معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۶

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم تیر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

از سرگیری پروژه‌های ساخت و ساز در شانگهای با فروکش کردن پاندمی

با فروکش کردن پاندمی‌کووید-19 در شانگهای مجموعه جدیدی از پروژه‌های ساخت و ساز در این شهر شروع شده اند؛ تمامی تدابیر لازم برای پیشگیری و کنترل پاندمی در حین اجرای این پروژه‌ها رعایت می‌شود.

شانزده پروژه به ارزش 4.7میلیارد دلار شامل بزرگراه‌های جدید، واحدهای مسکونی، فضای سبز، زه کشی (drainage) و پروژه‌های زمین مرطوب (wetland project) در حال انجام است.

در همین راستا بمنظور ایجاد ارتباط بهتر میان مرکز ملی نمایشگاهی شانگهای در منطقه Qingpu و هاب حمل و نقل هونگ چیائو، یک آزادراه در حال ساختن است. در یک پروژه دیگر، یک سیستم اکولوژیک زمین wetland به مساحت 1.7کیلومتر مربع در منطقه لینگانگ احیا شده است که نمونه یک سیستم هوشمند کنترل آب است. زیربنای یک آزادراه جدید به فرودگاه بین المللی پودونگ نیز تکمیل شده است. جاده جدید در زیر بزرگراه کنونی قرار دارد که در دوران قرنطینه فعالیت های ساخت و ساز این آزادراه جدید متوقف شد.

هم اکنون کارکنان پروژه‌های ساخت و ساز در شانگهای ملزم به داشتن تست منفی PCR 48 ساعت، کد سبز و انجام تست آنتی ژن در محل کار هستند. شرکت های ساخت و ساز نیازهای روزمره نظیر میوه و اقلام دارویی را برای مواقع ضروری تهیه کرده اند. بخاطر آب و هوای گرم شانگهای، ساعات کاری کارکنانی که در فضای آزاد کار می‌کنند نیز کاهش یافته است.

افزایش 8.5 درصدی صادرات و واردات استان جیانگسو در پنج ماه نخست سال

بر اساس داده‌های گمرک نانجینگ، در پنج ماه نخست سال 2022 حجم کل صادرات و واردات استان جیانگسو به 2.13تریلیون یوآن رسید که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافت و 13.3درصد از حجم کل صادرات و واردات کشور چین را به خود اختصاص داد. صادرات این استان با 9 درصد افزایش به 1.32تریلیون یوآن رسید و واردات آن با 7.6درصد افزایش به 807.03 میلیارد یوآن رسید. ساختار تجاری این استان به روند رو به بهبود خود ادامه داد و حجم تجارت عمومی افزایش یافت.

واردات و صادرات به شرکای تجاری عمده به رشد خود ادامه داد؛ در این میان تجارت با کره جنوبی رشد سریعی را تجربه کرد. در پنج ماه نخست سال 2022، صادرات واردات استان جیانگسو به اتحادیه اروپا، آسه آن، ایالات متحده و کره جنوبی به ترتیب 318.33میلیارد یوآن، 311.64 میلیارد یوآن، 275.35میلیارد یوآن و 242.02 میلیارد یوآن بود که به ترتیب رشد 7.4درصد، 9.6 درصد، 5.2درصد و 19.6درصد را تجربه نمود که تجارت با این کشورها روی هم رفته 53.9درصد از حجم تجارت خارجی این استان را به خود اختصاص داد. در همین بازه زمانی حجم صادرات و واردات استان جیانگسو به کشورهای عضو ابتکار کمربند- راه و کشورهای RCEP نیز به ترتیب رشد 11.2درصد و 8.8درصد را تجربه نمود.

تأسیس دو مرکز استانی نوآوری فناوری در شهر خفی

به تازگی دو مرکز استانی نوآوری فناوری در شهر خفی تأسیس شده است؛ این دو مرکز عبارتند از: "مرکز نوآوری فناوری ایمنی زیرساخت شهری استان آنخویی" و "مرکز نوآوری فناوری حسگرهای کشاورزی و ادراک هوشمند".

هم اکنون شهر خفی دارای 10 مرکز استانی نوآوری فناوری است که در بسیاری از حوزه‌ها از قبیل هوش مصنوعی، انرژی‌های نو، تولید هوشمند و نظارت زیست محیط فعال هستند.

مرکز نوآوری فناوری ایمنی زیرساخت شهری استان آنخویی با اتکا به موسسه تحقیقات امنیت عمومی خفی زیر نظر دانشگاه Tsinghua تأسیس شد. تمرکز این مرکز بر تحقیقات اساسی نوآوری فناوری نظیر شناسایی مهندسی زیرساخت شهری، نظارت بر عملیات و هشدار اولیه و پیشگیری از فاجعه خواهد بود.

مرکز نوآوری فناوری حسگرهای کشاورزی و ادراک هوشمند نیز با مساعدت شرکت Hefei Intelligent Agricultural Valley Co., Ltd تأسیس شد و تمرکز آن بر تحقیق بر فناوری‌های پیشرفته بین المللی در خصوص تجهیزات کشاورزی و هوش مصنوعی و ایجاد یک مدل آزمایشی از کشاورزی هوشمند خواهد بود.

دریافت وام 5.5 میلیارد دلاری یوآنی توسط آنخویی برای زیرساخت شارژی خودروهای با سوخت جدید

علیرغم مشکلاتی نظیر مشکل ساخت ستون‌های شارژ در مناطق مسکونی و توسعه ناموزون تجهیزات شارژ، در طول سیزدهمین برنامه 5 ساله، زیرساخت شارژی خودروهای با سوخت جدید (NEV) شاهد یک جهش به جلو بود.

اخیرا استان آنخویی  5.67 میلیارد دلار وام تشویقی از دولت مرکزی دریافت کرده است که بطور ویژه برای ساخت و ساز و عملیات زیرساخت های شارژی خودروهای NEV مورد استفاده قرار گرفته اند. دپارتمان مالیه استان آنخویی، دپارتمان اقتصاد و فناوری اطلاعات این استان و دیگر دپارتمان‌های مرتبط، نحوه تخصیص این وام و بخش های اساسی که به حمایت نیاز دارند را مورد بررسی قرار می دهند. انتظار می رود که این وام ها عمدتا در شهرهای آزمایشی (pilot cities) برای اپلیکیشن‌های swap mode باتری، شهرهای آزمایشی برای توسعه مشارکتی زیرساخت های شهرهای هوشمند و خودرودهای هوشمند، ساخت خودروهای با سلول های سوختی، معرفی خودروهای NEV در مناطق روستایی و معرفی زیرساخت های شارژی در مناطق شهری و روستایی مورد استفاده قرار گیرند.

دپارتمان‌های مرتبط امور نظارت و راهنمایی را مورد پیگیری قرار می دهند. توجه به استفاده و مدیریت صندوق ها، تشویق شهرها و شهرستان‌ها به تسریع در فرآیند تکمیل پروژه‌ها، تقویت مدیریت عملکرد صندوق ها، بهبود کارآیی استفاده از سرمایه، و تهیه یک گارانتی قوی برای بهینه سازی محیط اپلیکیشن خودروهای NEV نیز از دیگر اموری هستند که این دپارتمان‌های مرتبط مورد پیگیری قرار می دهند.

کاربست های توسعه کشاورزی در استان جیانگسو

بر اساس اعلام دپارتمان استانی کشاورزی و امور روستایی، استان جیانگسو چندین کاربست را برای تسهیل توسعه کشاورزی در پیش گرفته است.

استان جیانگسو قصد دارد که از فرصت تابستان برای افزایش تولید محصولاتی نظیر غلات استفاده نماید؛ هدف این استان این است که بیش از 2 میلیون هکتار برنج را کشت نماید و مقدار زیادی نیز دانه‌های روغنی و ذرت را نیز کشت نماید. این استان همچنین قصد دارد بمنظور تشویق فروش آنلاین و آفلاین محصولات کشاورزی از طریق سازماندهی رویدادهایی نظیر نمایشگاه تجاری، یک بار یارانه در سال برای غله کاران تخصیص دهد.

علاوه بر این، استان جیانگسو تلاش می‌کند از طریق ادغام کشاورزی با گردشگری فرهنگی و مراقبت های بهداشتی و همچنین تشویق نهادهای مالی به حمایت از پروژه‌های عمده کشاورزی، به افزایش مصرف روستایی مساعدت نماید.

بر اساس گزارش China's agricultural outlook برای سال 2022 تا 2031، در دهه آتی نرخ خوداتکایی چین در غلات به حدود 88 درصد افزایش خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما