معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته نخست مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری تاتارستان و ایران در صنعت هواپیمایی

روزنامه بیزنس‌آنلاین در گزارشی درباره امضای یادداشت تفاهم همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه و فراهم‌سازی امکان صادرات قطعات و تجهیزات ساخت ایران به روسیه و تعمیر و پشتیبانی فنی هواپیماهای روسی در مراکز تعمیراتی ایران، به‌نقل از «پتر تروبایف» مدیرعامل شرکت هواپیمایی UVT Aero که یک شرکت هواپیمایی منطقه‌ای واقع در شهر بوگولما در جنوب شرق تاتارستان است، می‌نویسد که این شرکت همکاری با ایران را حتی پیش از امضای این یادداشت تفاهم همکاری آغاز کرده است. وی توانمندی‌های ایران را در ساخت انواع قطعات هواپیمای خارجی می‌ستاید و می‌گوید طیف گسترده‌ای از اجزای ساده ساخت ایران همانند شیلنگ هیدرولیک را می‌توان در هواپیماهای خارجی به کار برد و برای دستیابی به قطعات پیچیده‌تر نیر می‌توان از کمک ایران بهره گرفت. افزون بر آن، وی به آموزش تعمیر و پشتیبانی فنی موتور هواپیما توسط ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید این شرکت هم‌اکنون از این آموزش‌ها بهره می‌گیرد. به گفته تروبایف، قیمت خدمات طرف ایرانی امکان رقابت با قیمت‌های پیشین را که نمایندگی‌های رسمی تعیین می‌کردند دارد. گفتنی است ناوگان این شرکت را هواپیماهای Bombardier CRJ200 تشکیل می‌دهند.

کاهش بدهی دولتی جمهوری تاتارستان

وزارت مالی جمهوری تاتارستان اعلام کرد بدهی دولتی این منطقه در نیم‌سال نخست 2022 به 92.2 میلیارد روبل (برابر با 1.5 میلیارد یورو) کاهش پیدا کرده است. در آغاز سال 2022 این رقم 96.6 میلیارد روبل بود و از این رو بدهی دولتی تاتارستان 4.6 درصد کاهش یافته است. بخش اصلی بدهی دولتی تاتارستان، وام‌های دولتی (88.4 میلیارد روبل) است.

تخصیص اعتبار به پروژه‌های زیرساختی در جمهوری تاتارستان

پایگاه خبری کامرسانت گزارش کرد در دوره سه‌ماهه دوم سال 2022 بخش دوم وام بودجه‌ای به اندازه 1.7 میلیارد روبل برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی در جمهوری تاتارستان اختصاص یافته است. اندازه کل این وام 10.4 میلیارد روبل است و دولت فدرال روسیه این وام‌ها را با بازه بازپرداخت 15 سال و نرخ بهره 3 درصد ارائه می‌کند.

آغاز تولید انبوه آنالیزاتورهای لیزری فلزات در پارک فناوری استان سوردلوفسک

به گزارش رسانه‌های محلی، یک شرکت دانش‌بنیان در پارک فناوری استان سوردلوفسک، تولید انبوه نسل جدید آنالیزاتورهای لیزری فلزات قابل‌حمل را آغاز کرده و قرار است اولین محصولات خود را به چین و هند و ویتنام صادر کند. کنترل فلزات نورد شده و شناسایی استانداردهای فولاد و قراضه فلزات آهنی و غیرآهنی و آلیاژهای آن از کاربردهای این دستگاه است.

کاهش فروش سوخت مایع خودرو در جمهوری تاتارستان

یک رسانه محلی به نقل از رئیس یک اداره دولتی مرتبط با کیفیت منابع سوخت و انرژی در جمهوری تاتارستان اعلام کرد فروش سوخت مایع خودرو در جمهوری تاتارستان در حال کاهش است. بر اساس این گزارش، فروش سوخت مایع در این منطقه در سال 2019 حدود 3 میلیون تن و در سال‌های 2020 و 2021 به‌ترتیب 2.65 و 2.43 میلیون تن بوده است. گازسوز کردن خودروها علت اصلی کاهش فروش سوخت مایع بوده است. هم‌اکنون 37 جایگاه سوخت سی‌ان‌جی در تاتارستان فعالیت می‌کند و قرار است 22 جایگاه سوخت جدید راه‌اندازی گردد.

گلایه رستوران‌های یکاترینبورگ از افزایش بهای آزادماهی

به گزارش یک رسانه محلی در جمهوری تاتارستان، رستوران‌ها و کافه‌های شهر یکاترینبورگ با کمبود آزادماهی (Salmon) و افزایش بهای آن مواجه شده‌اند و برای رفع این مشکل در نظر دارند به جای آن از ماهی قزل‌آلا استفاده کنند. همچنین در پایان ماه ژوئن 2022 صاحبان رستوران‌های عرضه‌کننده ماهی و غذای ژاپنی در یکاترینبورگ از اداره ضدانحصار درخواست کردند بر افزایش سریع قیمت ماهی نظارت کند. در نامه آنان آمده است توزیع‌کنندگان در شهر مورمانسک در شمال روسیه بهای هر کیلوگرم ماهی را از 855 روبل در ژانویه به 1800 روبل در ژوئن افزایش داده‌اند.

رشد فعالیت مجتمع پتروشیمی تاتارستان

در جلسه هیئت‌مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری پتروشیمی تاتارستان که برای بررسی فعالیت این شرکت در 6 ماه نخست سال 2022 و با حضور رستم مینیخانوف رئیس‌جمهور این منطقه برگزار گردید اعلام شد که حجم تولید محصول در این بخش در جمهوری تاتارستان 3.6 درصد افزایش پیدا کرده است. رشد این شاخص از افزایش استخراج نفت و رشد تولید فرآورده‌های نفتی همچون لاستیک سرچشمه گرفته است.

مذاکره هیئت باشقیرستانی با یک شرکت کاغذسازی ایرانی

رسانه‌های محلی جمهوری باشقیرستان گزارش کردند هیئتی از این منطقه به ریاست «سرگی گرکوف» با نمایندگان یک شرکت کاغذسازی ایرانی دیدار و مذاکره کرده است. در این دیدار، شرکت‌های فعال در صنعت نجاری و تولید کاغذ حضور داشته و دو طرف درباره صادرات محصولات صنایع چوب باشقیرستان به ایران توافق کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما