معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

آشنایی با نهادهای اقتصادی سنگال: اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال (UNACOIS )

در سال 1989 میلادی درگیری بین سنگال و موریتانی در امتداد رودخانه سنگال به قطع روابط سیاسی دو کشور منجر گردید. بدنبال این واقعه و در سال 1992 و پس از سرگیری روابط دیپلماتیک بین طرفین و تحت تأثیر شرایط آن زمان موج جدیدی از بازرگانان سنگالی ظهور نمودند که بدلیل عدم وجود ساختار یا سازمانی برای فعالان تجاری درصدد دفاع از منافع تجار سنگالی برآمدند. در این راستا به همت جمعی از تجار و صاحبان صنایع، اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال UNACOIS تاسیس گردید.

این نهاد اقتصادی تاکنون سعی خود را در جهت حمایت از اعضا و  مقابله با مشکلات و محدودیت‌های پیش روی آنها قرار داده است. در حال حاضر این تشکل با داشتن صد و بیست هزار عضو در داخل و خارج سنگال در بخش های مختلف اقتصادی شامل بخشهای کشاورزی، شیلات و آبزیان، نساجی و پوشاک، حمل و نقل، گردشگری و صنعت فعالیت می‌کند، همچنین بعنوان یکی از بزرگترین نهادهای بخش خصوصی سنگال محسوب می‌گردد. در سال 2017 شیخ سیسه از فعالان  عرصه تجاری و اقتصادی سنگال بعنوان رئیس این نهاد انتخاب گردید. اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال از سال 2000 میلادی به سازمانی تبدیل شده است که به طور کامل در رشد اقتصادی و اجتماعی سنگال از طریق ارتقای فعالیت های اقتصادی اعضای خود و دفاع از منافع اعضا در سطح نهادهای تصمیم گیری اقدامات موثری انجام داده است. در واقع، رویکرد جدید آن ارائه خدمات به اعضا و مشارکت فعالانه در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی سنگال می‌باشد.

بطور کلی اهداف این تشکل اقتصادی عبارتند از :

  • حمایت و دفاع از آرمان عمومی اعضا.
  • ایجاد و توسعه روابط حرفه ای بین اعضا از یک سو و با شرکای داخلی و خارجی از سوی دیگر.
  • نمایندگی اعضا در ادارات، جوامع اقتصادی داخلی و سازمان‌های خارجی یا بین المللی.
  • هماهنگی و سازماندهی کلیه فعالیتها در راستای توسعه اقتصادی.
  • تبادل ایده‌ها و نوآوریها برای ترویج کسب وکارها.
  • تسهیل و ترویج سرمایه گذاری اعضا در ساختارهای اقتصادی ملی.
  • ترویج مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی.
  • حمایت از تشکیل موسسات و نهادهای اقتصادی جدید.
  • پشتیبانی از اقدامات مقامات دولتی و محلی با هدف ارتقای تجارت، صنعت و خدمات در داخل و خارج کشور.
  • انتشار خبرنامه‌ها و مجلات اقتصادی با تمرکز بر توسعه اقتصادی.
  • سازماندهی برگزاری کنفرانس ها، سمینارها، نمایشگاه‌ها، انجمن‌ها و غیره.
  • اعطای جوایز به کارآفرینان جوان در جهت توسعه سرمایه گذاری و اشتغال.
  • حمایت از توسعه زنجیره ارزش تولید محلی.
  • ایجاد ارتباط دائمی‌ با نهادهای اقتصادی مانند UEMOA وECOWAS.
  • تلاش در جهت توسعه و بهبود سیاستهای مالیاتی، گمرکی، تجاری و اقتصادی از طریق مذاکره با نهادهای دولتی و خصوصی.
  • مشارکت در نوسازی سیستم های تولید و تقویت شرکتهای کوچک و متوسط از طریق نظارت و اجرای خدماتی که نیازها و انتظارات اعضا را برآورده می‌کند.

ارائه خدمات اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال به اعضا شامل موارد ذیل است:

-حمایت از ایجاد تعاونی‌ها در بخش خرده فروشی به ویژه برای زنان در زنجیره ارزش بخش کشاورزی. در این خصوص اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال از لحاظ حقوقی و حاکمیتی، مدیریت و آموزش، تولید، تحول و تجاری‌سازی، دسترسی به امور مالی و فناوری از این قشر پشتیبانی می‌کند. در این خصوص قرار است یک برنامه عملیاتی اجرایی بطور  آزمایشی با تشکیل یک تعاونی متشکل از حدود 500 زن کارآفرین به مورد اجرا گذاشته شود. 

- بانکداری الکترونیکی: اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال در پلتفرم خدمات خود این مورد را با راه اندازی یک سرویس بانکی برای اعضای خود در نظر گرفته است. این سرویس دارای دو جزء «بانکداری الکترونیکی» و «بانکداری موبایلی» است. این دو مورد به کلیه خدمات بانکی ارائه شده به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت اطلاق می‌شود که این امکان را به اعضا می دهد تا به راحتی موجودی حساب، موقعیت سپرده و در صورت درخواست یک نمای کلی تلفیقی از دارایی‌ها را در هر زمان مشاهده کنند. از سوی دیگر  خدمات دسترسی به بازارهای عمومی یکی از اهرم های مفید برای توسعه کسب و کار هستند. برای این منظور این پلتفرم به اعضای شرکتهای کوچک و متوسط پشتیبانی و راهنمایی‌های لازم را برای تسهیل دسترسی آنها به تدارکات عمومی ارائه می دهد. علاوه بر این شبکه ای از اعضا را در یک بازار واقعی در دسترس خریداران و فروشندگان قرار میدهد.

-داشتن کارت اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال به اعضا این حق را می دهد که از یک بیمه نامه با نرخ های ترجیحی در مورد استفاده از خدمات سلامت، بیمه اعتباری و بازنشستگی بهره مند شوند. این بیمه نامه از آنها در جهت تامین رفاه اجتماعی خانواده به ویژه از طریق کاهش نابرابری در مواجهه با خطرات زندگی اجتماعی پشتیبانی میکند.

-دسترسی به منابع مالی و تسهیل اخذ فاینانس این خدمت با مشارکت موسسات مالی امکان پذیر شده است. توسعه طرحهای تجاری، حمایت از جمع آوری کمک های مالی، نظارت بر مدیریت اعطای اعتبار، تسهیلات بازپرداخت، پشتیبانی از اجرای پروژه‌ها و کمک به انجام مذاکره درمورد نرخ بهره وشرایط اعتبار از جمله این خدمات محسوب می‌شود.

- بازاریابی اینترنتی: این سرویس شامل ارائه کلیه ابزارهای بازاریابی و ارتباطی ضروری برای ارتقاء فعالیت ها و خدمات اعضا می‌باشد. این خدمت در جهت حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط و با هدف تقویت موقعیت آنها در بازار می‌باشد.

- تامین مالی خرد: اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال در چشم انداز جدید خود با هدف ایجاد یک پلتفرم خدماتی که هدف آن پاسخگویی به نگرانی‌های اعضا در زمینه تامین مالی بوده یک سرویس تامین مالی خرد راه اندازی کرده است. این خدمات در واقع شامل ارائه خدمات مالی به کارآفرینانی است که منابع اقتصادی کمی دارند تا به آنها کمک کند تا یک کسب و کار کوچک را مدیریت کنند. در این زمینه خدمات مالی خرد ابزار مهمی‌ برای تقویت پویایی رقابت در بین شرکت‌های عضو قلمداد می‌شود. لذا این خدمت ابزار قدرتمندی به ویژه برای زنان و جوانان در جهت ایجاد کسب و کار است. در واقع با تسهیل دسترسی آنها به خدمات مالی این خدمت نقش مهمی در مبارزه با فقر ایفا می‌کند. فرایند مذکور بر درآمد حاصل از یک فعالیت، بر درآمد خانوار و در نتیجه بر امنیت غذایی، آموزش کودکان، پوشش مراقبت های بهداشتی و غیره تأثیر خاصی خواهد داشت. این استراتژی شامل همکاری با مؤسسات مالی است که وام‌های گروهی اعطا می‌کنند. اعطای وام مشروط به حداقل مشارکت شخصی با افزایش تدریجی مبلغ وام و تضمین ضمنی دسترسی به وام‌های آتی در صورت بازپرداخت وام‌های فعلی میسر خواهد شد. بنابراین از طریق مشاوران بازرگانی مقدمات اخذ فاینانس از موسسات مالی همکار فراهم می‌شود.

-دسترسی به بازارهای عمومی یکی از اهرم های مفید برای توسعه کسب و کار است. برای این منظور پلت فرم اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال به شرکتهای کوچک و متوسط پشتیبانی و راهنمایی‌های لازم را برای تسهیل دسترسی آنها به اطلاعات لازم در جهت توسعه فعالیتهای خود در اختیار آنها قرار می دهد. در این خصوص اطلاعات مربوط به اعضا نیز در دسترس قرار دارد.

-خدمات بانکداری تلفن همراه  بانکداری همراه به خدمات مالی از طریق تلفن همراه اشاره دارد که توسط بانک ها ارائه می‌شود. اینها عمدتاً خدماتی برای مشاهده  موجودی، پرداخت قبوض و انتقال پول هستند. در یک مفهوم گسترده این خدمات  مالی می‌تواند با یا بدون حساب بانکی توسط هر موسسه ای که برای این منظور تایید شده است ارائه شود. اتحادیه ملی تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال در راستای هدف بانک مرکزی افریقا (BCEAO) مبنی بر توسعه بانکداری همراه را به عنوان محوری استراتژیک به منظور ارتقای دسترسی به خدمات مالی به ویژه برای افرادی که معمولاً دور از سیستم بانکی حضوری هستند این خدمت را در اولویت های خود قرار داده است. میانگین ضریب نفوذ تلفن همراه در اتحادیه پولی و مالی کشورهای غرب افریقا WAEMU سی و هشت درصد و در سنگال هفتاد و یک درصد برآورد شده است. این سرویس که تقریباً در تمام کشورهای عضو اتحادیه موجود است به اعضا اجازه می‌دهد تا کلیه تراکنش‌های مالی را انجام دهند. این  خدمات ارائه شده به اعضا توسط اوناکواس به لطف همکاری با مؤسسات مالی مورد تایید امکان پذیر شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما