معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۹

وضعیت انتشار گازهای گلخانه ای در اروپا

انتشار گازهای گلخانه ای توسط اقتصاد اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش یافته است.

به گزارش وب سایت تخصصی ESGnews.bg، در بازه زمانی ژانویه تا مارس، 1.029 میلیارد تن معادل دی اکسید کربن در جو منتشر شد که طبق محاسبات اداره آمار اروپا یورواستات، هنوز پایین تر از سطح قبل از COVID-19 است.در مقایسه، در سه ماهه اول سال 2019، اقتصاد اتحادیه اروپا 1.035 میلیارد تن معادل دی اکسید کربن منتشر کرد.

خانوارها بیشترین آلودگی را دارند

بر اساس داده‌های یورواستات، در سه ماهه اول سال 2022، بخش های اقتصادی که بیشترین سهم را در میزان انتشار گازهای گلخانه ای داشتند، خانوارها (24 درصد)، تأمین برق و گاز (21 درصد) و تولید (20 درصد) بودند. پس از آن کشاورزی (12%)، حمل و نقل و ذخیره سازی (10%).

انتشار گازهای گلخانه ای در همه بخش ها نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش یافته است، به جز برای خانوارها که این شاخص در همان سطح باقی مانده است (245 میلیون تن معادل دی اکسید کربن). بیشترین افزایش در حمل و نقل و ذخیره سازی (21 درصد)، معدن (15 درصد) و ساخت و ساز (11 درصد) گزارش شده است.

آمارها نشان می دهد که انتشار گازهای گلخانه ای تقریباً در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش یافته است که نشانه ای از بهبود پس از همه گیری است. هلند (-9%) و فنلاند (-1%) تنها کشورهای عضوی بودند که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل گزارش کردند.

آلودگی در بلغارستان بیشترین رشد را دارد

بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای در بلغارستان (38 درصد) و پس از آن مالت (21 درصد) و ایرلند (20 درصد) است.

هنگام مقایسه سه ماهه اول سال 2020 با سه ماهه مشابه سال 2019، تصویر متفاوتی ظاهر می‌شود: تقریباً همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را در ابتدای همه گیری ثبت کردند.

منبع:

https://www.economic.bg/bg/a/view/bylgarija-e-s-naj-goljam-skok-v-emisiite-na-parnikovi-gazove

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما