معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته اول تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش تولید ناخالص داخلی در سال 2021 :

(تانزانیا اینوست): طبق آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرعت فعالیت‌های اقتصادی در تانزانیا که اخیراً با روند افزایشی مواجه است، ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمومی، رشد مجدد صادرات و افزایش اعتبار بخش خصوصی می‌باشد. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی 5 درصد گزارش‌شده و افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز و معدن بسیار مشهود است. سایر شاخص‌های اقتصادی به یک فضای اقتصادی مثبت اشاره دارند. تورم سالانه 3.5 درصد، نرخ پایدار ارز و بدهی‌های عمومی 38 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشند. در این گزارش تصریح‌شده که با توجه به اتخاذ سیاست‌های محتاطانه مالی و پولی دولت، ثبات اقتصادی مشهودی در بخش‌های مختلف اقتصادی در داخل کشور به چشم می‌خورد. در این راستا برای حفظ دستاوردهای مذکور، افزایش سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و اشتغال‌زایی، نیاز مبرم به اصلاحات اقتصادی هدفمند برای بهبود فضای کسب‌وکار و افزایش درآمد خواهد بود. همچنین بر ضرورت پیروی از ابزارهای مؤثر برای جمع‌آوری و کنترل مالیات، به‌ویژه استفاده از ممیزی‌های مبتنی بر ریسک، تأکید گردیده است.

افزایش تورم در ماه می 2022- روزنامه سیتی زن:

برابر آخرین گزارش اداره ملی آمار تانزانیا (NBS) نرخ تورم سالانه ماه می 2022 از 3.2٪ در آوریل 2022 به 3.5٪ افزایش یافته است. همچنین شاخص کل از 98 ثبت شده در آوریل 2022 به 101 در می 2022 افزایش یافته است. از سوی دیگر نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی از 3٪ در می 2022 به 2.7٪ در می 2022 کاهش یافته است. در این گزارش همچنین تصریح شده که نرخ تورم سالانه برای غذاهای فرآوری نشده در ماه می 2022 به میزان 1/4 درصد بوده در حالی که نرخ تورم برای تمام اقلام فاقد غذای فرآوری شده 3.5٪ می‌باشد.

مالیات بر تلفن‌های همراه تانزانیا- (دیلی نیوز):

گزارش اخیر انجمن اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان( GSMA ) حاکی از آن است که تأثیرات افزایش مالیات در بخش تلفن همراه مانع رشد این صنعت گردیده است. در این گزارش تصریح شده که که سهم مالیاتی بخش تلفن همراه در تانزانیا به طور قابل توجهی بالاتر از متوسط کشورهای جنوب صحرای آفریقا و همچنین بالاتر از سایر میانگین‌های منطقه ای بوده این امر مانعی بر انتقال کشور به سمت اقتصاد دیجیتال تلقی می‌گردد. در این راستا درآمد حاصل از صنعت تلفن همراه تانزانیا در سال 2021، بالغ بر 1.6 میلیارد دلار برآورد شده که 2.3٪ از تولید کل ناخالص داخلی تانزانیا را تشکیل می دهد. در همان سال ، کل مشارکت مالیاتی بخش تلفن همراه 421 میلیون دلار گزارش شده که حدود 37 درصد از کل درآمد بازار این صنعت را تشکیل می دهد که این میزان بسیار بالاتر از سطح مناطق دیگر، از جمله جنوب صحرای آفریقا است. در سایه آنچه بیان شد و با توجه به میزان درآمد خانواده‌های کم درآمد، سطح بالای مالیات متحمل بر کاربران تلفن همراه، مقرون به صرفه بودن را تحت تأثیر قرار می دهد. این در حالیست که علیرغم اینکه پوشش تلفن همراه در سال های گذشته گسترده تر شده، حدود 32 میلیون تانزانیایی (52 درصداز جمعیت) در محدوده پهنای باند تلفن همراه زندگی می‌کنند اما از آن استفاده نمی‌کنند. بخش تلفن همراه تانزانیا 59 میلیون نفر و در مجموع 52 میلیون اشتراک شبکه تلفن همراه را در پایان سال 2021 رقم زد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما