معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول آبان‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقدامات انجام شده در کوبا برای مقابله با بیماری آبله میمون

در راستای مواجهه با تهدید اپیدمولوژیک ناشی از آبله میمون به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی که قبلاً توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است، سیستم بهداشت ملی کوبا گروهی از اقدامات را با هدف پیشگیری و مقابله با خطر گسترش این بیماری انجام داده است.

سلامت الکترونیک (E-Health) در سوئد

سوئد یکی از کشورهای پیشرو در حوزه سلامت الکترونیک ( Ehealth ) است. این سیستم با استفاده از فرصت‌های بخش دیجیتال و اینترنتی به صورت هدفمند در حال توسعه بوده  و سالانه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه انجام می‌شود. هم اکنون نسخه‌های کاغذی حذف شده و تقریبا 99 درصد نسخه‌ها الکترونیکی است و بیمار می‌تواند با مراجعه به تمام داروخانه‌های سوئد و با نشان دادن کارت ملی، مطابق نسخه ای که از طریق سیستم الکترونیک برای داروخانه قابل مشاهده است داروی خود را دریافت نماید.  پرونده‌های پزشکی اکنون الکترونیکی هستند و قرارهای پزشک نیز از طریق اینترنت رزرو می‌شود. امروزه بیش از 50 درصد مردم سوئد از خدمات مراقبت های بهداشتی دیجیتال از رزرو وقت ملاقات به صورت آنلاین تا استفاده از برنامه‌های تلفن همراه در حوزه مراقبت های بهداشتی ، استفاده می‌کنند. شرکتهای و اپلیکیشن‌های متعددی در این حوزه  فعال بوده  که برخی از آنها عبارتند از : Doktor.se. , Kry , Doktor24 که بعضا در اروپا نیز فعالند. آژانس دولتی سلامت الکترونیک (Swedish eHealth Agency) مسئول ایجاد، هدایت، نگهداری و بهره‌برداری از سامانه‌های سلامت الکترونیک و هماهنگی ابتکارات دولت در حوزه سلامت الکترونیک است. «برنامه سلامت الکترونیک 2025 سوئد» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌روی دولت برای یکپارچه‌سازی فعالیتهای حوزه ehealth، جهت دستیابی به جایگاه برتر در سطح جهانی و دسترسی به برابری جنسیتی، مراقبت‌های بهداشتی موثرتر، امن‌تر و  رفاه برابر است.

فناوری‌ها و نوآوری‌های فنلاند در حوزه مبارزه با سرطان

امروزه سرطان، به عنوان دومین عامل اصلی مرگ و میر در سطح جهان به شمار می رود و به موجب پیش بینی بعمل آمده، تعداد موارد ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از این بیماری در سراسر جهان طی 20 تا 40 سال آینده دو برابر خواهد شد. با این حال، تحقیقات پزشکی و توسعه فناوری طی 20 سال گذشته، منجر به بالا رفتن امید به تشخیص و درمان سرطان شده است. در حال حاضر، مجموعه گسترده ای از فن آوری‌های جدید، از سخت افزار گرفته تا نرم افزار، برای کمک به تشخیص و درمان سرطان، در حال توسعه هستند و این فناوری‌ها راه حل های هوشمندانه تری را پیش روی بیماران و پزشکان جهت غلبه بر سرطان ارائه نموده اند. فنلاند با داشتن تخصص در زمینه تحقیقات، درمان و تجهیزات دیجیتالی مورد نیاز بیماران سرطانی و راه حل های حرفه ای برای زندگی با سرطان، در تحقیق و درمان این بیماری پیشرو بوده است. این کشور قصد دارد نقشی اساسی را در فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط با سرطان ایفا نماید.

کرونا و فرصت‌های تعاملی ایران و کشورهای آفریقایی

ویروس کووید 19 (COVID-19) گونه‌ای جدید از ویروس‌های خانواده کروناست که براساس آخرین شواهد، اواخر سال 2019 میلادی در چین مورد شناسایی قرار گرفت و در شهر ووهان شیوع پیدا کرد. سپس با انتقال به سایر کشورها و مناطق جهان، این روزها میهمان ناخوانده و موجب هراس و آزار شهروندان در 212 کشور و قلمرو سرزمینی است. براساس آمارهای اعلامی دولت‌ها، تاکنون چندین میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شده و بیش از یک میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری از دنیا رفته‌اند. در همین رابطه سایر قاره‌های جهان، آفریقا نیز امروز مورد هجمه کرونا قرار گرفته و از میان 54 کشور و 4 قلمرو وابسته این قاره، تاکنون ده‌ها هزار مورد ابتلا در ۵3 کشور و 2 منطقه و قلمرو وابسته آفریقایی ثبت شده است که از این میزان، چند هزار نفر جان خود را از دست داده‌‌‌اند. این نوشتار با بررسی موضوع شیوع کرونا و وضعیت بهداشتی و درمانی آفریقا برای مقابله با آن و همچنین ارزیابی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا، به بررسی فرصت‌های تعاملی ایران و کشورهای آفریقایی متأثر از این شرایط می‌پردازد.