معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته چهارم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش چشمگیر وجوه ارسالی توسط نیروهای کار پاکستانی خارج از کشور در سال مالی 22-2021 به پاکستان

بنا به گزارش بانک مرکزی پاکستان، ارسال وجه توسط پاکستانی‌های مقیم خارج از کشور در مقایسه با 29.4 میلیارد دلار در سال مالی گذشته به رقم بی سابقه 31.2 میلیارد دلار در سال مالی 22-2021 رسیده است.

ارسال وجه از عربستان سعودی در سال مالی 22-2021 با افزایش اندکی نسبت به سال گذشته به 7.74 میلیارد دلار، از امارات متحده عربی به 5.8 میلیارد دلار و از بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس (بحرین، قطر، کویت و عمان) 3.6 میلیارد دلار بوده است. وجوه ارسالی از کشورهای اتحادیه اروپا نیز در مقایسه با 2.7 میلیارد دلار در سال مالی گذشته به 3.3 میلیارد دلار در سال مالی جاری رسیده است.

افزایش ارسال ارز به پاکستان به دلیل اقدامات مختلف دولت از جمله معرفی حساب دیجیتالی و ارائه مشوق هایی به پاکستانی‌های خارج از کشور از جمله معرفی بانک ها و صرافی‌ها برای تسهیل ارسال ارز به کشور بوده است.

منبع: نشریه پاکستان پرو

تلاش پاکستان برای دریافت وام های خارجی پس از توافق با صندوق بین المللی پول

پس از تصویب وام یک میلیارد و 17 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول، بانک جهانی با اعطای وام 200 میلیون دلاری به ایالت پنجاب پاکستان برای بهبود بخش کشاورزی این ایالت موافقت نموده است.

علاوه بر آن پاکستان برای دریافت وام موسوم به سهمیه حق برداشت ویژهSpecial Drawing Rights  از عربستان سعودی  ، با مقامات صندوق بین المللی پول وارد مذاکره شده است. تصمیم نهایی در این مورد هنوز گرفته نشده و نیاز است پاکستان برخی شرایط صندوق از جمله جمع آوری مالیات فروش و مالیات بر فرآورده‌های نفتی و اصلاحات در بخش برق را اجابت نماید. برای بهبود حکمرانی و کاهش فساد، مقامات پاکستانی متعهد به ایجاد یک سیستم قوی اظهارنامه الکترونیکی دارایی و برنامه ریزی برای بازنگری جامع نهادهای مبارزه با فساد از جمله سازمان حسابرسی ملی برای افزایش اثربخشی آنها در پرونده‌های فساد نیز خواهند بود. منبع: نشریه پاکستان پرو

درخواست شورای بازرگانی پاکستان برای واردات قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز صنایع

شورای بازرگانی پاکستان از دولت فدرال درخواست نموده تا مجوز واردات قطعات و ابزار آلات یدکی به ارزش 100000 میلیون دلار برای مدت سه ماه را صادر نماید. این شورا در نامه ای به رئیس بانک مرکزی پاکستان نسبت به درآمد پایین ناشی از کاهش تولید در بخش صنایع ابراز نگرانی نموده و خواهان استثنا قرار دادن برخی صنایع ضروری از اخذ مجوز اداره عملیات ارزی برای معاملات واردات کالا گردیده است. این شورا خاطرنشان کرده است روند صدور این مجوز باعث اختلال و تاخیر در واردات کالا می‌شود.

شایان ذکر است بخش تولید پاکستان به دلیل افزایش قیمت سوخت و کمبود انرژی با مشکلات جدی مواجه است. پیش از این صنعت نساجی از تعطیلی 300 کارخانه نساجی و کاهش صادرات به ارزش یک میلیارد دلار خبر داده و از دولت درخواست نموده مشکل کمبود گاز در این بخش را حل نماید. منبع: پاکستان پرو

تلاش دولت پاکستان برای افزایش ذخایر ارزی کشور از طریق دریافت وام های خارجی

برنامه صندوق بین المللی پول مبنی بر تخصیص وام 1.17 میلیارد دلاری به پاکستان، راه را برای دریافت وام از بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و بانک توسعه اسلامی‌به روی این کشور را هموار نموده است. در این رابطه بانک توسعه آسیایی اعلام نموده است تا ماه دسامبر 1.5 الی 2.5 میلیارد دلار به پاکستان کمک خواهد کرد. بانک جهانی سالانه 2 الی 2.5 میلیارد دلار برای پروژه‌های عمرانی در اختیار پاکستان قرار می دهد. کمک دریافتی سالانه از بانک توسعه آسیایی نیز حدود 1 تا 2 میلیارد دلار پیش بینی می‌شود. علاوه بر این پاکستان انتظار دارد تا ماه دسامبر 2022 یک وام 4 میلیارد دلاری دیگر از چین و وام هایی از امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز دریافت کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود دولت می‌تواند در سال مالی پیش رو بیش از 14 میلیارد دلار به دارایی‌های اضافه کند. منبع: نشریه پاکستان پرو

تاسیس یک اتاق بازرگانی و صنایع در شهر گوادر

دولت فدرال با هدف تقویت تجارت، امور بازرگانی و صنعت در گوادر اقدام به احداث یک اتاق بازرگانی در این شهر نموده است.  در این راستا کمیسیون برنامه ریزی کشور پیشنهاد نمود به دلیل عملکرد ضعیف وزارت بازرگانی در اجرای پروژه‌های زیربنایی، ساخت ساختمان اتاق بازرگانی گوادر توسط وزارت مسکن و کار اجرا شود. امور ساخت و ساز این پروژه از بودجه بخش عمومی فدرال تامین می‌شود اما دولت ایالتی بلوچستان یا اتاق بازرگانی و صنایع گوادر زمین موردنیاز برای ساختمان آن را تامین می‌کند. منبع: پاکستان پرو

گزارش موسسه اقتصاد توسعه پاکستان درخصوص خسارات بخش راه آهن این کشور

موسسه اقتصاد توسعه پاکستان که زیر نظر کمیسیون برنامه ریزی فعالیت می نمایند، طی گزارشی جزئیات خسارات بخش راه آهن پاکستان به ارزش 144 میلیارد روپیه در سال‌های 2015 تا 2020 را منتشر نمود که شامل کسری 44 میلیاردی در سال 2020 با احتساب 36 میلیارد روپیه مستمری 120000 کارمند بازنشسته این وزارتخانه می‌شود.  این وزارتخانه در سال 2020 مبلغ 45 میلیارد روپیه کمک مالی از دولت فدرال دریافت نموده است.رقابت شدید بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و ناتوانی وزارت راه آهن در اتخاذ یک طرح مشتری محور به دلیل ساختار پیچیده بوروکراتیک منجر به ناکارآمدی، کمبود بودجه و ازدیاد پرسنل در این بخش طی سه دهه و نیم گذشته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما