معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۴- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

اقدامات انجام شده در کوبا برای مقابله با بیماری آبله میمون

در راستای مواجهه با تهدید اپیدمولوژیک ناشی از آبله میمون به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی که قبلاً توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است، سیستم بهداشت ملی کوبا گروهی از اقدامات را با هدف پیشگیری و مقابله با خطر گسترش این بیماری انجام داده است.

روزنامه گرانما ارگان حزب کمونیست کوبا گزارش داد که بیماری آبله میمون مشترک انسان و دام هنوز هیچ گونه سرایتی در کوبا نداشته است. در همین راستا، دکتر کاریلدا پنیا، معاون وزیر بهداشت عمومی‌کوبا، در سخنرانی خود در نشست کمیته دائمی سلامت و ورزش مجلس ملی کشور که اخیراً نهمین نشست عادی خود را برگزار کرد، ضمن به روزرسانی وضعیت اپیدمولوژیک، اقدامات اصلی انجام شده توسط کوبا در پاسخ به این بیماری را بررسی کرد.

در وهله اول، پایش اپیدمولوژیک در مبادی ورودی به کشور تقویت شده است. اقدامات کنترل شیوع بیماری انجام شد و واحدهای مراقبتی بهداشتی برای مراقبت از افراد مبتلا به بیماری تعریف گردید. به همین ترتیب، استانداردهای ایمنی زیستی برای بیماران، اعضای خانواده و ارائه دهندگان خدمات با در نظر گرفتن سطح مسری بودن و نحوه انتشار ویروس آسیب شناسی شد.

پنج توصیه سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد:

در 23 جولای، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای که در وب سایت رسمی خود منتشر کرد شیوع آبله میمون را به دلیل افزایش موارد در سراسر جهان در حالی که بیش از 16000 مورد در 75 کشور گزارش شده بود، به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی توصیف نمود. این بیماری توسط یک ویروس ایجاد می‌شود و می‌تواند از حیوان به انسان و از فردی به فرد دیگر منتقل شود. ویروس آبله میمون معمولاً در جنگل های بارانی استوایی آفریقای مرکزی و غربی جایی که حیوانات حامل ویروس زندگی می‌کنند یافت می‌شود و بومی است. چندین کشور که در آن‌ها این نوع آبله بومی نیست مواردی را در ماه مه 2022 گزارش کردند، اما تنها تعداد اندکی از مسافران اعلام کرده اند که از کشورهایی که این بیماری در آن‌ها شایع است بازدید کرده اند. 

تشخیص علائم:

به گفته سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد علائم این بیماری معمولاً شامل تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، انرژی کم، تورم غدد لنفاوی و بثورات یا ضایعات پوستی است. بثورات معمولاً در روز اول یا سه روز پس از شیوع تب شروع می‌شود. ضایعات ممکن است صاف یا کمی‌برآمده باشند، با مایع شفاف یا مایل به زرد پر شده که سپس خشک شده و می ریزند. تعداد ضایعات در یک فرد از چند تا چند هزار متغیر است. بثورات بیشتر روی صورت، کف دست ها و کف پا ایجاد می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند در دهان، اندام تناسلی و چشم یافت شوند. علائم معمولاً دو تا چند هفته طول می‌کشد و بدون درمان و خود به خود ناپدید می‌شوند. نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی ممکن است در معرض خطر علائم شدیدتر و مرگ ناشی از این بیماری باشند. بین 3 تا 6 درصد موارد شناسایی شده که به آبله میمون بومی مبتلا شده اند فوت نموده اند .  

نحوه انتقال آن را بدانید:

این وضعیت می‌تواند به افراد که در تماس فیزیکی با حیوان آلوده قرار گرفته اند سرایت کند به همین دلیل است که اگر می خواهید با آن‌ها تعامل داشته باشید همیشه باید از محافظ پوست استفاده کنید. افراد مبتلا به این بیماری تا زمانی که علائم داشته باشند، ناقل هستند. بثورات، مایعات بدن و دلمه‌ها عفونی هستند. علاوه بر این ویروس می‌تواند از طریق اشیا مورد استفاده توسط بیمار منتقل شود و از یک زن باردار به جنین از طریق جفت، یا از طریق تماس والدین آلوده با کودک در حین یا پس از زایمان، از طریق پوست به پوست سرایت کند. مشخص نیست که آیا افراد بدون علامت می‌توانند این بیماری را منتقل کنند یا خیر؟

اقدامات حفاظتی را اعمال کنید:

شما می‌توانید با محدود کردن تماس با موارد مشکوک یا تایید شده خطر عفونت را کاهش دهید. اگر نیاز به تماس فیزیکی با فرد مبتلا به این بیماری دارید، فرد مبتلا را تشویق کنید تا خود را ایزوله و قرنطینه کند و در صورت امکان ، هرگونه ضایعات پوستی خود را بمنظور عدم انتقال بیماری به دیگران بپوشاند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، استفاده از اقدامات محافظتی شخصی توصیه می‌شود.

مراقبت از ضایعات: 

سازمان ملل می‌گوید که علائم بیماری اغلب خود به خود و بدون درمان ناپدید می‌شوند با این حال مراقبت از بثورات با خشک شدن یا در صورت لزوم پوشاندن آن با بانداژ مرطوب برای محافظت از ناحیه آلوده شده مهم است. اجتناب از لمس هرگونه زخم در دهان و یا چشم ضروری است. تا زمانی که از محصولات حاوی کورتیزون پرهیز شود، دهان شویه‌ها و قطره‌های چشمی می‌توانند استفاده شوند.

تقویت اقدامات ملی بهداشت:

سازمان بهداشت جهانی به مقامات بهداشتی بین المللی توصیه می‌کند که کشورهای عضو ، نظارت بر علائم بالینی بیماری آبله میمون را به عنوان بخشی از برنامه‌های نظارت ملی موجود و همچنین دسترسی به تست های تشخیص قابل اعتماد، مقرون به صرفه و دقیق تشدید کنند. از آن‌ها خواسته شده است ظرفیت آزمایشگاهی و توالی یابی ژنومی را تقویت کنند، موارد مبتلا شده را در طول دوره عفونی جدا کنند، ردیابی تماس های مبتلایان را انجام دهند و استفاده انتخابی از واکسن‌های نسل دوم یا سوم آبله یا آبله میمون و همچنین واکسن‌هایی را برای پیشگیری از این بیماری در نظر بگیرند.

منبع:

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/294808-actions-established-in-cuba-to-confront-monkeypox

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما