معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته نخست مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روس‌ها کدام کالاهای داخلی را ترجیح می‌دهند؟

به گزارش یک رسانه محلی، نتایج پژوهش مشترک مرکز تحلیلی NAFI و Modulbank نشان می‌دهد که 63٪ از مردم روسیه اغلب در انتخاب مواد غذایی، تولیدکنندگان داخلی را ترجیح می‌دهند.

تقریباً 48٪ پاسخ‌دهنده‌ها حاضر به خرید کالاهای داخلی یا مواد خانگی برای خانه و باغ خود هستند. کالاهای داخلی در بین روس‌ها در زمینه ساخت‌وساز و تعمیر (47٪)، دارو (46٪)، لباس و کفش و لوازم آرایشی (45٪)، لوازم خانگی (31٪)، قطعات خودرو (28٪)، خودرو (27٪) و لوازم الکترونیکی (27٪) محبوبیت دارند.

از اواخر فوریه 2022 ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از دیگر کشورها به دلیل درگیری نظامی در اوکراین، تحریم‌هایی را بر روسیه اعمال کردند. در وضعیت تحریم، مسئولان وعده حمایت از تولیدکنندگان داخلی را برای تسریع در جایگزینی واردات در برخی صنایع داده‌اند. به‌ویژه تصمیم گرفته شده است برای کاهش وابستگی بازار روسیه به داروهای وارداتی، یارانه‌هایی به شرکت‌های دارویی داده شود.

(27 ژوییه 2022)

نرخ دلار در پایان معاملات بورس مسکو به 60.82 روبل افزایش یافت

یک رسانه‌ روسی بر اساس داده‌های بورس مسکو گزارش کرد نرخ مبادله دلار در پایان معاملات بورس مسکو در روز پنج‌شنبه 28 ژوییه 2022 در ساعت 19:00 به وقت مسکو (پیش از بسته شدن) 94 کوپک افزایش یافته و به 60.82 روبل رسید. قیمت یورو نیز تا 61.76 روبل افزایش یافت.

(28 ژوییه 2022)

صدراعظم اتریش تحریم گاز روسیه از سوی اتحادیه اروپا را غیرممکن خواند

کارل نهمر، صدراعظم اتریش، معتقد است تحریم گاز روسیه به خود اتحادیه اروپا آسیب خواهد رساند. وی تأکید کرد اتریش همیشه از این موضوع حمایت کرده است که تحریم‌ها باید به کسانی که علیه آنها اعمال می‌شوند آسیب وارد ‌کنند، نه به کسانی که آن را اعمال می‌کنند. «بنابراین، از نظر اتریش، تحریم گاز غیرممکن است. این تنها به این دلیل نیست که جمهوری اتریش به گاز روسیه وابسته است، بلکه صنعت آلمان نیز به آن وابستگی دارد و اگر ثبات خود را از دست بدهد، در مورد اتریش نیز همین اتفاق خواهد افتاد.»

(28 ژوییه 2022)

رئیس بانک مرکزی روسیه از آغاز احیای واردات در روسیه خبر داد

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه گفت واردات روسیه عمدتاً به دلیل رشد بخش مصرف‌کننده، شروع به بهبود کرده است. وی خاطرنشان کرد: «تغییرات واردات مطابق با انتظارات ما است. واردات، پس از کاهش قابل توجه، شروع به بهبود کرده است.» در ژوئن 2022 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که واردات موازی را در سال 2022 قانونی می‌کند. وزارت صنعت و تجارت در 20 ژوییه تغییراتی را در فهرست کالاهای وارداتی موازی تصویب و محصولات زیمنس و بی‌ام‌و و لگو را به آن اضافه کرد.

(22 ژوییه 2022)

کارشناسان قیمت گاز در اروپا را 2500 دلار در هر 1000 متر مکعب پیش‌بینی کردند

به گزارش رسانه‌های روسی بر اساس ICE بورس لندن در روز پنج‌شنبه 28 ژوییه 2022 قیمت گاز 2174 دلار در هر هزار متر مکعب بوده است. قیمت گاز در کشورهای اروپایی برای نخستین بار از ابتدای ماه مارس 2022 از مرز 2.3 هزار دلار در هر هزار مترمکعب فراتر رفت. کل افزایش ارزش از ابتدای روز 10 درصد بوده است. سیاست گازی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به کاهش قیمت‌ها کمک نمی‌کند. به‌ویژه مقامات لهستان پیش‌تر اعلام کرده بودند ذخایر گازی خود را با همسایگان تقسیم نمی‌کنند.

(28 ژوییه 2022)

تجارت نجیب؛ هدف روسیه بازار جهانی نئون خالص است

به گزارش یک پایگاه خبری روسیه، این کشور تولید نئون خالص را در دانشگاه فنی دولتی باومان مسکو افتتاح کرده است. این امر موجب حل مشکل جهانی کمبود گازهای بی‌اثر در مدتی نسبتاً کوتاه می‌شود و صادرات کالاهای مهم استراتژیک را برای روسیه ممکن می‌سازد. به گفته وزیر صنعت روسیه، دنیس مانتوروف، برنامه‌‌ریزی شده است که قبل از پایان سال 2022 تولید نئون به 70 هزار متر مکعب در سال افزایش یابد که بیش از 10 درصد تولید جهانی خواهد بود. این مرکز بر روی منابع داخلی مخلوط نئون-هلیوم که در کارخانه‌های جداسازی هوای متالورژیست‌ها تولید می‌شود کار خواهد کرد. در آینده حجم آن ممکن است 2.5 برابر افزایش یابد که روسیه را به تولیدکننده اصلی چرخه کامل نئون در جهان تبدیل خواهد کرد.

(28 ژوییه 2022)

رشد بهای برق در انگلستان پس از انتشار بیانیه گازپروم

به گزارش یک خبرگزاری روسی به نقل از گاردین، به دلیل کاهش احتمالی عرضه گاز توسط صادرکنندگان روسی، افزایش شدید هزینه مسکن و خدمات عمومی در انگلستان پیش‌بینی می‌شود، چرا که شهروندان این کشور باید سالانه 3850 پوند (حدود 280 هزار روبل) بهای برق بپردازند. شرکت روسی گازپروم در روز دوشنبه 25 ژوییه 2022 از توقف عملیات توربین شرکت زیمنس آلمان در خط لوله نورد استریم 1 خبر داد که باید برای تعمیر و نگهداری به روسیه ارسال شود. بر این اساس، ترانزیت «سوخت آبی» در این مسیر به کشورهای اروپایی به 20 درصد ظرفیت آن کاهش می‌یابد.

(28 ژوییه 2022)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما