معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۲

مشکل پول های فرسوده در افغانستان

گردش پول های فرسوده در اقتصاد افغانستان به مشکلی مبدل شده و بانک ها و کسبه از پذیرش این پول ها امتناع می ورزند.

معضل پول های فرسوده افغانستانی یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر ، نظام بانکی افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. رئیس اتحادیه صرافان استان فراه در مصاحبه ای گفته است : همراه چند نفر از صرافان فراهی به دافغانستان بانک رفتیم و مشکل یاد شده را با مدیر دافغانستان بانک شعبه فراه در میان گذاشتیم . به مسئولان دافغانستان گفته ایم که این مساله معضل بزرگی برای نظام بانکی افغانستان ایجاد کرده و داد و ستد کالا و جریان تجارت بین مردم را مختل کرده است .

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس ، شماری از ساکنان ولایت‌های غربی از جمله غور و بادغیس می‌گویند که افزایش اسکناس‌های کهنه آنان را با دردسر مواجه کرده‌اند . صرافان این دو ولایت نیز از افزایش گردش اسکناس کهنه انتقاد کرده و اعلام کردند که این موضوع بر تجارت تاثیر منفی گذاشته است . صرافان شهر فیروزکوه ، مرکز ولایت غور می‌گویند که پول‌های کهنه و مندرس دادوستد را در بازار با کندی مواجه کرده است و باید از بازار جمع‌آوری و پول جدید عرضه شود .

بر اساس گزارشات مقامات پیشین افغانستان ، در حال حاضر ۳۶۰ میلیارد افغانی در نظام پولی افغانستان در گردش است که گفته می‌شود بخش اعظم آن کهنه و فرسوده است .

اخیرا با خودداری بانک مرکزی افغانستان موسوم به (( دافغانستان بانک ))  از پذیرش اسکناس های کهنه و فرسوده ، بانک های خصوصی و کسبه ی بازار هم به پیروی از بانک مذکور ، پول های مندرس را قبول نمی‌کنند . در روز 26 تیر ماه 1401 اتحادیه صرافان استان هرات ، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد به دلیل عدم پذیرش اسکناس های کهنه و مندرس از سوی بانک ها و جلوگیری از هرگونه بی نظمی تا زمان رسیدگی به این موضوع و اجابت خواسته‌های مشروع صرافان و مردم هرات ، اتحادیه بازار صرافان استان هرات ، تعطیل می‌باشد . متعاقب تصمیم اتحادیه صرافان هرات ، اتحادیه فروشندگان سوخت ضمن صدور اطلاعیه ای خواستار رفع مشکل این پول ها شدند. لذا دافغانستان بانک با انتشار اطلاعیه ای در خصوص پول های فرسوده سازوکاری را ترتیب داد و اعلام نمود به جز اسکناس هایی که شکل ظاهری آن‌ها کاملا تغییر کرده یا بخشی از آن از بین رفته باشد بقیه اسکناس های کهنه را می‌پذیرد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما