معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در نیمه دوم مرداد ماه 1401 به شرح زیر بوده است.

سخنرانی رئیس‌جمهوری سریلانکا در نشست اقتصادی موسسه Advocata

رانیل ویکرمسینگه به عنوان سخنرانی اصلی نشست موسسه تحقیقات اقتصادی Advocata اعلام کرد که امکان اداره کشور با روش‌های قدیمی وجود ندارد و باید در عین توجه فوری به تغییرات جهانی، تفکر نوآورانه داشت. رئیس‌جمهور ویکرمسینگه خاطرنشان کرد: پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول چه خوب باشد چه بد، چه آن را بپسندیم یا نه، باید برای رهایی از بحران اقتصادی که کشور با آن مواجه است، اجرا شود. وی همچنین گفت که البته دولت حق دارد پیشنهادهای صندوق را در صورتی که صلاح بداند مورد بررسی قرار دهد.

رئیس‌جمهور سریلانکا در این نشست توضیح داد که در وهله اول سریلانکا باید با صندوق بین‌المللی پول به توافق برسد. در ادامه، مهم‌ترین نکته تضمین یک وام پایدار است، هر پیشنهادی در مورد دریافت وام می‌تواند مورد بررسی و در مجلس مورد بحث قرار گیرد.

رئیس‌جمهور معتقد است که تغییرات در دولت‌ها و سیاست‌های کشور مسائل اساسی هستند که بر مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول تأثیر می‌گذارند. وی ضمن هشدار به اینکه در 6 ماه آینده سریلانکا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد، گفت باید به مردم آسیب دیده از بحران اقتصادی توجه بیشتری شود.

رئیس‌جمهوری سریلانکا، اقتصاد صادرات محور، توجه به انرژی‌های تجدید پذیر و استفاده از انرژی هسته‌ای موضوعات بسیار مهمی دانست که باید به آن‌ها توجه شود و این نکته را در نظر داشت که آینده سریلانکا بدون توسعه اقتصاد آن قابل بازسازی مجدد نیست، بنابراین در ابتدا سریلانکا باید وضعیت اقتصادی خود را تثبیت کند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نوسازی بخش‌های کشاورزی و شیلات، استفاده از فناوری‌های نوین در تولید، کاهش تغییرات اقلیمی، مشکلات پیش روی زنان، نیاز مردم به مسکن و فقر در مناطق روستایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 کمک 10 میلیون دلاری صندوق جمعیت ملل متحد

صندوق جمعیت ملل متحد، برنامه‌ای به ارزش 10.7 میلیون دلار برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی ضروری به بیش از 2 میلیون زن و دختر در سریلانکا در شش ماه آینده را آغاز کرده است.

باید اشاره کرد که ساختار مراقبت بهداشتی در شرایط عادی در این کشور، به دلیل کمبود نیرو، منابع، تجهیزات و دارو، در لبه سقوط قرار داشت. اکنون با توجه به بحران اقتصادی ارائه خدمات بهداشتی بارداری از جمله مراقبت‌های بهداشتی مادر بیشترین آسیب را دیده است. از سوی دیگر نظرسنجی سازمان ملل در ماه می 2022 نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری زنان و دختران در برابر خشونت هم‌زمان با کاهش خدماتی مانند بهداشت، پلیس، سرپناه و ... به دلیل کمبود منابع مالی در حال افزایش است.

دکتر ناتالیا کانم، مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد گفت: «بحران اقتصادی کنونی در سریلانکا پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت، حقوق و منزلت زنان و دختران دارد. در حال حاضر، اولویت صندوق جمعیت ملل متحد پاسخگویی به نیازهای منحصر به ‌فرد آن‌ها و حفاظت از دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های بهداشتی و خدمات حفاظتی است.»

تخمین زده می‌شود که در حال حاضر 215,000 زن باردار از جمله 11,000 دختر نوجوان و حدود 145,000 زن در شش ماه آینده زایمان خواهند کرد که از این میزان تقریباً 60,000 زن ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.

احداث 50 پمپ‌بنزین جدید توسط LIOC و سود بالای این شرکت

شرکت نفت هند-سیلان اعلام کرد که 50 جایگاه جدید سوخت را به عنوان بخشی از تلاش‌های این شرکت برای کاهش کمبود شدید سوخت در این کشور، افتتاح خواهد کرد. مدیرعامل شرکت LIOC اعلام کرد که این شرکت در حال حاضر 216 جایگاه سوخت دارد و حدود 2 میلیارد روپیه (5.5 میلیون دلار) در این برنامه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنین این شرکت اعلام کرد که سود خالص آن در سه‌ماهه دوم 2022 به 9.9 میلیارد روپیه رسیده است که در مقایسه با 273 میلیون روپیه در سه‌ماهه مشابه سال قبل سود عملیاتی بسیار بالاتری را نشان می‌دهد که البته دلیل اصلی آن شناور شدن نرخ سوخت در سریلانکا می‌باشد.

لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین خرده‌فروش سوخت سریلانکا، شرکت دولتی Ceylon Petroleum Corporation (CPC) بوده که حدود 1190 جایگاه سوخت را در این کشور اداره می‌کند.

دلایل زیان شرکت نفت سیلان

شرکت نفت سیلان یکی از بدهکارترین شرکت‌های دولتی سریلانکا محسوب می‌شود. در همین راستا وزیر نیرو و انرژی سریلانکا چرایی این مسئله را مورد بررسی قرار داد. کانچانا ویجسکارا، وزیر نیرو و انرژی، اعلام کرد که دلایل متعددی برای زیان‌بار بودن شرکت نفت سیلان وجود دارد که در این بین می‌توان به فروش سوخت با نرخ‌های یارانه‌ای، کاهش ارزش روپیه، بدهی‌های مؤسسات دولتی به این شرکت و تعداد زیاد کارکنان اشاره کرد.  

 آغاز روند بررسی بدهی‌های داخلی سریلانکا

سریلانکا به منظور بررسی راهکارهای ایجاد ثبات در بدهی‌های این کشور اقدام به استخدام دو شرکت مشاوره حقوقی و مالی فرانسوی و انگلیسی کرده است. در همین راستا رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که این دو شرکت بررسی بدهی‌های داخلی سریلانکا را نیز آغاز کرده‌اند.

موضوع تجدید ساختار بدهی‌های سریلانکا از اهمیت بسیار زیادی برای این کشور در مسیر همکاری با صندوق بین‌المللی پول برخوردار است و به‌طور حتم با توجه به نسبت قابل‌توجه بدهی‌های داخلی، پرداختن به آن‌ها نیز از اهمیت بالایی دارد.

 نیاز جدی سریلانکا به انرژی هسته‌ای

رانیل ویکرمسینگه، رئیس‌جمهور سریلانکا اعلام کرد که این کشور باید انرژی هسته‌ای را به عنوان یک گزینه مهم در نظر بگیرد. رئیس‌جمهوری سریلانکا گفت: «فکر می‌کنم ما باید به طور جدی استفاده از انرژی هسته‌ای در سریلانکا را بررسی کنیم.»

باید اشاره کرد که بخش اصلی تولید برق در سریلانکا متکی به سوخت‌های فسیلی و زغال‌سنگ است. به همین دلیل کمبود منابع ارزی و به دنبال آن کاهش واردات سوخت، منجر به قطعی برق روزانه در این کشور شده است.

لازم به ذکر است که هند در فوریه 2015 توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با سریلانکا امضا کرد و طبق این قرارداد، هند باید به سریلانکا برای ایجاد زیرساخت انرژی هسته‌ای از جمله آموزش کارکنان کمک می‌کرد. طبق این توافق قرار بود هند رآکتورهای هسته‌ای کوچک را به سریلانکا بفروشد تا این کشور بتواند تا سال 2030 به ظرفیت تولید 600 مگاوات برق هسته‌ای دست یابد.

کاهش قیمت گاز در سریلانکا

شرکت دولتی لیترو گاز سریلانکا اعلام کرد که قیمت گاز را طبق فرمول قیمت‌گذاری جدید از 18 مرداد ماه کاهش خواهد یافت. بر اساس قیمت‌های جدید یک سیلندر 2.5 کیلوگرمی‌گاز مایع (LP) با 246 روپیه کاهش به قیمت 4910 روپیه فروخته خواهد شد. لازم به ذکر است که با توجه به فروش گاز بر اساس قیمت‌های جهانی، رئیس این شرکت اعلام کرد که پس از چندین ماه زیان، این شرکت در ماه ژوئن توانسته است به سوددهی برسد.

 برنامه دولت برای اصلاح سیستم مالیاتی و مالیات مضاعف بر ثروتمندان

رئیس‌جمهور سریلانکا اعلام کرد که با توجه به افزایش شکاف بین ثروتمندان و فقرا در کشور، سریلانکا باید به دنبال مالیات بالاتر از جمله مالیات بر ثروت باشد. رانیل اعلام کرد که شکاف بین افراد ثروتمندان و فقرا در 10 سال گذشته به‌شدت افزایش‌یافته که این موضوع منجر به ایجاد اقشار آسیب‌پذیر بیشتر در کشور شده است.

باید اشاره کرد که مسئله انجام اصلاحات مالیاتی، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای همکاری صندوق بین‌المللی پول و دولت سریلانکا اعلام‌شده است. بر همین اساس از زمانی که ویکرمسینگه در 12 می نخست‌وزیر شد، مالیات بر ارزش‌افزوده را از 8 درصد قبلی به 12 درصد افزایش داد. حال اکنون با داشتن قدرت بیشتر در قامت رئیس‌جمهور و وزیر دارایی در نظر دارد که این اصلاحات را به سطح بالاتری ارتقاء دهد.

برنامه Sinopec برای ورود به بازار سوخت در سریلانکا

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی در چین، احتمالاً برای واردات، توزیع و فروش فرآورده‌های سوختی، وارد بازار سریلانکا خواهد شد. به نظر می‌رسد این تصمیم شرکت چینی بعد از اینکه کابینه سریلانکا در ژوئن پیشنهادی را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت‌های بین‌المللی حوزه انرژی می‌توانند وارد بازار فروش بنزین، گازوئیل و غیر در سریلانکا شود، اتخاذ شده است.

لازم به ذکر است که این شرکت چینی در حال حاضر در بندر هامبانتوتا، یک انبار نفت را اداره می‌کند و لذا با بازار و شرایط سریلانکا بیگانه نبوده و شناخت مناسبی از آن دارد.

 افزایش تعرفه‌های برق

یکی از مهم‌ترین درخواست‌های صندوق بین‌المللی پول در مسیر انجام اصلاحات ساختاری در اقتصادی سریلانکا، بازنگری تعرفه‌های خدماتی مانند برق، سوخت و ... بود. سریلانکا توانست با شناور کردن قیمت سوخت آن را در سطح قیمت جهانی به فروش برساند و از پرداخت یارانه در این بخش رها شود. اما موضوع تعرفه‌های برق مسئله به مراتب جدی‌تری بود که مرحله اول اصلاح آن انجام و به‌طور میانگین 75 درصد به تعرفه‌های برق افزوده شد. البته باید اشاره کرد که این اتفاق یعنی افزایش قیمت‌ تعرفه‌های برق برای اولین بار در 9 سال اخیر در سریلانکا انجام شد.

البته افزایش تعرفه‌ها به معنای لغو یارانه‌های این بخش نیست، زیرا بر اساس گفته رئیس شرکت برق سیلان، همچنین از حدود 7.8 میلیون مشترک برق این کشور تقریبا 4.8 میلیون مشترک به دلیل مصرف کمتر از 90 واحد، یارانه دریافت خواهند کرد. در واقع با افزایش تعرفه برق، هزینه یارانه‌های مشترکین کم‌مصرف از مشترکین پرمصرف تأمین خواهد شد. زیرا دولت دیگر توان تأمین یارانه‌های این بخش را که سال گذشته به بیش از 80 میلیارد روپیه رسیده بود را نداشت. از سوی دیگر یارانه‌های بسیار بالا امکان توسعه صنعت برق را به‌طور کلی از بین برده بود و سریلانکا نتوانست در 7 سال گذشته توسعه جدی در این بخش ایجاد کند. همین موضوع نیز یکی از مهم‌ترین دلایل خاموشی‌های گسترده در ماه‌های اخیر بود.

البته تغییرات دیگر این بخش لزوم پرداخت قبوض برق به دلار برای گروه‌هایی است که 60 درصد درآمدهای آن‌ها را منابع ارزی تشکیل می‌دهد. مسئله‌ای که می‌تواند تولیدکنندگان را بیش از پیش با مشکل مواجه کند. همچنین هزینه برق مشترکان مذهبی نیز بیشترین افزایش را به خود دید و با رشد 555 درصدی همراه بود.

به‌طور کلی در این برنامه برای 1.1 میلیون مشترک که مصرف آن‌ها کمتر از 30 کیلووات است، برای 1.5 میلیون مشترکی که مصرف آن‌ها بین 30 تا 60 کیلووات است و همچنین برای 1.4 میلیون مشترک با مصرف 60 تا 90 کیلووات، تعرفه برق به ترتیب 255، 500 و 939 روپیه در ماه افزایش خواهد یافت. البته باید گفت همان‌گونه که اشاره شد این سه گروه همچنان از یارانه برخوردار خواهد بود و یارانه پرداختی به آن‌ها به ترتیب 75، 60 و 50 درصد است.

 افزایش تعرفه برق و نگرانی تولیدکنندگان

انجمن تولیدکنندگان منطقه آزاد تجاری اعلام کرد که تصمیم بی‌سابقه سریلانکا برای افزایش تعرفه‌های برق می‌تواند عواقب فاجعه‌باری بر بنگاه‌های صادراتی داشته باشد. در این اعلامیه بیان شده که تعرفه‌های بالا افزایش هزینه تولید را در پی خواهد داشت که در نتیجه محصولات سریلانکا را در بازار جهانی  غیررقابتی می‌کند و فرصت سرمایه‌گذاری خارجی را از بین می‌برد.

در پایان این نامه آمده است: «ما از شما می‌خواهیم یک‌بار دیگر ساختار قیمت‌ها را مورد بازنگری و تحلیل قرار دهید و در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی راه نجات آینده و ستون فقرات اقتصاد کشور هستند.»

لذا به نظر می‌رسد که اگر شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط نتواند به راهکارهای جدی برای کاهش هزینه‌های خود برسند با مشکلات جدی رو‌به‌رو خواهند شد. از سوی دیگر افزایش قیمت محصولات احتمالاً اولین پیامد افزایش تعرفه‌های برق خواهد بود.

 افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ

انجمن صنعت طیور سریلانکا اعلام کرد که قیمت مرغ و تخم‌مرغ در سریلانکا به دلیل افزایش تقاضا افزایش‌یافته است و رشد مجدد قیمت به دلیل کمبود خوراک دام نیز دور از انتظار نیست. در حال حاضر تأمین خوراک طیور برای این صنعت به‌ویژه بخش کوچک و متوسط آن به شدت سخت شده است و همین موضوع قیمت مرغ را به بیش از 1200 روپیه به ازای هر کیلو و قیمت هر تخم‌مرغ را به بیش از 62 روپیه افزایش داده است، قیمتی که تا چندی قبل 15 روپیه بود.

یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله کمبود نهاده‌های دامی است که به ممنوعیت استفاده از کودهای شیمیایی در سال 2021 باز می‌گردد که باعث شد که برداشت این محصول با بیش از 40 درصد کاهش همراه باشد و همچنین محدودیت های وارداتی ناشی از کمبود ارز برمی‌گردد. صنعت طیور سریلانکا به حدود 600 هزار تن ذرت نیاز دارد در حالیکه تولید این کشور حدود 400 هزار تن بوده و در سال گذشته به دلیل اشاره شده با کاهش حدود 40 درصدی مواجه شد.

لازم به ذکر است که 60 درصد از نیاز مرغ و تخم‌مرغ سریلانکا توسط تولیدکنندگان بزرگ و 40 درصد آن توسط تولیدکنندگان کوچک و متوسط تأمین می‌شود و کاهش تولید و حتی خروج از بازار عموماً در بخش کوچک و متوسط این صنعت بوده است.

 حمایت صنعت جهانی پوشاک از صنعت پوشاک سریلانکا

صنعت جهانی پوشاک برای حمایت از صنعت پوشاک سریلانکا به دلیل طولانی شدن بحران اقتصادی این کشور خواستار همکاری همه فعالان این صنعت شد. به عنوان نمونه انجمن پوشاک و کفش آمریکا (AAFA) نامه‌ای از طرف خریداران به همتای خود در سریلانکا ارسال کرد و بر حمایت صنعت پوشاک و کفش ایالات‌متحده از صنعت پوشاک سریلانکا تأکید کند.

اقدام مشابهی نیز توسط ابتکار تجارت اخلاقی (ETI)، بنیاد لباس، انجمن کار و کنسرسیوم خرده‌فروشی بریتانیا انجام شد. در این پویش از شرکت‌هایی که منبع اصلی تأمین کالای آن‌ها سریلانکا است خواسته شده تا گام‌های خاصی را برای حمایت از کارگران، تأمین‌کنندگان و بخش دیگر در این دوره دشوار بردارند. در این زمینه برقراری ارتباط منظم با تأمین‌کنندگان خود برای درک وضعیت فعلی آن‌ها و اطمینان از پرداخت به موقع سفارش‌ها، اجتناب از لغو سفارش‌ها و اطمینان از تداوم کسب‌وکار تأمین‌کنندگان در حال حاضر از جمله این اقدامات است.

 کمبود سوخت و افزایش هزینه‌های هواپیمایی سریلانکا

کمبود سوخت هواپیما در سریلانکا موجب شده است که هزینه‌های شرکت هواپیمایی سیلان با افزایش 7 میلیون دلار در ماه مواجه شود. به گفته ریچارد ناتال، مدیر ارشد بازرگانی خطوط هوایی سریلانکا: «اکنون ما 90 درصد پروازهای خود را انجام می‌دهیم، با وجود اینکه هیچ سوختی در کشور وجود ندارد که برای ما حدود 7 میلیون دلار در ماه هزینه اضافی و از دست دادن درآمد دارد.»

این افزایش هزینه‌ها به دلیل آن است که خطوط هوایی سریلانکا در کشورهای ثالثی مانند هند توقف کرده تا سوخت را برای مقاصد طولانی خریداری کنند. از سوی لزوم صرفه‌جویی در مصرف سوخت این شرکت را مجبور کرده است که میزان حمل بار خود را کاهش دهد که موجب کاهش درآمدهای این شرکت شده است. البته این شرکت اظهار امیدواری کرده است که مشکل کمبود سوخت هواپیما به‌زودی مرتفع شود و این شرکت بتواند به روند عادی خدمات‌رسانی خود ادامه دهد.

 تغییر در قوانین کار و اجاره کار شبانه به بانوان

با توجه به پیشنهاد وزیر کار، قانون منع فعالیت زنان در شب برای برخی مشاغل رفع شد. بر اساس این قانون زنان می‌توانند در شرکت‌های عموماً مرتبط با فناوری اطلاعات که در شهرهای بزرگ در حال افزایش است در طول شب نیز مشغول باشند.

پیش از این فعالیت زنان در بسیاری از مشاغل برای بعد از ساعت 6 بعد از ظهر ممنوع بود و با شرکت‌هایی که از زنان برای بعد از این ساعت استفاده می‌کردند، برخورد جدی می‌شد.

 مشکلات سریلانکا برای خرید نفت از روسیه

یک مقام ارشد وزارت انرژی اعلام کرد که وزارت انرژی همه اقدامات ممکن را برای متقاعد کردن دو نماینده شرکت‌های روسی که ماه گذشته به این کشور سفر کرده بودند، انجام داده بود تا با شرایط و ضوابط مطلوب این قراردادهای خرید نفت منعقد شوند.

اما به نظر می‌رسد که این دو شرکت روسی ناتوانی خود را در تأمین نفت با اعتبار بلندمدت و همچنین مسائل مربوط به تراکنش‌های مالی بانک‌ها به دلیل اعلام نکول بدهی خارجی سریلانکا اعلام کردند. البته دلیل دیگر، خودداری بانک‌های خارجی از گشایش اعتبار اسنادی برای خرید از فدراسیون روسیه بود.

بنابراین به نظر می‌رسد که سریلانکا گزینه دیگری جز سفارش دادن به اشخاص ثالثی که ممکن است نفت را از روسیه تهیه کنند، ندارد. البته در این بین همچنین خطر امتناع بانک‌های بین‌المللی از پذیرش اسناد اعتباری زمانی که از منشاء سوخت مطلع شوند نیز وجود دارد.

در همین زمینه یکی از مقامات ارشد شرکت نفت سیلان گفت که واردات مستقیم سوخت از روسیه ممکن است تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده را علیه این کشور ایجاد کند. وی خاطرنشان کرد که رویه جاری واردات نفت خام و بنزین روسیه از یک شرکت شخص ثالث مستقر در دبی مطابق با رویه خرید مناسب را ادامه می‌دهد زیرا این تنها راه مطلوب برای مقابله با کمبود نفت خام است.

لازم به ذکر است که مذاکرات با شرکت‌های نفتی روسیه در مورد خرید سوخت با اعتبار بلندمدت توسط وزیر آموزش سوسیل پرماجایانتا که اخیراً از مسکو بازدید کرد، انجام شد. از سوی دیگر هنوز اطلاعات دقیقی از اینکه سریلانکا چگونه هزینه محموله‌های سوخت سفارش داده شده توسط شرکت مستقر در دبی را که تنها تأمین‌کننده سوخت روسیه به این کشور هستند را پرداخت خواهد کرد در دست نیست.

دستور دولت برای کاهش هزینه‌های بخش عمومی

بر اساس بخشنامه جدید دولت به مقامات دولتی توصیه‌شده است که با جدیت به بخشنامه خزانه‌داری در مورد محدود کردن هزینه‌های دولت پایبند باشند و هشدار داده شده است که با افرادی که از این دستورالعمل پیروی نکنند برخورد خواهند شد.

در این دستورالعمل به مقامات گفته شده است که به دلیل چالش‌های اقتصادی فعلی که دولت با آن مواجه است، هزینه‌های دولتی را کاهش دهند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دستور توقف استخدام نیروهای جدید است.

همچنین کنترل شدیدی بر استفاده از خدمات شهری از جمله سوخت، برق، آب و امکانات ارتباطی اعمال شده است. انعقاد قراردادهای اجاره یا اجاره جدید در خصوص ساختمان‌های جدید تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آید و قراردادهای موجود بر اساس نیازسنجی مناسب و تحلیل هزینه و فایده با تصویب هیئت‌مدیره مؤسسات مربوطه قابل تمدید است.

در این بخشنامه تأکید شده است که استخدام‌ها باید فوراً متوقف شوند و در صورت نیاز به جذب نیرو برای تداوم کسب‌وکار باید با تائید مدیرکل ادارات دولتی یا مدیرکل بودجه کشور باشد. از سوی دیگر هیچ کمک هزینه جدیدی به کارمندان پرداخت نخواهد شد و هیئت‌مدیره باید اطمینان حاصل کند که طرح‌های کمک‌هزینه موجود نیز افزایش نیابند.

به همه نهادها دستور داده شده است که به سمت بسترهای ارتباطی الکترونیکی رفته و تا حد امکان مصرف کاغذ را کاهش دهند.علاوه بر این، شرکت‌های دولتی باید از تشریفات مربوط به هزینه‌ها اجتناب کنند و همه حمایت‌ها، کمک‌های مالی، هزینه‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی و هزینه‌های تبلیغاتی غیر مرتبط با کسب‌وکار را به حالت تعلیق درآورند. در این بخشنامه آمده است: هرگونه هزینه‌ای که ماهیت آن ضروری است، تنها با موافقت وزیر مربوطه و موافقت وزیر دارایی قابل انجام است.

در بخشنامه آمده است، اگرچه برنامه‌های آموزشی با بودجه خارجی محدود نخواهد شد، اما از بودجه داخلی نمی‌توان برای سفرهای خارجی یا برنامه‌های آموزشی استفاده کرد.

ملاقات نخست‌وزیر و معاون برنامه توسعه ملل متحد

دینش گوناواردنا، نخست‌وزیر سریلانکا در ملاقات با کریستوف باهوت، معاون منطقه‌ای برنامه توسعه ملل متحد درخواست کرد که سازمان ملل کمک به توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط سازمان‌های مبتنی بر جامعه روستایی را افزایش دهد.

معاون منطقه‌ای برنامه توسعه ملل متحد در این ملاقات گزارشی از اقدامات انجام شده این برنامه در سریلانکا ارائه نمود که با تشکر نخست‌وزیر سریلانکا همراه بود. از جمله این موارد حمایت از بخش انرژی‌های تجدید پذیر و پروژه‌های زیست‌محیطی تحت صندوق اقلیم سبز، به صورت ویژه قدردانی شد.

آغاز به کار پالایشگاه سریلانکا بعد از چند ماه تعطیلی

پالایشگاه نفت ساپوگاسکندا پس از چند ماه تعطیلی به دلیل کمبود نفت خام، قرار است از هفته آینده فعالیت خود را از سر بگیرد. کانچانا، وزیر انرژی اعلام کرد که برنامه ریزی شده است که عملیات پالایشگاه پس از تخلیه محموله‌های نفت خام وارد شده به کشور آغاز شود.یک کشتی حامل 100000 تن نفت خام به کشور وارد شده است و علاوه بر این، کشتی دیگری با 120000 تن نفت خام قرار است بین 23 تا 29 اوت وارد جزیره شود.

البته باید اشاره کرد که این میزان نفت خام تنها خوراک کمتر از 8 روز این پالایشگاه خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما