معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-بلومبرگ:  اوکراین به اجبار ارزش گریونا را در شش ماه 25 درصد کاهش داد. نشریه آمریکایی بلومبرگ نوشت : ارزش گریونا در برابر دلار 25 درصد کاهش یافته است.

-کاهش 16 درصدی گردش نقدی در صندوق های بانکی در شش ماه نخست سال. در دوره زمانی ژانویه تا آخر ژوئن سال جاری گردش پول نقد در گیشه‌های صندوق های بانکها 16.2 درصد در مقایسه با دوره زمانی مشابه کاهش داشت. جمع گردش پول نقد در این گیشه‌ها در شش ماه نخست سال جاری برابر 965.4 میلیارد گریونا اعلام شده است. بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این مطلب، تاکید کرده است که دلیل کاهش گردش پول نقدی در گیشه‌های صندوقهای بانکها، جنگ بوده است.

-افزایش بی سابقه قیمت نان، قیمت نان در اوکراین به سطح بی سابقه ای رسید.  وزارت دارایی اعلام داشت که یک قرص نان متعارف به وزن 650 گرم هم اکنون برابر 301 گریونا قیمت دارد و قیمت این محصول تنها در یک ماه 3 گریونا افزایش یافته است. قیمت نان اجتماعی 450 گریونایی نیز از 20.97 گریونا به 21.35 گریونا افزایش یافته است.

-بانک مرکزی: تعرفه‌های خدمات شهری افزایش خواهد یافت. با وجود تصویب قانون ممنوعیت افزایش تعرفه‌های آب و برق و خدمات عمومی‌شهری، نرخ این خدمات افزایش خواهد یافت. با توجه به پیش بینی‌های تورمی‌بانک مرکزی، رشد تعرفه‌ها از نیمه دوم سال آینده آغاز خواهد شد هر چند تا دوره وضعیت جنگی افزایش تعرفه‌های مذکور برای همه گروه‌های مصرف کنندگان ممنوع اعلام شده است. بانک مرکزی در گزارش تورمی خود تاکید کرده است: سهم عمده در افزایش چشمگیری هزینه‌ها و تورم اداری و دفتری، به دلیل پیش بینی  افزایش تعرفه‌های خدمات عمومی‌شهری خواهد بود. با توجه به اهمیت اجتماعی فوق العاده تعرفه‌های مذکور، رشد این تعرفه‌ها بصورت تدریجی و با افزایش کمک های حمایتی و تامین اجتماعی همراه خواهد بود.

-نخستین کاروان کشتی‌های حامل غلات اوکراینی از بنادر اودسا خارج شد.آلکساندر کوبراکوف وزیر زیرساختهای اوکراین اعلام داشت که 57 هزار تن ذرت اوکراینی در سه کشتی فله بر «NAVI STAR »، «ROJEN» و «POLARNET» بارگیری شده است و این سه کشتی عازم کشورهای ترکیه، بریتانیا و ایرلند خواهند شد. وی اعلام داشت: هر چند «دالان غلات» هم اکنون برای صادرات آغاز به کار کرده است اما هدف ما بهره برداری کامل از این بنادر در هر دو جهت می‌باشد. با توجه به آغاز بارگیری کشتی‌های این کاروان در بندر چورنومورسک، این بندر نیز کار خود را بعد از جنگ از سرگرفته است.

 -زلنسکی: اقتصاد اوکراین در وضعیت بحرانی قرار دارد. ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام داشت که اقتصاد اوکراین در وضعیت کما قرار دارد. وی در سخنرانی خود خطاب به دانشجویان 20 دانشگاه استرالیا اعلام داشت که پس از حمله روسیه به اوکراین، میلیونها شهروند اوکراینی جا و مکان و شغل خود را از دست داده اند. وی گفت: برای یک کشور 40 میلیونی، 12 میلیون آواره یک ضربه بزرگ به اقتصاد است و عملا آن را نابود می‌کند، اقتصاد ما امروز در کما بسر می‌برد. وی تاکید نمود: نه تنها ما، بلکه کل جهان امروز باید هر اقدامی انجام دهد تا اقتصاد ما شروع به تنفس دوباره کند.

-کشاورزان اوکراینی تا کنون 12 میلیون تن غلات برداشت کرده‌اند. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد کشاورزان اوکراینی تاکنون 12 میلیون تن غلات برداشت کرده اند. وی این مطلب را پس از گفتگوی تلفنی با استانداران اعلام داشت. وی گفت: با وجود تمامی مشکلات، عملیات برداشت ادامه دارد، مطابق با اطلاعات وزارت سیاستگذاری کشاورزی، عملیات برداشت در مساحتی به وسعت 3.5 میلیون هکتار انجام شده و در عمل 12 میلیون تن غلات محصول جدید جمع آوری و برداشت گشته است. 

 -حداقل هزینه واقعی زندگی حدود 6.5 هزار گریونا می‌باشد. اوکسانا ژولنوویچ وزیر سیاستگذاری اجتماعی اعلام کرد هم اکنون هزینه معیشت واقعی 2.6 برابر بیشتر از شاخص حداقل دستمزدها می‌باشد. وی گفت: بر اساس برآوردهای ما حداقل هزینه زندگی 2.6 برابر بیشتر از شاخص حداقل دستمزد در نظر گرفته شده و این هزینه حدود 6.5 هزار گریونا می‌باشد، البته این هزینه در خانواده‌های کوچک بیشتر و در خانواده‌های بزرگتر کمتر است. وی گفت که دولت در حال حاضر به امر جمع آوری وجوه بودجه برای افزایش هزینه معیشتی در ماه دسامبر مشغول می‌باشد. ژولنوویچ تاکید نمود که وزارت سیاستگذاری اجتماعی با توجه به رشد تورم اقتصادی، اندازه حداقل هزینه زندگی را در سال آینده محاسبه و به وزارت دارایی ارائه خواهد کرد. وی در همین حال تاکید نمود: تنها بخشی از بودجه به وزارتخانه ما تعلق می‌گیرد اما من نمی دانم که درآمدهای بودجه در سال آینده با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها چقدر خواهد بود.

-وزارت کشاورزی: برداشت غلات و دانه‌های روغنی امسال تا 67 میلیون تن خواهد بود. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین اعلام کرد میزان برداشت غلات و دانه‌های روغنی در سال جاری بین 65 تا 67 میلیون تن خواهد بود. با توجه به نتایج کنفرانس تلفنی میان کابینه وزیران و استانداران، میکولا سولسکی وزیر سیاستگذاری کشاورزی اعلام داشت: انتظار می‌رود که برداشت بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده باشد- بین 65 تا 67 میلیون تن- بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی که در حدود 60 میلیون تن بود.

- وزارت دارایی اندازه کمک های بین المللی به اوکراین از آغاز جنگ را اعلام داشت. وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد از آغاز جنگ تا کنون 13.87 میلیارد دلار کمک های مالی خارجی در اختیار اوکراین قرار گرفته است. این وزارتخانه اعلام کرد بودجه دولتی اوکراین از آغاز جنگ تا کنون 805.3 میلیارد گریونا یا 26.95 میلیارد دلار هزینه داشته است که درآمدها و کمک های خارجی کمی‌بیش از 51 درصد این هزینه‌ها را پوشش داده اند. همچنین اعلام شده است که بانک مرکزی در این دوره زمانی بطور بی سابقه ای به چاپ پول اقدام کرده و ارزش اسمی‌پول چاپ شده در این مدت برابر 255 میلیارد گریونا یا 8.51 میلیارد دلار بوده است. در دوره زمانی مذکور وزارت دارایی به ارزش 136.6 میلیارد گریونا یا 4.57 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی فروخته است. همچنین اعلام شده است که کمک های آمریکا و اتحادیه اروپا به اوکراین در این مدت به ترتیب برابر 3.99 میلیارد دلار و 2.43 میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب کمک های خارجی ارائه شده به اوکراین در قالب کمک های بلاعوض و وام های ارزان بطور میانگین برابر 2.8 میلیارد دلار در ماه بوده اند.

-دولت از صندوق بین المللی پول خواست تا آماده سازی برنامه جدید همکاری را سرعت بخشد. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین از صندوق بین المللی پول خواست تا به تنظیم برنامه همکاری جدید میان این صندوق و اوکراین سرعت بخشد. وی پس از گفتگو با آلفرد کامر مدیر بخش اروپایی صندوق بین المللی پول این مطلب را در صفحه اجتماعی خود اعلام کرد. وی گفت که به کامر اعلام داشته است: دولت نیز به نوبه خود در تلاش است تا ثبات اقتصادی کشور را تقویت بخشد، اوکراین و صندوق بین المللی پول سابقه طولانی در مناسبات دارند و ما امید به تقویت این همکاری‌ها داریم.

-مجارستان و اسلواکی هزینه ترانزیت نفت روسیه را برای آغاز دوباره ترانزیت از طریق اوکراین پرداختند. مجارستان و اسلواکی سهم مربوط هزینه ترانزیت نفت روسیه از طریق خط لوله «دروژبا» را به اوکراین پرداخت کردند. ترانزیت نفت روسیه از طریق بخشی از خط لوله که از طریق اوکراین عبور می‌کند، به دنبال عدم پرداخت هزینه ترانزیت از سوی روسیه متوقف شده بود. طرف های اوکراینی و روسیه به این تصمیم واکنش مثبت نشان دادند. بدین ترتیب ترانزیت نفت روسیه به دو کشور مذکور از طریق اوکراین از سرگرفته خواهد شد. در همین حال اعلام شده است که ترانزیت نفت به جمهوری چک از سر گرفته نخواهد شد.

-شاخص قیمت های غلات فائو در یک ماه 11 درصد سقوط کرد. شاخص قیمت‌های سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی سازمان ملل متحد در طول یک ماه 11.5 درصد کاهش یافت اما در همین حال 16.6 درصد بیش از شاخص قیمت های غلات در جولای سال گذشته می‌باشد. توافق حاصل شده میان اوکراین و روسیه و واسطه‌های بین المللی برای رفع انسداد از بنادر کلیدی اوکراین در دریای سیاه تاثیر بسزایی در کاهش قیمت غلات گذاشته است. بر همین اساس قیمت جهانی گندم 14.5 درصد کاهش یافت. علاوه بر این آغاز عملیات برداشت غلات در نیمکره شمالی و افزایش عرضه نیز منجر به کاهش قیمت ها شده است. با این حال قیمت کنونی گندم در بازارهای بین المللی 24.8 درصد بیشتر از جولای سال گذشته می‌باشد. غلات دامی و ذرت نیز در جولای سال جاری به ترتیب 11.2 و 10.7 درصد کاهش قیمت داشته اند که دلیل آن توافق دریای سیاه و عرضه از سوی آرژانتین و برزیل اعلام شده است.

 -اعلام ورشکستگی بانک «سیچ». هیات مدیره بانک مرکزی اوکراین بانک «سیچ» را به فهرست بانک‌هایی که توانایی مالی در انجام تعهدات خود ندارند، اضافه کرد. این تصمیم پس از عدم اجرای تعهدات بانک «سیچ» در بازپرداخت وجوه بانک مرکزی در سرمایه‌گذاری مجدد در این بانک، اتخاذ گردید. بانک سیچ سود استفاده از وام اخذ شده از بانک مرکزی اوکراین را در زمان مقرر پرداخت نکرد، این در حالیست که بانک مرکزی تاکید دارد که «سیچ» سرمایه لازم برای بازپرداخت دیون خود را در اختیار داشته است. در نتیجه تصمیم مدیریت بانک سیچ و اعلام عدم امکان بازپرداخت تعهدات مالی خود، بانک مرکزی به نوبه خود مجبور شد تا در تاریخ 5 آگوست از محل اوراق بهاداری که وثیقه بانک «سیچ» بودند و نزد بانک مرکزی امانت بودند، مطالبات خود را دریافت کند. سپرده گذاران این بانک مطابق با قانون، مطالبات خود را از صندوق تضمین سپرده‌های اشخاص حقیقی اوکراین دریافت خواهند کرد.

 -کاهش چهل درصدی صادرات محصولات کشاورزی اوکراین پس از حمله روسیه. ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی اوکراین در دوره زمانی شش ماه نخست سال جاری بالغ بر 10.11 میلیارد دلار گزارش شده است که 703 میلیون دلار یا نزدیک به 7 درصد از صادرات این گروه کالایی در مدت مشابه در سال گذشته کمتر می‌باشد. سازمان دولتی گمرک اوکراین ضمن ارائه این اطلاعات، اعلام کرد پس از حمله روسیه به اوکراین، آهنگ صادرات در ماه مارس به شدت کاهش یافت. به عنوان شاهد، در دوره زمانی ماه‌های مارس تا ژوئن سال گذشته ارزش صادرات محصولات کشاورزی اوکراین برابر 7.47 میلیارد دلار بود اما در دوره زمانی مشابه در سال جاری با 40 درصد کاهش، تنها به رقم 4.43 میلیارد دلار رسید. در همین حال صادرات محصولات کشاورزی و غذایی همچنان در ساختار صادراتی اوکراین، بخش عمده ای را تشکیل می دهند و سهم آنها در شش ماه نخست سال جاری بیش از 44 درصد کل صادرات بوده است. بر اساس داده‌های گمرک در نیمه نخست سال جاری 4.24 میلیارد دلار غلات، 2.75 میلیارد دلار انواع روغن و چربی، 993 میلیون دلار دانه‌های روغنی، 549 میلیون دلار کنجاله‌های فرآوری شده و 456 میلیون دلار گوشت و فرآورده‌های گوشتی صادر شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما