معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۵- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۲۸۳

مروری بر اقدامات مونته نگرو در خصوص مقابله با ویروس کرونا

مونته نگرو کشوری که منبع اصلی درآمد آن، صنعت توریسم می‌باشد. در نتیجه ویروس کرونا تهدیدی جدی برای اقتصاد این کشور حوزه اروپای مرکزی به شمار می آورد. نخستین نشانه‌های زیان‌های ناشی از این ویروس را می توان در کاهش چشمگیر مسافرت و پروازها (بویژه توقف پروازها از مونته نگرو به ایتالیا) مشاهده نمود که ضربه سنگینی، متوجه  صنعت توریسم این کشور می نماید. هرچند هنوز زود است که درباره لغو پکیج توریستی جهانگردان خارجی به مونته نگرو سخن گفت اما به اعتقاد سازمان جهانگردی ملی(NTO) تاثیر ناخوشایند ویروس کرونا بر اقتصاد مونته نگرو اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 براساس اطلاعات ارایه شده از سوی صنعت هتل داری و جهانگردی رزروهای  ماه فوریه جهانگردان چینی به ماه می، منتقل شده است. همچنین سفرهای سیاحتی توریست ها به مناسبت هشتم مارس و روز زن به کلی لغو شده است. البته اگر شیوع این ویروس تا دو ماه آینده مختل شود، می‌توان با خوش بینی انتظار داشت که حتی توریست های آسیایی نیز دوباره راهی مونته نگرو شوند.  بعبارت دیگر در این صورت مونته نگرو جهانگردان بیشتری نسبت به سالهای قبل خواهد داشت.  در غیر این صورت فصل توریستی زیان آوری در انتظار مونته نگرو خواهد بود که زیان اقتصادی آن جبران ناپذیر است. متولیان صنعت  توریسم مونته نگرو رویدادهای مربوط به ویروس کرونا در کرواسی را دنبال می‌کنند زیرا نظرسنجی اتاق بازرگانی نشان می دهد که 66 درصد مراکز توریستی پیامدهای منفی «بحران کرونایی» را احساس و 53  درصد آنان، متضرر شده اند. بنا به گفته کنعان خراپوویچ وزیر بهداشت مونته نگرو در حال حاضر ریسک ابتلا شهروندان مونته نگروئی به ویروس کرونا بدلیل ارتباط فرهنگی و مواصلاتی این کشور با ایتالیا افزایش یافته است. از این رو، مونته نگرو برای مقابله با ویروس کرونا اقدام به افزایش فعالیت اداره هماهنگ کننده ملی با بیماری‌های مسری نموده است.

بنا به گفته این مقام وزارت بهداشت مونته نگرو، درجه ریسک سلامتی شهروندان به درجه «سطج متوسط» افزایش یافته است. وی شهروندان را به مراقبت مضاعف و عمل کردن به همه دستور العمل ها و توصیه‌های وزارت بهداشت دعوت نمود. کنعان خراپوویچ تاکید نمود که رعایت تمامی تصمیمات اتخاذ شده از سوی اداره هماهنگ کننده ملی برای بیماری‌های مسری، برای تمامی‌شهروندان الزامی است. وزیر بهداشت هشدار داد که اعلام ابتلا  به ویروس کرونا توسط بیماران به مراکز درمانی، الزامی است.

 شهروندان از مسافرت به مناطق کرونا زده پرهیز کنند و از ارتباط نزدیک با افرادی که علایم بیماری تنفسی داشته دوری نمایند و کاملا به تدابیر بهداشت شخصی و جمعی پایبند باشند. وزیر بهداشت خاطرنشان ساخت که پادگان سابق در زوگانی واقع درشهر اولتسین را بعنوان محل قرنطینه مبتلایان به ویروس کرونا، اختصاص یافته است.

 وی افزود افرادی که از مناطق پر خطر آمده اند تحت مراقبت پزشکان بوده واین افراد باید به مدت 14 روز 2 بار در روز خود را به متخصصان بیماریهای همه گیر مراجعه کنند. فرودگاههای مونته نگرو از اواخر ژانویه تدابیری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ نموده است. ماموران انتظامی فرودگاه در صورت لزوم مسافرانی که مشکوک بوده را به اکیپ پزشکی مستقر در فرودگاه بمنظور معاینه معرفی می‌کنند. اگر مسافر مشکوک به کرونا باشد با همراهی پرسنل پزشکی راهی کلینیک بیماریهای عفونی می‌شود. لازم بیادآوری است که هرچند تاکنون حتی یک مورد مبتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است لیکن تمامی مسافران بازگشته از مناطق کرونایی بمدت 14 روز در قرنطینه نگه داشته می‌شوند.    

 

 برخی اقدامات  مونته نگرو در خصوص مقابله با پیامدهای کرونا

*وزارت بهداشت مونته نگرو بمنظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اقدام به انتشار فیلم تبلیغی در مورد راههای جلوگیری از این ویروس کرده است.

*بنا به گفته نهادهای ذیصلاح تاکنون حتی یک مورد ابتلا به کرونا در مونته نگرو ثبت نشده و دولت قصد اعلام حالت فوق العاده در کشور ندارد.

*سازمان بهداشت عمومی از مردم دعوت نموده که توجهی به شایعات در شبکه‌های اجتماعی نکرده و مطمئن باشند بمحض مشاهده نخستین مورد ابتلا، موضوع فورا اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

* به رسانه‌ها توصیه شده تا به شایعات توجهی نکرده و اطلاع رسانی حرفه ای  و مستند را با هدف جلوگیری از گسترش شایعات در دستور کار خود قرار دهند.

*هرچند بخش بازرگانی زنجیره ای اعلام کرده اند که جای نگرانی برای کمبود مواد خوراکی نیست، اما بیم از ورود ویروس کرونا به مونته نگرو باعث ازدحام شدید در فروشگاه‌های پایتخت شده و شهروندان اقدام به خرید عمده مایحتاج  کرده اند.

*وزارت بهداشت آزمایش 44 مورد مشکوک به کرونا در مونته نگرو را منفی اعلام نمود.ه است.

*بنا به وزیر بهداشت مونته نگرو (کنعان خراپوویچ) ریسک ابتلای شهروندان مونته نگرو به ویروس کرونا به دلیل ارتباطات فرهنگی و مواصلاتی این کشور با ایتالیا افزایش یافته است. از این رو، مونته نگرو برای مقابله با ویروس کرونا اقدام به افزایش فعالیت اداره هماهنگ کننده ملی با بیماری‌های مسری نموده است.

*بنا به گفته وزیر بهداشت مونته نگرو درجه ریسک پایین برای سلامتی شهروندان از ابتلای به ویروس کرونا یک درجه افزایش یافته و اینک به درجه «سطح متوسط» رسیده است.  وی شهروندان را به مراقبت مضاعف و عمل کردن به همه دستور عملها و توصیه‌های وزارت بهداشت دعوت نمود. کنعان خراپوویچ تاکید نمود که تمامی تصمیمات اتخاذ شده از سوی اداره هماهنگ کننده ملی برای بیماری‌های مسری برای تمامی‌شهروندان الزامی است.   

*وزیر بهداشت هشدار داد که اعلام مبتلا شدن به ویروس کرونا توسط بیماران به مراکز درمانی الزامی است. شهروندان از مسافرت به مناطق کرونایی پرهیز کنند و از ارتباط نزدیک با افرادی که علایم بیماری تنفسی داشته دوری نمایند و کاملا به تدابیر بهداشت شخصی و جمعی پایبند

 

واکنش ها و پیامد ها

موضوعات

ردیف

بیم از ورود ویروس کرونا به مونته نگرو باعث ازدحام شدید در فروشگاههای پایتخت شده است. شهروندان اقدام به خرید عمده مایحتاج  کرده اند هرچند بخش بازرگانی زنجیره ای اعلام کرده اند که جای نگرانی برای کمبود مواد خوراکی نیست.

وزارت بهداشت آزمایش 44 مورد مشکوک به کرونا در مونته نگرو منفی بوده است.

وضعیت عمومی در مونته نگرو

1

تا کنون موضوع ممنوعیت  صدور اعلام نشده است. به جزء انجام نظارت و محدودیت شهروندان ایتالیایی، چینی، ایرانی و کره ای منع دیگری نداشته اند .

ممنوعیت صدور روادید

2

فرودگاههای مونته نگرو از اواخر ژانویه تدابیری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ نموده است. ماموران انتظامی فرودگاه در صورت لزوم مسافرانی که مشکوک بوده را به اکیپ پزشکی مستقر در فرودگا بمنظور معاینه معرفی می‌کنند. اگر مسافر مشکوک به کرونا باشد با همراهی پرسنل پزشکی راهی کلینیک بیماریهای عفونی می‌شود.

لغو پروازها

3

تمامی مسافران بازگشته از مناطق کرونایی بمدت 14 روز در قرنطینه نگه داشته می‌شوند.     

 

قرنطینه اتباع خارجی

4

مونته نگرو از ورود مسافران کشورهای چین، ایران، ایتالیا، کره شمالی و دیگر کشورهای درگیر با کرونا به خاک خود جلوگیری می‌کند

محدودیت سفر اتباع ایرانی

4

تاکنون موردی به سفارت منعکس نشده است.

در راه ماندگان و مشکلات لغو پروازها

5

وزارت بهداشت این کشور تاکید نموده که شهروندان از مسافرت به مناطق کرونا زده پرهیز کنند و از ارتباط نزدیک با افرادی که علایم بیماری تنفسی داشته دوری نمایند درجه ریسک پایین در مورد  ابتلا به ویروس کرونا، یک درجه افزایش یافته و اینک به درجه «سطح متوسط» رسیده است.

اقدامات محدود کننده

6

مونته نگرو از ورود مسافران کشورهای چین، ایران، ایتالیا، کره شمالی و دیگر کشورهای درگیر با کرونا به خاک خود جلوگیری می‌کند

هشدارهای سفر

7

گزارش و خبری منتشر و دیده نشده است.

سرایت کرونا به وسیله اتباع ایرانی

8

علی رغم ارسال یادداشت در این خصوص، پاسخی به این یادداشت و درخواست طرف ایرانی ارائه ننموده اند.

اعلام آمادگی مونته نگرو و یا درخواست ایران برای خرید اقلام مورد نیاز مبارزه با کرونا

9

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما