معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۴

توسعه اقتصادی و کنترل رشد جمعیت در پاکستان

دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان خواستار حل مشکل افزایش جمعیت با هدف تحقق توسعه پایدار و همه جانبه اجتماعی- اقتصادی شد.

دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان خواستار حل مشکل افزایش جمعیت با هدف تحقق توسعه پایدار و همه جانبه اجتماعی- اقتصادی شد. وی در پیامی‌به مناسبت روز جهانی جمعیت گفت: افزایش جمعیت، جهان را با چالش فقر دست به گریبان کرده است. امسال جمعیت کل جهان از هشت میلیارد نفر خواهد گذشت. پاکستان در این خصوص باید بخشی از تلاش جهانی باشد. نرخ رشد جمعیت فعلی در پاکستان حدود 2.7 درصد است که بسیار بالاتر از استانداردهای بین المللی است.

همه کشورهای منطقه این نرخ را کاهش داده اند و در رقابت توسعه، سبقت گرفته اند. نرخ بارداری در زنان در دهه‌های قبلی 6.5 درصد بود، اما این شاخص در دهه 1990 کاهش یافت. امروزه در پاکستان هر زن به طور متوسط چهار یا پنج فرزند دارد. بر اساس پیش بینی سازمان ملل، پاکستان تا سال 2050 سومین کشور پرجمعیت جهان خواهد بود.

این وضعیت بدان جهت نگران کننده است که کمبود منابع توسعه، کشور را به بحران کشانده است. رشد سریع جمعیت بر ثبات کشور تأثیر سلبی می‌گذارد. تمایل به توسعه اجتماعی و اقتصادی همچنان با چالش جمعیت روبرو است. سرمایه گذاری و تلاش مناسب لازم است تا اطمینان حاصل شود که جمعیت از حد قابل قبول تجاوز نکند.

افراد با درآمدهای کم و متوسط باید هزینه‌های سرانه را افزایش دهند. در عین حال، ریشه کن کردن فقر، گرسنگی، سوء تغذیه و تضمین دسترسی همگانی به مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش و سایر خدمات ضروری، باید امکان پذیر باشد.

درآمد ملی اگر بتواند پاسخگوی نیازهای جمعیت باشد، می‌توان ادعا کرد که مسائل اجتماعی مانند عدم استقلال اقتصادی و فرصت های رشد برای زنان نیز فراهم می‌شود. توسعه پایدار نیازمند توانمندسازی به ویژه در زمینه‌هایی مانند بهداشت باروری، آموزش و برابری جنسیتی است. امروزه میلیون‌ها زن در سراسر جهان از طریق آموزش و مهارت به کشورشان خدمت می‌کنند. بنگلادش جمعیت را کنترل می‌کرد و فرصت هایی را برای زنان فراهم کرده است. از سوی دیگر زنان پاکستان همچنان نیازمند برنامه‌های حمایتی برای ایجاد درآمد هستند.

در محیط اجتماعی خاص پاکستان، مهم است که اطمینان حاصل شود که زنان حق تصمیم گیری در مورد تعداد فرزندان خود را داشته باشند. افزایش دسترسی به خدمات مراقبتی و بهداشت باروری و روش های موثر برای تنظیم خانواده باید اجرا شود.

کمبود منابع مالی منجر به فقر می‌شود. وقتی در جامعه فقر و نابرابری وجود داشته باشد طبقات اجتماعی در مقابل هم قرار می‌گیرند. بنابراین رشد جمعیت بر بافت اجتماعی فشار اقتصادی وارد می‌کند. پاکستان دارای اقتصادی بر پایه کشاورزی است. کشاورزی اساس توسعه در این کشور است. زمین‌های قابل کشت و محصولات کشاورزی در اقتصاد پاکستان نقش مهمی دارند. کشاورزی در پاکستان به آبیاری وابسته است. اما سوال مهم این است که آیا توانایی پاکستان برای تامین غذا و خودکفایی به شدت تحت تاثیر فشارهای جمعیتی قرار گرفته است؟ نه تنها زمین، جنگل ها و منابع آبی، بلکه زمین‌های قابل کشت نیز به دلیل افزایش جمعیت کاهش یافته است.

امروزه رشد سرمایه گذاری و صادرات خارجی تاثیر چندانی بر رشد اقتصادی پاکستان نداشته است. بخشی که می‌توانست به توسعه کشور کمک کند، تحت تأثیر افزایش جمعیت قرار گرفت و موجب عملکرد منفی در اقتصاد شد. پاکستان در بسیاری از زمینه‌ها از چین کمک می خواهد. تکنولوژی، دفاع، مبارزه با فساد و پروژه‌های C-Pac نمونه‌هایی از همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور هستند.

 سرمقاله روزنامه 92 نیوز  مورخ 14  ژوئیه  2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما