معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک توسعه مجاز به صدور اوراق قرضه به مبلغ 5 میلیارد روبل است. این پول معمولاً به اعطای وام های تخفیفی اختصاص دارد.

مقامات محدودیت میزان اوراق قرضه صادر شده توسط بانک توسعه را برای سال جاری از 2.6 میلیارد به 5 میلیارد روبل افزایش داده اند. معمولا، وجوه به دست آمده از محل صدور اوراق قرضه توسط بانک توسعه برای اعطای وام های تخفیفی به برنامه‌های دولتی، پروژه‌های اجتماعی و شرکت های صادرات محور استفاده می‌شود. امسال نیز این وجوه برای حمایت از شرکت های دولتی متاثر از تحریم های اعمال شده علیه مینسک و حمایت از صادرات استفاده خواهد شد. در نیمه اول سال جاری، بانک توسعه بیش از 4.5 میلیارد روبل برای این امر هزینه کرد یعنی دو برابر بیشتر در مقایسه با سال گذشته.

https://news.zerkalo.io/economics/20565.html       

     

بلاروس قوانین فروش چوب را تغییر می دهد

قوانین در مورد فروش چوب در بلاروس تغییر می‌کند، فرمان مربوطه توسط رئیس جمهور امضا شد. هدف از این سند بهبود روش فروش چوب به اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین برآوردن تقاضا در زمینه چوب در بازار داخلی جمهوری بلاروس است.

طبق این فرمان روش فروش چوب تجاری به اشخاص حقیقی ساده تر شده است (آنها می‌توانند چوب را مستقیماً از شرکت های جنگلداری خریداری کنند)، فهرست اشخاص حقوقی و کارآفرینان که می‌توانند مستقیما در کمیته اجرایی منطقه چوب را بخرند، مشخص شد، مکانیزم های بورس برای برگزاری جلسات معاملاتی برای فروش چوب به بازار داخلی بهینه شده است.

https://sputnik.by/20220822/v-belarusi-izmenili-pravila-realizatsii-drevesiny-1066018465.html

 

استان برست تقریبا 2.5 برابر صادرات به امارات را افزایش داد

 از ژانویه تا ژوئن سال جاری، شرکت های استان برست صادرات خود به امارات متحده عربی را در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 تقریباً 2.5 برابر افزایش دادند.حجم گردش تجاری بین امارات و استان برست در نیمه اول سال 1.5 میلیون دلار بود. نرخ رشد صادرات 243 % بود. به ویژه، شرکت های استان برست ماهی، پنیر و مبلمان را به امارات متحده عربی صادر می‌کنند.

https://www.belta.by/economics/view/brestskaja-oblast-pochti-v-25-raza-narastila-eksport-v-oae-519879-2022    /

توسعه حمل و نقل کالا و سیاست واحد صنعتی. گولوفچنکو در مورد توافقات برنامه ریزی شده با فدراسیون روسیه

رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر بلاروس، در جریان نشست کاری با میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، در مورد توافق‌نامه‌هایی که قرار است با فدراسیون روسیه امضا شود، صحبت کرد.

رومن گولوفچنکو گفت: "گردش کالا از طریق خاک روسیه در حال رشد است. این درآمد اضافی را هم به بنادر فدراسیون روسیه و هم به راه آهن می دهد. علاوه بر این، ما برنامه‌هایی برای افزایش حجم حمل و نقل داریم. همچنین موافقتنامه بعدی در مورد توسعه حمل و نقل کالا از طریق کریدورهای حمل و نقلی که از خاک کشورهای ما می‌گذرد، برای امضا آماده شده است. این ربطی به منطقه جنوبی خواهد داشت. من مطمئنم که افزایش جدی در حجم گردش کالا وجود خواهد داشت".

به گفته گولوفچنکو، علاوه بر این موافقتنامه، اسنادی برای امضاء آماده شده است که مربوط به همکاری در میکروالکترونیک، توسعه فناوری‌های میکروالکترونیک و مهندسی الکترونیک، به رسمیت شناختن عملیات فناورانه ای که در دولت اتحادیه انجام می‌شود، و همچنین اجرای سیاست واحد صنعتی است. اسناد دیگری نیز تهیه شده است که به نفع واحدهای تجاری است.

/   https://www.belta.by/economics/view/razvitie-gruzoperevozok-i-edinaja-prompolitika-golovchenko-o-planiruemyh-soglashenijah-s-rf-520500-2022    /

 

بلاروس به  رتبه اول رشد قیمت در میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شده است.

اداره آمار کمیسیون اقتصادی اوراسیا محاسبه کرد که قیمت ها در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه) در ماه جولای سال 2022 به طور متوسط به 0.2٪ کاهش یافت و میانگین تورم در اتحادیه 11% بود. تورم منفی در این ماه در روسیه و ارمنستان ثبت شد. اما بلاروس طبق نتایج 7 ماهه سال جاری، از نظر رشد قیمت لیدر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد.

در بلاروس به مدت 7 ماه از ابتدای سال، قیمت محصولات غیرخوراکی (12٪) و خدمات (8.7٪) افزایش یافته است. بلاروس از نظر تورم سالانه یعنی 18.1٪ از همه کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا جلوتر است.

بلاروس همچنین در ماه جولای نسبت به ابتدای سال از نظر رشد قیمت مواد غذایی 13.5 درصدی تقریباً از همه کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا جلوتر است. و تورم کالاها و خدمات غیرخوراکی به بلاروس اجازه داد تا به "لیدر" اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شود چونکه قیمت آن از ابتدای سال به ترتیب 17.2٪ و 9.5٪ افزایش یافته است.

https://telegraf.news/politika/belarus-vybilas-v-lidery-po-rostu-cen-sredi-stran-eaes 

 

معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه از اتخاذ تصمیماتی در مورد حقوق برابر برای شرکت های بلاروس و روسیه خبر داد

معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، آلکسی اورچوک، از اتخاذ تصمیماتی در آینده ای نزدیک در مورد حقوق برابر برای شرکت ها در بلاروس و روسیه خبر داد.

آلکسی اورچوک گفت: "در آینده نزدیک اخبار را دنبال کنید چونکه تصمیماتی اتخاذ خواهد شد که نشان می دهد نه بر روی کاغذ، بلکه در واقع 28 برنامه دولت اتحادیه در حال اجرا است که زندگی را برای شرکت ها و تجارت ما آسان تر می‌کند و در نهایت شرکت های بلاروس در روسیه و شرکت های روسی در بلاروس احساس می‌کنند که در خانه خود هستند".

https://www.belta.by/economics/view/vitse-premjer-rf-anonsiroval-prinjatie-reshenij-o-ravnyh-pravah-dlja-predprijatij-belarusi-i-rossii-520104-2022    /

 

سفیر روسیه: روسیه حدود 14 میلیارد دلار از ضررهای صادراتی بلاروس را جبران خواهد کرد

بوریس گریزلوف سفیر روسیه گفت که روسیه ضررهای صادراتی بلاروس را از صادرات کالاهای بلاروسی به اتحادیه اروپا و اوکراین که بازارهای این کشورها به دلیل تحریم ها بسته شد، جبران می‌کند.

بوریس گریزلوف خاطرنشان کرد که تجارت متقابل بین کشورها در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد خواهد کرد. به طور خاص، با استان برست، گردش تجاری به 22 % طی 6 ماه گذشته افزایش یافته است.

کریزلوف افزود که با وجود برخی مشکلات، حجم تجارت افزایش خواهد یافت.

https://sputnik.by/20220825/belarus-nedopoluchit-do-14-mlrd-ot-eksporta-v-es-no-rossiya-pomozhet--posol-1066145071.html         

 

استراتژی‌های ترویج محصولات لبنی بلاروس به بازارهای چین در گوانگجو مورد بحث و بررسی قرار گرفت

سرکنسول جمهوری بلاروس در شهر گوانگجو در چین آندری پوپوف با رئیس انجمن مواد غذایی وارداتی گوانگدونگ دیدار کرد.

این مذاکرات با حضور نمایندگان رسمی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات لبنی بلاروس شرکت سهامی عام " Babushkina Krynka" برگزار شد. در این جلسه، اطلاعات در مورد این شرکت و امیدواربخش ترین اقلام کالا برای تحویل به چین ارائه شد.

علاوه بر این، تبادل نظر با طرف چینی در مورد استراتژی‌های احتمالی برای ترویج محصولات لبنی بلاروس به بازار چین انجام شد.

https://www.belta.by/economics/view/strategii-prodvizhenija-belorusskoj-molochnoj-produktsii-na-rynki-knr-obsuzhdeny-v-guanchzhou-520267-2022/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما