معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳۹

وضعیت بازار خرما در هند

در این مطلب وضعیت بازار خرما در کشور هند و صادرکنندگان عمده این محصول به این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

هند بزرگترین واردکننده خرما در دنیا است که به دلیل حضور بیش از 200 میلیون مسلمان، این قلم کالا به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان از اقبال بسیار بالایی به خصوص در ایالت های هند با بافت جمعیتی مسلمان برخورد است. از سوی دیگر محصول خرما نه تنها در بین مسلمانان، بلکه در میان سایر ادیان و مذاهب با توجه به ارزش غذایی فراوان این محصول در رژیم غذایی از اقبال بسیار خوب و رو به رشدی برخوردار بوده و پیروان مذاهب مختلف در مناسبت های گوناگون فرهنگی و مذهبی از این محصول استفاده می‌کنند.

هند طی سالهای 2020 و 2021 به ترتیب حدود 237 و 229 میلیون دلار معادل 408 هزار تن و 434 هزار تن واردات خرما داشته است. ارقام فوق نشانگر آن است که به رغم افزایش وزنی معادل 6.7 درصد در فاصله زمانی یاد شده، ارزش خرمای وارداتی به هند حدود 3.3 درصد کاهش داشته است.

 به طور سنتی پنج کشور امارات، عراق، جمهوری اسلامی ایران، عربستان و عمان حدود 95 درصد خرمای مصرفی هند را تامین می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران بعد از امارات متحده عربی و عراق سومین صادر کننده این محصول به هند بوده است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی هند، مجموع صادرات مستقیم خرمای کشورمان به هند در سال مالی 2020 حدود 39.7 میلیون دلار و در سال مالی 2021 با 4.7 میلیون دلار کاهش حدود 35 میلیون دلار بوده است.

همچنین بررسی مقایسه ای میزان صادرات مستقیم خرمای ایران به هند و درآمدهای حاصله طی سالهای 2021 و 2020 گویای آن است که به رغم افزایش حدود 9.3 درصدی وزن خرمای صادراتی ایران در سال 2021، میزان درآمد حاصله حدود 11.8 درصد کاهش داشته است.

در سال 2021، کشور امارات با 83.6 میلیون دلار و عراق با 77.7 میلیون دلار در مقام های اول و دوم و همچنین کشورهای عربستان و عمان به ترتیب با صادرات 11.5 میلیون دلار و 9.4 میلیون دلار در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته اند. البته بخشی از صادرات خرمای کشور امارات به هند متعلق به صادر کنندگان ایرانی است. در مجموع عمده محموله‌های خرمای وارداتی به هند از کشورهای ایران، عربستان و عراق، به سه بندر هند در سه ایالت ماهاراشترا، گجرات و کرالا ارسال می‌گردد. در حالی که ایران و عراق و امارات محموله‌های خود را عمدتا به دو بندر نواشوا در مومبای (ایالت ماهاراشترا) و بندر موندرا در ایالت گجرات ارسال می‌کنند، خرمای عربستان از طریق ارسال به بندر کوچین در ایالت کرالا به هند وارد می‌شود. آن ایالت که حدود 25 درصد از جمعیت 35 میلیونی آن را مسلمانان تشکیل می دهد، بازار مناسبی برای محصول خرما می‌باشد.

خرمای ایران همواره در بین مشتریان هندی از استقبال خوبی برخوردار بوده و خرمای مضافتی (تحت برند خرمای کیمیا) و خرمای پیارم (خرمای مریمی) از شناخته شده ترین علامت های تجاری خرمای ایرانی در بازار هند می‌باشند.

ایالت ماهاراشترای هند بیشترین سهم را در واردات خرما به هند دارد. استفاده از خرما در این استان به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان و در میان جامعه مسلمانان آن ایالت که حدود 12 درصد از جمعیت 123 میلیونی ماهراشترا را در خود جای داده است بسیار مورد استقبال واقع شده و همان گونه که ذکر آن رفت، نیمی از محموله‌های صادراتی خرمای کشورمان نیز به بندر نواشوا در این ایالت وارد می‌شود.

ایالت گجرات هند که حدود 10 درصد جمعیت حدودا 60 میلیونی آن مسلمان هستند نیز از طریق بندر موندار واردات خرما را انجام می دهد و به دلیل وجود تعداد بسیاری مسلمان در آن ایالت خرما از استقبال خوبی برخوردار است. همچنین خرمای وارداتی در پرچمعیت ترین ایالت هند یعنی اوتارپرداش با جمعیت حدود 200 میلیون که ده درصد از آن را مسلمانان تشکیل می دهند می‌تواند بازار بسیار خوبی داشته باشد.

 وب سایت هایی از قبیل www.Indiamart.com با ارائه مشخصات خریداران و توزیع کنندگان خرمای وارداتی، امکان در اختیار گذاردن جزئیات و اطلاعات مورد نیاز برای فعالان در حوزه این محصول را فراهم آورده است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما