معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته سوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معرفی سِمت «وابسته دیجیتال» برای ترویج محصولات بخش آی‌تی روسیه

به گزارش پایگاه خبری کامرسانت، دولت روسیه در نظر دارد 142 میلیون روبل برای به‌کارگیری «وابستگان دیجیتال» (digital attache) در سال‌های 2025-2023 اختصاص دهد. «وابستگان دیجیتال» برای ترویج محصولات آی‌تی، نرم‌افزار و رادیویی-الکترونیکی روسیه و زمینه‌سازی برای حضور تولیدکنندگان این کشور در بازارهای خارجی به کشورهایی مانند آرژانتین، ارمنستان، ویتنام، مصر، هند، ایران، قزاقستان، چین، کوبا، مالزی، مغرب، امارات متحده عربی، پاکستان، تایلند، ترکیه، ازبکستان و آفریقای جنوبی اعزام شوند. هم‌اکنون دوره کارآموزی این افراد در بنیاد توسعه فناوری اطلاعات روسیه و شرکت‌های خصوصی بخش آی‌تی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندی جمهوری تاتارستان به توسعه بانکداری اسلامی در روسیه

پایگاه خبری کامرسانت گزارش کرد که بانک مرکزی روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود جمهوری داغستان و چچن در پروژه آزمایشی توسعه بانکداری اسلامی در این کشور شرکت می‌کنند، اما وزیر اقتصاد جمهوری تاتارستان از علاقه جدی این منطقه به مشارکت در این پروژه خبر داده است. به گفته وی، در جمهوری تاتارستان، مطابقت خدمات بانکی کنونی با شریعت اسلامی ضروری است.

بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های باشقیرستان و جمهوری اسلامی ایران

به گزارش یک رسانه محلی، «سرگی گرکوف»، معاون نخست‌وزیر جمهوری باشقیرستان و نماینده تام‌الاختیار این منطقه در ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه با «لیلی صدری»، نماینده تجاری و اقتصادی سازمان همکاری اقتصادی اوراسیایی در جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت‌مدیره سازمان توسعه تجارت ایران و «مصطفی طالب‌پور» نماینده سازمان توسعه تجارت ایران در باشقیرستان دیدار کرد. در این دیدار، راه‌های گسترش تجارت دوجانبه و افزایش صادرات و واردات دو طرف بررسی شد.

نخستین هواپیماهای توپولف 214 در کارخانه هواپیماسازی قازان ساخته خواهد شد

به گزارش روزنامه ریالنویه وریمیا، نخستین فروند از 10 فروند هواپیمای توپولف 214 که قرار است تا سال 2025 در کارخانه هواپیماسازی قازان تولید شوند به مدیریت ارشد اداره امنیت فدرال روسیه تعلق خواهد داشت. گفتنی است از سال 2025 به بعد تولید این هواپیما به 10 فروند در سال افزایش خواهد یافت.

توپولف 214 سالن وی‌آی‌پی دارد و با توجه به شمار اندک صندلی‌ها، مجهز به وسایل ارتباطی ویژه و مخازن سوخت اضافی است. پایان ساخت نخستین فروند برای آخر سال 2023 همزمان با صدمین سالگرد تشکیل نیروی هوایی سرویس امنیت فدرال برنامه‌ریزی شده است. قیمت این هواپیما 3 تا 4 میلیارد روبل است.

بر پایه این گزارش، بعد از ساخت این فروند هواپیما، دو فروند هواپیمای توپولف 214 مسافربری با ظرفیت 180 و 190 نفر ساخته خواهد شد. دو شرکت هواپیمایی روسیه در نظر دارند این دو فروند را بدون اتکا به شرکت‌های لیزینگ خریداری نمایند. قیمت این دو فروند هواپیمای توپولف 214 اعلام نشده است، اما گفته می‌شود قابل مقایسه با هواپیماهای مشابه خارجی است. بویینگ 200-757 هواپیمایی شبیه توپولف 214 به شمار می‌آید.

آغاز عرضه گرانول از پسماند فاضلاب در شرکت آبرسانی قازان

به گزارش یک رسانه محلی، با راه‌اندازی کارخانه بازیافت حرارتی و مکانیکی رسوبات سیلیتی فاضلاب، شهر قازان از سیستم تصفیه فاضلاب ایمن و بدون زباله و ضایعات بهرمند‌شده است. در این شهر روزانه 450،000 متر مکعب فاضلاب تولید می‌شود که هم‌اکنون 70 تن سوخت زیستی از آن استخراج می‌گردد. در این فناوری، رسوبات سیلیتی ناشی از تصفیه فاضلاب شهر، در مرحله نخست کم‌آب و سپس خشک می‌شود و در مرحله دوم، آب آزادشده دوباره تصفیه می‌گردد و رسوباتِ خشک‌شده دانه‌بندی می‌شود. در نهایت، گرانول‌های 3 تا 8 میلیمتری به کارخانه سیمان عرضه می‌گردد.

تغییر محاسبات مالیاتی برای شرکت‌های مخابراتی در 14 استان روسیه

یک پایگاه خبری محلی گزارش کرد به ابتکار وزارت مخابرات و توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه، در 14 منطقه و استان این کشور شامل استان آمور، لیپتسک، مسکو، روستوف، اسمولنسک، تولا، چلیابینسک، نووسیبیرسک، کراسنودار، استاوروپل، جمهوری داغستان، اوستیای شمالی، تیوا و ناحیه خودمختار خانتی‌مانسی، دستورالعمل کاهش مالیات شرکت‌های مخابراتی وضع شده است. وزارت توسعه دیجیتال روسیه معتقد است بخشی از مالیات بر درآمد این شرکت‌ها می‌بایست به حفظ کیفیت ارتباطات تخصیص یابد و از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌پذیرفته در بهره‌برداری و مدرن‌سازی شبکه‌های ارتباطی پشتیبانی نماید. طبق این گزارش، انتظار می‌رود دیگر مناطق روسیه نیز به این طرح بپیوندند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما