معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

بازتاب رسانه ای برگزاری کنفرانس تجارت حلال ایران و کرواسی

اولین کنفرانس سه روزه تجارت حلال ایران و کرواسی (جنوب شرق اروپا) که طی روزهای 28 تا 30 خرداد 1401 در تهران برگزار شد، در برخی سایت ها و خبرگزاری‌های اقتصادی کرواسی بازتاب داشت که به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سایت مرکز حلال کرواسی وابسته به مشیخت اسلامی در مطلبی با عنوان «اولین کنفرانس تجارت حلال ایران و جنوب شرقی اروپا» نوشت: مرکز صدور گواهینامه کیفیت حلال کرواسی به همراه اتاق بازرگانی ایران اولین کنفرانس تجارت حلال ایران- کرواسی و جنوب شرقی اروپا را در تهران برگزار کرد. در این کنفرانس تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات از جمهوری کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. دکتر آلدین دوگونیچ، رئیس مرکز صدور گواهینامه کیفیت حلال در سخنرانی افتتاحیه خود تاکید کرد که ایران نماینده یکی از مهم ترین بازارهای حلال در جهان است و در کشورهای جنوب شرقی اروپا نیز بیش از 250 تولیدکننده و ارائه دهنده خدمات دارندگان گواهی حلال هستند. این کنفرانس اولین گام در تقویت همکاری در تولید حلال، توزیع، گردشگری حلال و سرمایه گذاری‌ها است، ادامه گفتگوها در مجمع کسب و کار حلال و دومین کنفرانس قرار است که در تاریخ های 4 و 5 اکتبر 2022 در زاگرب برگزار شود، که در آن زمان برنامه‌های نشست تهران دنبال خواهد شد. دکتر دوگونیچ در پایان گفت: «من معتقدم که با هم می‌توانیم به تجارت قابل توجهی در محصولات و خدمات حلال بین ایران و جنوب شرقی اروپا دست یابیم.»

آقای غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز تاکید کرد که ایران یکی از تولیدکنندگان پیشرو کالاهای حلال در میان کشورهای اسلامی است و غذای حلال در سال های اخیر یکی از صنایع پررونق جهان بوده است. وی خاطر نشان کرد بخش مواد غذایی در ایران سومین صنعت بزرگ تولیدی پس از صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی است.

نمایندگان هیئت های پارلمانی جمهوری کرواسی و جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس شرکت کردند.

نشست های B2B با بازرگانان علاقه مند از ایران در ادامه کنفرانس برگزار شد. در پایان به این نتیجه رسیدیم که فرصت زیادی برای همکاری بین کشورهای جنوب شرقی اروپا و ایران وجود دارد و برای تسهیل روند ویزا و اجازه پرواز مستقیم شرکت های هواپیمایی به تلاش های بیشتری نیاز است.

به عنوان بخشی از بازدید رسمی، هیئتی به رهبری مرکز صدور گواهینامه کیفیت حلال از نمایشگاه غذایی اگروفود تهران نیز بازدید کرد که در آن گفتگوهای تجاری متعددی با تاجران ایرانی انجام شد.

https://halal.hr/prva-halal-trgovacka-konferencija-ir-iran-jugoistocna-europa

گزارش فوق عینا در خبرگزاری اقتصادی پوسلونی کرواسی نیز به همراه فیلم گزارشهای پخش شده از این کنفرانس مورد استفاده قرار گرفت.

https://www.poslovnifm.com/gia/gia-poslovanje/prva-halal-trgovacka-konferenciju-ir-iran-jugoistocna-europa-u-teheranu

سایت کلیکس (بوسنی و هرزگوین) نیز طی گزارشی به همراه تصاویر اختصاصی از برگزاری اولین کنفرانس بین المللی تجارت حلال با ایران در تهران خبر داد و نوشت:

مرکز صدور گواهینامه کیفیت حلال کرواسی به همراه اتاق بازرگانی ایران اولین کنفرانس بین المللی تجارت حلال ایران-جنوب شرقی اروپا را در تهران برگزار کردند.

در این کنفرانس تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات از جمهوری کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. در این کنفرانس تاکید شد که ایران نماینده یکی از مهم ترین بازارهای حلال جهان است و در کشورهای جنوب شرقی اروپا بیش از 250 تولیدکننده و ارائه دهنده خدمات دارندگان گواهی حلال هستند.

حضور و سخنرانی در چنین رویداد بزرگی قابل توجه و افتخار بزرگی بوده است. این کنفرانس اولین گام برای تقویت همکاری در تولید حلال، توزیع، گردشگری حلال و سرمایه گذاری‌ها با ایران است. در حالی که از سر گیری گفتگوها در مجمع کسب و کار حلال و دومین کنفرانس تجاری حلال که در تاریخ های 4 و 5.10.2022 در زاگرب برگزار می‌شود، دنبال خواهد شد.

شرکت AS Holding ، به عنوان یکی از بزرگترین گروه‌های غذایی در بوسنی و هرزگوین، دارای هفت شرکت گواهی حلال و ۱۴۷۴ محصول حلال است که ۱۶٫۳٪ از کل محصولات گواهی شده حلال در BiH را تشکیل می دهد. این رقم قابل توجهی است اگر در نظر بگیرید که صنعت حلال یکی از سریع ترین صنایع رو به رشد جهان در سال های اخیر است. ضروری است تا با بازار پویای اروپا و جهان، که ثبت روند رشد و پتانسیل های بزرگ بازار حلال برای توسعه، علاوه بر صنعت مواد غذایی، در گردشگری و مهمان نوازی نگه دارید. ما همچنین از این فرصت استفاده کردیم تا بر تمام آنچه آژانس حلال بوسنی و هرزگوین انجام می دهد تاکید کنیم و کل صنعت حلال کشورمان را ارائه کردیم. طبیعتا ایران بازار جذابی برای همکاری ماست.»

در ادامه این کنفرانس جلسات B2B با بازرگانان علاقه مند از ایران برگزار شد که در آن به این نتیجه رسید که فرصت زیادی برای همکاری بین کشورهای جنوب شرقی اروپا با ایران وجود دارد و نمایندگان AS Holding مذاکرات تجاری متعددی انجام دادند که به BH برای کار با ایران کمک خواهد کرد. گروه همچنان با موفقیت در زمینه‌های استانداردسازی حلال، تجارت و همکاری در زمینه پروژه‌های علمی‌بین المللی همکاری می‌کند. به عنوان بخشی از این بازدید رسمی، هیئتی به رهبری مرکز صدور گواهینامه کیفیت حلال نیز از نمایشگاه غذایی اگروفود بازدید کردند.

https://www.klix.ba/biznis/predstavnici-as-holdinga-na-prvoj-medjunarodnoj-halal-trgovackoj-konferenciji-u-teheranu/220621018

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما