معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اثرات خشکسالی بر محصولات دیمی در فاریاب

طبق اطلاعات منابع محلی، در سال جاری به دلیل خشک‌سالی ۸۰ درصد محصولات گندم دیمی در استان فاریاب و ۶۰ درصد محصولات گندم و جو دیمی در استان سرپل از بین رفته است. از استان سمنگان نیز منابع محلی در صحبت با ۸صبح می‌گویند که محصولات بادام این استان به دلیل خشک‌سال روزافزون، ۳۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که درخت بادام از مقاومت خیلی بالایی در برابر کم‌آبی برخوردار است. اداره کشاورزی، آبیاری و دامداری طالبان در فاریاب می‌گویند: «امسال در فاریاب در حدود  ۱۹ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین دیمی‌کشت شده بود، اما ۸۰ درصد حاصل آن از بین رفته و کشاورزان این استان با خسارات زیادی روبه‌رو شده‌اند. این زمین‌ها در مرکز استان و هم‌چنین در بخشداریها موقعیت دارد» ۶۰ درصد زمین‌های زراعی در بخشداری‌های سوزمه‌قلعه، سانچارک و گوسفندی استان سرپل نیز در پی خشکسالی حاصل نداده است.  سازمان خوراک و کشاورزی ملل متحد ماه گذشته گفت که ۱۸.۸ میلیون افغان نمی‌توانند غذای روزانه‌شان را به دست آورند و در آخر امسال این آمار به ۲۳ میلیون که ۶۶ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، افزایش خواهد یافت. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.af/drought-in-the-country-80-of-faryab-rye-products-have-been-lost/

 

ارسال روزانه ۱۰ هزار تن زغال‌سنگ شمال به پاکستان

در جریان ماه‌های اخیر، تردد کامیون‌های حامل زغال‌سنگ از شمال کشور به سمت پاکستان افزایش یافته است. به گفته مردم محل، طالبان روند استخراج در معادن زغال‌سنگ دره ‌صوف بالای سمنگان و بلخاب سرپل را تسریع بخشیده‌اند و روزانه تا ۵۰۰ کامیون باربری تناژ بالا را از این دو معدن بارگیری می‌کنند. به این ترتیب روزانه تا ۱۰ هزار تُن زغال‌سنگ شمال به پاکستان انتقال می‌یابد. براساس آمارهای منابع، طالبان روزانه تا ۳۰ میلیون افغانی از استخراج معادن زغال‌سنگ درامد تحصیل می‌شود. با این حال، تعدد کامیون‌های زغال‌سنگ سبب شده است که جاده اصلی شمال تخریب شود. دست‌کم چهار بیمار در دو هفته به دلیل ازدحام این کامیون‌ها، در جاده سالنگ جان‌ باخته‌اند. گفتنی است که فروش زغال‌سنگ کشور به پاکستان با توجه به حمایت مستقیم این کشور از طالبان، برای شهروندان نگران‌کننده است. طالبان پیش‌تر گفته بودند که بودجه‌ عادی و هزینه برخی از پروژه‌های بزرگ را پس از این از طریق فروش معادن افغانستان تأمین می‌کنند. مردم از روند استخراج غیرمعیاری این معادن نگرانند، زیرا نمی‌دانند که وزارت معادن و صنایع تحت اداره طالبان قرارداد استخراج معادن زغال‌سنگ دره‌صوف بالای سمنگان و بلخاب سرپل را به کدام شرکت واگذار کرده است. این منابع آگاه تصریح می‌کنند که طالبان صدور مجوزهای فعالیت شرکت‌ها را متوقف کرده‌اند. با این حال، برعکس آن مجوز شرکت‌های استخراج معادن وابسته به افراد خودشان را تمدید می‌کنند و با آنان قرارداد می‌بندند. طالبان در قبال هر تُن زغال‌سنگ در معادن دره صوف و بلخاب 3200 افغانی می‌گیرند. نیروهای این گروه روزانه ۲۱۰ تا ۲۵۰ کامیون باربری تناژبلند زغال‌سنگ را از بخشداری دره‌صوف بالای سمنگان و ۲۸۰ تا ۳۰۰ کامیون زغال‌سنگ را از بخشداری بلخاب بارگیری می‌کنند. (روزنامه  8 صبح)

https://8am.af/mines-under-taliban-control-10000-tons-of-coal-are-transported-to-pakistan-daily/

محموله تجاری پاکستان از مسیر افغانستان به ازبکستان رسید

وزارت ترانسپورت ازبکستان تایید کرد که یک محموله تجاری این کشور از افغانستان عبور کرده و به تاشکند رسیده است. این وزارت افزوده که این محموله گوشت توسط رانندگان ازبکستان از بندر کراچی پاکستان بارگیری شده بود و روز جمعه (27 خرداد) به تاشکند رسیده است. انتقال این محموله تجاری از شهر پیشاور پاکستان آغاز شده و از شهرهای کابل و مزار شریف افغانستان عبور کرده و در نهایت در شهر ترمذ ازبکستان تحویل داده شده است. خبرگزاری فرغانه ازبکستان نوشته است که این کشور از سال‌ها قبل، اقداماتی را برای کوتاه کردن مسیر دریافت کالا از کشورهای دیگر در دست گرفته بود. به گفته این خبرگزاری مسیر افغانستان دسترسی سریع و ارزان به دریا را برای این کشور فراهم کرده است. در نوامبر سال 2021، اولین محموله ترانزیتی ازبکستان از مسیر افغانستان وارد پاکستان شده بود. پاکستان و ازبکستان چندین سال است که در پروژه خط آهن ترانس- افغان با همدیگر همکاری می‌کنند.  این پروژه که با آمدن طالبان متوقف شده بود، در اوایل سال 2022 در دستور کار دو کشور بازگشت. گفته می‌شود در صورت بهره‌برداری از این پروژه، حمل‌و‌نقل کالا میان آسیای مرکزی و جنوب آسیا به طور قابل توجهی ارزان‌تر خواهد بود. مشخص نیست که از انتقال این محموله چه سهمی‌به به افغانستان رسیده است. (خبرگزاری جمهور)

 http://www.jomhornews.com/fa/news/151657/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما