معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۰

تحولات اقتصادی مونته نگرو در شش ماهه اول سال2022

سال گذشته و با شروع رونق مجدد گردشگری و کاهش محدودیت های مسافرتی جهانی، از شدت تاثیرات منفی کرونا و پیامدهای آن بر وضعیت اقتصادی مونته نگرو تا حدود زیادی کاسته و اقتصاد و مردم این کشور غرب بالکان سال نسبتا با رونقی را به ویژه به دلیل افزایش ورود گردشگر (تقریبا به اندازه سال 2019 که بالاترین آمار را قبل از همه گیری ثبت نموده بود) پشت سر گذاشتند.گزارش زیر مروری بر آمارهای اقتصادی این کشور در شش ماهه اول سالجاری دارد.

  نگاهی به پیش بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی مونته نگرو در سال 2022:

در گزارش بانک جهانی مورخ 4 می2022، با موضوع  پیش‌بینی  رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) مونته‌نگرو در سال 2022،رقم رشد  5.9 درصد پیش‌بینی‌شده قبلی در مورد این این کشور به رقم 3.6 درصد کاهش داده شد. بانک جهانی پس از انتشار آخرین گزارش اقتصادی دوره ای خود در خصوص بالکان غربی، در بیانیه ای اعلام کرد: تأثیر مهم مربوط به جنگ اوکراین بر اقتصاد مونته نگرو، بیشتر از ناحیه گردشگری و کاهش آن خواهد بود این مساله باعث نزول بیشتر صادرات، مصرف خصوصی و بهبود اشتغال خواهد شد.

بانک جهانی در این گزارش با اشاره به «عدم قطعیت‌های جهانی و انقباضات پولی مورد انتظار که بر هزینه تأمین مالی تأثیر می‌گذارد»، اعلام نمود، انتظار دارد مونته‌نگرو اصلاحات ساختاری از جمله اصلاحات بخش بازنشستگی را تسریع و از نظر مالی احتیاط بیشتری با هدف کاهش خطرات فزاینده جنگ اوکراین بر اقتصاد مبتنی بر خدمات خود، به عمل آورد.

بانک جهانی در گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی خود که در ژانویه منتشر شد، نرخ رشد اقتصادی مشابه با سال گذشته را برای  سال 2022 مونته نگرو پیش بینی کرده بود. اقتصاد مونته نگرو در سال 2021 با نرخ رشد 12.4 درصدی بازگشت بسیار سریعی را به نمایش گذاشت این نرخ رشد، بالاترین نرخ در میان شش کشور بالکان غربی بود.

رشد اقتصادی برای منطقه بالکان غربی 3.1 درصد در سال 2022 پیش بینی شده که کمتر از 4.1 درصد برآورد ارائه شده در ماه ژانویه امسال است. رشد تولید ناخالص داخلی منطقه در سال 2021 پس از انقباض 3.2 درصدی در سال 2020 به 7.4 درصد رسیده است.

مبادلات بازرگانی خارجی مونته نگرو طی شش ماهه اول سال:

مجموع مبادلات :

 1991.9 میلیارد یورو؛

54.4درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل؛

ارزش کل صادرات طی این دوره زمانی :

382 میلیون یورو؛

89 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل؛

ارزش کل واردات طی این دوره زمانی :

1609.2 میلیارد یورو؛

48 درصدافزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل؛

شرکای بازرگانی خارجی:

بزرگترین شرکای بازرگانی خارجی در امرصادرات:

1- 90 میلیون یورو: سوئیس؛

2- 65 میلیون یورو: صربستان؛

3- 54 میلیون یورو: بوسنی و هرزگوین؛

بزرگترین شرکای بازرگانی خارجی این کشور در امر واردات:

1- صربستان :  268.1 میلیون یورو؛

2-  چین : 145.8 میلیون یورو؛

3- - یونان:  132 میلیون یورو؛

هم پوشانی صادارت با واردات، 23.8 درصد می‌باشد. این رقم در سال قبل و در دوره مشابه 18.6 درصد بوده است. در ساختار صادرات، مطابق با طبقه‌بندی استاندارد تجارت بین‌المللی (SITC)، محصولاتی نظیر سوخت و روان کننده‌ها و مواد مرتبط شامل 128.6 میلیون یورو (از جمله  جریان برق و غیره، 118.4 میلیون یورو) در ساختار صادرات این کشور نقش ایفاء نموده اند.

در ساختار واردات مطابق با SITC  محصولاتی از قبیل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل  با 329.8 میلیون یورو (وسایل نقلیه جاده ای - 100.1 میلیون یورو، ماشین آلات الکتریکی، دستگاه‌ها و لوازم خانگی - 58.9 میلیون یورو و غیره)، نقش پر رنگی در حجم و ارزش واردات داشته اند.

نرخ سبد مصرفی ماهیانه در مونته نگرو:

ارزش حداقل سبد مصرفی در این کشور در ماه می‌به 738.9 یورو رسید که 0.9 درصد بیشتر از آوریل سالجاری می‌باشد. لازم به ذکر است که از مجموع ارزش حداقل سبد مصرفی، هزینه مواد غذایی و مشروبات غیرالکلی 339.8 یورو را تشکیل می دهد. این عدد نسبت به آوریل 1.5 درصد رشد داشته است.

افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش قیمت سوخت در مونته نگرو:

اداره درآمد و گمرک مونته نگرو اعلام نمود، درآمد ناخالص این کشور طی ماه جولای بالغ بر 175 میلیون و 930 هزار یورو بوده است. این رقم نشان دهنده افزایش 9 میلیون یوروئی ( 5.5 درصد بیش از سال گذشته) است. همچنین وصول عوارض کالاهای دخانی به میزان 9.98 میلیون یورو بوده که 47 درصد نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.

دولت مونته نگرو در ماه آوریل اعلام نمود، بنزین را مجددا 9 سنت گران تر می نماید. با این افزایش، قیمت یک لیتر بنزین به رقم یک یورو و 68 سنت افزایش یافت. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما