معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۶

معرفی منطقه همکاری خدمات مدرن چیان‌های (Qianhai) شنجن- هنگ‌کنگ

دولت مرکزی چین در چارچوب ایجاد منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ- ماکائو (GBA) که با هدف یکپارچگی میان سرزمین اصلی و هنگ کنگ و ماکائو تشکیل شده است، توسعه منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو در هنگچین شهر جوهای و منطقه همکاری خدمات مدرن شنجن- هنگ کنگ در چیان‌های را در دستور کار خود قرار داده است. طبق این طرح بندر خلیج چیان‌های بر توسعه لجستیک مدرن و خدمات مدیریت زنجیره تأمین تمرکز دارد و خدمات مرتبط مانند امور مالی، بیمه، حمل و نقل، تجارت و اطلاعات را برای ورود به این منطقه جذب می‌کند. منطقه تجاری مرکزی چیان‌های بر توسعه خدمات مدرنی مانند خدمات حسابداری و حقوقی، خدمات فناوری، ارتباطات و خدمات رسانه ای تمرکز خواهد کرد.

به منظور حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی هنگ کنگ، بهبود سطح همکاری بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو و ایجاد الگوی جدید گشایش و اصلاحات اقتصادی، در 6 سپتامبر 2021، دولت مرکزی چین "طرح تعمیق اصلاحات و آزادسازی منطقه خدمات مدرن چیان‌های شنجن-هنگ ‌کنگ " را تصویب کرد. طبق این طرح، منطقه همکاری چیان‌های به عنوان یک پلت فرم آزمایشی برای تعمیق اصلاحات و نوآوری جامع در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) ساخته خواهد شد. مساحت کل منطقه همکاری چیان‌های 120.56 کیلومتر مربع می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی  منطقه همکاری چیان‌های

منطقه چیان‌های در غرب شبه جزیره نانشان شنجن  و ساحل شرقی رودخانه مروارید، یک منطقه مهم در محور اصلی توسعه گوانجو-شنجن-هنگ کنگ منطقه خلیج دلتای رودخانه مروارید می‌باشد.

تاریخچه توسعه چیان‌های

در سی امین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن در 26 آگوست 2010، شورای دولتی چین برنامه توسعه "منطقه همکاری خدمات مدرن چیان‌های شنجن-هنگ کنگ" را تصویب کرد. در مارس 2011، چین به طور رسمی طرح توسعه چیان‌های را در "دوازدهمین برنامه پنج ساله " قرار داد و یک سال پس از آن، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین "راهنمای فعالیت در منطقه همکاری خدمات مدرن چیان‌های شنجن-هنگ کنگ" را رسماً منتشر نمود. این راهنما در مجموع 112 فعالیت را در شش زمینه اصلی خدمات مالی، خدمات لجستیک مدرن، خدمات اطلاعات، خدمات فناوری، خدمات حرفه ای و خدمات عمومی‌شامل می‌شود.

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی چین در 6 سپتامبر 2021  "طرح تعمیق اصلاحات و آزادسازی منطقه خدمات مدرن چیان‌های شنجن- هنگ ‌کنگ“را تصویب کردند.

اولویت های عملکردی منطقه همکاری چیان‌های

اولویت چیان‌های بر توسعه منطقه بندر خلیج چیان‌های (Bonded Port Area of Qianhai Bay) و منطقه تجاری مرکزی چیان‌های متمرکز خواهد بود. بندر خلیج چیان‌های بر توسعه لجستیک مدرن و خدمات مدیریت زنجیره تأمین تمرکز دارد و خدمات مرتبط مانند امور مالی، بیمه، حمل و نقل، تجارت و اطلاعات را برای ورود به این منطقه جذب می‌کند. منطقه تجاری مرکزی چیان‌های بر توسعه خدمات مدرنی مانند خدمات حسابداری و حقوقی، خدمات فناوری، ارتباطات و خدمات رسانه ای تمرکز خواهد کرد.

شنجن و هنگ کنگ بطور مشترک برنامه ریزی و اقدامات اجرایی توسعه چیان‌های را در دستور کار دارند.

راهنمای فعالیت در منطقه همکاری چیان‌های

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در مارس 2012 "راهنمای فعالیت در منطقه همکاری خدمات مدرن چیان‌های شنجن-هنگ کنگ“ را رسماً منتشر نمود. این راهنما در مجموع 112 فعالیت را در شش زمینه اصلی خدمات مالی، لجستیک مدرن، خدمات اطلاعات، خدمات فناوری، خدمات حرفه ای و خدمات عمومی را به شرح زیر فهرست نموده است:

خدمات مالی (23 مورد)

خدمات مالی 23 فعالیت شامل مؤسسات مالی بانکی و غیربانکی، اوراق بهادار، بیمه، صندوق‌ها، بازارهای معاملات، لیزینگ مالی، خدمات تضمین مالی، خدمات مالی برون مرزی و سایر خدمات مالی نوآورانه را در بر می‌گیرد.

خدمات لجستیک مدرن (18 مورد)

 18 فعالیت ذیل خدمات لجستیک مدرن شامل خدمات مدیریت زنجیره تأمین، حمل و نقل، کارگزاری و مشاوره حمل و نقل، توزیع مبتنی بر تجارت الکترونیک، هواپیما، خدمات تجارت هوایی، خدمات انبار گمرکی، خدمات تجارت الکترونیک فهرست شده‌اند.

خدمات اطلاعات (16 مورد)

خدمات اطلاعات 16 فعالیت شامل خدمات مخابراتی، خدمات مخابراتی با ارزش افزوده، خدمات احراز هویت الکترونیکی، خدمات محتوای دیجیتال، توسعه و کاربرد محتوای دیجیتال اینترنتی، محاسبات قابل اعتماد، شبکه‌های هوشمند،  اینترنت  و غیره را در برمی‌گیرد.

خدمات علم و فناوری (7 مورد)

7 فعالیت ذیل خدمات علم و فناوری شامل مؤسسات علمی تحقیقاتی چینی و خارجی و شعب آنها، مؤسسات بین المللی نوآوری علمی و فناوری، خدمات تحقیق و توسعه علمی و فناوری، خدمات مشاوره علمی و فناوری و انتقال و خدمات کاربردی دستاوردهای علمی و فناوری فهرست شده است.

خدمات حرفه ای (39 مورد)

39 فعالیت در 9 گروه شامل حسابداری، ارزیابی، خدمات حقوقی، خدمات مشاوره، خدمات مهندسی، خدمات فرهنگی، خدمات نمایشگاهی، خدمات آموزشی و پزشکی، خدمات منابع انسانی و خدمات مالکیت معنوی در نظر گرفته شده است.

خدمات عمومی (9 مورد)

9 فعالیت نیز ذیل خدمات عمومی‌شامل خدمات حمایتی عمومی‌شهری، حفاظت از محیط زیست، بازیافت منابع، حفظ انرژی، قایق‌های تفریحی، خدمات اوقات فراغت هوانوردی و خدمات مددکاری اجتماعی معرفی شده است.

دستاوردهای منطقه:

منطقه چیان‌های به عنوان الگوی اصلاحات کسب و کار، با جدا کردن مجوزهای کسب و کار از مجوزهای عملیاتی، رهبری کاهش فرآیند بوروکراتیک را بر عهده گرفت و اولین مجوز تجاری یکپارچه چین را که چندین گواهینامه را یکپارچه می‌کند، صادر نمود.

چیان‌های اولین منطقه ای است که برای برنامه آزمایشی ملی وام های یوآنی فرامرزی انتخاب شده است. این منطقه همچنین در راه‌اندازی برنامه آزمایشی مدیریت کلان بدهی‌های خارجی پیشتاز بوده و با موفقیت آن را به مدیریت کلان و محتاطانه تامین مالی فرامرزی ارتقا داده که در سطح کشور ترویج شده است.

این منطقه اولین برنامه اصلاحی "همکاری زنجیره تأمین" چین را راه اندازی نموده که به طور موثر منابع را در سراسر جهان هدایت می‌کند. چیان‌های همچنین پیشگام مدل عملیات بازرسی مشترک گمرکی فرامرزی مواد غذایی تازه و همکاری در بازرسی گمرکی بوده است.

منطقه همکاری خدمات مدرن شنجن - هنگ کنگ (چیان‌های) نرخ مالیات بر درآمد شرکتی ترجیحی را به شرکت های واجد شرایط ارائه می دهد. میزان مالیات کاهش یافته برای شرکت های این منطقه در سال 2021 به 2.36 میلیارد یوان (357 میلیون دلار) رسید. 10 شرکت مستقر در منطقه از جمله WeBank و Linklogis در گزارش 2021 China Fintech KPMG قرار گرفتند.

عملکرد اقتصادی منطقه در سال 2021

در سال 2021، تولید ناخالص داخلی منطقه 10.5 درصد افزایش یافت و کل حجم واردات و صادرات آن با رشد 20.3 درصد به 1.74 تریلیون یوان (263.6 میلیارد دلار) رسید.  در همین سال، سرمایه گذاری خارجی محقق شده در منطقه همکاری با 25.2 درصد افزایش به 5.4 میلیارد دلار رسید که حدود 3 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی چین را تشکیل می دهد.

توسعه حاکمیت قانون و هماهنگی حقوقی

چیان‌های سهم مهمی در توسعه شهر شنجن به عنوان منطقه پیشگام "سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی" داشته است. اولین مرکز داوری بین المللی برای دعاوی خارج از کشور در چین و اولین شرکت حقوقی مشترک منطقه خلیج بزرگ گواندونگ - هنگ کنگ - ماکائو (GBA) در این منطقه ایجاد شده اند و هماهنگی حقوقی در چارچوب مدل "یک کشور، دو سیستم و سه حوزه قضایی" با هدف ثبات، عدالت، شفافیت و پیش بینی پذیری محیط قانونی در چیان‌های محقق گردیده است.

دادگاه منطقه همکاری شنجن-هنگ کنگ در چیان‌های در پذیرش پرونده‌های تجاری از هنگ کنگ، ماکائو، تایوان و کشورهای خارجی و داوری پرونده‌ها مطابق با قوانین هنگ کنگ در بین دادگاه‌های اولیه چین رتبه اول را دارد. چیان‌های توسعه منطقه خدمات حقوقی بین المللی شنجن - هنگ کنگ را با کیفیت برتر و استانداردهای بالا تسهیل می‌کند. هفت شرکت از 15 شرکت حقوقی مشترک گواندونگ - هنگ کنگ - ماکائو در چین و همچنین مرکز داوری بین المللی گواندونگ- هنگ کنگ- ماکائو در منطقه چیان‌های حضور دارند.

تلاش‌هایی برای ایجاد یک پلت‌فرم خدمات جامع «شنجن- هنگ‌کنگ + کمربند-راه» بمنظور سرمایه‌گذاری و تجارت فرامرزی در این منطقه صورت گرفته است. همچنین مدلی از سیستم‌های حقوقی در امتداد «کمربند-راه»، با هدف ارائه خدمات حقوقی به شرکت ها جهت سرمایه گذاری در کشورهای مسیر «کمربند-راه» در چیان‌های طراحی شده است.

سیاست های ترجیحی

الف) مزایای خدمات مالی

- حمایت از چیان‌های برای ایجاد یک منطقه آزمایشی نوآوری تجاری یوان فرامرزی؛

- فراهم آوردن وام های فرامرزی؛

- حمایت از شرکت های چیان‌های برای انتشار اوراق قرضه یوانی در هنگ کنگ؛

- حمایت از ایجاد صندوق سرمایه گذاری سهام چیان‌های؛

- حمایت از توسعه نوآورانه صندوق های سرمایه گذاری خارجی در چیان‌های؛

- حمایت از چیان‌های برای راه اندازی موسسات مالی نوآورانه و پلت فرم های معاملاتی؛

- حمایت از موسسات مالی داخلی و خارجی برای راه اندازی ستاد مدیریتی و ستاد عملیات تجاری در چیان‌های.

ب) مزایای مالی و مالیاتی

- اعمال نرخ مالیات بر درآمد 15% برای شرکت هایی که فعالیت آنها در فهرست راهنمای فعالیت چیان‌های قرار دارد؛

- معافیت مالیات بر درآمد شخصی برای استعدادهای برتر خارجی و استعدادهای مورد تقاضا که مطابق با نیازهای چیان‌های می‌باشند؛

- برخورداری شرکت های لجستیک مدرن ثبت شده در چیان‌های از سیاست اخذ مالیات تجاری از شرکت های لجستیک.

ج) مزایای حقوقی

- ایجاد مکانیسم برای تأسیس شعبه در چیان‌های توسط موسسات داوری هنگ کنگ؛

- بهبود عملکرد مشترک شرکت های حقوقی سرزمین اصلی و هنگ کنگ.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما