معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته چهارم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی کمیسیون اروپا از رشد اقتصادی اسلوونی

کمیسیون اروپا رشد اقتصادی 5.4 درصدی را برای اسلوونی در سال جاری پیش بینی کرده است که 1.7 درصد بیشتر از پیش بینی ماه می است. این کمیسیون پیش بینی کرد که رشد اقتصادی اسلوونی در سال 2023، معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی اسلوونی باشد که 2.1 درصد کمتر از پیش بینی بهاره است. بروکسل پیش بینی می‌کند که تورم امسال به 7.6 درصد و در سال آینده به 4.9 درصد برسد

https://www.sta.si/3060412/bruselj-sloveniji-napoved-rasti-bdp-za-letos-zvisal-za-2023-znizal/

اسلوونی از ماه سپتامبر قیمت برق را برای خانوارها و مشاغل کوچک کاهش می دهد

 قیمت برق برای خانوارها، شرکت‌های کوچک و متوسط از اول سپتامبر تا آگوست 2023 بر اساس برنامه‌هایی که دولت در روز پنجشنبه 14 جولای اعلام کرد، کاهش می یابد. بویان کومر وزیر زیرساخت پس از جلسه کابینه به مطبوعات گفت که خانوارها بسته به شرکت تامین و توزیع برق ، بین 15 تا 60 درصد کمتر از هزینه فعلی، برای برق هزینه پرداخت خواهند کرد. به گفته کومر، قیمت ها ترکیبی از عوارض کمتر و کاهش حاشیه سود شرکت های تولید برق، پایین نگه داشته می‌شود. وی با بیان اینکه مشترکان خرد تاکنون جزو متضررترین گروه‌ مشترکان بودند، گفت: هزینه نهایی قبوض برق برای همه مشترکان خانگی و کوچک بدون توجه به شرکت تامین‌کننده بطور میانگین بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

https://www.total-slovenia-news.com/business/10285-slovenia-will-cap-electricity-prices-for-households-small-business-in-september/

کاهش 18 درصدی سود بانک‌ها در پنج ماهه اول سال

بانک‌های اسلوونی در مجموع 174 میلیون یورو سود ( بدون کسر مالیات ) در پنج ماه اول سالجاری ثبت کردند که  18.2 درصد کمتر از سال گذشته است.  بانک مرکزی اسلوونی گزارش داد مجموع دارایی‌های بانک ها در اسلوونی در پایان ماه می 48.8 میلیارد یورو بوده که نسبت به ابتدای سالجاری، 522 میلیون یورو افزایش داشته است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10281-morning-headlines-for-slovenia/

بحران گاز در صدر گفتگوهای گلوب و شولتس صدر اعظم آلمان

تأثیر جنگ در اوکراین و عمدتاً بحران انرژی، یکی از موضوعات اصلی دیدار و گفتگوهای روبرت گلوب نخست وزیر اسلوونی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در برلین در اولین سفر دوجانبه گلوب به خارج از کشور بود. گلوب در گفتگو با خبرنگاران گفت که گذراندن و سپری کردن زمستان بدون گاز روسیه ،بسیار بلندپروازانه است اما در صورت همکاری اتحادیه اروپا قابل دستیابی است. خبرگزاری اسلوونی با تیتری با عنوان " گلوب خطاب به شولز : هیچ گاز روسیه در زمستان قابل دستیابی نیست" به این خبر پرداخته است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10276-morning-headlines-for-slovenia/

https://english.sta.si/3059864/golob-tells-scholz-no-russian-gas-in-winter-attainable-goal/

شرکت های اسلوونی به دنبال جایگزینی گاز روسیه هستند

اتاق بازرگانی و صنعت اسلوونی (GZS) روز سه‌شنبه 12 جولای و یک روز پس از هشدار زودهنگام آژانس انرژی اسلوونی به مصرف کنندگان در صرفه جویی و رعایت احتیاط در استفاده از گاز طبیعی ، به STA گفت: شرکت‌ها به دنبال جایگزین‌هایی برای گاز روسیه بوده‌اند، زیرا ممکن است عرضه گاز مختل شود، اما این امر مستلزم زمان، بودجه و همکاری است. برخی از شرکت‌ها هشدار می‌دهند که نمی‌توانند در چنین مدت زمان کوتاهی به منابع انرژی دیگر روی بیاورند. در همین حال، اتاق تجارت کوچک OZS انتظار دارد که دولت با اقداماتی از جمله قیمت ثابت برق به کسب و کارها کمک کند تا هر چه زودتر بتوانند عملیات تجاری خود را برنامه ریزی کنند. 

https://www.total-slovenia-news.com/news/10276-morning-headlines-for-slovenia/

https://english.sta.si/3059879/finance-warns-there-might-not-be-gas-this-winter/

83 درصد برق مصرفی اسلوونی در داخل تولید می‌شود

تولید برق اسلوونی در سال گذشته میلادی بیش از 8 درصد کاهش یافت در حالیکه مصرف آن 3 درصد افزایش یافت. گزارش آژانس انرژی اسلوونی نشان می‌دهد در سال گذشته، تولید برق در داخل 83 درصد از نیازهای این کشور را تامین نمودکه تقریباً 10درصد کمتر از سال قبل است اما با سال‌های قبل از همه‌گیری برابری می‌کند.

https://english.sta.si/3059343/domestic-output-met-83-of-slovenias-electricity-demand-in-2021/

 

افزایش سالانه قیمت مسکن در اسلوونی

بر اساس اعلام یورواستات، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افزایش سالانه قیمت مسکن را در سه ماهه اول سال 2022 تجربه نموده اند. در هفده کشور، این افزایش از 10 درصد فراتر رفته است. کمترین افزایش در قبرس (+1.1%) و بیشترین افزایش در چک (+24.7%)، به ثبت رسیده است. افزایش قیمت سالانه مسکن در سه ماهه اول سالجاری میلادی در اسلوونی، ۱۶.۹ درصد بود در حالیکه که میانگین اتحادیه اروپا ۱۰.۵ درصد است.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Housing_price_statistics_-_house_price_index#Annual_and_quarterly_growth_rates/

 

هزینه‌های دولت در دوران کرونا

به نقل از شورای مالی (دولتی) اسلوونی ، دولت در مجموع پنج میلیارد و دویست میلیون یورو از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون ( نیمه اول سالجاری) هزینه نموده است. از این میزان، برای حفظ مشاغل 1.8 میلیارد یورو، برای تداوم ارائه خدمات عمومی 2 میلیارد یورو و برای پاداش کارکنان (بخش بهداشت و درمان و...)، 1 میلیارد یورو اختصاص یافته است. این هزینه‌ها در سال 2021 ، بالغ بر 2.8 میلیارد یورو و در سال 2020، دو میلیارد بوده است. برای کاهش پیامدهای افزایش قیمت محصولات غذایی و انرژی ، برآورد شده است که دولت باید 650 میلیون یورو برای سالجاری هزینه کند که در نیمه اول سالجاری با احتساب هزینه‌های مربوط به کووید، 472 میلیون یورو هزینه شده است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/koliko-drzavo-stanejo-ukrepi-za-znizevanje-inflacije-in-koliko-je-slo-letos-za-covidne-izdatke/633801/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما