معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

وضعیت شرکت خطوط هوایی اسکاندیناوی (SAS)

پس از انعقاد قرارداد دستمزد با خلبانان توسط مدیریت این شرکت، نشانه‌هایی از خوش‌بینی در خطوط هوایی اسکاندیناوی (SAS) مشاهده شد که به اعتصاب 13 روزه پایان داد. بر اساس برآورد کارشناسان این اعتصاب برای شرکت حدود 150 میلیون دلار هزینه داشت.

روز سه شنبه (28 تیر) پس از انعقاد قرارداد دستمزد با خلبانان توسط مدیریت، نشانه‌هایی از خوش‌بینی در خطوط هوایی اسکاندیناوی (SAS) مشاهده شد که به اعتصاب 13 روزه پایان داد. بر اساس برآورد کارشناسان این اعتصاب برای شرکت حدود 150 میلیون دلار هزینه داشت. اگرچه این ایرلاین هنوز با مشکلاتی مواجه است، اما به گفته آنکو وندر ورف، مدیرعامل، توافق بعمل آمده  گامی‌بزرگ برای SAS است که سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند.

بنا به اظهار نظر کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی، اکنون نسبت به آینده این شرکت هواپیمایی اطمینان بیشتری به وجود آمده است اما هنوز مشکلات عمده ای وجود دارد و این شرکت هواپیمایی باید مسافران تفریحی بیشتری را برای رقابت با رقبای ارزان قیمت جذب و همچنین طلبکاران را تشویق کند تا طلب خود را با سهام مبادله کنند. همچنین با ادامه وضعیت موجود، شرکت باید فروش دارایی‌های استراتژیک ارزشمند را تحت فشار در نظر بگیرد و در عین حال عملیات و ناوگان خود را به شدت کاهش دهد.

در ژوئن سال جاری، پس از تصمیم سوئد برای توقف سرمایه گذاری بیشتر، دولت دانمارک از حمایت پارلمانی برای کمک به خطوط هوایی (SAS) برای جلوگیری از ورشکستگی قریب الوقوع برخوردار شد. نیکولای وامن وزیر دارایی در آن زمان در یک مصاحبه تلوزیونی گفت: "ما آماده ایم 5/3 میلیارد کرون (510 میلیون دلار) بدهی این شرکت را حذف کنیم و تضمین کنیم که هنوز سهام دانمارکی قابل توجهی در SAS داریم، اما این یک چک سفید نیست، و شرکت هواپیمایی موظف است قبل از اینکه دولت منابع بیشتری در اختیار آن قرار دهد، سرمایه گذاران بیشتری را پیدا کند."

 خطوط هوایی اسکاندیناوی Scandinavian Airlines، که بیشتر با عنوان SAS شناخته می‌شود، حامل پرچم دانمارک، نروژ و سوئد است و بزرگترین خط هواپیمایی درکشورهای حوزه اسکاندیناوی به ‌شمار می‌آید. SAS مخفف نام کامل شرکت، Scandinavian Airlines System است. بخشی از گروه SAS و دفتر مرکزی آن در  سوئد، 180 هواپیما را به 90 مقصد (از دسامبر 2019) اداره می‌کند. مرکز اصلی این ایرلاین در فرودگاه کپنهاگ-کاستروپ است که به 109 مقصد در سراسر جهان ارتباط دارد. فرودگاه آرلاندا استکهلم (با 106 مقصد) دومین مرکز بزرگ است، و فرودگاه اسلو، گاردرمون سومین مرکز اصلی SAS است. SAS Cargo نیز یک شرکت تابعه مستقل و کاملاً متعلق به خطوط هوایی اسکاندیناوی است و دفتر اصلی آن در فرودگاه کپنهاگ است. این شرکت هواپیمایی در سال 1946 به عنوان کنسرسیومی‌برای ادغام عملیات فراآتلانتیک شرکت هواپیمایی سوئدی، نروژ و Det Danske Luftfartselskab دانمارک تأسیس شد. این کنسرسیوم دو سال بعد برای پوشش همکاری‌های اروپایی و داخلی گسترش یافت. در سال 1951، تمام خطوط هوایی برای ایجاد SAS ادغام شدند. SAS به عنوان "نماد همکاری نروژی-سوئدی-دانمارکی" توصیف شده است. البته در 27 ژوئن 2018، دولت نروژ اعلام کرد که تمام سهام خود را در SAS فروخته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما