5 میلیارد یورو دیگر کمک مالی کلان از اتحادیه اروپا دریافت کنیم که پس از گفتگوهای ما با وزیر دارایی و صدراعظم آلمان، امکان پرداخت آن میسر شد، امیدواریم که این کمک را دریافت کنیم.

زمان و نحوه آغاز سیستم گرمایش منازل در اوکراین

         با شروع سپتامبر، سرمای غیر عادی آغاز شد و دما در منازل اوکراینی‌ها به میزان چشم‌گیری کاهش یافت. اداره خدمات عمومی وزارت توسعه استانی در خصوص زمان آغاز فصل گرمایش آتی توضیح داد. این وزارتخانه اعلام کرد تصمیم گیری در خصوص زمان آغاز و پایان سیستم گرمایشی در هر استان توسط مراجع خودگردان محلی صورت خواهد گرفت. در همین حال اعلام شده است که ارائه خدمات گرمایشی زمانی باید آغاز شود که درجه دمای هوای روزانه محیط کمتر از 8 درجه سانتیگراد در مدت سه روز متوالی باشد. همچنین تاکید شده است که در وهله نخست به تاسیسات و واحدهای اجتماعی مانند کودکستان‌ها، موسسات آموزشی و مراکز بهداشتی و درمانی ارائه خواهد شد. این وزارتخانه تاکید کرد دمای هوا در منازل مسکونی (در صورت وجود عایق حرارتی) باید حداقل 18 درجه باشد.

 

افزایش 5 درصدی حجم حمل و نقل ریلی بار در ماه آگوست

         بر اساس اطلاعات اولیه، در ماه آگوست نزدیک به 10.8 میلیون تن محموله توسط راه آهن دولتی اوکراین جابجا شده است که 5 درصد بیشتر از ماه جولای می‌باشد. در همین حال آلکساندر کامیشین رئیس هیات مدیره شرکت دولتی راه آن اوکراین اعلام کرد: رشد 5 درصد حمل و نقل ریلی، رشد زیادی نیست اما ما برای حمل هر تن بار می جنگیم، ما همواره تلاش داریم تا ظرفیت صادرات و واردات از طریق راه آهن حفظ شود، قطعه‌های راه آهن جدید می سازیم، شبکه‌های جدیدی با کشورهای همسایه ایجاد می‌کنیم و ظرفیت حمل و نقلی گذرگاه‌های مرزی در غرب را افزایش می‌دهیم.

       وی افزود: رشد قابل توجهی در حمل و نقل ریلی محموله‌های راهبردی غلات (42 درصد افزایش) مشاهده می‌شود که البته به دلیل رفع انسداد بنادر دریایی است. وی توضیح داد: حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و مصالح ساختمانی به ترتیب 3 و 10 درصد رشد کرده اند اما حمل و نقل ریلی سنگ آهن و فلزات آهنی به ترتیب 7 و 10 درصد کاهش یافته‌اند که دلیل آن کاهش تولید فولاد می‌باشد اما کاهش 10 درصدی حمل و نقل زغال سنگ مایه نگرانی ما است. همچنین اعلام شده است که بیشترین رشد در بخش حمل و نقل صادراتی ثبت شده است و در ماه سپتامبر نزدیک به 3.5 میلیون تن محموله از طریق راه آهن صادر شده است که 14.7 درصد بیشتر از ماه پیش می‌باشد.

 

اشتغال به کار بیش از 1 میلیون اوکراینی در لهستان

        ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان در پاسخ به پرسشی در مورد کمک‌های دولتی به پناهجویان اوکراینی اعلام کرد: من به آن افرادی که فکر می‌کنند دولت لهستان از پناهجویان حمایت می‌کند پاسخ می‌دهم که این‌گونه نیست، زیرا آنها مالیات می‌پردازند و به سازمان بیمه اجتماعی لهستان کمک می‌کنند، بیش از یک میلیون نفر از اوکراینی‌ها – دسته ای که در گذشته مشغول به کار بودند و بخش قابل توجهی که پناهجو می‌باشند- مشغول به کار هستند.

 

انجام اقدامات لازم توسط اوکراین برای نظام لغو روادید گمرکی

       وزارت دارایی اعلام کرد اوکراین برای برقراری نظام «لغو روادید گمرکی» با اتحادیه اروپا همه اقدامات لازم را انجام داده است و ابزارهای ضروری برای الحاق به کنوانسیون پروسه ترانزیت مشترک و کنوانسیون تسهیل تشریفات تجارت کالا با اتحادیه اروپا را فراهم آورده و اسناد مربوطه را به طرف اروپایی ارائه کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد اقدامات مذکور در چهارچوب سیاست هدفمند گمرکی و تلاش‌های جامع دولت و بخش خصوصی اوکراین برای استقرار  NCTS (سامانه رایانه ای جدید ترانزیت) در سطح منطقه ای صورت گرفته اند.

      علاوه بر این چالش‌های مربوط به جنگ در مرکز اروپا، اتحادیه اروپا و کشورهای دوست را برای پشتیبانی از فرآینده‌های همگرایی اروپایی اوکراین بخصوص در حوزه گمرکی متحد کرده است و 35 کشور اروپایی عضو کنوانسیون بین‌المللی گمرکی از اوکراین برای پیوستن به این کنوانسیون ترانزیت مشترک و تسهیل تجارت خارجی دعوت کرده اند. لازم به ذکر است ولادیمیر زلنسکی اخیرا قانون مربوط به اعمال موازین  NCTS و گسترش سامانه تسهیل تشریفات گمرکی را امضا کرد. کارشناسان تاکید دارند که با الحاق اوکراین به این کنوانسیون، فرصت‌های شغلی جدیدی در اوکراین ایجاد می‌شود. اصل «یک وسیله نقلیه- یک اظهارنامه- یک ضمانت نامه» باعث سرعت بخشیدن به حمل کالا از مرزهای گمرکی اوکراین به مقصد کشورهای اروپایی خواهد شد.

 

اجازه افزایش صادرات برق در ساعات پیک مصرف به اوکراین توسط سامانه انرژی اروپا

        سرویس مطبوعاتی شرکت دولتی تولید و انتقال نیرو «اوکرانرگو» اعلام کرد اپراتورهای سامانه  انتقال نیرو در اروپا در نشست گروه منطقه ای ENTSO-E تصمیم گرفتند تا به اوکراین اجازه افزایش صادرات برق در ساعات پیک مصرفی را بدهند. «اوکرانرگو» اعلام کرد: ظرفیت موجود خطوط انتقال نیروی مرزی برای صادرات و واردات برق میان اوکراین و ENTSO-E به میزان 50 مگاوات در ساعات روز ، بخصوص از ساعت 7 بامداد تا 11 شب (به وقت اروپا) در روزهای دوشنبه تا جمعه و از ساعت 9 بامداد تا 11 شب (به وقت اروپا) در روزهای شنبه و یکشنبه، افزایش یافته است و در ساعات دیگر، ظرفیت مجاز انتقالی در سطح پیشین باقی مانده است. لازم به ذکر است که با این تصمیم، ظرفیت صادرات برق از اوکراین به اتحادیه اروپا به 300 مگاوات در ساعات مجاز اعلام شده و در سطح 250 مگاوات در ساعات کم مصرف خواهد بود.

فروش 240 میلیون دلار ارز در هفته گذشته توسط بانک مرکزی

        اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که این بانک در هفته 29 آگوست تا 2 سپتامبر، 239.46 میلیون دلار در بازار ارز بین بانکی فروخته است. بانک مرکزی در همین دوره زمانی 8.1 میلیون دلار خریداری کرده است. در مجموع بانک مرکزی اوکراین از آغاز سال جاری 3 میلیارد و 89 میلیون دلار و 110.97 میلیون یورو خریداری و 16 میلیارد و 86 میلیون دلار و 1 میلیارد و 780 میلیون یورو خریداری کرده است.

افزایش صادرات لبنیات به سطح پیش از جنگ

         صنایع لبنیات اوکراین در سال جاری نتایج غیر منتظره ای در صادرات محصولات لبنی از خود نشان داده است. علی رغم مشکلات بزرگ در بخش حمل و نقل، در هشت ماه نخست سال جاری صادرات محصولات لبنی به سطح پیش از جنگ و 59.4 هزار تن رسید. در ماه آگوست 12.7 هزار تن محصولات لبنی از اوکراین به دیگر کشورها صادر شده است که 2 برابر سطح سال 2021 می‌باشد.

         ماکسیم هوپکا کارشناس امور کشاورزی گفت تجارت داخلی محصولات لبنی در تابستان نیز سرعت چشم‌گیری داشت. در مجموع در سه ماه ژوئن تا آگوست 31.5 هزار تن محصولات لبنی به خارج صادر شده است که 52 درصد صادرات در هشت ماه نخست سال می‌باشد. حجم صادرات این محصولات در 8 ماه نخست سال جاری 40 درصد بیشتر از دوره زمانی در سال گذشته اعلام شده است. کشورهای مولداوی، لهستان و چین بزرگترین واردکنندگان محصولات لبنی اوکراین در این مدت بوده اند. در همین حال در هشت ماه نخست سال جاری 42.3 هزار تن محصولات لبنی به اوکراین وارد شده است که حاکی از کاهش 37 درصدی نسبت به 8 ماه نخست سال گذشته می‌باشد.

 

خروج 102 کشتی با 2.27 میلیون تن محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین پس از اجرایی شدن توافق

        وزارت زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد از آغاز اجرای توافقنامه غلات تاکنون 102 کشتی حامل محصولات غذایی و غلات بنادر دریایی اوکراین را ترک کرده اند. این تعداد کشتی در مجموع حامل 2.27 میلیون تن غلات و محصولات غذایی بوده اند. بیشترین محموله‌ها به کشورهای آسیایی ارسال شده‌اند یعنی 54 کشتی با بیش از 1 میلیون تن غلات. مقصد 32 کشتی که در مجموع حامل 850 هزار تن محصولات غذایی بوده اند، کشورهای اروپایی بوده اند. کشورهای آفریقایی مقصد 16 کشتی با حمل 470 هزار تن غله بوده‌اند. در میان کشورهای آفریقایی مصر با دریافت 192 هزار تن غلات در رتبه نخست و پس از آن کشورهای سودان با دریافت 115 هزار تن، کنیا با واردات 50 هزار تن و الجزایر با واردات 44 هزار تن، اصلی‌ترین دریافت کنندگان غلات صادراتی اوکراین بوده اند. کشورهای سومالی، جیبوتی و لیبی نیز در این مدت از اوکراین غلات و محصولات کشاورزی وارد کرده اند.

افزایش 50 درصدی قیمت گاز طبیعی در اوکراین ظرف یک ماه

         وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرد قیمت گاز طبیعی در اوکراین در ماه آگوست (به دلار) 34.4 درصد افزایش یافته است. قیمت هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در آخر ماه آگوست برابر 49379.31 گریونا یا 1350.33 دلار اعلام شده است. بدین ترتیب قیمت این سوخت طبیعی در طول یک ماه به گریونا 54.4 درصد رشد کرده است. دلیل رشد بیشتر قیمت گاز به گریونا، کاهش نرخ رسمی آن در برابر دلار از سوی بانک مرکزی به میزان 25 درصد در 21 جولای سال جاری اعلام شده است.

 

ممنوعیت صادرات زغال سنگ از اوکراین

         هیات وزیران اوکراین در جلسه 7 سپتامبر صادرات زغال سنگ را بطور کامل ممنوع کرد. صادرات زغال سنگ، آنتراسیب و همچنین دیگر انواع سوخت های جامد استحصالی از زغال سنگ در ماه ژوئن ممنوع شده بود. بدین ترتیب در حال حاضر صادرات هر گونه زغال سنگ از اوکراین ممنوع می‌باشد. وزارت نیرو ضمن اعلام این خبر، تاکید کرد با توجه به لزوم آمادگی برای فصل گرمایشی و مقابله با صادرات غیر قانونی زغال سنگ که یک سوخت جایگزین برای نیروگاه‌های حرارتی در فصل گرمایشی می‌باشد، دولت چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

         وزارت نیرو اعلام کرد: استاندارد های دولتی اجازه استفاده از زغال سنگ را به عنوان بخشی از مخلوط سوختی به نیروگاه‌های حرارتی می دهد، بنابراین زغال سنگ کک را می‌توان به عنوان بخشی از انواع سوخت که برای ایجاد تراز مناسب سوختی استفاده می‌شود، مد نظر قرار داد و صادرات آن را ممنوع نمود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما