معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی سنگال

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری مسابقه ای در محیط وب برای ترویج نوآوری در زمینه کشاورزی در سنگال

در سنگال، بخش کشاورزی بیش از 70 درصد  زندگی مردم را در بر می‌گیرد و در بسیاری از کشورها عمدتاً منبع امرار معاش آنها است. امروزه ابزارهای دیجیتالی می‌توانند به بهترین شکل ممکن با چالش های تولید محصول در جهت مبارزه با گرسنگی مقابله کنند. با در نظر گرفتن این موضوع است که « هیفر» سازمانی که در زمینه بهبود شرایط زندگی مردم آفریقا از طریق مبارزه با گرسنگی، فقر و مدیریت زمین فعالیت می‌کند چالش Ayute سنگال را راه‌اندازی کرده است. بخش کشاورزی این مسابقه که در محیط وب راه اندازی گردیده در مدت 4 هفته سازماندهی شده است و شرکت های نوپا را در خط مقدم نوآوری گرد هم می آورد که عبارتند از : مربیان و هیئت داوران که شرکای نهادی و استراتژیک هیفر هستند. قرار است در هفته آینده نمایندگان دولت سنگال، شرکا، موسسات مالی، سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد، موسسات تحقیقاتی، سازمان‌های زنان، تولیدکنندگان و استارت آپ ها در مراسم برگزاری این مسابقه شرکت کنند. در یک بیانیه مطبوعاتی که توسط این سازمان منتشر شده آمده است : این مسابقه فرصتی را برای ایجاد بستری در جهت تبادل نظر  بین تمامی افراد در مورد اهمیت فناوری‌های نوآورانه در زمینه کشاورزی و به اشتراک گذاشتن تجربیات در مورد شیوه‌های مطلوب نوآوری‌های تکنولوژیکی و سرمایه گذاری در این زمینه فراهم می‌کند.

  مجله   Lejecos

 

افزایش صادرات سنگال: 2684 میلیارد فرانک سیفا تا 31 دسامبر 2021

مدیر آژانس توسعه صادرات سنگال (Asepex) از افزایش حجم صادرات محصولات تولیدی سنگال پس از یک دهه خبر داد و گفت: ما اهدافی داشتیم که در ابتدا به نظر می رسید واهی هستند ولی امروزه به یک واقعیت اقتصادی تبدیل شده اند. در 31 دسامبر  2012 صادرات سنگال 1216.3 میلیارد فرانک سیفا بود ولی تا 31 دسامبر 2021 ما به 2684 میلیارد فرانک سیفا درآمد صادراتی رسیده ایم که نشان دهنده رشد 167 درصدی صادرات است. وی افزود : همچنین نمایشگاه گردشگری نیز از 23 تا 25 ژوئن 2022 در مرکز نمایشگاهی جمنیاجو Diamniadio برگزار شد . این نمایشگاه بخشی از تکمیل برنامه توسعه گردشگری و تجارت (Pdte) است که توسط بانک جهانی تامین مالی می‌شود و هدف آن ارتقای بخش گردشگری بین المللی است و همچنین فرصتی برای ایجاد چارچوبی در جهت همکاریها بین شرکتهای کوچک و متوسط، مؤسسات مالی و ساختارهای پشتیبانی است. به گفته ادریسا دیابیرا از سوی دیگر این رویداد مجموعه شرکتهای صادراتی و شرکت های کوچک و متوسط را با محصولات صادراتی ساخت سنگال گرد هم آورد. مدیر Adepme در ادامه اظهار داشت: انتظار می‌رود بیش از دویست غرفه‌دار و بیش از هزار و پانصد شرکت کوچک و متوسط در کنار شرکتهای سنگالی که مایل به صادرات هستند در جهت آشنایی با روندهای اصلی در بازارهای بین‌المللی و ملاقات با کارشناسان بین‌المللی در نمایشگاه مذکور شرکت نمایند. برگزاری بیش از ده‌ها کارگاه نیز در حاشیه آن برنامه ریزی شده است.

روزنامه Le Quotidien   

 

 در داکار IDA20  برگزاری نشست برنامه انجمن بین المللی توسعه

در تاریخ 7 جولای 2022 نشست عالی رتبه مربوط به برنامه انجمن بین المللی  توسعه موسوم به  IDA20با مشارکت بانک جهانی و با هدف مبارزه علیه فقر در کشورهای فقیر جهان در داکار برگزار می‌شود. موضوع این نشست « بهتر بسازیم بعد از بحران کرونا برای یک آینده سبز، تاب آور و فراگیر» می‌باشد. ریاست این اجلاس را مکی سال رئیس جمهور سنگال بر عهده دارد. این برنامه  74 کشور جهان از جمله 39 کشور افریقایی را در بر می‌گیرد. همچنین سران بعضی از کشورها در همایش مذکور حضور خواهند داشت.

روزنامه      Le Soleil

 

طلا، زیرکون و فسفات : آمارهای کلیدی  بخش معدنی سنگال

چند سالی است که چگونگی بهره برداری از ثروت معدنی سنگال بر سر زبانها افتاده است و مدیریت آن توسط مقامات مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این خصوص مدیریت کنترل و نظارت بر عملیات معدنی ( وزارت معادن و زمین شناسی ) با مشارکت آژانس ملی آمار و جمعیت شناسی (Ansd) در جهت الزام شفافیت و پاسخگویی به مردم اقدام نمود. در این جهت آمار فعالیت های معدنی در سال  2020 طی برگزاری یک کارگاه آموزشی که توسط عمر سار وزیر معادن و زمین شناسی سنگال افتتاح شد ارائه گردید. داده‌های آماری سال 2020 نشان می دهد که علیرغم تأثیرات منفی بیماری همه گیر کرونا،  بخش معدن نسبت به سال های قبل از آن جهش رو به جلو داشته است. آمارهای مربوط به 68 شرکت دارای 80 عنوان معدنی نشان می‌دهد که ارزش کل تولید از 1126.7 میلیارد فرانک CFA در سال 2019 به .1141.8میلیارد فرانک CFA در سال 2020 افزایش یافته است. همچنین استخراج طلا با 12.4 تن به ارزش 387.7 میلیارد فرانک CFA در مقابل 13 تن طلا در سال 2019 که 339.6 میلیارد فرانک CFA بوده و 84376 تن زیرکون نیز با ارزش تخمینی 50.2 میلیارد فرانک CFA تولید شده است. تولید فسفات  2,230,504 تن با  66.2 میلیارد فرانک CFA در نوسان و تولید ایلمنیت با 521440 تن با 58.8 میلیارد فرانک بوده  CFA) نیز بوده است. از سوی دیگر اغلب صادرات در بخش معدن عبارت بودند از: در رتبه اول طلا و به دنبال آن مواد معدنی سنگین و فسفات که در سال 2020 به میزان 1،155،512 تن و با 515.2 میلیارد فرانک CFA برآورد شده است. ارقامی‌که به گفته وزیر تاب آوری بخش معدن را ثابت می‌کند. با این حال فعالیت‌های معدنی همچنان بسیار کم هستند زیرا تنها 4.2 درصد تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهند. از 727.9 میلیارد درآمد مربوط فعالان این بخش شرکت های محلی 211.2     میلیارد فرانک سی اف ای با 29 درصد و شرکت های خارجی به میزان 71 درصد با یا 516.7 میلیارد فرانک سی اف ای را به خود اختصاص دادند. روندی که از شرکت های سنگالی دعوت می‌شود آن را معکوس کنند. میزان اشتغال در بخش معدن نیز تعداد کل 9508 نفر در سال 2020 بوده است که از این تعداد 95.6 درصد سنگالی و 415 خارجی یعنی 4.4 درصد می‌باشند. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق نیروی کار در این بخش و یا  به عبارت دقیق تر 84.9 درصد شامل تکنسین‌ها، سرپرستان ، کارگران ماهر، کارگران و کارآموزان محلی بوده اند در بعد اجتماعی شرکت های معدنی در سال 2020 بالغ بر 6.2 میلیارد فرانک سی اف ای در این بخش سرمایه گذاری کردند که اولین مورد مربوط به بخش بهداشت با 4.71 میلیارد FCFA یا 75.8  می‌باشد.

 سایت   seneweb 

 

انتقال عادلانه انرژی: سنگال خواستار ادامه تأمین مالی برای دسترسی به گاز طبیعی است

خانم آیساتو سوفی گلادیما وزیر نفت و انرژی سنگال و نیز آقای آمادو هات وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال در مراسم گشایش کارگاه آموزشی « مشارکت برای انتقال عادلانه انرژی » شرکت کردند. در بیانیه مطبوعاتی که در همین رابطه منتشر شد آمده است: دو وزیر خواستار حفظ تامین منابع مالی برای دسترسی به گاز طبیعی جهت کشورهای آفریقایی شدند تا هم به دسترسی جهانی به انرژی برق دست یابند که موجب کاهش هزینه تولید برای تضمین رقابت‌ پذیری اقتصادی در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه در مناطق روستایی می‌شود و هم  دسترسی به خدمات بهتر و مقرون به صرفه و قابل اعتماد را فراهم می‌کند. خانم سوفی گلادیما در این مراسم طی سخنانی از اینکه آلمان به دیدگاه سنگال برای انتقال انرژی بطور عادلانه احترام می‌گذارد ابراز خرسندی نمود و افزود : از آنجایی که ما سهم کوچکی در انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته‌ایم یک سیستم توازن لازم است. کشورهای صنعتی که بیشترین آلودگی را موجب می‌شوند  باید حداکثر تلاش را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام دهند. این امر سرمایه گذاری را تسهیل می‌کند و به ما امکان می دهد بیشتر روی منابع انرژی مانند گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز کنیم. آمادو هات نیز طی سخنانی اظهار داشت: تامین مالی در قلب این گذار قرار دارد تا کشورهای ما را قادر سازد تا با سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر اما با قیمت های مقرون به صرفه قادر به تولید انرژی شویم. او تلاش‌های آفریقا را یادآور شد که علیرغم امکانات محدود در پروژه‌های سبز مانند انرژیهای خورشیدی، بادی، آبی و همچنین اجرای برنامه‌هایی مانند دیوار سبز بدون در نظر گرفتن اصلاحات و تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت ها و در جهت حفظ محیط زیست سرمایه‌گذاری انبوه انجام داده است. در این مراسم که سفرای فرانسه و آلمان نیز حضور داشتند  آنها از موضع دولت سنگال استقبال کردند . سفیر آلمان در سنگال نیز طی سخنانی گفت: ما البته استدلال های دولت سنگال را شنیده ایم. سنگال در پایان سال 2023 از تولید گاز و نفت فراساحلی منتفع خواهد شد. برای کشوری که در حال ظهور است غیرقابل تصور به نظر  می رسد که نتواند از منابع خود بهره برداری کند. فیلیپ لالیوت سفیر فرانسه در سنگال نیز اظهار داشت: برگزاری این کارگاه به دنبال مشارکت انتقال عادلانه انرژی (Jetp)بین آفریقای جنوبی و کمک کنندگان بین المللی است که در COP 26 در گلاسکو برگزار شد. الان  G7 تحت ریاست فعلی آلمان در صدد است این مشارکت را به چهار کشور هند، ویتنام، اندونزی و سنگال گسترش دهد.

    سایت  Equonet.net   

 

نیاز سنگال به تامین مالی 6500 میلیارد فرانک سیفا برای انطباق اقتصاد خود با تغییرات آب و هوایی

 به گفته مدیر کل بانک کشاورزی سنگال La Banque Agricole (Lab) نیاز سنگال برای انطباق صنعت خود با تغییرات اقلیمی و مقابله با پیامدهای این وضعیت 13 میلیارد دلار یا حدود 6500 میلیارد فرانک CFA است. مالیک اندای مدیر کل بانک کشاورزی سنگال در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: به شدت انتظار می رود که بخش خصوصی که اشتغال آفرین است علاوه بر مشارکت عمومی نهادهای مربوطه و شرکای فنی و مالی در دستیابی به این هدف مشارکت کند. وی افزود: این امر را نمی‌توان تنها توسط دولت تامین مالی کرد. حمایت بخش خصوصی اکیداً مورد انتظار بوده و در این راستا گفت‌ وگوها درباره مکانیسم‌ ها و فرصت‌ها در زمینه تامین مالی این بخش سازماندهی شده است. این کارگاه دو روزه همه نهادهای ملی بخش خصوصی را گرد هم آورد تا راه‌کارها و ابزارهایی را که باید برای بسیج منابع مالی از صندوق آب و هوای سبز در نظر گرفته شود را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد. مالیک اندای در ادامه سخنانش گفت:  تامین مالی بخش خصوصی برای رشد ملایم می‌تواند به کشور ما کمک کند تا با فقر و نابرابری مبارزه نماید.

علیون اندای دبیرکل وزارت اقتصاد، برنامه‌ریزی و تعاون نیز اظهار داشت: کشورهایی مانند سنگال سهم کمی در گرم شدن کره زمین دارند اما ما بیشترین تأثیرات را می‌پذیریم. با وجود این منطق است که باید صندوق اقلیم سبز را تقویت کرد. متاسفانه این کشورها از چنین مکانیسم هایی بهره کافی نمی‌برند زیرا فرآیند اعتبارسنجی بسیار پیچیده است و لذا  بانک کشاورزی سنگال باید قوی شود. هدف دولت افزایش این فرایند دسترسی می‌باشد. در این خصوص علیون اندای از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ایجاد استارت آپ هایی که در اقتصاد روستایی کشاورزی فعال هستند درخواست حمایت نمود. در راستای این هدف مالیک اندای مدیر عامل این بانک نیز اظهار داشت: بانک کشاورزی به سرعت باید متوجه نقشی باشد که می‌تواند در مبارزه با این بحران آب و هوایی با بسیج منابع و به ویژه تامین مالی بخش خصوصی ایفا کند. این وضعیت به بانک این اختیار را می دهد که با نرخ های ترجیحی به نفع فعالان اقتصادی وجوه مالی جمع آوری کند. چالش پیش روی ما توسعه مشارکت برای حمایت از بخش خصوصی و کمک به ساختن اقتصاد سنگال در جهت کاهش تاثیرات آب و هوایی است که تحقق این امر مستلزم دگرگونی سیستم های اصلی تولید است. بنابراین هدف مورد نظر این خواهد بود که به بخش خصوصی ابزاری برای تسریع دسترسی جهت سرمایه گذاری و مشارکت در ساختار مجموعه ای از پروژه‌های بانکی برای بسیج تامین مالی در کوتاه مدت و میان مدت ارائه شود.

مجله    Lejecos  1401/04/15

 

آمادو هات وزیر اقتصاد ، برنامه ریزی و همکاری سنگال: در جهت اهداف توسعه پایدار در مسیر خوبی قرار داریم

نتایج قانع کننده و امیدبخشی در زمینه اجرای اهداف توسعه پایدار (SDGs) در سنگال به دست آمده است. این مطلب را وزیر اقتصاد و برنامه ریزی سنگال در کارگاه اعتبار سنجی بررسی پیشرفت های انجام شده در زمینه تامین انرژی برق در کشور بیان داشت. علاوه بر این آمادو هات گفت: ساخت نیروگاه‌های جدید این امکان را فراهم کرده است که ظرفیت تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داده و برق رسانی روستایی را به میزان قابل توجهی توسعه دهیم. وزیر اقتصاد و برنامه ریزی سنگال اعلام کرد که از نظر دسترسی به انرژی برای خانوارها و مشاغل، احداث نیروگاه‌های جدید ظرفیت تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داده بطوریکه این رقم از 31.5 درصد در سال 2015 به 55 درصد در سال 2020 افزایش یافته است. وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دستیابی به انرژی ترکیبی با پیشرفت چشمگیر سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی اکنون به واقعیت تبدیل شده است. وی افزود: این امر برای کشور ما یک رکورد بوده و نتایج قانع‌کننده به‌دست‌آمده در اجرای اهداف توسعه پایدار SDGs نتیجه یک مشارکت چندجانبه است. با این حال علیرغم پیشرفت های صورت گرفته سنگال همچنان با چالش های عمده ای در دستیابی به اهداف توسعه پایدار روبرو است. آمادو هات در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که سنگال علاوه بر عواقب همه‌گیری بیماری کرونا با پیامدهای جنگ در اوکراین نیز مواجه است که بر همه نیازهای اولیه آن از جمله انرژی تأثیر می‌گذارد. وی تاکید نمود که این وضعیت دولت را ملزم می‌کند بعضی سرمایه گذاری‌های خاص را متوقف کند، منابع بیشتری را بسیج کند تا کسری بودجه را جبران کند و مردم آسیب زیادی نبینند. علیرغم این موضوع، بررسی اقتصاد ملی نشان می دهد که پیشرفت هایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در همه بخش ها حاصل شده است بطوریکه از سال 2014 تا  2019 و تا قبل از شروع کرونا رشد اقتصادی به طور متوسط بیش از 6 درصد بوده که این نتایج به لطف بخش کشاورزی و با سرمایه گذاری‌های عمومی در توسعه زیرساخت های اقتصادی به دست آمده است. با این حال اثرات تغییرات آب و هوایی، کاهش بودجه عمومی خارجی و شروع همه‌گیری بیماری کرونا به طور جدی تلاش‌های دولت در اجرای SDG1 ( مبارزه با فقر ) ، Odd2  (خودکفایی غذایی ، Odd7 (انرژی پاک) و Odd8 (رشد مشاغل) . را مختل کرده است. در رابطه با توسعه سرمایه انسانی خاطر نشان می‌شود که تلاش برای آموزش با کیفیت و اجباری برای همه کودکان زیر 16 سال بوده با این حال محدودیت ها و اختلال در سیستم آموزشی همچنان مانع دستیابی به اهداف Odd4 است. همچنین در زمینه سلامت به ویژه بهبود سلامت مادران و کودکان زیر پنج سال پیشرفت هایی حاصل شده است. به گفته وزیر اقتصاد نسبت زاد و ولد از 53 درصد در سال 2013 به 97 درصد در سال 2021 افزایش و نیز نرخ مرگ و میر نوزادان و کودکان از 59 در 1000 در سال 2015 به 35 در هر 1000 در سال 2019 کاهش یافته است. با این حال ناکافی بودن زیرساخت‌ها و تجهیزات بهداشتی، کاهش سریع نرخ مرگ‌ و میر مادران و نوزادان را به خطر می‌اندازد. وی در مورد حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و مبارزه با فقر شدید گفت : برنامه کمک نقدی دولت به خانواده‌های نیازمند سنگال را قادر ساخت تا نرخ فقر را به 37.8درصد در سال 2019 کاهش دهد که یکی از پایین ترین نرخ ها در میان کشورهای عضو  Uemoa است. با توجه به مشارکت برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کاهش مداوم کمک خارجی می‌تواند اجرای دستور کار 2030 را به خطر بیندازد. برای مقابله با این وضعیت و به منظور تسریع در اجرای برنامه توسعه سرزمینی سنگال برنامه ریزی‌های موثری انجام داده است. در مورد تامین بودجه برای اجرای دستور کار 2030 سنگال روند توسعه تامین مالی یکپارچه ملی را آغاز کرده است که منابع تامین مالی موجود را منطقی و فراگیرتر می‌کند و در عین حال همسویی و مکمل سازی بین سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی را تقویت خواهد کرد.

  روزنامه Le Quotidien  1401/04/16

 

افتتاح نمایشگاه صنعت ساختمان و زیر ساخت:  شاخصی برای پویایی بخش ساخت و ساز

نمایشگاه بین المللی ساختمان و زیر ساخت (Sencon) که در مرکز نمایشگاهی جمنیاجو Diamniadio  افتتاح شد نشان دهنده علاقه رو به رشد سرمایه گذاران خارجی در سنگال است. این مطلب را وزیر مسئول نظارت بر برنامه سنگال نوظهور در مراسم افتتاحیه دوره هفتم اعلام کرد. عبدو کریم فوفانا گفت: برپایی چنین نمایشگاه مهمی‌با 200 شرکت کننده از کشورهای توانمند در بخش ساخت و ساز نشان می دهد که سنگال از نظر سرمایه گذاری در این بخش بسیار مطلوب است. آقای فوفانا خاطر نشان کرد: حضور شرکت‌ هایی از ترکیه، فرانسه، ایتالیا و هند نشانگر پویایی اقتصاد و بخش ساخت و ساز و ظرفیت بالای سنگال است. همه این کشورها مایلند در زمینه ساخت ‌و ساز و پروژه‌های بزرگ با بخش خصوصی مشارکت کنند. اینها شامل پروژه‌های مسکونی و صنعتی همچنین پروژه‌هایی که مزیت اقتصادی دارند نیز می‌شود. وی افزود: در آینده ما مشارکت بسیار پرباری بین بخش خصوصی سنگال و بخش خصوصی خارجی خواهیم داشت. وی در ادامه اظهار داشت: این رویداد با حضور نزدیک به 200 شرکت از 20 کشور جهان برگزار شده است. نامبرده با بیان اینکه 50 شرکت از ترکیه در این دوره شرکت کرده اند گفت: این امر گواهی بر اعتماد شرکا به سنگال است که به آن به عنوان کشوری باثبات می نگرند. داوود اویگور مدیر برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: ما سعی می‌کنیم در هر دوره نمایشگاه آنرا گسترش دهیم و بخش های جدیدی را اضافه کنیم تا بتوانیم دستاوردهای  جدید در این حوزه را به متخصصان سنگالی ارائه دهیم.

روزنامه  1401/04/17  24  Hures  

 

انجمن حرفه ای سیستم های مالی غیرمتمرکزسنگال،  برای تقویت اقتصاد محلی، 11 میلیارد فرانک سیفا را به منطقه ماتام تزریق کرد

منطقه ماتام دارای هشت موسسه مالی خرد است و از نظر تخصیص اعتبار به این منطقه واقع در بخش شمالی سنگال در مضیقه است. در این راستا انجمن حرفه ای سیستم های مالی غیرمتمرکز (Ap/Sfd) مبلغ 11 میلیارد فرانک سیفا  CFA  برای حل مشکلات بخش‌های تجارت و کشاورزی اختصاص داد. طی جلسه ای که با حضور مامادو سیسه رئیس Ap/Sfd و اعضای انجمن منطقه ماتام برگزار گردید وی قول داد این مبلغ در آینده نزدیک تامین شود. در این جلسه معاون فرماندار منطقه ماتام، مودو تیام ضمن درخواست افزایش اعطای وام ‌ها در منطقه گفت: افزایش میزان تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) به توانمندسازی زنان، تقویت  بخش صنایع دستی و مبارزه با مهاجرت روستاییان به شهرها کمک خواهد کرد. شهردار ناحیه اوروسوگی منطقه ماتام و رئیس شورای دپارتمان ماتام نیز آمادگی  هیئت های اجرایی نهادهای مختلف منطقه را برای همکاری اعلام نمود.

مجله  Lejecos 1401/04/17

 

 استفاده از نرم افزارها در سنگال رو به افزایش است.

 این آپ ها در زمینه‌های خرید کالا، جابجایی مسافر درون شهری، ارسال مرسولات و سفارش غذا در دسترس مردم سنگال قرار دارند.

 Jumia  امکان خرید کالاهای مختلف را با مبلغی ارزانتر از بازار برای مشتریان فراهم می‌کند.
- در خصوص انجام سفرهای درون شهری چند آپ به ارائه خدمات به مسافران مبادرت می‌کنند که مهمترین آنها یانگو YANGO نام دارد . سرمایه گذار این آپ یک نفر روسی می‌باشد که در چند کشور غرب افریقا از جمله ساحل عاج عملکرد موفقی داشته و با سرمایه گذاری کلان در سنگال، در حد چند میلیارد فرانک سیفا برای جلب مشتری هزینه کرده است. یانگو دارای تاکسی‌های زیادی از جمله خودرو سمند بوده و اخیراً با شرکت سنیران اتو قرار داد همکاری منعقد نموده است. از دیگر آپ های فعال در حوزه جابجایی مسافر می‌توان به ایچ heetch اشاره نمود که دارای خودروهای تاکسی و شخصی با تمرکز بر استفاده از خودروهای شخصی است. البته هزینه دریافتی آن بیشتر از یانگو می‌باشد. 
- Yassir به منظور سفارش و ارسال غذا که انواع غذا را پس از دریافت سفارش به مقصد ( منزل یا محل کار ) ارسال      می نماید.  
- داکار اکسپرس یا  e- coursier  که مرسولات و بسته‌های پستی را در سطح داکار جابجا می‌کند. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما