معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش صادرات خدمات فناوری و مخابراتی

بر اساس گزارش دفتر پاکستان، صادرات خدمات مخابراتی، کامپیوتری و اطلاعاتی پاکستان در 11 ماهه اول سال مالی 2021-2022 به 2.381 میلیارد دلار با نرخ رشد 25.45 درصد در مقایسه با 1.898 میلیارد دلار در دوره مشابه سال مالی گذشته افزایش یافت.  متخصصان یکی از مهم ترین دلایل رشد این بخش از تجارت را قرنطینه‌های کوید 19 عنوان می‌کنند. (سایت دان)

افتتاح نیروگاه برق آبی کاروت تحت پروژه سیپک

نیروگاه برق آبی کاروت، اولین پروژه سرمایه گذاری برق آبی تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به بهره برداری کامل تجاری رسید.

وو شنگلیانگ، رئیس شرکت بین المللی سه دره چین، در مراسمی‌که در کارخانه برای اعلام عملیات تجاری این پروژه برگزار شد، گفت که این پروژه به عنوان پل دوستی بین چین و پاکستان عمل می‌کند. او گفت که شروع عملیات تجاری آخرین نتیجه ساخت پروژه‌های انرژی تحت CPEC بود و افزود که این پروژه انرژی سبز با کیفیت و مقرون به صرفه را برای حمایت از رشد اقتصادی در پاکستان فراهم می‌کند. این پروژه که در 55 کیلومتری اسلام آباد قرار دارد، توسط شرکت China Three Gorges با ظرفیت نصب شده 720,000 کیلووات ساخته شده است.پ این نیروگاه 3.5 میلیون تن انتشار کربن در سال را کاهش می دهد و تقاضای برق حدود 5 میلیون نفر را برآورده می‌کند.

اطمینان خاطر دادن هیئت اقتصادی به مردم

مدیران اقتصادی پاکستان به دادن اطمینان خاطر ادامه دادند که پاکستان به سمت نکول نمی رود، روپیه تثبیت شده است - حتی با کاهش 0.83 درصدی - و این کشور بنزین کافی برای بیش از یک ماه دارد.

خواجه آصف وزیر دفاع در کنفرانس مطبوعاتی خود در کنار مفتاح اسماعیل وزیر دارایی خواستار پایان کامل «کمک هزینه اجرایی» شد که اخیراً به کارمندان ارشد دولت و سایر شیوه‌های زندگی تجملاتی مشابه با هزینه‌های عمومی داده می‌شود، در حالی که نخست وزیر در جلسه کابینه ابراز نگرانی کرد.

خرم دستگیر وزیر نیرو نیز به طور جداگانه تاکید کرد که ذخایر فرآورده‌های نفتی کشور در "سطح رکورد" است. مفتاح اسماعیل وزیر دارایی در سخنانی در این مراسم گفت که جریان ورودی از کشورهای دوست به این سرعت امکان پذیر نیست و تحقق چنین معاملاتی زمان بر است. وی در پاسخ به سوالی گفت که فرماندار SBP هفته آینده تعیین می‌شود و هر زمان که بخواهید به هیئت مدیره آن اطلاع رسانی خواهد شد.  

https://www.dawn.com/news/1700956/govt-tries-glass-half-full-approach-as-crises-abound

هموار کردن مسیر برای فروش اموال دولتی

وزیر دفاع گفت: «کشورهای دوست علاقه خود را به خرید سهام در شرکت‌های بورسی نشان داده‌اند، اما این اقدام مستلزم قانونی است که ظرف دو روز نهایی می‌شود». کابینه فدرال فرمان 2022 مبادلات دولت به دولت را برای هموار کردن راه برای فروش دارایی‌های دولتی به امارات تصویب کرد.

 آصف که ریاست کمیته کابینه را بر عهده داشت و این فرمان را نهایی کرد، گفت که برخی از نهادهایی که سال ها در فهرست خصوصی سازی قرار دارند، می‌توانند به صندوق ثروت دولتی کشور دوست فروخته شوند. دولت امیدوار است با فروش سهام بورسی شرکت های برق بتواند ذخایر ارزی خورد  را بهبود ببخشد.

https://tribune.com.pk/story/2367082/

افزایش فروش صنعت نساجی

به گفته اداره آمار پاکستان (PBS)، بخش نساجی پاکستان شاهد صادرات قوی بود که در سال مالی 2021-2022 به 19.3 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش 26 درصدی نسبت به سال گذشته است.

 https://tribune.com.pk/story/2367013/textile-exports-surge-to-193-billion-in-fy22

تصمیم دولت برای واردات اوره و گندم

دولت پاکستان تصمیم گرفت 221.5 میلیون دلار یا 50 میلیارد روپیه گندم و کود برای تامین نیازهای امنیت غذایی خود وارد کند،. این تصمیم توسط مفتاح اسماعیل وزیر دارایی کمیته هماهنگی اقتصادی (ECC) کابینه اتخاذ شد که همچنین با افزایش قیمت برق برای مصرف کنندگان K-Electric به میزان 1.55 روپیه در هر واحد به مدت سه ماه موافقت کرد. به گفته وزارت دارایی، کمیسیون اروپا واردات 300 هزار تن گندم را به قیمت 404.86 دلار در هر تن تایید کرد. این سازمان افزود که گندم بر اساس هزینه و کرایه (C&F) از طریق اعتبار اسنادی (LC) وارد خواهد شد. شرکت بازرگانی پاکستان (TCP) به دلیل کاهش ذخایر ارز خارجی، مناقصه‌هایی را به صورت نقدی و پرداخت معوق دعوت کرد. اما مناقصه گران پیشنهاداتی از 420 تا 493.5 دلار در هر تن در پرداخت معوق ارائه کردند که امکان پذیر نبود. ECC همچنین واردات 200000 تن اوره از چین را با پرداخت معوق تایید کرد. به TCP اجازه داد تا قراردادهایی را برای واردات 200,000 تن اوره از کود Sinochem و CNAMPGC با نرخ توافقی 500 دلار در هر تن در پرداخت معوق 90 روزه با افزایش قیمت امضا کند.

https://tribune.com.pk/story/2367005/ecc-okays-wheat-urea-import

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما