معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

عوامل موثر بر بازار ارز در پاکستان

بخش اردو زبان سایت ایندیپندنت نوشت ارزش دلار در پاکستان هر روز در حال افزایش است. صرافی‌ها، بانک ها را مسئول می دانند، بانک ها واردکنندگان را مقصر می دانند و واردکنندگان بانک دولتی را عامل این وضعیت می دانند. منابع وابسته به بانک دولتی، فشار صندوق بین المللی پول و موسسات مالی جهانی هم قاچاق دلار را عامل افزایش قیمت دلار در پاکستان بیان می‌کنند.

متن مقاله:

ظفر پراچا دبیر انجمن شرکت های صرافی پاکستان در این خصوص گفت که «صرافی‌ها دلار کافی برای تأثیرگذاری بر قیمت ارز را در اختیار ندارند». ذخایر اصلی دلار در اختیار بانک های خصوصی است و آنها قدرت لازم را دارند که بتوانند با خرید و فروش دلار، بر نرخ این ارز اصلی در بازار، تاثیر بسزایی داشته باشند.آنها به واردکنندگان می‌گویند که دلار در آینده افزایش قیمت بیشتری خواهد داشت. در این معاملات آنها 9 تا 10 روپیه به ازای جابجایی هر دلار سود می‌برند. اقتصاد کشور برای منافع آنها به خطر افتاده است. در این زمان بانک دولتی باید در این بحران مداخله کند.

بابرعلی پیرزاده معاون ارشد یک بانک خصوصی نیز در این خصوص ابراز داشت: بانک ها نقشی در افزایش نرخ دلار ندارند. دلارهای نگهداری شده در بانک ها متعلق به آنها نیست، بلکه مالکان واقعی دلارها، مشتریان آنها هستند که دلار را در این بانک ها به ودیعه گذاشته اند. بدون اراده مشتریان، بانک نمی‌تواند حتی یک دلار را جابجا کند. وی افزود سودآوری هنگفت معاملات دلار نیز برای بانک ها مبنای منطقی ندارد.

به گفته بابرعلی پیرزاده در شرایط فعلی بانک ها نه تنها از معاملات ارزی سود نمی‌برند؛ بلکه خودشان نیز به دلیل این شرایط، از بی ثباتی بازار ارز متضرر می‌شوند. از منظر ایشان، مقصر اصلی در این روند، واردکنندگان هستند. آنها با پیش بینی افزایش ارزش دلار در آینده، سفارش واردات یک سال را در یک روز ارائه می دهند. به همین دلیل کمبود دلار در بازار پدید می آید. برخی از واردکنندگان برای اجتناب از خرید دلار گران، دلار مورد نیاز خود را بهنگام انعقاد قرارداد خرید، تهیه می‌کنند.

زین شهانواز، صاحب بزرگترین برند پوشاک پاکستان در این خصوص گفت: "بعضی از مواد اولیه مورد نیاز ما در پاکستان و برخی از مواد اولیه از دیگر کشورها تأمین می‌شوند. افزایش نرخ ارز ما را با دشواری‌های بیشتری مواجه کرده است. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که اعتبارات اسنادی (ال سی) جدید برای واردات پارچه باز نمی‌شوند و حتی در قالب ال سی‌هایی که زودتر افتتاح شده، در واردات نیز مشکل وجود دارد.

یکی از مقامات بانک دولتی پاکستان گفت: دلیل افزایش نرخ دلار به دلیل فشار صندوق بین المللی پول است. وی گفت: تراکنش‌های ارزی که قبلاً در یک روز تکمیل می‌شدند، اکنون هفته‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شوند. زمانی که دلار 189 روپیه بود، واردات کشور دو برابر امروز بود و نرخ دلار ثابت بود. اکنون کاهش واضحی در واردات مواد اولیه رخ داده است، بنابراین ارزش دلار باید کمتر شود. به گفته زین شاهنواز در ارسال قانونی دلار به خارج از کشور مشکلات زیادی وجود دارد. دولت موانع زیادی ایجاد کرده است.

زمانی که برای اطلاع از این موضوع با بانک دولتی پاکستان تماس گرفته شد، یکی از مقامات گفت که دلیل افزایش نرخ دلار، فشار صندوق بین المللی پول به دولت پاکستان است...

در این زمینه موضع سازمان‌های بین المللی متفاوت است. آنها می‌گویندکه به دلیل قاچاق ارز در پاکستان، کمبود ارز در این کشور به وجود آمده است...

 منبع: سایت خبری ایندیپندنت (اردو) - 29 ژوئیه 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما