معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه اول شهریور 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

دولت گرجستان به شدت در حال کار برای جذب جریان‌های ترانزیتی اضافی از قزاقستان

وزارت اقتصاد و توسعه پایدار جدید ترین آمار گردش کالاها در بنادر گرجستان را منتشر کرد. بر اساس این آمار، گردش کالاها در نیمه اول سال جاری  در بندر باتومی نسبت به سال گذشته با 0.7 میلیون دلار افزایش یافت و به 2.5 میلیون دلار رسید  و در بندر پوتی نیز  نسبت به سال گذشته با 0.3 میلیون دلار افزایش یافت به 3.8 میلیون دلار رسید.بر اساس همین گزارش، در نیمه اول سال جاری حمل و نقل کانتینری نیز افزایش یافته است. در شش ماه اول 221 هزار کانتینر در گرجستان حمل و نقل شده است که نسبت به شش ماه اول سال گذشته 17 هزار و 149 کانتینر افزایش یافت. از این تعداد 167 هزار کانتینر در بندر وتی و 54 هزار کانتینر در بندر باتومی حمل و نقل شده است.در مجموع، گردش کالاها در کریدور ترانزیتی گرجستان در نیمه اول سال جاری   20.4 میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته با یک میلیون تن یافته است.

 

افزایش 50 درصدی درآمد گرجستان حاصل از ترانزیت کامیون‌ها

درآمد گرجستان حاصل از استفاده از جاده در طول ترانزیت کامیون‌ها در ماه جولای از 13.7 میلیون لاری (4.8 میلیون دلار) فراتر رفت که تقریباً 50 درصد بیشتر از رقم مدت مشابه سال گذشته است.به گزارش نشریه اینترنتی bm.ge، ماه گذشته حدود 39.2 هزار کامیون از خاک کشور عبور کرده است. به طور کلی، در طول هفت ماه حدود 165 هزار کامیون از کریدور گرجستان رد شدند.

از 20 ژوئن هزینه عبور از جاده‌ها برای کامیون‌ها 75 درصد یعنی از 200 به 350 لاری (از 70 به 120 دلار) افزایش یافته است.برای مقایسه در ماه مه زمانی که قیمت ها هنوز اصلاح نشده بود، ترانزیت کامیون‌ها درآمد به میزان 8.2 میلیون لاری (2.8 میلیون دلار) برای گرجستان آورد در حالی که بیش از 41.3 هزار کامیون از خاک این کشور عبور کردند.

 

افزایش 2و نیم برابری حواله وجوه  از کارت بانک های خارجی در گرجستان

در شش ماه نخست سال جاری در گرجستان انتقال وجوه از کارت های بانک های خارجی بیش از 1.7 میلیارد لاری شده است که تقریباً 2.5 برابر بیشتر از رقم مشابه سال گذشته است.

بانک ملی گرجستان اعلام کرد که 2.1 میلیون تراکنش با کارت های خارجی از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کارت خوان‌های گرجستان انجام شده است. بنابراین، پرداخت های ماهانه به شرح ذیل است: ژانویه (257.330 میلیون لاری)، فوریه (313.865 میلیون لاری)، مارس (310.876 میلیون لاری)، آوریل (230.526 میلیون لاری)، مه (309.782 میلیون لاری)، ژوئن (291.209 میلیون لاری).

 

نرخ رشد بخش کشاورزی گرجستان بسیار کمتر از ظرفیت

بر اساس گزارش بانک جهانی در مورد توسعه و چالش های بخش کشاورزی در گرجستان، با وجود فرصت های بازارهای داخلی و خارجی، نرخ رشد بخش کشاورزی بسیار کمتر از ظرفیت آن است: «عملکرد غلات و اکثر محصولات دامی هم به صورت مطلق و هم نسبت به کشورهای مشابه پایین است.تقریباً 80 درصد خانوارها کمتر از یک هکتار زمین کشاورزی، 4.3 درصد یک یا دو هکتار و تنها 1.3 درصد (8577 خانوار) پنج هکتار یا بیشتر زمین کشاورزی دارند.برای اکثر بنگاه‌های کشاورزی کوچک، ترکیب اندازه بنگاه کشاورزی کوچک و بهره وری پایین به این معنی است که درآمد بنگاه‌های کشاورزی بسیار کم است که نمی‌توان تنها با این میزان درآمد زندگی کرد».

بر اساس این گزارش، اساساً بیشترین درآمد صاحبان مزارع خانوادگی واقع در مناطق روستایی حاصل از دستمزد و مزایای اجتماعی است که بخش کشاورزی را شامل نمی‌شود.علاوه بر این، گروه‌های نسبتاً کوچک و پیشرفته از تولیدکنندگان صادرات محور و شرکت های کشاورزی تولیدکننده شراب، آجیل و میوه‌ها زنجیره‌های تأمین موفقی را ایجاد کرده و ظرفیت رشد پایدار را نشان داده اند. ضمناً بقیه کشاورزان در بازارهای محصولات اصلی کشاورزی ادغام ضعیفی دارند».

در این سند همچنین آمده است: شرکت های کوچک کشاورزی عمدتاً بر بازارهای داخلی متمرکز هستند و رقابت با واردات برای آنها دشوار است.با وجود افزایش هزینه محصولات کشاورزی در گرجستان، پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم با صنعت و شرکت های فرآوری کشاورزی باید قوی تر باشد.این همچنین به سایر حوزه‌های اقتصادی مربوط است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ظرفیت ارزش افزوده کشاورزی، نوسازی و رقابت پذیری این بخش داشته باشد.کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد گرجستان به شمار میرود که به طور متوسط 8 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

 

روسیه در جایگاه اول صادرکنندگان سوخت به گرجستان

بر اساس مطالعه آژانس رقابت، از ابتدای سال، بیشترین حجم سوخت خودرو یعنی نزدیک به 41 درصد از کل سوخت وارداتی از روسیه به گرجستان وارد شده است.

در مجموع طی هفته ماه ژانویه ـ جولای  بیش از 810 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به گرجستان وارد شده است. سوخت توسط 40 شرکت به گرجستان وارد شد، در حالی که سهم سه شرکت بزرگ در واردات 60.88 درصد بود. سهم بنزین از کل واردات سوخت 56.1 درصد است.بعد از روسیه دیگر کشورهای اصلی تامین کننده سوخت خودرو گرجستان، عبارتند از: رومانی (26.5%)، بلغارستان (13.4%)، ترکمنستان (9.9%)، آذربایجان (7.7%) و دیگر کشورها 1.7 درصد هستند.

 

دولت گرجستان به شدت در حال کار برای جذب جریان‌های ترانزیتی اضافی از قزاقستان

پس از برگزاری جلسه دولت طی جلسه توجیهی با حضور لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان مسئله عرضه نفت به اروپا از طریق گرجستان مطرح شد.داویتاشویلی ضمن پاسخ به سؤال در مورد مذاکرات مربوط به چگونگی انتقال نفت به مقصد اروپا از طریق گرجستان و مراحل انجام آن، اعلام کرد که وزارت و دولت به طور فعال روی این موضوع کار می‌کنند. به گفته وزیر، نشست وزرای حمل و نقل با حضور وزرای ترکیه و آذربایجان در تفلیس برگزار می‌شود. وی افزود که در این نشست درباره افزایش فرصت های ترانزیتی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

داویتاشویلی در ادامه اظهار داشت: «لازم به توضیح است که وزارت و دولت به طور فعال روی جذب جریان‌های ترانزیتی اضافی از قزاقستان از طریق گرجستان به کریدور موسوم به کریدور میانی یعنی کریدور ترانس خزر کار می‌کنند. شما می دانید که ما با مقامات ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان در سطح بالا جلساتی داشتیم. وقتی صحبت از علاقه بیشتر به کریدور گرجستان از سوی کشورهای غنی از مواد معدنی می‌شود، همان مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، مذاکرات برای استفاده کامل از ظرفیت ترانزیتی گرجستان در حال انجام است.داویتاشویلی تأکید کرد: «ما در مورد افزایش فرصت های ترانزیتی، رقابت پذیری کریدور میانی صحبت می‌کنیم تا نه تنها محموله‌های جدید از جمله نفت و فرآورده‌های نفتی را جذب کنیم بلکه بتوانیم دوباره این محموله‌ها را برای مدت طولانی از طریق کریدور خود منتقل کنیم».

 

نشست وزرای کریدور میانی در تفلیس

نشست کریدور میانی با حضور وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، وزیر حمل و نقل و توسعه دیجیتالی آذربایجان و وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه امروز در تفلیس برگزار شد. وزرای سه کشور در این نشست چشم انداز توسعه کریدور حمل و نقل گرجستان، آذربایجان و ترکیه را مورد توجه و بررسی قرار دادند. آنها ضمن اشاره به افزایش اهمیت کریدور ترانزیتی بین اروپا و آسیا، بر ضرورت استفاده از ظرفیت های سه کشور برای اجرای این طرج شدند. لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان ضمن استقبال از برگزاری نشست تفلیس اعلام کرد که در این نشست تصمیمات مشخصی اتخاذ شد که آنها به رقابت پذیری کریدور میانی کمک خواهد کرد.وزرای سه کشور همچنین بر تسریع روند ساخت مسیر جدید راه آهن باکو-تفلیس- قارص تاکید کردند.

 

ازسرگیری پروازهای بانکوک - تفلیس در ماه اکتبر برای اولین بار از زمان همه گیری کرونا

به گزارش اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان، پروازهای بانکوک - تفلیس در ماه اکتبر از سرگرفته می‌شود.

اولین پرواز مستقیم بانکوک - تفلیس پس از همه گیری کرونا در 8 اکتبر انجام خواهد شد. در این مرحله Thai AirAsia X دو بار در هفته تا 29 اکتبر (پایان فصل ناوبری تابستانی) پرواز انجام می دهد.نمایندگان اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان پس از دیدار رو در رو با این شرکت هواپیمایی در همایش هوانوردی Routes Asia و مذاکرات آنلاین پس از آن، بر سر از سرگیری پروازها توافق کردند.تامار آرچوآدزه رئیس اتحادیه فرودگاه‌های گرجستان خبر داد که در مرحله اولیه، Thai AirAsia X پروازهای چارتر مستقیمی را در مسیر بانکوک – تفلیس – بانکوک انجام خواهد داد یعنی همانطور که در فصل ناوبری زمستانی سال 2019 انجام شد.

وی افزود: ما در حال مذاکره با شرکت هواپیمایی هستیم و انتظار داریم که پروازها منظم شوند تا فصل ناوبری زمستانی 2022 ادامه پیدا کنند و این شرکت هواپیمایی در طول سال پرواز بانکوک – تفلیس – بانکوک را انجام دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما