معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی امارات متحده عربی

به دنبال اقدام اخیر فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره که در راستای مهار تورم صورت گرفته، بانک مرکزی این امارات متحده عربی نیز نرخ بهره را افزایش می دهد.

بر اساس گزارشات منتشر شده در مطبوعات امارات، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را افزایش می دهد. این تصمیم در پی اقدام فدرال رزرو امریکا در افزایش نرخ بهره در راستای مهار تورم صورت گرفته است.  

فدرال رزرو آمریکا برای مبارزه با تورم که به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته است، نرخ اصلی خود را 75 واحد پایه افزایش داد. این چهارمین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در چهار ماه گذشته و بزرگترین افزایش از سال 1994 است. 

اکثر بانک‌های مرکزی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سیاست‌های نرخ‌های فدرال رزرو به دلیل پیوند ارزهایشان با دلار آمریکا پیروی می‌کنند. در همین راستا بانک مرکزی امارات متحده عربی نرخ پایه خود را برای تسهیلات سپرده یک شبه (ODF) سه چهارم درصد افزایش داد.

لازم به ذکر است تورم در امارات متحده عربی، دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب، در مقایسه با نرخ تورم در سایر نقاط جهان، نسبتا پایین است.

براین اساس شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در سه ماهه اول سال 2022 3.4 درصد افزایش یافت، در حالی که در سه ماهه سوم و چهارم سال 2021 به ترتیب 0.6 درصد و 2.3 درصد افزایش یافت. بر اساس آخرین داده‌های CBUAE، پیش بینی می‌شود که تورم در امارات در سال 2022 به 5.6 درصد برسد.  صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد برای سال 2022، تورم در سطح جهان 8.3 درصد پیش‌بینی شده است که میانگین آن در اقتصادهای پیشرفته 6.6 درصد و در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه 9.5 درصد است.

منبع:

https://www.thenationalnews.com/business/economy/2022/07/28/gulf-central-banks-raise-interest-rates-after-fed-doubles-down-to-tame-inflation/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما