معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تاثیر بحران جهانی زنجیرۀ تامین بر اقتصاد پاکستان

بحران زنجیرۀ تامین که از زمان شیوع کرونا آغاز و با درگیری نظامی روسیه با اوکراین، تشدید شده است، تاثیرات منفی بر اقتصاد اغلب کشورها از جمله پاکستان بر جا گذاشته است. به همین دلیل، وزیر برنامه‌ریزی پاکستان در نشستی به میزبانی سازمان ملل متحد، خواستار حمایت سازمان ملل از کشورهای در حال توسعه برای مقابله با پیامدهای این بحران شد.

بازتاب رسانه ای برگزاری کنفرانس تجارت حلال ایران و کرواسی

اولین کنفرانس سه روزه تجارت حلال ایران و کرواسی (جنوب شرق اروپا) که طی روزهای 28 تا 30 خرداد 1401 در تهران برگزار شد، در برخی سایت ها و خبرگزاری‌های اقتصادی کرواسی بازتاب داشت که به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مروری بر بخش صنعتی قزاقستان

ثبات اقتصاد قزاقستان متکی به بخش صنعتی این کشور است. به طور مشخص از سال 2010 تا پایان سال 2019 دو برنامه 5 ساله در بخش صنعت قزاقستان تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده است. درنیمه اول اجرای برنامه صنعتی شدن بین سالهای 2010 تا پایان 2014 علاوه بر اصلاح قوانین گذشته سه قانون جدید هم تدوین شد که مربوط به ابتکاراتی برای مناطق ویژه اقتصادی، بهره وری انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی بود. در همین برهه توسعه زیرساختها هم جزیی از برنامه صنعتی شدن بود. در این دوره حدود 4هزار کیلومتر راه و 1700 کلیومتر راه آهن احداث و نوسازی شد.