معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۲

آشنایی با نهادهای اقتصادی سنگال: اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار (CCIAD)

سوابق تشکیل و فعالیت اتاق بازرگانی ، صنایع و کشاورزی داکار به شرح زیر ارائه می گردد.

هسته اولیه تأسیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار به ایجاد اتاق بازرگانی گوره طبق فرمان 15 مارس 1870 باز می‌گردد. این اتاق از هفت عضو تشکیل شده بود و نقش آن ارائه نظرات و اطلاعات به دولت استعماری فرانسه در مورد امور مربوط به تجارت، صنعت، ابزارهای افزایش رونق تولید و نیز ارائه روشهای بهبود قوانین تجاری محدود می‌گردید.

بدنبال آن اولین انتخابات اتاق با تعداد 36 نفر در 20 آوریل همان سال برگزار شد. اتاق بازرگانی گوره که بعداً اتاق بازرگانی گوره - داکار نامیده شد جلسات خود را در هتل دو گوورنمنت در جزیره گوره برگزار می‌نمود. در سال 1888 داکار به یک کمون مستقل تبدیل شد و بدنبال آن اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار بطور مستقل با 9 عضو و طی برگزاری اولین انتخابات در تاریخ 4 مارس همانسال تأسیس گردید. در 29 ژانویه 1892 اتاق بازرگانی داکار مجدداً سازماندهی شد و بدنبال آن مجامع کنسولی در شهرهای سنت لوئی و روفیسک ایجاد شدند (در 22 ژوئن 1911 اتاق بازرگانی کائولاک و در 25 ژانویه 1914 اتاق بازرگانی زیگنشور نیز تأسیس گردیدند). همین امر دامنه فعالیت اتاق را افزایش داد و علاوه بر وظایف قبلی در مورد تعرفه‌ها و مقررات حمل و نقل دریایی، ایجاد دادگاه‌های تجاری، بانک‌ها، اجرای پروژه‌های عمومی و اماکن مورد استفاده در امور بازرگانی و کشتیرانی نظرات خود را نیز ارائه می‌داد. در تاریخ 31 دسامبر 1906 اتاق بازرگانی گوره منحل گردید و تعداد اعضای اتاق بازرگانی داکار به 15 نفر شامل دو نفر از جزیره گوره افزایش یافت. بدنبال استقلال سنگال از فرانسه در سال 1960 دامنه فعالیت اتاق بازرگانی داکار بر تمامی‌بخش‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی این کشور تا امروز گسترش یافته است.

اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی داکار (CCIAD) بعنوان نماینده بخش خصوصی سنگال با ماهیت حرفه‌ای محسوب می‌شود. این نهاد که وظیفه رابط بین مقامات دولتی و بخش خصوصی را بعهده دارد دارای وظایف متعددی است که بطور کلی شامل اطلاع رسانی، آموزش، کمک به کارآفرینی، دفاع از منافع کسب و کارها و غیره در همه بخش‌های تجاری و اقتصادی سنگال می‌باشد. همچنین اتاق مذکور با ارائه طیف وسیعی از خدمات منطبق با نیازهای مشتریان و شرکت‌ها آنها را همراهی می‌کند. بطور کلی بخش‌های مختلف اتاق اقدامات ذیل را انجام می‌دهند:

- بخش پشتیبانی و مشاوره کسب و کار (DACE) که علاوه بر دارا بودن یک پنجره واحد برای تسریع مراحل اداری مربوط به ایجاد مشاغل، کارآفرینی را نیز تشویق و تسهیل می‌کند.

- بخش ارتقا و توسعه تجارت بین‌المللی (DPDEI) که امر آموزش کارکنان شرکت‌ها را بعهده دارد تا آنها نه تنها بتوانند سهم بازار خود را با مشارکت در فعالیت‌های بین‌المللی بهبود بخشند، بلکه فعالیت‌های خود را از طریق شبکه‌های مشارکتی تثبیت کنند و آنرا توسعه دهند.

- با توجه به حجم بالای ترافیک کالا در بندر خود مختار داکار (PAD) و برای رفع نیازها و قابلیت اطمینان بودن عملیات توزین کالاها در این بندر، اتاق بازرگانی داکار از طریق بخش زیرساخت و خدمات توزین (DISCP) با دارا بودن 3 باسکول الکترونیکی هر یک با وزن 100 تن عملیات توزین کالاهای تجاری را بعهده دارد. در این وضعیت پس از وزن کردن کالا گواهی توزین مربوطه صادر می‌گردد و در صورت بروز اختلاف بین وارد کننده و ترخیص کار به عنوان مدرک در دادگاه ارائه می‌شود.

- مرکز آموزش کنسولی (CFC) آموزش‌های اولیه و مستمر را در بخش‌های گمرکی-ترانزیت، حمل و نقل- تدارکات، مالی- حسابداری، بازاریابی، مدیریت بازرگانی، بانکی و بیمه انجام می‌دهد.

- بخش اطلاعات اقتصادی (DIE) اطلاعات تجاری را به فعالان اقتصادی ارائه می‌نماید. همچنین نقش کمکی را در تولید، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق رصدخانه اقتصادی ایفا می‌کند.

- اتاق بازرگانی داکار از طریق سرویس اطلاعات اقتصادی خود (SIE) یک بولتن اطلاعات اقتصادی (BIE) منتشر می‌کند که بازتاب نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف اقتصادی، کارفرمایان و دانشگاهیان در مورد تحولات و رویدادهای اقتصادی است.

- خدمات اسناد و آرشیو (SDOA): این بخش دارای آرشیوی متشکل از بیش از 80000 اثر متشکل از تک نگاری‌ها، نشریات ادواری و مجلات رسمی اقتصادی می‌باشد. بخش مذکور به ویژه مسئول انتشار و به روزرسانی دوره‌ای فهرست شرکت‌های سنگالی است که مورد نیاز علاقمندان (از جمله کشورهای عضو اتحادیه پولی و مالی کشورهای غرب افریقا UEMOA) به همکاری با آنها هستند.

- بخش مشاوره: این بخش ارائه دهنده خدمات مختلفی از جمله: دادن مشاوره به مجریان پروژه‌ها و ارائه راهنمائیهای لازم به آنها از ایده تا تحقق هدف، ارائه اطلاعات اقتصادی مرتبط با حوزه‌های مختلف، دادن اطلاعات برای طراحی پروژه، آموزش مسئولین اجرایی پروژه در اتخاذ بهترین شیوه‌های مدیریت کسب و کار، کمک به کارآفرینان جوان در اجرای پروژه ارتقای سرمایه گذاری خصوصی (PPIP) از طریق صندوق کمک هزینه مشترک، ارائه خدمات مشاوره تأمین مالی، آموزشی و بازاریابی.

- بخش آموزش: هدف این بخش کمک به شرکتها و فعالان اقتصادی برای بالابردن ظرفیت‌های کاری و حرفه‌ای در جهت بهبود عملکرد آنها می‌باشد. همچنین این بخش تاکنون دوره‌های آموزشی در زمینه‌های تجاری را برای تجار و صاحبان صنایع از کشورهای گینه کوناکری، گینه بیسائو، کومور، چاد و موریتانی برگزار کرده است. از سوی دیگر این بخش در طول سال برگزاری سمینارهای مختلف تجاری در زمینه‌های مختلف را برای علاقمندان برگزار می‌نماید.

- خدمات پشتیبانی ایجاد کسب و کار (SACE): این بخش در ژانویه 2005 ایجاد شد و هدف آن معرفی کسب وکارها برای کارآفرینان و علاقمندان است. مأموریت‌های این بخش عبارتند از: تسهیل مراحل اداری مربوط با ایجاد کسب و کارها و آگاه سازی فعالان اقتصادی از قوانین جاری مرتبط با ایجاد مشاغل.

- رصد خانه اقتصادی: وظیفه این بخش تحلیل و تولید اطلاعات اقتصادی با هدف رفع نیازهای فعالان اقتصادی و نیز حمایت از شرکت‌ها و تصمیم گیرندگان در جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است..

- اطلاعات عمومی: وب سایت اتاق بازرگانی داکار به نشانی www.cciad.sn همچنین به فعالان اقتصادی اجازه می‌دهد تا به تمام اطلاعات ساختاری اقتصادی و تجاری در سنگال دسترسی داشته باشند. همچنین سایت شبکه اتاق‌های بازرگانی غرب افریقا به نشانی www.cpccaf.org که امر توسعه مبادلات بین آفریقا و منطقه اقتصادی فرانسوی زبان را بعهده دارد این امکان را فراهم می‌کند که اتاقهای بازرگانی مذکور به اطلاعات و فعالیتهای اقتصادی یکدیگر دسترسی داشته باشند.

- بولتن اطلاعات اقتصادی (BIE): هدف این بولتن جمع آوری و انتشار اطلاعات اقتصادی مورد علاقه فعالان اقتصادی است. در سال‌های اخیر بخش‌های جدید محتوایی به آن اضافه شده که عبارت است از: فایل‌های اخبار کسب و کار، اطلاعات خدمات کاربردی، درج اطلاعیه‌های دولتی و فراخوان‌های مناقصه، انتشار موضوعات ویژه صنعت، فنآوری اطلاعات، گردشگری، اتوماسیون اداری، بانک و بیمه.

- پایگاه داده کسب و کار: در جهت ارائه اطلاعات شرکتهای تجاری از طریق این پایگاه فهرست راهنمای شرکت‌های سنگالی در اختیار جامعه تجاری و مقامات دولتی قرار داده شده است. در حال حاضر اطلاعات بیش از 6560 شرکت سنگالی در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی و خدمات در این پایگاه قرار دارد.

با توجه به اینکه اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار بعنوان بازوی اصلی بخش خصوصی سنگال محسوب می‌شود نقش مهمی در توسعه امور تجاری و صنعتی این کشور ایفا می‌نماید. رئیس و مقامات عالی این اتاق همچنین دارای روابط بسیار نزدیک با دولت سنگال می‌باشند و دارای نفوذ زیادی در بین نهادهای دولتی اقتصادی این کشور هستند. در سالهای اخیر اتاق مذکور سعی کرده است به برقراری ارتباط بین فعالان اقتصادی داخلی با کارآفرینان و سرمایه گذاران خارج از کشور در جهت جذب آنان برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در داخل سنگال اقدام نماید. همچنین اتاق مذکور در راستای توسعه همکاری با نهادهای همتا در دیگر کشورها دارای تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی بندر عباس می‌باشد. از جمله مواد این تفاهمنامه ساخت دو فروند کشتی باری و مسافری برای تردد بین بنادر داکار و زینگشور از سوی طرف ایرانی می‌باشد. همچنین پیگیری انعقاد یادداشت تفاهم بین اتاق مذکور با اتاقهای بازرگانی اصفهان و البرز در دست پیگیری است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما