معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-وضعیت اقتصادی اوکراین در پاییز چگونه خواهد شد. در حالی اقتصاد اوکراین در شرایط جنگ به دوره زمانی پاییز و زمستان نزدیک می‌شود که هزینه‌های بیشتری برای اقتصاد اوکراین به همراه دارد. در همین حال اقتصاد اوکراین به تدریج با واقعیت های پیچیده جدید سازگاری بیشتری یافته است. این موضوع بخصوص در رشد فعالیت های تجاری، عملکرد پایدار سامانه بانکی، افزایش تعداد مشاغل و فرصت های شغلی و همچنین فن آوری‌های اطلاعاتی منعکس شده است. با این حال موضوع تامین کسری بودجه دولتی که با توجه به افزایش هزینه‌های نظامی و اجتماعی و کاهش همزمان درآمدهای بودجه که حدود 5 میلیارد دلار در ماه می‌باشد، همچنان یک موضوع دشوار و حاد برای اقتصاد اوکراین می‌باشد. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی ضمن اعلام این موضوع، افزود: درآمدهای درآمدهای گمرکی اوکراین در ماه مارس 7 میلیارد گریونا، در ماه آوریل 8 میلیارد گریونا و در ماه می 9 میلیارد گریونا بودند، با توجه به نتایج ماه جولای، ما بیش از 22 میلیارد گریونا از این محل درآمد داریم، بطور کل در نهادهای مالیاتی و گمرکی اوکراین از آغاز ماه آگوست 90 میلیارد گریونا جمع آوری شده اند، این نتایج نمی‌تواند مایه رضایت ما نباشد. بدین ترتیب بر اساس نتایج جولای، برای نخستین بار از آغاز فوریه، توانسته ایم که درآمدهای بودجه را بیش از برنامه اجرا کنیم. وی تاکید کرد: بسیاری از نتایج کسب شده شاخص های برنامه ریزی شده متعجب شده اند، علیرغم جنگ، درآمدهای بودجه عمومی در ماه جولای به 169.6 میلیارد گریونا رسید. دانیلو هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، سیاستهای مالیاتی و گمرکی شورای عالی اوکراین در این خصوص اعلام داشت: این رقم 72.3 میلیارد گریونا بیشتر از ماه پیش می‌باشد.

 

-برنامه سازمان ملل برای صادرات  2 تا 5 میلیون تن غلات در ماه از اوکراین. سازمان ملل متحد اعلام کرد برای صادرات 2 تا 5 میلیون تن غلات در ماه از اوکراین برنامه ریزی کرده است. فردیک کنی نماینده سازمان ملل در استانبول گفت با توجه به رفع انسداد از بنادر اوکراین، تقاضا برای ترانزیت کالا افزایش یافته است. وی گفت در حال حاضر صادرات غلات توسط 12 کشتی که از آغاز حمله روسیه به اوکراین در این کشور باقی مانده بودند، انجام می‌شود. علاوه بر این 4 کشتی دیگر مجوز پهلوگیری در بنادر اوکراین را دریافت کرده‌اند. کنی گفت زمانی که طرف‌ها در خصوص شرایط تجارت توافق کنند، تعداد محموله‌ها نیز افزایش خواهد یافت. 

 

-افزایش تعرفه ای خدمات عمومی‌شهری. خدمات عمومی‌شهری برای مشترکان عادی در طول یک سال- از جولای 2021 تا جولای 2022- 3.6 درصد گرانتر شده است. بیشترین افزایش در بخش حفظ و نگهداری منازل و مجتمع ها مشاهده می‌شود – 22.8 درصد. نظارت و هزینه فضای سبز 4.7 درصد، هزینه مدیریت مجتمع های ساختمانی به میزان 6.9 درصد، قیمت گاز طبیعی 5.9 درصد، آب گرم و گرمایش به اندازه 1.2 درصد گرانتر شده اند. هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری مسکن و جمع آوری زباله به ترتیب 1.8 و 2.4 درصد افزایش یافته اند.

 

-مصرف کسب و کارهایی که از گاز به عنوان ماده خام استفاده می‌کنند، محدود خواهد شد. لانا زرکال مشاور وزیر نیرو درباره کیفیت فصل گرمایشی آتی و در زمان جنگ توضیحاتی داد. وی تاکید نمود نمی‌تواند بطور قطعی اعلام کند که گاز برای گرمایش مرکزی شهرها کفایت نخواهد کرد.  او گفت فصل گرمایشی آتی برای اوکراینی‌ها بسیار دشوار خواهد بود اما وزارت نیرو تاکید دارد که گاز برای مصرف کنندگان خانگی و عادی کافی خواهد بود. وی گفت: ما در حال حاضر کود شیمیایی مازاد استفاده داریم، اگر مصرف گاز طبیعی برای این بخش محدود شود، این صنعت دچار مشکلی نخواهد شد، برای مشاغل و کسب و کارهایی که از گاز طبیعی به عنوان ماده خام استفاده می‌کنند، محدودیت هایی ایجاد خواهد شد.

 

-پریوات بانک: اوکراینی‌ها با اطمینان بیشتری پول خرج می‌کنند. «پریوات بانک» اوکراین با استناد به ساختار پرداخت های انجام شده از طریق کارت‌های بانکی مشتریان خود اعلام کرد اوکراینی‌ها در ماه جولای پول بیشتری در کافه‌ها، رستورانها و مجتمع های تفریحی خرج کرده‌اند. همچنین هزینه پرداخت شده برای خرید دارو از طریق کارتهای بانکی افزایش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده حجم پرداخت های کارتی این بانک در ماه جولای 7.7 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته و به رقم 48.4 میلیارد گریونا رسیده است. تقریبن نیمی  (49 درصد) از هزینه‌های پرداخت شده توسط مشتریان پریوات بانک از طریق کارتها، برای ابتیاع محصولات غذایی بوده است. همچنین 12 درصد این هزینه‌ها مربوط به خرید سوخت، 16 درصد برای ابتیاع لوازم خانگی، 14.5 درصد برای خرید دارو بوده است. اوکراینی‌های دارنده کارتهای «پریوات بانک» در ماه جولای 3.4 میلیارد گریونا در رستورانها و کافه‌ها خرج کرده اند.

 

-افزایش 25 درصدی قیمت محصولات غذایی در 7 ماه نخست سال جاری. مطابق با گزارش سازمان دولتی آمار اوکراین قیمت محصولات مصرفی در ماه جولای 0.7 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که رشد تورم در ماه ژوئن برابر 3 درصد گزارش شده است. در ماه جولای محصولات غذایی 0.8 درصد افزایش قیمت داشتند. در مجموع بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار قیمت مصرف کننده در اوکراین در هفت ماه نخست سال جاری 18.2 درصد و قیمت مواد خوراکی 24.4 درصد گرانتر شده اند.

 

-حمل و نقل بیش از 400 هزار تن غلات توسط راه آهن از آغاز آگوست. شرکت دولتی راه آهن اوکراین از آغاز ماه آگوست تا کنون 442 هزار تن غلات حمل کرده است. از این میزان 271 هزار تن از طریق گذرگاه‌های مرزی و 171 هزار تن دیگر به بنادر منتقل شده است. والری تکاچف معاون مدیر بخش تجاری راه آهن ضمن اعلام این مطلب، توضیح داد این میزان بار، 14 درصد کل بار حمل شده توسط راه آهن بوده است.

 

-بانک مرکزی اوکراین: تورم در ماه جولای از 22 درصد فراتر رفت. بر اساس گزارش سازمان دولتی آمار اوکراین رشد تورم در ماه جولای سال جاری در مقایسه با جولای سال گذشته به 22.2 درصد رسید. این در حالیست که در ماه ژوئن رشد تورم سالانه برابر 21.5 درصد اعلام شده بود. 

 

روند تغییر قیمت‌ها در ماه جولای. سازمان دولتی آمار اوکراین با انتشار گزارشی اعلام کرد قیمت سبزیجات، تخم مرغ و گندم سیاه افزایش یافته است. مطابق با داده‌های ارائه شده، در ماه جولای در مقایسه با ماه ژوئن سال جاری، سیب زمینی با 54.7 درصد افزایش به 18.9 گریونا در کیلوگرم، هویج با 15.5 درصد به 32 گریونا در کیلوگرم و پیاز با 11.3 درصد به 28 گریونا رسید. در همین حال قیمت یک کیلوگرم کلم با 38.7 درصد کاهش به 34.2 گریونا تنزل یافت. در ماه جولای قیمت گندم سیاه مجددا 14.8 درصد افزایش یافت و هر کیلو از این محصول به قیمت 93.2 گریونا عرضه شد. تخم مرغ نیز 8.7 درصد گرانتر شد و قیمت بسته 10 عددی به 24.7 گریونا افزایش یافت.

 

افزایش هزینه‌های بودجه دولتی به 270 میلیارد گریونا. شورای عالی اوکراین با تصویب اصلاحیه بودجه سال جاری، هزینه‌های بودجه را با هدف تقویت توانایی‌های دفاعی از طریق استقراض داخلی به میزان 270.2 میلیارد دلار آفزایش داد. بدین ترتیب هزینه‌های بودجه دولتی از 523.9 میلیارد گریونا به 794.1 میلیارد گریونا افزایش یافت. بر اساس اصلاحیه مذکور هزینه‌های بودجه برای بخش امنیت ملی و دفاع 269.5 میلیارد گریونا، آماده سازی و بسیج بخش‌های مختلف اقتصاد ملی اوکراین 10.3 میلیون گریونا و تکمیل بودجه ذخیره صندوق بودجه دولتی 715.7 میلیارد گریونا افزایش یافتند. افزایش هزینه‌های بودجه در راستای اجرای اقدامات مرتبط با تضمین حاکمیت کشور، افزایش توان دفاعی و امنیت و غلبه بر تبعات منفی ناشی از حمله روسیه به اوکراین صورت گرفته است.

 

اعلام  زیان بخش بانکی در نیمه اول سال توسط بانک مرکزی اوکراین

       بانک‌های اوکراین در شش ماه نخست سال جاری (2022) تراز مالی منفی نشان داده‌اند. زیان بخش بانکی در دوره زمانی مذکور بالغ بر 4.6 میلیارد گریونا اعلام شده است. دلیل اصلی این زیان مالی، برنامه ‌بانک‌های بزرگ اوکراین در کاهش نرخ بهره وام، توقف پرداخت وام‌های اعتباری و مصرفی، کاهش بی سابقه تقاضا از سوی مشتریان برای محصولات بانکی و کاهش درآمد ناشی از کارمزد عملیات بانکی اعلام شده است.

بازگشت برخی از موسسات و برند های خارجی به اوکراین

       شرکت «مک دونالد» اعلام کرد به بازار اوکراین باز می‌گردد. آدیداس نیز در ماه جولای تصمیم به بازگشت به بازار اوکراین گرفت. علاوه بر مک دونالد بسیاری از برندهای خارجی دیگر که پیش از جنگ در اوکراین فعال بودند، به بازار اوکراین باز خواهند گشت. هنوز بسیاری از برندها، فعالیت‌های خود را در اوکراین از سر نگرفته‌اند. در همین حال کارشناسان تاکید دارند که تجارت آنلاین با گذشت زمان بهبود خواهد یافت و در مناطقی که درگیری نظامی در آن ادامه دارند نیز امکان خریدهای اینترنتی میسر خواهد شد.

 

کاهش 25 درصدی صادرات کالا در 6 ماه نخست

      بر اساس اطلاعات و داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین ارزش صادرات کالا در شش ماه نخست سال برابر 22.7 میلیارد دلار بوده است که معادل 76 درصد ارزش صادرات کالا در نیمه نخست سال گذشته می‌باشد. واردات در نیم سال نخست نیز با 19.1 درصد کاهش به 25.2 میلیارد دلار رسید. بدین ترتیب تراز تجارت خارجی اوکراین در بخش کالا برابر 2.5 میلیارد دلار منفی بوده است در حالی که در دوره زمانی مشابه در سال گذشته این تراز برابر 1.2 میلیارد دلار منفی بود. به عبارت دیگر در نیمه نخست سال جاری صادرات کالا از اوکراین 90 درصد واردات را پوشش داده است در حالی که این رقم در نیمه نخست سال گذشته برابر 96 درصد بود. اوکراین در شش ماه نخست سال جاری با 221 کشور جهان تجارت خارجی داشته است. بیشترین صادرات کالا از اوکراین در دوره زمانی مذکور را محصولات نباتی 24.1 درصد، فلزات آهنی و غیر آهنی 17.6 درصد، انواع روغن 12.1 درصد و مواد معدنی 12.3 درصد بوده اند. در همین مدت بیش از یک چهارم واردات را سوخت یعنی25.1 درصد تشکیل داده، خودرو و تجهیزات الکتریکی نیز 15.3 درصد کل واردات بوده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما